Margit - Nr 4354

Margit var byggd av ek och fur som tvåmastad skonare 1905 av Viggo Frandsen i Halmstad för ett partrederi med Anders Svensson i Halmstad som huvudredare och ägare av 1/24. Bilattest och mätbrev daterades den 25 februari och de första mättalen redovisades med 118,60 brt och 99,06 nrt. Befälhavare utan ägande var Nils Krabbe från Mölle. I 1908 års skeppslista är Margit upptagen med Halmstad som hemort och Anders Jönsson i Brunnby som befälhavare. Hennes mättal och dimensioner uppges i skeppslistan vara 118,67 brt, 110,32 brt under däck, 99,06 nrt, 28,58 längd, 7,30 bredd, 2,48 djup och ett djupgående på 3,0 meter.

I fartygets certifikat den 19 juni 1913 är hon upptagen som skonertskeppet Margit med samma redare och befälhavare. Margit blev således omtacklad till tremastad skonare, troligen samma år. Då var hon även på land för drivning. Anders Svensson avled 1921 och som huvudredare valdes då i stället Magnus Öfverberg i Halmstad. Han finns därefter upptagen som huvudredare tills hon säljs till Klädesholmen 1928. 1923 är hennes mättal 126,95 brt och 108,78 nrt och hon reparerades och drevs även 1920, 1923 och 1927.


Margit som nybyggd tvåmastad skonert med unionsflagg. Bilden har jag fått av Christer Högfeldt. Skeppsbyggmästare Viggo Frandsen som byggde Margit år 1905 var farmors far till Christer.





Bilden föreställer den i Halmstad år 1905 byggda skonaren Margit som 1913 blev omtacklad till tremastskonare. Hon hade Skärhamn som hemort från den 20 februari 1935 till förlisningen vid kusten utanför Böste fiskeläge i närheten av Trelleborg den 10 oktober 1935. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.



Axel Wikström på Klädesholmen köpte Margit den 14 januari 1928 för 13 750 kronor. Han var ensam ägare och själv befälhavare. En 1-cyl Bolinder motor på 40 hk installerades, enligt intyg den 19 april 1928, av J V Bergs Mekaniska Verkstad på Hälsö och i certifikat den 26 april samma år noteras Margit som motorskonarskepp med samma redare och befälhavare. År och 1929 var hennes mättal redovisade till 126,92 brt och 99,23 nrt. Fiskhandlare Martin Pettersson i Bleket köpte den 21 januari 1930 1/40 i fartyget för 500 kronor. I certifikat den 27 januari efter ägarförändringen ägs Margit av partrederiet Martin Pettersson i Bleket med Axel Pettersson på Klädesholmen som befälhavare. Ägandet var fortfarande detsamma med Martin Pettersson 1/40 och Anders Wikström 39/40. Hemort var Klädesholmen. Martin Pettersson var svärfar till Wikström.
Den 9 maj 1930 anmäldes att Margit, under befäl av Anders Wikström, på resa från Heröya vid Porsgrunn Norge till Horsens Danmark med last av kalksalpeter, grundstött och sjunkit på 13 meters djup vid Fisketången. Hennes värde beräknades då till 2 500 kronor varför reparationer inte ansågs genomförbara. Hon avfördes därför från registret samma månad som kondemnerad. Man befann sig den 24 april klockan 12 innanför Hållö i Bohuslän i OSO byig vind efter att, på grund av hård motström klockan 11 på förmiddagen, ha gått in i skärgården norr om Hållö för att fortsätta inomskärs. Då de kommit till farleden norr om Saltholmarna för att styra in i farleden grundstötte de på ett, på babordssidan av farleden, liggande grund med svåra skador på fartyget som följd. Fartyget blev svårt läck och var efter en och en halv timma vattenfyllt och sjönk på 13 meters djup.
  
Hon återfördes till registret i juli påföljande år och i 1931 års skeppslista ägs hon av skepps-byggmästaren på Vasseröds varv, Albin Abrahamsson i Nösund Orust. Mättal och dimensioner uppges vara 123,30 brt, 107,21 brt under däck, 97,80 nrt, 28,60 längd och 2,45 djup. Befälhavare var Frits Axel Leopold Andersson i Hälleviksstrand. I 1933 års skeppslista meddelas att hon blivit förbyggd, driven och reparerad under vintern 1930 – 1931. Reparationerna utfördes på Vasseröds varv enligt intyg av den 26 juli 1931 sedan hon blivit inropad på offentlig auktion den 22 maj 1930 av Albin Abrahamsson för 4 200 kronor. I certifikat den 7 juli framgår att fartyget hade Nösund som hemort och att Abrahamsson var ensam ägare.
  
Den 20 februari 1935 såldes Margit för 21 000 kronor till Karl Arvid Harald Andersson och Per Pettersson i Skärhamn med lika delar och med Pettersson som befälhavare. Certifikat utfärdades den 2 maj. Arvid var född på Flatholmen i Klädesholmens församling den 21 december 1893. Hans var son till Bernhard Andersson och Hilda Kristina Krusell. De var födda på Klädesholmen 1850 och 1857. Arvid gifte sig med Ida Paulina Pettersson som var född i Nötsäter den 22 april 1897. De bodde på Idrottsvägen 16. Per var bror till Ida och född i Nötsäter den 31 oktober 1902. Han var ogift och bodde på Skansvägen 15. Han var son till Petter Johannesson och Inger Beata Pettersdotter vilka var födda i Kroksdal 1861 och 1865.

På resa från Haukipudas i Norra Österbotten Finland med last av trävaror till Malmö strandade Margit den 10 oktober 1935 vid Skånekusten i närheten av Trelleborg. Besättningen gick i livbåten och anlände till Böste fiskeläge kl 2 på eftermiddagen. Fartyget blev bärgat och infört till Trelleborg, av bärgningsångaren Diana, där hon vid besiktning blev kondemnerad den 24 oktober. Under befäl av Per Pettersson och med 4 mans besättning befann sig Margit den 10 oktober på eftermiddagen 3 distansminuter syd om Smygehuk under SSV vind med hög sjö. Under resan hade fartyget anlöpt Sundsvall för storm och dåligt väder samt Nynäshamn för hård motvind. Den 10 oktober, klockan 8 på morgonen, pejlades Smygehuks fyr i NV. Vinden var SSV och hade ökat till storm med hög sjö. Fartyget arbetade hårt och man beslöt att gå in till Trelleborg. Klockan 10 då det beräknades att fartyget var tvärs Smygehuk märktes att det sprungit läck. Länspumparna sattes igång men det var omöjligt att hålla fartyget läns på grund av tilltagande vind och sjö som ständigt slog över fartyget. Däckslasten kastades överbord men vattnet i fartyget steg så att motorn stannade. Fartyget vattenfylldes och blev manöverodugligt och drev mot land. Man försökte ankra med båda ankarna men på grund av överspolningen lyckades man endast få loss det ena. Fartyget draggade och man bedömde det omöjligt att rädda fartyg och last. Besättningen gick i livbåten och anlände klockan 2 på eftermiddagen till Böste fiskeläge. Margit var i 1935 års skeppslista upptagen till 108,24 brt, 107,21 brt under däck, 87,71 nrt och 3,2 meters djupgående. Hon var driven och reparerad 1934.  



Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925, 1927. 1929, 1931, 1933 och 1935, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.









Kommentarer