Lina - Nr 4891

Galeasen Lina var byggd på klink i ek 1908 av Johannes Mattsson i Äng på Orust för Anders Johan Berntsson i Skärhamn (kallad Buråsen). Bilattesten var daterad den 18 juli. I 1908 års skeppslista upptas Lina som byggd i ek i Ängås Orust. Hennes mättal och dimensioner framgår med 36,51 brt, 36,23 brt under däck, 28,29 nrt, 14,81 längd, 6,10 bredd och 2,05 djup. Lina fick certifikat den 29 juli. Av detta framgår att Anders Johan var ensam ägare och själv befälhavare. Han var född i Åkervik den 12 september 1868 och son till Bernt Kristiansson och Johanna Jonasdotter. De var födda i Kurlanda1842 och i Knarreviken 1832. Han var gift med Magdalena Andreasdotter som var född den 10 juli 1863 i Burås Bö Östergård Klövedal. De bodde på Djurgårdsvägen 8 i Skärhamn.    

Den 13 juli 1912 blev Axel Bernhard Johansson befälhavare. Han var född i Säby Sörgård den 26 december 1888 men familjen blev sedan bosatt på Tvärgatan 1 i Skärhamn. Hans föräldrar var Johan Andersson och Inger Kristina Andersdotter. Dessa var födda i Säby 1859 och i Nötsäter 1853. Axel gifte sig med Hulda Charlotta Johansdotter som var född i Berga Valla den 11 januari 1894. De bodde först på Storgatan 1 men flyttade senare till Tvärgatan 1. Axel kallades Farson i Skärhamn. Den 28 mars 1914 var Anders Johan tillbaka som befälhavare. Av certifikat framgår att han fortfarande var ensam ägare och själv befälhavare.


Från vänster syns galeasen Lina av Skärhamn, jakten Gerda av Skärhamn och jakten Skarven av Råå. Lina ägdes av Anders Johan Berntsson (Buråsen), Gerda ägdes av Johan Andersson. Skarven har sökt lä för dåligt väder. Bilden lånad från Folk och Hus i Skärhamn. Fotograf SP Pettersson.


Efter nästan 8 år sålde han Lina till Fritz Olén Johansson på Hovenäset den 14 mars 1916. Även denne var ensam ägare och själv befälhavare. Certifikatet är utfärdat den 20 mars. Han anmälde den 24 maj 1917 att han installerat en 20 hk motor i fartyget. Skeppslistan för 1917 upplyser om att en P Johansson är befälhavare på Lina samt att hennes mättal och dimensioner är 38,47 brt, 37,02 brt under däck, 28,63 nrt, 14,81 längd, 6,10 bredd 2,09 djup och 3 meters djupgående. Hovenäset är hemort. 1923 finns F Johansson registrerad som befälhavare fram till 1931 då han ersatts med Fritz Olén Johansson fram till försäljningen 1933. Under tiden i Hovenäset genomgick mättalen smärre förändringar. 1923 blev nrt 26,94, 1929 finns nya mättal 41,79 brt och 30,18 nrt, 1931 39,67 brt, 37,02 brt under däck och 30,02 nrt.


Den 14 augusti 1933 såldes Lina för 5 000 kronor till Johan Mikael Hansson i Uddevalla som också blev hennes befälhavare med Uddevalla som hemort. Hansson var enligt certifikat 28 augusti ensam ägare och själv befälhavare. Han behöll fartyget i 10 år och sålde den 25 maj 1943 för 4 400 kronor till revisor James Benjamin Mollén i Göteborg. Han var ensam ägare. Som befälhavare på sitt fartyg anlitade han Johan Albert Martinsson från Hamburgsund. Mollén var född i Lysekil men bodde i Göteborg vilket också blev Linas hemort. I 1943 års skeppslista anges 70 tdw på 3 meters djupgående. När hon låg i Norge 1945 blev hon kvarhållen i en månad innan hon frisläpptes. Befälhavare och bästeman var då Evert Persson och Lars Berggren. De satt häktade men släpptes. Hon såldes samma år till Einar Hauan i Tönsberg för 7 100 kronor. Hennes vidare öden i Norge är okända.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson o Mörrum, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Dis- Norge - Slekt og data, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.

Kommentarer