Sam - Nr 8962

Byggdes 1938 av stål hos Gebruder Wiemann Werft i Brandenburg an der Havel i förbundslandet Brandenburg Tyskland. Hon byggdes med namnet Spree för rederiet Ivers & Arlt i Königsberg (nuvarande Kaliningrad). Hon mättes till 250/107/350 och hennes dimensioner var 129.2 x 21.4 x 8 i fot räknat. Hon blev vid byggnationen försedd med en 6 cyl 4 takt motor på 165 hk från Humboldt Deutzmotoren i Köln. Hon överfördes till Deutsche Kriegsmarine under 1940 för att ingå i Tysklands planerade invasion av England men då denna inställdes återlämnades fartyget till ägaren i slutet av året. Efter kriget blev hon övertagen av de allierade och överförd till Belgiska staten 1946 som krigsskadestånd och omdöpt till Sam.  
Den 5 april 1948 såldes Spree till partrederiet Sören Valdemar Pettersson i Skärhamn för okänt belopp. Hon mättes den 19 maj till 224,64 brutto och 144,62 netto. Enligt certifikat den 22 maj ägdes Sam med 1/4 vardera av skeppsmäklare Samuel Pontus Pettersson i Göteborg samt de tre bröderna Sören Valdemar, Per Åke och Sam Rune Pettersson i Skärhamn. Hon var vid övertagandet försedd med motor, typ Deutz-diesel, på 150 ehk och hennes hemort blev Skärhamn.
De fyra delägarna hade tidigare varit delägare i ett flertal träskutor i Skärhamn. Samuel Pontus hade varit delägare i Ebet 4412, Ellen 3404, Ethel 8356, Saga 6311, Sensy 4565, Sonja 8181 och Vikar 6082. Sören Valdemar hade varit delägare i Anna 400, Dyring 5413, Gerd 8074, Gunbritt 6509, Inger 7387 och Kustfart. Per Åke hade varit delägare i Anna 7353, Elsa 5664, Gerd 8074, Grazia 4595, Gunbritt 6507 och Kustfart. Sam Rune hade varit delägare i Gerd 8074, Gunbritt 6507 och Kustfart.
Tiden i Skärhamn blev mycket kort. Hon såldes den 22 juli 1948, efter tre och en halv månad, till Danmark för 23000 pund eller 335000 svenska kronor. De döpte om henne till F A Harder med Skive som hemort. 1954 blev det nya ägare i Ålesund Norge som betalade 440000 norska kronor och döpte om henne till Trilby. 1957 blev det nya ägare i Oslo som betalade 550000 kronor och döpte om henne till Tristein. Därefter betalade köpare i Bergen 375000 kronor 1961 men behöll namnet med Oslo som hemort. 1963 byttes motorn till en Caterpillar på 325 hk, tillverkad 1961. Hemorten blev då ändrad till Bergen.
Den 28 februari 1965 var det slutseglat för Tristein. Hon var på resa från Honningsvåg till Malmö med last av 5000 säckar fiskmjöl och gick på grund vid Rolfsöyhavn (norr om Hammerfest). Vid tillfället rådde dåligt väder. Besättningen räddades men fartyget totalförliste.

Mättal: Vid byggnation: 230/107/350, Mätbrev 1948: 224,64/144,62, DSL 1954: 245/100/345, NSL 1965: 257/145. Namn med början vid byggnation: Spree, Sam, F A Harder, Trilby, Tristein. Hemorter med början vid byggnation: Königsberg Tyskland, Lübeck Tyskland, Antverpen Belgien, Skärhamn, Skive Danmark, Ålesund Norge, Oslo Norge, Bergen Norge.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Plimsoll ship data – the Lloyds Register searchable database, Skipet – Norske skipsforlis, Digitalarkivet NO – Sjöfartsdirektoratet, Danmarks skeppslista.

F A Harder av Skive ex Sam ex Spree.
Tristein av Oslo, senare Bergen. Ex Trilby, ex FA Harder, ex Sam, Ex Spree.



Kommentarer