Ingeborg Kristine - Nr 4590

Fartyget byggdes i Bergen med jaktrigg 1891. Hon skulle därför egentligen inte vara med i denna sammanställning av galeaser och skonare i Skärhamn där jag utgått från vilken rigg fartygen hade från början. Det känns ändå riktigt att ta med Inger Kristine här. Det var som galeas hon gjorde sig känd som fraktare utefter våra kuster. Hon kölsträcktes i Bergen i februari 1891 och sjösattes i juli 1891. Mätbrev för jakten Ingeborg Kristine utfärdades den 14 augusti. Där framgår att hon tillhörde Jonas Olsen Koste och Godtskalk Ekeland i Tysnes Herred. Den 7 januari 1905 anmäldes att fartyget tillhörde Goute Andreas Mathisen partrederi i Skåre Herred. 1906 hörde hon hemma i Haugesund och redades av Goute Mathisen och Theodor Matland. De sålde sitt fartyg till Sverige den 14 april 1906 för 6 650 kronor och hon avfördes från registret i Haugesund samma dag.

Martin Johansson i Skärhamn var köpare och enligt certifikat den 9 maj och 3 juli var han ensam ägare och själv befälhavare. Svenskt mätbrev utfärdades den 28 juni med 53,06 brt och 39,79 nrt. Mättal och dimensioner i 1906 års skeppslista upptas till 53,06 brt, 51,51 brt under däck, 39,79 nrt, 19,56 längd, 5,98 bredd 2,37 djup och 3,0 meters djupgående. I skeppslistan framgår att hon blivit införd i det svenska registret som jakt, byggd i Hardanger av trä 1891. Martin Johansson redovisas som ägare och befälhavare och hemorten anges som Skärhamn. Av senare skeppslistor framgår att Ingeborg Kristines lastförmåga var 100 tdw.

Marinmålning av norskbyggda Ingeborg Kristine efter att hon fått mesanmast i Sverige 1910. Hon hade Skärhamn som hemort från 1906 till 1936. Bilden kommer från Tjörns båtar.


Martin Johansson var född i Utäng den 16 oktober 1873. Hans föräldrar var Johan Jonasson och Britta Niklasdotter. De var födda i Utäng 1841 och i Fosseröd 1840. Martin var gift med Adele Charlotta Pettersson som var född på Klädesholmen den 12 juni 1874. De var bosatta på Kroksdalsliden 7.

I certifikat den 13 april 1910 framgår att Inger Kristine blivit omriggad till galeas och den 10 april 1917 anmäldes att motor av Säffle fabrikat på 20 hk installerats. I skeppslistan samma år framgår att hon var registrerad som galeas med motor, att nrt minskat till 37,18 samt att hon drivits 1912. Den 9 oktober 1918 blev Axel Henry Olsson från Skärhamn befälhavare Han var född den 8 juli 1896 och gift med Alfrida Lovisa (Frida) Olsson Lilla Tjörnekalv i Rönnäng. Hon var född den 9 november 1895. De bodde på Storgatan 22 i Skärhamn. Henry Olssons föräldrar var Edvard Olsson och Hilda Kristiansdotter. De var födda i Skärhamn 1866 och i Hovlanda 1865. Inger Kristine blev förbyggd 1923 och den 12 december samma år var Martin Johansson tillbaka som befälhavare.


1931 finns i skeppslistan registrerat att Ingeborg Kristines motor var på 28 hk. Martin avled den 22 maj 1934 och fartyget upptogs i bouppteckningen den 20 augusti till 5 000 kronor. I certifikat den 24 januari 1935 tillhör motorgaleasen Inger Kristine delägarna i det oskiftade dödsboet efter Martin Johansson. Vid ommätning, som finns redovisad i 1935 års skeppslista, fick hon delvis nya mättal med 54,03 brt, 51,51 brt under däck och 38,57 nrt. Martins son, Karl Johan Johansson, är där registrerad som befälhavare. Vid konkursauktion i Skärhamn den 23 december såldes hon för 6 400 kronor till ett partrederi i Hallsbäck Klövedal med Oskar Idor Holmfrid Karlsson som huvudredare och hälftenägare. Den andra hälften ägdes av John Albert Jansson i Hallsbäck. Befälhavare var Axel Hugo Kristensson på Björholmen. Certifikat utfärdades den 8 februari 1936. Karl Johan Johansson föddes i Skärhamn den 20 januari 1906. Han gifte sig med Signe Kristina Larsson som var född i Färila Gävleborgs län den 8 maj 1906. De bodde på Slottsskogsgatan 53 i Göteborg.

Ingeborg Kristine av Halsbäck, fotograf okänd.


Ingeborg Kristine gick i fraktfart till mitten av 50-talet. I december 1954 gick hon på grund vid Byälvens utlopp utanför Säffle. Det ansågs troligt att hon skulle bli vrak. Fartyget såldes därför av Bohusläns Allmänna Sjöförsäkrings AB i Lysekil till dykaren Allan Kvarnström i Karlstad. Denne sålde fartyget den 31 januari 1955 för 2 000 kronor till brandmannen Sven Erik Jansson i Kristinehamn för att bli lustfartyg. Det verkar tydligt att fraktfarten upphörde i och med grundstötningen i december 1954. Den 8 maj 1956 anmäldes att fartyget tillhör ett partrederi med tre brandmän från Kristinehamn som delägare. Sven Erik Jansson, Rolf Bernhard Olsson och Karl Uno Niklasson hade 1/3 vardera. Jansson var huvudredare och Olsson befälhavare. I 1963 års skeppslista har hon Kristinehamn som hemort. Ny motor på 65 hk finns registrerad liksom mättalen 60 brt, 34 nrt, 100 tdw och 30 std.

Den 15 december 1965 sålde Olsson och Niklasson sina andelar för 1 660 kronor till Jansson som därmed ägde hela fartyget. I certifikat den 7 februari 1966 är han ensam ägare och befälhavare. Inger Kristine användes som depå och logementsfartyg vid dykningar i Vänern. Hon blev därefter upplagd i Kristinehamn men rapporterades ha varit ute i juli 1967.
Den 24 februari 1973 såldes hon till Modern Produktion AB i Uppsala för 10 000 kronor. De lät affären gå vidare till Ulf Thomas Karlsson i Tyresö den 16 maj för 13 000 kronor. Hon fick Stockholm som hemort och i certifikat den 21 januari 1974 är han ensam ägare och själv befälhavare. Hon var därefter synlig i Västervik och Oxelösund 1974 och i Verkebäck i Västerviks kommun 1976 i dåligt skick. Hon försvann på internationellt vatten utanför kusten i Blekinge och avfördes som förlist i juli 1977. I 1976 års skeppslista var hon upptagen till 60 brt, 34 nrt 100 tdw och med motor på 65 hk.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Folketellinger 1885, 1900 och 1910 Haugesund Köpstad och Tysnes Herred, Sveriges skeppslista 1906, 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933, 1935 och 1963, Riksarkivets dossiéer rörande avförda fartyg, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.




Kommentarer