Vindy - Nr 5510

Samma skeppsbyggmästare vid Gullmarsfjorden som byggde Runa och Sally byggde också galeasen Vindy 1913. Det var Olof S Olsson i Studseröd som byggde den i ek på beställning av Olof Albin Olausson i Skärhamn. Bilattest utfärdades den 5 juli. Olausson sålde den 11 juli hälften i fartyget till Karl Hilmer Pettersson i Skärhamn. I det partrederi som bildades med dessa två hälftendelägare var Karl Pettersson huvudredare och Olof Albin Olausson fartygets befälhavare. I mätbrev av den 12 juli redovisas Vindy med 56,26 brt och 39,99 nrt. I mätbrev av den 22 mars 1916 benämns fartyget som motorgaleas med 22 hk motor, 54,42 brt och 37,10 nrt. Karl Pettersson övertog befattningen som befälhavare den 28 december 1916. I 1917 års skeppslista framgår fartygets mättal och dimensioner med 54,42 brt, 52,83 brt under däck, 37,10 nrt, 17,40 längd, 6,34 bredd, 2,31 djup och 3,8 meters djupgående. Enligt skeppslistan 1955 var hennes lastförmåga 100 tdw.

Olof Olausson var född i Skärhamn den 12 mars 1876. Hans föräldrar var Olaus Olsson och Kristina Berntsdotter på Tvärgatan 4. De var födda i Röd 1846 och i Toftenäs 1849. Olof Albin gifte sig med Alma Charlotta Pettersdotter som var född i Kroksdal den 16 september 1878. De bosatte sig på Skansvägen 15. Karl Pettersson var född i Kroksdal den 25 april 1888 som bror till Alma Pettersdotter som var gift med Olof Albin. Deras föräldrar var Petter Hansson och Paulina Kristina Andreasdotter i Kroksdal. De var födda i Kroksdal 1843 och Rönnäng 1848. Karl Pettersson var sedan 1920 gift med Alma Olivia Olausdotter som var född i Nötsäter den 15 juni 1889. De köpte senare gård i Toftenäs vilken de så småningom bytte mot en gård i Kroksdal.                                                                                                   
Den 23 januari 1919 anmäldes att Vindy sålts och numera tillhör partrederiet Handelsbolaget S Olssons Söner i Timmernabben. Handelsbolagets andel var 8/15. De övriga delarna ägdes av fil kand. Arvid Fredrik Settman 1/15, kassör Torsten Axel Theodor Settman 1/15 och befälhavaren, skeppare Per Emil Löfström i Timmernabben 5/15. I intyg från den 17 februari 1919 uppges att köpeskillingen var 31 500 kronor.
På resa mellan Oxelösund och Vejle med last av tackjärn den 17 maj 1919 grundstötte Vindy i Grönsund mellan öarna Falster och Mön i Danmark. Under hård pålandsvind, som började när man befann sig söder om Mön, kom fartyget ur kurs och grundstötte. De kom snabbt loss men var svårt läck och hade förlorat rodret. Besättningen gick i livbåten och räddade sig iland innan fartyget sjönk (Utdrag från Stubbekjöbing sjörätt 22 maj 1919).

Nytt certifikat den 11 april 1921 meddelar att motorgaleasen Vindy tillhör skeppare Karl Gustav Albin Johansson i Källvik, Västerviks kommun med Loftahammar som hemort. Johansson var ensam ägare och själv befälhavare. Han hade köpt Vindy för 26 000 kronor den 26 mars samma år. På resa från Oxelösund till Ronneby med last av tackjärn strandade fartyget den 28 september 1921 utanför Mönsterås i sydvästlig hård bris med mindre god sikt. När de befann sig utanför Pataholm i Kalmarsund tilltog vinden i styrka, varför man vände nordvart för att söka skydd i inloppet till Mönsterås. Fartyget gick då på grund men lyftes av sjön åter av grundet. Lots tillkallades och med hjälp av deras motorbåt fördes fartyget in i skyddat läge och sattes på land. Vindy hade vid grundkänningen sprungit läck och pumparna räckte inte för att hålla henne läns. Löskölen slets bort och kölen krossades vid grundstötningen. Vid sjöförklaringen i Kalmar Rådhusrätt den 10 oktober fastställdes orsaken till olyckan bero på att befälhavaren inte tillräckligt kände farleden för att utan lots navigera i ogynnsam väderlek. 

Bilden, från Tjörns båtar, föreställer galeasen Vindy. Hon var byggd på Studseröd. Skärhamn var hemort från byggnationen 1913 till 1919.

Nytt certifikat den 11 april 1921 meddelar att motorgaleasen Vindy tillhör skeppare Karl Gustav Albin Johansson i Källvik, Västerviks kommun med Loftahammar som hemort. Johansson var ensam ägare och själv befälhavare. Han hade köpt Vindy för 26 000 kronor den 26 mars samma år. På resa från Oxelösund till Ronneby med last av tackjärn strandade fartyget den 28 september 1921 utanför Mönsterås i sydvästlig hård bris med mindre god sikt. När de befann sig utanför Pataholm i Kalmarsund tilltog vinden i styrka, varför man vände nordvart för att söka skydd i inloppet till Mönsterås. Fartyget gick då på grund men lyftes av sjön åter av grundet. Lots tillkallades och med hjälp av deras motorbåt fördes fartyget in i skyddat läge och sattes på land. Vindy hade vid grundkänningen sprungit läck och pumparna räckte inte för att hålla henne läns. Löskölen slets bort och kölen krossades vid grundstötningen. Vid sjöförklaringen i Kalmar Rådhusrätt den 10 oktober fastställdes orsaken till olyckan bero på att befälhavaren inte tillräckligt kände farleden för att utan lots navigera i ogynnsam väderlek.
Vindy avfördes från registret i oktober 1921 men återfördes efter reparationer i maj 1922. Då utfärdades nytt certifikat den 16 maj för partrederiet skepparen Karl Gustav Albin Johansson i Källvik med Loftahammar som hemort. Johansson var delägare med 2/3 och själv befälhavare. Fiskaren Klas Erik Klasson i Loftahammar ägde 1/3 som han hade köpt av Johansson för 8 000 kronor. Den 20 mars 1928 sålde de Vindy för 10 500 kronor till partrederiet, skepparen Gustav Rudolf Andersson i Södvik Borgholms kommun. Vindy fick då Sandvik som hemort. Gustav Andersson ägde 2/3 i fartyget och var befälhavare ombord. Hans bror, lantbrukaren Karl Albert Andersson i Persnäs by, ägde 1/3.
Den 22 december 1938 utbröt brand ombord på Vindy under resa från Valdemarsvik till Oskarshamn. Fartyget fick överges av besättningen och sades ha strandat och blivit vrak. Detta tycks dock inte vara helt riktigt för den 21 januari 1955 anmäldes, av dödsboet efter framlidne Gustav Andersson, att änkefru Klara Viktoria Andersson är huvudredare i partrederiet. Den 15 augusti samma år meddelades att Vindy sålts för 2 000 kronor och den 20 augusti att fartyget sålts till köpman Elis Wilhelm Folke Bengtsson i Södertälje. Detta köp transporterades på Thorvald Rubin i Södra Stavsunda (ö i Stockholms skärgård sydväst om Möja) enligt anmälan den 21 mars 1956. Vindy finns inte med i skeppslistan efter 1955. Den 21 augusti 1956 anmäldes att fartyget är nedriggat, motorn nedskrotad och att hon numera används som affärslokal.
Fram till 1960 gjordes ett flertal försäljningar. I oktober det året låg hon övergiven vid Alvik under Tranebergsbron i mycket dåligt skick och ombyggd till lustfartyg. 1962 anmäldes att hon numera var pråm. Fram till den 14 april 1969 gjordes ytterligare anmälningar om försäljningar men den 14 april anmäldes att Vindy var upphuggen. Hon avfördes från registret samma år.          
      
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Ölands Järnvägar & Skutor, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka. 




Kommentarer