Svea - Nr 5941
Svea var byggd som trålare av ek och fur i
Cobholm Island Great Yarmouth 1885. Hon hade dandyrigg och blev döpt till
Elizabeth Phillis. I British shipslist
1890 ägs hon av John R Ross junior i Gorleston Norfolk och hon är där upptagen
till 70 brt. I 1996 års skeppslista är hon upptagen på The Reverend Forbes
Alexander Phillips. Enligt annan källa stod kyrkoherden som ägare för North
Sea Church Mission. Hon blev då omdöpt
till St. Andrew The Fisherman och användes som flytande kyrka för fiskeflottan
till sjöss. 1899 står John H Easterbrook i Ludham Norfolk som Managing owner.
1901såldes fartyget till C.F. van der Knaap i Vlaardingen Holland och fick då
namnet Onderneming I med distriktsnummer VL68.
Den 16 november 1904 såldes fartyget till skeppare
Anders Johan Rutgersson i Stansvik Rönnäng varvid namnet ändrades till Svea. Rutgersson
var ensam ägare och själv befälhavare. I mätbrev av den 19 april 1905 framgår
hennes mättal med 71 brt och 35,08 nrt. Hon blev kvar i Rönnäng till 1918.
Som Svea såldes hon den 14 januari 1918 till
Göteborg för 50 500 kronor. Certifikat som är utfärdat den 26 januari anger
fiskhandlaren Mårten Hansson i Göteborg som ensam ägare till fiskegaleasen
Svea. Befälhavare var Martin Berntsson i Mollösund. Den 19 april samma år
daterades mätbrev med 71,57 brt och 52,98 nrt och den 27 augusti intygade
Motorfabriken Ideal att man satt in motor i fartyget. Av ytterligare ett intyg,
tre dagar senare, framgår att motorn var på 40 hk av typ Ideal och av
certifikat den 31 augusti framgår att det var samma ägare och befälhavare. Vid
motorinstallationen blev Svea samtidigt driven.
Martin Berntsson köpte fartyget den 22 oktober 1920
för 26 000 kronor och certifikatet från den 15 november samma år anger
Berntsson som ensam ägare och själv befälhavare. Den 8 juli året därpå
registrerades Svea som motorgaleas med beteckning LL224 och hemort Mollösund. I
1923 års skeppslista framgår fartygets mättal och dimensioner med 70,18 brt,
67,93 brt under däck, 48,60 nrt, 23,42 längd, 6,10 bredd, 2,88 djup och 3,8
meters djup-gående. Berntsson behöll fartyget till den 5 februari 1926 då han
sålde det för 5 900 kronor till AB Mercari i Göteborg. Styrelsen i detta bolag
utgjordes av bankdirektör Oscar Andersson och advokat Fredrik Otto Per Carl
Carlsson, båda från Göteborg.
Svea
såldes vidare redan dagen därpå för 4 000 kronor till bröderna John
Arvid och Gustav Filip Johansson. Dessa var ägare till Skärhamns Slip
som de börjat anlägga 1915 på mark som de köpt från Toftenäs gård. De här båda
slipägarna var inga sjömän och tanken med Svea var nog att reparera och sälja
henne med vinst. Det finns en obekräftad uppgift att de lät förbygga Svea hos
August Johansson på Nordviksstrands slip. John var född i Tegneby församling på
Orust den 28 maj 1890. Fadern var båtbyggaren Johannes Johansson, född i Stala
1845. Modern var Johanna Samuelsdotter, född i Vasseröd Tegneby 1847. John
gifte sig med Hulda Otilia Pettersson som var född i Tubberöd den 1 juli 1894.
De bodde på Storgatan 14. Gustav var född i Tegneby den 18 oktober 1892. Han
var gift med Agnes Maria Johansson som var född i Stenkyrka (troligen i Södra
Bäck) den 23 mars 1891. Bröderna bodde i samma hus på Storgatan 14 vilket de
byggt tillsammans.
Brödernas försäljning av Svea finns i köpebrev den 5
februari 1927. Då sålde de fartyget till Olof Teodor Olsson i Barrevik,
Morlanda socken på Orust, för 9 500 kronor. Ansökan om namnändring till Valen,
Dagmar eller Ragnar gjordes den 14 februari. Av certifikat den 16 februari
framgår att namnändring till Ragnar blev beviljat, att Olsson var ensam ägare
och att han själv var befälhavare. Fartyget har i certifikatet typbeteckningen
motorgaleas med hemort Barrevik.
I intyg av den 8 september 1942 framgår att Ragnar
sålts för 10 000 kronor och i certifikat den 18 i samma månad nämns köparen som
Sven August Hjalmar Carlén på Resö. Han var ensam ägare och själv befälhavare.
Han lät förbygga fartyget vid varvet på Knippla 1944 och i Halmstad 1945. En 1
cyl June Munktell tändkulemotor på 90 eller 100 hk blev monterad i början av
50-talet eller möjligen slutet av 40-talet. Carlén flyttade till Norge och
Ragnar, som då låg upplagd i Vänersborg, blev den 14 augusti 1953 såld på
exekutiv auktion i Vänersborg för 6 500 kronor. Köpare var direktör Nils Gustaf
Ljungquist i Strömstad för räkning Myréns Mekaniska Verkstads AB. Anmälan om
försäljning på exekutiv auktion gjordes den 17 mars och den 8 juni 1954.
Den 22 oktober 1956 anmälde Myréns Mekaniska
Verkstad att Ragnar legat upplagd vid deras varv i icke sjövärdigt skick och
att det inte varit lönsamt att sätta fartyget i stånd igen. Det har därför
blivit skrotat och skrovet sänkt för att användas som brygga. Intyg utfärdades
den 1 november att Ragnar av Strömstad har skrotats. Fartygets lastförmåga
uppges ha varit 110 tdw.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum. Svenska seglare, Tjörns båtar, One Firm Anchor –
sidan 174, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Sveriges
skeppslista 1923, 1925, 1927, 1929, 1931,1933 och 1935, Brittisk skeppslista
1890, 1891, 1892, 1896, 1899 och 1900, Folk och hus i Skärhamn samt
kyrkoarkivalier Stenkyrka och Tegneby.
Kommentarer
Skicka en kommentar