Petter - Nr 5511

Petter byggdes 1913 av Hilmer Johansson vid Svinevikens varv på Orust. Hon var klinkbyggd i ek för Oskar Nilsson i Skärhamn. Bilattesten utfärdades den 11 juli och i registreringscertifikatet den 22 juli framgår att Oskar var ensam ägare och själv befälhavare. Oskar var född den 1 oktober 1867 som son till Nils Olsson och Malena Andersdotter på Buskär Skärhamn. De var födda i Kurlanda 1830 och i Skärhamn 1832. Han gifte sig med Anna Sofia Pettersdotter som var född i Norra Härene den 24 januari 1868. De bosatte sig på Anneberg, Hamngatan 4.
Den 16 oktober 1915 såldes Petter till Olof Birger Svärd på Hovenäset. I certifikatet från registreringen den 19 oktober framgår att han var ensam ägare och själv befälhavare samt att Hovenäset var ny hemort. I 1917 års skeppslista uppges fartygets mättal och dimensioner med 35,80 brt, 35,34 brt under däck, 27,91 nrt, 14,57 längd, 6,50 bredd, 2,10 djup och 2,65 meters djupgående. Hon hade blivit driven 1915. Svärd lät 1919, i den förutvarande kajutan, inmontera en 22 hk Avance-motor vid Klippans varv i Göteborg. Andra källor angav Petters lastförmåga till 65 eller 70 tdw.
Karl Albert Davidsson i Hamburgsund köpte Petter den 1 mars 1934 för 7 000 kronor. Han var ensam ägare och själv befälhavare. Hamburgsund blev ny hemort. Den 8 februari året därpå överlämnade han 1/10 av fartyget i gåva till sin fru, Tekla Aurora Davidsson, och bildade samtidigt partrederi med sig själv som huvudredare och befälhavare. 1936 byggdes styrhytt. Man installerade samtidigt motorvinsch och utvidgade lastluckan. Dessutom gjorde man, dikt för om stormasten, en liten lämplucka. Man lät även göra en ny skanskapp samt ändrade mesanseglet från gaffelsegel till snedsegel. Den 20 november 1941 blev sonen, Tage Einar Davidsson, befälhavare på Petter. Han köpte faderns 9/10 i fartyget för 4 500 kronor den 16 februari 1944. Samtidigt anmäldes som ny huvudredare, Tekla Aurora Davidsson.

Den 10 november samma år fick hon riggskador vid en kollision i Skalla hamn, i närheten av Kungsbacka, när hon kolliderade med motorseglaren Tidan av Lidköping. Den 18 oktober 1947 grundstötte Petter vid Burholmen, öster om Kosteröarna, när hon var på resa från Göta till Skien med last av våtmassa. Fartyget sattes på grunt vatten där hon sjönk. Petter stod under befäl av Tage Einar Davidsson och två mans besättning. Hon hade avseglat från Göta den 9 oktober med last av 65 ton våtmassa i balar. Den 12 oktober kom man till Hamburgsund där man låg kvar för dåligt väder till den 18 oktober. Klockan 7 på morgonen avseglade man i sällskap med motorseglaren Confident i gott väder. Efter hand ökade sjön och man beslöt att Confident skulle ta Petter under bogsering. Sedan en bogserkabel på cirka 40 meter lagts ut mellan de båda fartygen fortsatte de för motor och storsegel norröver. Man seglade så mycket som möjligt inomskärs och klockan kvart i tio passerades Havstenssund. När fartygen passerat Arsklövshålet en halv timma senare och kommit ut på Kosterfjorden var sjön så grov att man beslöt att gå in till Strömstad och avvakta bättre väder. Confident satte kursen innanför fyren Vattenholmen och mellan holmarna norr om fyren, för att sedan gå genom sundet väster om Styrsö, de så kallade Småholmarna. Avsikten var att öster om fyren Käbblingarna åter gå in i den vanliga segelleden. Ombord på Petter företogs ingen annan navigering än att man försök- te följa Confident i kölvattnet. När man kommit i närheten och väster om Yttre Burholmen fick Petter en kraftig bottenkänning. Man fastnade inte på grundet trots att bogserkabeln sprängdes. Fartyget sprang svårt läck och började sjunka men man lyckades ändå få in farty-get på grunt vatten norr om holmen innan hon gick till botten några minuter senare. Petter blev så småningom bärgad.

Bilden föreställer galeasen Petter som hade Skärhamn som hemort från byggnationen 1913 till 1915. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar. Ritning finns under galeasen Elin 4691.

Tekla Aurora Davidsson avled den 12 november 1950 och den 2 mars 1951 anmäldes att hennes son, Tage Einar Davidsson, utsetts till ny huvudredare. Den 1 maj samma år anmäldes att den avlidnas del i fartyget övertagits av hennes oskiftade dödsbo. Den 5 juli såldes Petter till direktör Nils Sigurd Dahlén i Helsingborg för 7 000 kronor. Anmälan gjordes samma dag. Dahlén anmälde den 8 juni 1952 att fartyget, på grund av att han insjuknat, legat upplagt i Råå hamn alltsedan köpet. Den 7 maj 1953 skrevs kontrakt om försäljning av fartyget. Köpebrevet den 13 maj samma år uppger direktör G Ekenberg i Malmö som köpare för 6 300 kronor. Far-tyget överfördes dagen därpå för 6 800 kronor till Ossie Karla Bohman i Limhamn. Anmälan om köpet ingavs den 26 maj 1954. Stig Persson i Limhamn var befälhavare.
I augusti 1955 såldes Petter för 1 200 kronor till ingenjör Olle Gustav Adolf Eklind i Malmö med löfte om att reparationer skulle utföras innan leveransen. Tanken var att använda henne som husbåt. Då reparationer inte blivit utförda och då fartyget var i mycket dåligt skick lämnades hon istället för upphuggning. Detta blev gjort i Höganäs 1955/1956. Anmälan om köpet och upphuggningen gjordes den 4 februari 1957. I 1955 års skeppslista var Petter införd med 80 hk motor, 39,58 brt, 26,55 nrt och 70 tdw.   
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Europeana, Sjöhistorisk årsbok 1945 – 1946 – sidorna 155 – 175, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.

Kommentarer