Lydia - Nr 6674


Lydia var byggd 1901 som tremastad skonare i ek av skeppsbyggmästare Jens Julius Koefoed på Faxe Ladeplads i Faxe södra Själland för Jens Christensen Hansen. Hon registrerades den 9 april 1901 enligt bilbrev den 30 mars med namnet J A Kromann och Marstal som hemort. Hon redovisades i 1903 års skeppslista och senare till 185 brt, 158 nrt och 10,7 fot djup med Ramus Wulff Christensen som befälhavare.
Därefter var Hans Albert Hermansen Grube ägare till fartyget, eventuellt tillsammans med 5 andra delägare varav den ena skulle ha varit fartygets befälhavare Rasmus Albertsen. De övriga 4 var V Petersen, Georg Neukirch, L P M Nielsen och Maren Rasmusen. Grube står kvar i skeppslistorna som ägare till och med 1920. Det finns uppgifter om att han redan den 14 november 1918 sålde fartyget till Jens Berndt Svendsen i Ringsböllegaard Rödbyhavn och att denne var ensam ägare. 1919 uppges fartygets lastförmåga vara 275 tdw. Hon döptes om den 27 oktober 1920 till Grethe och fick det året Rödbyhavn som hemort.
Grethe såldes den 17 september 1921 till Frans Edward Möller i Skillinge för 23 000 danska kronor. Han var ensam ägare och själv befälhavare. Vid överlåtelsen blev hon omdöpt till Lydia och fick svenskt registreringscertifikat den 25 oktober. Möller sålde fartyget vidare för 28 000 kronor till ett partrederi i Viken i början av 1922. Partrederiet hade 28 delägare med tillsammans 60 andelar. I 1923 års skeppslista nämns Fritz John August von Ekensteen som befälhavare och en Erik Dalberg som huvudredare med Halmstad som hemort. Von Ekensteen var bland de större delägarna med 8/60. 

Mättal och dimensioner redovisas då till 189,20 brt, 175,47 brt under däck, 158,67 nrt, 33,35 längd, 8,0 bredd och 3,28 djup. Dessutom lämnas upplysning att hon drivits och reparerats 1920. Under 1923 bytte 5 st. andelar ägare. Bland dem var Oskar Teodor Lamberg köpare av 1/60. Han hade efter detta 4/60 i Lydia. Han blev sedan huvudredare och är som sådan nämnd i skeppslistan från 1925 med Viken som hemort. Där nämns också hennes djupgående till 3,6 meter och att hon blivit driven och reparerad under året. Bror Karl Andersson från Hälsingborg blev befälhavare den 26 november 1927 och avlöstes av Karl Nilsson från Lerberget den 24 maj 1928. Lydia blev det året även driven och reparerad. Den 23 april 1929 blev von Ekensteen åter befälhavare fram till den 21 november då Bernhard Svensson från Nyhamnsläge tog över i Nakskov Danmark.
Den 3 april 1930 blev Lydia inköpt på offentlig auktion i Viken för 7 300 kronor av Johan Alfred Karlsson i Brantevik. Lydia hade råkat ut för en sjöolycka och såldes i havererat skick. Ett partrederi med 22 delägare och 40 andelar var då redan bildat för inköpet. Johan Jönsson i Brantevik blev huvudredare med 2/40 och Johan Alfred Karlsson i Brantevik var befälhavare med 16/40. Hon blev reparerad från sina skador från sjöolyckan 1930 -1931.
Liggande i Landskrona den 19 december 1934 såldes Lydia för 17 500 kronor till Karl Erik Olausson i Skärhamn. Han var ensam ägare till fartyget vars hemort blev Skärhamn. Ommätning som motorskonare gjordes samma datum. I certifikat den 29 mars 1935 framgår att Karl Ragnar Alfredsson i Skärhamn var befälhavare och att Lydia var utrustad med motor på 150 hk. Erik Olausson var född i Skärhamn den 28 november 1900. Hans föräldrar var Karl Olausson och Elisabeth Johansdotter. De var födda i Skärhamn 1875 och i Skedet 1876. Erik var gift med Anni Paulina Elisabeth Pettersson som var född i Skärhamn den 6 november 1901. De bodde på Hamngatan 11. Karl Alfredsson var född på Magasinsgatan 7 i Skärhamn den 11 mars 1907. Hans föräldrar var Alfred Pettersson och Paulina Olofsdotter. De var födda i Åseby 1867 och i Kubbale 1877. Han gifte sig med Märta Kristina Karlsson som var född på Koholmen Klädesholmen den 15 augusti 1906. De bosatte sig i Göteborg och senare på Klädesholmen.

Lydia hade Skärhamn som hemort mellan åren 1934 och 1944. Bilden är från boken Skutminnen - Sterner Johannesson berättar.

Lydia i hamn för reparationer efter stormen i september 1942. 

 

Gustav Valdemar Karlsson tillträdde som befälhavare den 19 februari 1937. Han var född i Skärhamn den 14 februari 1909 och bodde på Djurgårdsvägen 2. Han var son till Karl Olsson och Anna Kristina Andersdotter. De var födda i Skärhamn 1867 och i Säby 1868. Gustav var gift med Astrid Wilhelmina Niklasson som var född i Skärhamn den 25 november 1914. Karl Alfredsson var tillbaka som befälhavare den 3 juni 1937 men avlöstes av Gustav Karlsson den 13 november i Malmö. Sten Edvard Isaksson från Väddö vid Fjällbacka tillträdde som befälhavare den 19 mars 1938. Den 31 oktober 1939 visar certifikat att man bildat partrederi med 2 delägare. Erik hade 99 andelar och hans far, Karl Olausson, 1 andel som han köpt av sonen för 500 kronor. Erik Olausson var befälhavare från den 9 januari 1940 till den 27 april då Gustav Karlsson tog över igen. Albert Sterner Johannesson blev befälhavare den 8 april 1941. Han hade varit på Lydia några år tidigare som lättmatros. Han var född i Skärhamn den 20 januari 1920 som son till Karl Albert Johannesson och Agda Maria Pettersdotter på Hamngatan 40. De var födda i Utäng 1882 och i Tjärna 1885. Sterner gifte sig med Inga Greta från Grundsund som var född den 4 april 1923. De bosatte sig i Grundsund.
Erik Olausson deltog i kursen för förste skepparexamen i Skärhamn vintern 1941 – 1942 och fick då behörighet att själv vara befälhavare på Lydia. Den 25 april 1942 blev han befälhavare fram till försäljningen två år senare. Natten mellan den 19 och 20 september 1942 fick Lydia, på resa till Stockholm med spannmål i hårt väder, fockmasten avbruten när man gick för segel. Lydia lade sig tvärs sjön och slingrade svårt i den grova sjön. Man fick igång motorn och kunde länsa undan. När gryningen kom upptäcktes att även skanskappen var borta och ett smörjfat fastnat i öppningen och på så vis hindrat vattnet att strömma in i skansen. Utan oljefatet skulle troligen Lydia ha sänkts den gången.
Karl Olausson var född i Tubberöd den 29 oktober 1875. Hans var son till Olaus Kristiansson och Inger Kristina Jonasdotter. De var födda i Nordvik 1831 och i Utäng 1836. Karl var gift med Elisabeth Johannesdotter från skedet som var född den 27 mars 1876. De bodde på Magasinsgatan 6.
Ett partrederi i Oskarshamn blev nästa ägare till Lydia. Köpebrev på 75 000 kronor undertecknades den 11 april 1944. I certifikatet den 18 april framgår att det var 8 ägare som tillsammans hade 75 andelar i rederiet. Störste ägaren i fartyget och huvudredare var Karl Otto Knut Svensson i Oskarshamn med 40/75. Befälhavaren Axel Leonard Johnsson hade 5/75. Han var bosatt i Oskarshamn. Axel Johan Verner Johansson från Karlshamn tillträdde som ny befälhavare i Oskarshamn den 13 juni samma år.
Lydia kolliderade den 5 augusti 1944 med ett mudderverk i Odermünde vid Stettin i Polen och fick även den gången riggskador. Den 29 och 30 augusti samma år fick hon i Stettin, vid ett flyganfall, 4 bomber innanför relingen med eld i lasten som följd. Den 2 september, under gång i bojrännan Stettin – Kolberg, utbröt eld i maskinrummet med brandskador som följd. Den 21 februari 1945 anmäldes att Karl Otto Svensson i Oskarshamn, den 29 december 1944, utökat sitt ägande i fartyget med ytterligare 7/75 för 7 000 kronor. Sven August Torsten Svensson blev ny befälhavare den 10 oktober 1945 fram till försäljningen året därpå.
Efter kriget var det stor efterfrågan på tonnage. Lydia kunde därför säljas för 100 000 kronor den 11 november 1946 till Rederi AB Freja i Jönköping. Befälhavare blev Erik Rye Hulander i Lidköping. Bolagets styrelse utgjordes av Karl Torsten Fredrik Jung, Anders Granberg samt Filip Nikolaus Wilkström, alla från Jönköping. Den 18 augusti 1948 blev Per Vilhelm Brandt från Kalmar ny befälhavare när Lydia låg i Sundsvall. Han avlöstes i Nynäshamn den 16 april året därpå av Alfred Andersson från Brantevik. När Lydia såldes av Rederi AB Freja år 1951 var prisbilden en annan. Vid köpebrevets undertecknande den 12 juli fick man 33 500 kronor för fartyget. Den 13 juli ansöktes om interrimscertifikat för 3 månader och i certifikat den 26 oktober framgår att Rederi AB Lydia, f.d. Serifoto AB, var ägare till fartyget. Befälhavare var Bertil Julius Österman. Bolagets styrelse utgjordes av Gustav Sture Andersson från Lidingö och Märta Anna Kristina Johnsson från Stockholm.
Året därpå undertecknades köpebrev den 18 juni för försäljning av Lydia för 29 000 kronor. Partrederiet Karl Anders Eneström i Göteborg var köpare och ägare enligt certifikat den 28 februari 1953. I en skrivelse till hamnmästaren i Råå den 6 juni 1954 meddelade Eneström att fartyget sålts till Sigvard Karlsson på Källö-Knippla för upphuggning. Den 15 november intygade Karlsson att Lydia blivit upphuggen. Efter att han rensat skrovet på allt som var av värde sänktes hon för att tjäna som vågbrytare vid Vallda på Onsalahalvön i Halland. Lydia blev avförd från registret den 15 december 1954.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Branteviks Maritima Museum, Skutminnen - Sterner Johannesson berättar, Tjörns båtar, Danmarks Skibsliste 1903 – 1922, Jörgen Markussen – Vaerfter-skibsbyggerier-skibsbyggere, Folketelling Svendborg amt – Aerö herred – Marstal handelsplats 1880, Danish Family Search, Åke Arvidsson - Skärhamn 61 år som municipalsamhälle 1898 – 1959, Sveriges skeppslista 1923, 1925, 1927, 1929, 1931,1933 och 1935, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.






Kommentarer