Carl - Nr 3386

                                                                                                              

Carl byggdes 1892 som tvåmastad skonare i ek hos skeppsbyggmästare Ferdinand Hansen i Marstal. Den 25 maj 1892 såldes fartyget, som döpts till Carl, till Gustav Rasmusen i Marstal, själv befälhavare. Enligt Danmarks Skibsliste 1893 hade hon mättalen 54,5 brt och 48,5 nrt. Hennes djup midskepps i lastrummet var 7,6 fot. Hon såldes den 18 januari 1899 för 11 000 kronor till Johan Jansson på Donsö. Han var ensam ägare och själv befälhavare. Han sålde skutan vidare, vilket framgår av certifikat den 28 januari 1902, till ett partrederi på Donsö med 3 delägare. Gustav Karlsson var huvudredare och befälhavare. De andra delägarna i partrederiet var hans bröder, Karl Botvid och Alfred. Alla tre delägarna hade lika andelar. I 1908 års skeppslista redovisas mättal och dimensioner med 52,41 brt, 49.89 brt under däck, 39,85 nrt, 19,80 längd, 5,68 bredd, 2.23 djup, 2,8 meters djupgående och Donsö som hemort. Det nämns också att hon drivits 1905.
Anmälan ingavs den 21 mars 1910 att Carl sålts till ett partrederi i Skärhamn med Johan Bernhard Axelsson som huvudredare och hälftenägare. Avtalet var undertecknat den 15 februari. Johan var född den 26 december 1885 och avled den 2 februari 1913 i tbc som ogift. Hans föräldrar var Axel Johansson och Beata Berntsdotter på Magasinsgatan 7 i Skärhamn. Axel var född på Klädesholmen 1857 och Beata i Tolleby Västergård 1858. Befälhavare och hälftendelägare var Karl Bernhard Kristiansson på Bagarliden 1. Han var född i Skärhamn den 18 april 1883 och hans föräldrar var Kristian Eliasson och Britta Helena Andersdotter.

Kristian var född i Säby 1831 och Britta i Kebene 1852. Johan Axelsson sålde sin andel i fartyget den 25 december 1912 till Janne Bolivar Hermansson i Skärhamn som då också blev huvudredare. Han var född i Kroksdal den 29 september 1890 och bodde på Storgatan 1 i Skärhamn. Hans föräldrar var Herman Berntsson och Anna Johanna Kristiansdotter. De var födda i Kroksdal 1854 och Nordvik 1855. Janne var gift med Anna Beata Jonsson som var född i Skärhamn den 26 januari 1891.

Bilden föreställer skonaren Carl. Den hade Skärhamn som hemort mellan åren 1910 och 1917. Fotot är från              sjöfartsforumet Fallrepet.



Under 1916 gjordes reparationer och ombyggnader på Carl och i samband med detta installerades motor på 25 hk. Detta anmäldes den 5 oktober och hon redovisades då som motorfartyg. I mätbrevet av den 9 september redovisas 52,54 brt och 37,89 nrt. 
Hon såldes den 10 maj 1917 för 24 000 kronor till ett partrederi i Marstrand. Köpare var S P Svensson, Johannes Svensson och C B Österman i Marstrand. Carl såldes vidare samma år för 29 000 kronor till Johan Birger Olsson i Göteborg och Axel Birger Karlsson i Långedrag med 1/6 resp. 5/6. Axel Birger var huvudredare och befälhavare och Långedrag blev hemort. Hon överfördes därefter den 12 mars 1918 för 35 000 kronor till Rederi AB Gulli i Göteborg. Enligt certifikat den 25 juni samma år var Karl Bernhard Kristiansson från Skärhamn befälhavare. Det nyregistrerade bolagets styrelse utgjordes av sjökapten Axel Birger Karlsson, handlare John Birger Olsson och skeppsmäklare Jakob Ture Olof Norrby. Den 10 december 1918 intygades att fartyget sålts för 45 000 kronor. I certifikat två dagar senare meddelas att Axel Birger Karlsson i Göteborg är ensam ägare och själv befälhavare.
Den 30 december 1921 sprang Carl läck på resa från Landskrona med last av 950 säckar gödning till Karlstad. Hon sjönk i Dalbosjön men besättningen räddade sig i livbåten in till Hjortens udde. De hade under resan haft problem med dåligt väder och börjat läcka. I närheten av Vänersborg gick de på grund men lyckades komma av grundet med hjälp av ankare och ankarspel. Resan fortsatte därefter men läckan ökade och länspumpen klarade inte att hålla skutan flytande. Motorn stannade, besättningen gick i livbåten och tog sig iland på en ö utanför Hjortens udde. Då hade Carl redan sjunkit. Dalbosjön är den västra delen av Vänern. Hjortens udde ligger utmed den västra kusten av Vänern i närheten av Mellerud.



Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Skeppslista över segelfartyg i utrikes fart, Tjörns båtar, Danmarks Skibsliste 1893 - 1899, Sveriges skeppslista 1908 och 1917, Nya Lidköpings Tidning 27 september 2013, tidningen Länspumpen 1: 1991, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka. 




 


Kommentarer