Sydfors - Nr 8396 - IMO 5347051

Byggdes av stål på klink 1939 i Martenshoek av Bodewes Scheepswerven med namnet Avanti för kapten Roelof Gerbens Holwerda i Gasselternijveen. Hon levererades i augusti 1939 med en 5-cyl 2-takt Bolnes motor på 300 hkr. Fartyget var av typen raised quarter decktype med förlucka i trunk över hela brunnens längd. Hennes mättal och dimensioner var vid byggnationen 377/182 och 44,07 löa, 41,60 i vattenlinjen, 7,56 bredd, 3,30 djup och 3,05 djupgående. Strax efter leveransen såldes hon till kapten Poppel Dekker i Groningen som döpte om henne till Pegasus och sålde henne till Sverige.
Rederi AB Staffan i Gävle köpte fartyget för 133000 holländska gulden. Det svenska mätbrevet från den 14 december 1939 visar 379,75 brutto och 230,36 netto. Det nya rederiet utrustade henne vid Öresundsvarvet i Landskrona och döpte om henne till Sigfors. Hon blev upplagd på grund av bränslerestriktioner åren 1940 – 1945 och därefter var hon chartrad till Rederi AB Svea fram till försäljningen 1951 till Horsens i Danmark. Där fick hon heta Vitus Bering med ett rederi som hade samma namn med AS framför. Det var detta rederi som den 19 mars 1954 sålde fartyget till Skärhamn.
Ett partrederi med Sören Valdemar Pettersson som huvudredare köpte Vitus Bering för 380000 kronor. Hon döptes om till Sydfors och fick Skärhamn som hemort. Sören Pettersson hade 2/3 i fartyget och Samuel Pontus Pettersson i Göteborg hade 1/3. Som befälhavare antogs Gustav Vilhelm Oskarsson i Skärhamn. Han var befälhavare till 1956 då han köpte eget fartyg, 8107 Hagö, vilket gjorde att rederiet tog in annan befälhavare.
På vintern 1959 förlängdes Sydfors med 6,35 i Göteborg under 6 veckors tid. Efter förlängningen mättes hon till 399/246/533. 1960 ändrades hemorten till Göteborg och den 9 februari 1962 anmäldes att Sydfors numera har en 6-cyl 4-takt Völund motor på 420 ehk som blivit insatt 1955. Den 2 januari 1965 överfördes SP Petterssons 1/3 till Sören Pettersson för 120000 kronor och i certifikat den 1 mars redovisas Sören Pettersson som ensam ägare till fartyget. Befälhavare är då Gunvald Karlsson i Skärhamn. Den 28 november 1966 såldes Sydfors för 420000 kronor.
Nästa hemort blev Visby. Det blev också sista hemorten i Sverige. I certifikat från den 29 november 1966 framgår att ägarna var Karl Wilhelm Christensson i Kungälv och Sten Yngve Säther i Visby med lika delar, den senare var befälhavare. De sålde sitt fartyg 1974 för 330000 kronor.
Sydfors anlände till Coruna Spanien den 25 oktober 1974 efter att ha avseglat från Köpenhamn med destination St Thomas i Virgin Islands. De nya ägarna var Sunrice Shipping Inc i St Thomas Virgin Islands USA. Hon förde då amerikansk flagg som Sydfors. 1976 ändrades hemorten till Anguilla som är brittisk koloni sedan 1650. Hon kom därför i fortsättningen att föra brittisk flagg men hon ägdes fortfarande av Sunrice Shipping. Den 17 augusti 1985, på resa från Haiti till Rio Haina i Dominikanska Republiken, sprang hon läck och måste sättas på grund nära Paraiso. Det ligger på sydsidan av ön Hispaniola i den östra delen som är Dominikanska Republiken. Haiti ligger på den västra delen. Besättningen räddades av US Coastguard men fartyget blev troligen vrak.

Mättal: Mätbrev 1939: 379,75/230,36. Mätbrev 1959 efter förlängning: 399/246/533.  SL 1966: 442/234/525. Namn med början vid byggnation: Avanti, Pegasus, Sigfors, Vitus Berling, Sydfors. Hemorter med början vid byggnation: Gasselternijveen NL, Groningen NL, Gävle, Horsens Danmark, Skärhamn, Göteborg, Visby, St. Thomas Virgin Islands, Road Bay Anguilla.  
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Stichting Maritiem Historische Databank NL, Family Search, Plimsoll ship data – the Lloyds Register searchable database, Micke Asklander - Fakta om Fartyg.

Sydfors som Avanti av Gasselternijveen på provtur 1939.


Vitus Bering av Horsens ex Avanti.


Sydfors av Skärhamn ex Vitus Bering.

Sydfors av Skärhamn efter förlängning ex Vitus Bering.


Sydfors långt senare.




Kommentarer