Svea - Nr 5941

Svea var byggd som trålare av ek och fur i Cobholm Island Great Yarmouth 1885. Hon hade dandyrigg och blev döpt till Elizabeth Phillis.  I British shipslist 1890 ägs hon av John R Ross junior i Gorleston Norfolk och hon är där upptagen till 70 brt. I 1996 års skeppslista är hon upptagen på The Reverend Forbes Alexander Phillips. Enligt annan källa stod kyrkoherden som ägare för North Sea Church Mission.  Hon blev då omdöpt till St. Andrew The Fisherman och användes som flytande kyrka för fiskeflottan till sjöss. 1899 står John H Easterbrook i Ludham Norfolk som Managing owner. 1901såldes fartyget till C.F. van der Knaap i Vlaardingen Holland och fick då namnet Onderneming I med distriktsnummer VL68. 
Den 16 november 1904 såldes fartyget till skeppare Anders Johan Rutgersson i Stansvik Rönnäng varvid namnet ändrades till Svea. Rutgersson var ensam ägare och själv befälhavare. I mätbrev av den 19 april 1905 framgår hennes mättal med 71 brt och 35,08 nrt. Hon blev kvar i Rönnäng till 1918.
Som Svea såldes hon den 14 januari 1918 till Göteborg för 50 500 kronor. Certifikat som är utfärdat den 26 januari anger fiskhandlaren Mårten Hansson i Göteborg som ensam ägare till fiskegaleasen Svea. Befälhavare var Martin Berntsson i Mollösund. Den 19 april samma år daterades mätbrev med 71,57 brt och 52,98 nrt och den 27 augusti intygade Motorfabriken Ideal att man satt in motor i fartyget. Av ytterligare ett intyg, tre dagar senare, framgår att motorn var på 40 hk av typ Ideal och av certifikat den 31 augusti framgår att det var samma ägare och befälhavare. Vid motorinstallationen blev Svea samtidigt driven.

Svea hade Skärhamn som hemort 1926 -1927. Bilden är från Vänersborg 1953 och tillhör AB Flygtrafik Dals Långed, fotograf Olle Liljekvist.

Martin Berntsson köpte fartyget den 22 oktober 1920 för 26 000 kronor och certifikatet från den 15 november samma år anger Berntsson som ensam ägare och själv befälhavare. Den 8 juli året därpå registrerades Svea som motorgaleas med beteckning LL224 och hemort Mollösund. I 1923 års skeppslista framgår fartygets mättal och dimensioner med 70,18 brt, 67,93 brt under däck, 48,60 nrt, 23,42 längd, 6,10 bredd, 2,88 djup och 3,8 meters djup-gående. Berntsson behöll fartyget till den 5 februari 1926 då han sålde det för 5 900 kronor till AB Mercari i Göteborg. Styrelsen i detta bolag utgjordes av bankdirektör Oscar Andersson och advokat Fredrik Otto Per Carl Carlsson, båda från Göteborg.
Svea såldes vidare redan dagen därpå för 4 000 kronor till bröderna John Arvid och Gustav Filip Johansson. Dessa var ägare till Skärhamns Slip som de börjat anlägga 1915 på mark som de köpt från Toftenäs gård. De här båda slipägarna var inga sjömän och tanken med Svea var nog att reparera och sälja henne med vinst. Det finns en obekräftad uppgift att de lät förbygga Svea hos August Johansson på Nordviksstrands slip. John var född i Tegneby församling på Orust den 28 maj 1890. Fadern var båtbyggaren Johannes Johansson, född i Stala 1845. Modern var Johanna Samuelsdotter, född i Vasseröd Tegneby 1847. John gifte sig med Hulda Otilia Pettersson som var född i Tubberöd den 1 juli 1894. De bodde på Storgatan 14. Gustav var född i Tegneby den 18 oktober 1892. Han var gift med Agnes Maria Johansson som var född i Stenkyrka (troligen i Södra Bäck) den 23 mars 1891. Bröderna bodde i samma hus på Storgatan 14 vilket de byggt tillsammans.
Brödernas försäljning av Svea finns i köpebrev den 5 februari 1927. Då sålde de fartyget till Olof Teodor Olsson i Barrevik, Morlanda socken på Orust, för 9 500 kronor. Ansökan om namnändring till Valen, Dagmar eller Ragnar gjordes den 14 februari. Av certifikat den 16 februari framgår att namnändring till Ragnar blev beviljat, att Olsson var ensam ägare och att han själv var befälhavare. Fartyget har i certifikatet typbeteckningen motorgaleas med hemort Barrevik.
I intyg av den 8 september 1942 framgår att Ragnar sålts för 10 000 kronor och i certifikat den 18 i samma månad nämns köparen som Sven August Hjalmar Carlén på Resö. Han var ensam ägare och själv befälhavare. Han lät förbygga fartyget vid varvet på Knippla 1944 och i Halmstad 1945. En 1 cyl June Munktell tändkulemotor på 90 eller 100 hk blev monterad i början av 50-talet eller möjligen slutet av 40-talet. Carlén flyttade till Norge och Ragnar, som då låg upplagd i Vänersborg, blev den 14 augusti 1953 såld på exekutiv auktion i Vänersborg för 6 500 kronor. Köpare var direktör Nils Gustaf Ljungquist i Strömstad för räkning Myréns Mekaniska Verkstads AB. Anmälan om försäljning på exekutiv auktion gjordes den 17 mars och den 8 juni 1954.
Den 22 oktober 1956 anmälde Myréns Mekaniska Verkstad att Ragnar legat upplagd vid deras varv i icke sjövärdigt skick och att det inte varit lönsamt att sätta fartyget i stånd igen. Det har därför blivit skrotat och skrovet sänkt för att användas som brygga. Intyg utfärdades den 1 november att Ragnar av Strömstad har skrotats. Fartygets lastförmåga uppges ha varit 110 tdw.           
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum. Svenska seglare, Tjörns båtar, One Firm Anchor – sidan 174, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Sveriges skeppslista 1923, 1925, 1927, 1929, 1931,1933 och 1935, Brittisk skeppslista 1890, 1891, 1892, 1896, 1899 och 1900, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och Tegneby. 

Kommentarer