Järnbåtar I - K
Ilse 8165 IMO 5156684
Byggd av
stål på klink 1931 i Delfzijl som tremastad motorskonare av Gebreoders Niestern
& Co med namnet Assel för Fritz Fitschen från Barnkrug vid Elbe, halvvägs
till Hamburg från västerhavet. Staden Assel gränsade till Barnkrug och hade
fått ge namn till Fitschens nya fartyg. Hon blev vid byggnationen försedd med
en 3-cyl 4-takts motor på 154 hk från Bohn & Kähler AG Motoren- &
Maschinenfabrik i Kiel. Fartyget mättes till 189 brutto, 96 netto och 240 tdw
och hennes dimensioner var 31,57 x 6,48 x 2,58/2,75. Hon var först i en serie
av tre systerfartyg och sjösattes i mars 1931 och registrerades i Hamburg den
12 maj 1931 med Hamburg som hemort.
I
oktober 1932 var Assel på resa från Uuras, på Karelska näset i Finland, till
Bremen med trälast i lastrum och på däck. Resan fick ett abrupt slut när
fartyget förliste samma dygn som hon lämnat hamnen. Det blev totalförlust av
fartyget och fem avlidna av besättningens sju personer som följd. Sedan
vinterkriget 1940 är Karelen ryskt område och Uuras är Trångsund på svenska.
Fyra dagar efter Assels förlisning i Finska viken skrev lättmatrosen Günther
Hauschildt till sina föräldrar och berättade om händelsen. Den finns i Herbert
Kartrings bok Deutsche Schoner band VI och återges nedan:
”Som ni antagligen
redan har läst i tidningen har vi råkat ut för en stor olycka. Assel har gått
under och ingen utom kapten Fitschen och jag blev räddade. Vi är för närvarande
på ett sjukhus i Virojoki (mellan Fredrikshamn och Viborg) Jag mår ganska bra
men har några köttsår och stelhet i benen. Ja kära föräldrar, jag skall
beskriva händelseförloppet vid förlisningen för er. Vi hade lastat klart måndag
kväll den 10 oktober och avgick i gott väder med vindstyrka 3. Vid midnatt
lämnades lotsen och det blåste nu en lätt bris som gjorde att fartyget sakta
lade sig något åt babord. Vid tvåtiden på natten utbröt en storm med
orkanstyrka som gjorde att fartyget lade sig ytterligare åt babord. Halv tre
började vi lämpa en del av däckslasten överbord och klockan tre kapade vi
surrningarna till däckslasten och såg delar av lasten försvinna överbord. Detta
hjälpte inte och samtidigt tilltog vinden med ytterligare slagsida och
överbrytande sjö. Snart hade vatten börjat tränga in i maskinrummet och kajutan.
Livbåten försvann i den överbrytande sjön. Vi gjorde allt men ingenting
hjälpte. Maskinen gick fortfarande men klockan sju kantrade fartyget så
besättningen klättrade upp på kölen och satte sig. Det var bara fru Fitschen
som, på grund av sjösjuka, låg kvar i sin koj där hon nog fick en hastig och
skonsam död”.
”I Ungefär
en timma satt vi alla på fartygets botten när en enorm våg bröt över och
spolade ner jungmannen och mig i vattnet. Vi var tre stycken som fick tag på
några brädor från lasten som vi höll ihop för att få flytkraft och som vi lade
oss på magen på. En halvtimma senare hade även kaptenen spolats ner i vattnet
och anslutit sig till brädorna. Styrmannen och motorskötaren stannade kvar på
vraket. Vi hade turen att vinden förde oss mot en liten ö. Med stor hastighet
förde vinden oss tillsammans med vraket mot ön. Efter ungefär tre timmar
förlorade Richter (jungmannen) sina brädor och drunknade framför våra ögon. Han
var den förste. Efter att vi hade kämpat mot vågorna i ca sju timmar förlorade också
Erich (en lättmatros) sin styrka och sjönk framför våra ögon. Vraket hade
drivit ca 3 mil i vår riktning och var inte så långt ifrån oss med masterna nedåt.
En enorm bränning syntes över fartyget men styrman och motorskötaren som hade
befunnit sig på vraket såg vi aldrig mer. De fick en sjömansdöd”.
”Vi hade
drivit på brädorna i nio timmar när vi var framför klipporna på ön. Nu kom det
värsta av allt, bränningarna. Den som inte sett detta har ingen aning om det.
Tre gånger slungades jag mot klipporna och tre gånger spolades jag tillbaka i
havet. Som en boll kastades jag fram och tillbaka. Träet mot klipporna hördes
över huvudet. Det fungerade inte förrän den fjärde gången att komma undan
havet. Fitschen hade också överlevt bränningarna bra och vi var samtidigt
räddade. Vi stod nu nästan nakna på berget. Här bodde människor, vi hittade
några fiskarstugor. Halvt galen krossade jag alla fönster. Vi kollapsade i en
av dessa stugor och stannade där över natten. Nästa morgon upptäcktes vi av
fiskare som förde oss till fastlandet och nu ligger vi här på sjukhuset och
lever som prinsar”.
Så
slutar den 17-årige lättmatrosens berättelse om vad som hände. Man kunde kanske
önska att det var kaptenen som hade berättat för han hade nog på ett annat sätt
kunnat ange var förlisningen skedde och var de klev iland. Inte heller nämns
något om att fartyget var under segel som en del andra uppgiftslämnare i ämnet
skriver. Kaptenens utsaga finns troligen någonstans från sjöförklaringen men
var? I bokens slutsats om förlisningen (Herbert Karting Deutsche Schoner band
VI) nämns att skador på skrovet förmodligen uppstod när däckslasten på
babordssidan slets bort. Därefter trängde in så mycket vatten att fartyget
kantrade åt lovart. I Kartrings bok nämns att Assel hittades av fyrmästaren på
Someri år 1934. I andra dokumentationer nämns samma sak men även att en trolig
förlisningsplats skulle vara i närheten av fyren Narvi och att landstigningen
skulle vara på ön Huovari. Mellan dessa två platser är det ca 10 distansminuter
och den sträckan kunde man kanske driva på nio timmar om vinden kom från rätt
håll.
Man försökte
bärga vraket redan då det hittades 1934 men misslyckades. Det dröjde till 1936
innan Assel till slut kunde bärgas och föras in till Trångsund för reparation
hos Aarne Virolainen Telakka (varv) på ön Ravansaari för reparation och
iståndsättning. Man fann vid bärgningen den döda kaptenshustrun i kajutan där
hon avlidit. Efter segdragna förhandlingar med det tyska försäkringsbolaget
betalades till slut 500 riksmark i belöning till upphittaren. Efter
reparationen såldes fartyget i november 1936 för 870000 finska mark till
partrederiet Rolf Melart i Trångsund. Hon blev där namnändrad till Uuras och
registrerad i Viborg med nummer 3397.
Året
därpå blev hon såld till Sverige för 65000 kronor med köpebrev den 24 april
1937. Anmälan om köpet hade gjorts den 19 april och i certifikat den 27 maj
framgår att köparna var ett partrederi i Skärhamn med fiskhandlaren Nestor
Ossian Olausson som huvudredare och delägare med 4/18. De övriga delägarna var
hans två bröder, fiskhandlarna David Olausson och Johan Isak Olausson,
med 4/18 vardera. Utöver dessa tre bröder var fartygets befälhavare, skeppare
Sven Erik Olsson delägare med 3/18 och hans bror fiskare Olof Algot
Olsson delägare med 3/18. Vid köpet till
Skärhamn döptes fartyget om till Ilse efter David Olaussons treåriga dotter. Ilse
mättes i Sverige den 27 maj till 181,24 brutto och 118,77 netto. Hon hade då dimensionerna
32,66 x 6,49 x 2,55. Den 19 april 1944 blir skeppare Frank Edgar
Olofsson befälhavare fram till den 31 augusti 1945 då Erik Olsson återinträder
som befälhavare tills fartyget säljs 1946.
Köpebrev
på 250000 kronor om försäljning till Island undertecknades den 5 juni 1946. I
anmälan den 6 juni framgår att fartyget sålts till herr Einar Einarsson i
Hafnarfjord Reykjavik. Hon döptes om till Lindin och fick isländsk flagg med
Hafnarfjord som hemort.
I
december 1947 blev det ägarbyte igen. Skibsförer Niels Wal Hansen i Vedbaek
övertog Lindin och döpte om henne till Hulda Wal med Köge som hemort. Hon finns
därefter i Danmarks skeppslista från 1949 med samma motor, på 154 hk, som blev
installerad i Holland som nybygge 1931. Lastförmågan anges till 240 ton med 189
brutto och 96 netto. Skillnaden mellan brutto och netto är maskinutrymme och
manskapsutrymme på 61 och 31 registerton. Dimensionerna anges här till 105.2 x 21.4 x 8.3 fot. Som Hulda Wal tog man bort
den mittersta masten och kortade de övriga två. I 1951 års skeppslista har
hennes beteckning som tremastskonare bytts till segelskepp med hjälpmotor, SM.
En Alpha Diesel på 174 hk (3-cyl 2-takt enligt vissa källor) ersatte år 1951
den gamla motorn.
Den 27
september 1962 var Hulda Wal i ballast på väg från Rudköping till Stettin. När
fartyget befann sig nord om Langeland klockan 19 på kvällen i en frisk bris
från OSO med nordlig ström seglade hon på
lyspricken som finns där. Prickens
kätting rammades flera gånger av fartygets propeller innan man frikopplade. En
hastig undersökning visade att propellerhuvudet hade lossat från propelleraxeln
men efter många försök lyckades man få propellern att följa med axeln runt.
Därefter kunde man fortsätta till Nyborg för upptagning i docka. Både roder och
propeller hade fått skador.
Med
nästa ägare försvann de små segel som fanns kvar. Skibsförer Jens Peter Sören
Nielsen i Svendborg övertog fartyget den 2 juli 1965 och döpte om henne till
Elni med hemort Naestved. Han tog bort de två master som fanns och satte en
mast med två lastbommar på mitten av fartyget. Den 15 december 1967 sålde han
till ett partrederi som döpte om henne till Rimborg och gav henne Fakse
Ladeplats som hemort. Delägarna i detta rederi var skibsförer Henning J F Jensen
i Farum och skibsförer Holger O Petersen i Köpenhamn. Skibsförer Christian Jensen
i Nordenbro övertog Rimborg den 25 september 1968. Han döpte om henne till Runa
med Svendborg som hemort. Hon blev då ombyggd till motorskepp så att hon i den
danska skeppslistan från 1969 får ändrad status (M) från att tidigare ha varit
införd som segelskepp med hjälpmotor (SM). Detta borde rimligen varit anmält tidigare
då seglen försvann 1965 men så gjordes tydligen inte.
Ett mera
långvarig ägande än de tidigare i Danmark blev det när Runa den 11 juli 1969
såldes på exekutiv auktion till Niels Wal Hansen i Vedbaek. Han hade varit ägare
till fartyget mellan åren 1947 och 1965 då hon hette Hulda Wal. Troligen
agerade han nu för skibsförer Henry Nielsen Bork i Årösund för denne övertog
nämligen fartyget samma dag. Hon blev nu omdöpt till Cetus med Årösund som
hemort. Under detta ägande togs den kvarvarande masten bort. Istället fick hon en
lastmaskin med skopa, lämplig för bulklaster, monterad på däck. Den 16 november
1977 såldes hon för sista gången inom Danmark.
Köpare
var ”Den selvejende institution Thomas Brocklebank (Twind)” (på engelska The
Private Foundation Thomas Brocklebank) med säte i Ulfborg Danmark. Detta är en
omtvistad juridisk person i Danmark som i 1979 års skeppslista nämns med fem st
fartyg inklusive Aage och 1980 fem fartyg exklusive Aage som då sålts till St
Lucia. Fartygen innehades på ideell grund och användes i allmännyttig
verksamhet för att främja allmänmänskliga relationer lokalt och globalt.
Ungefär så står det i årsberättelsen för Thomas Brocklebank. Cetus blev där
omdöpt till Aage med Lemvik som hemort. I skeppslistan 1978 står hon kvar som
Cetus. Som redare står partrederiet Thomas Brocklebank a.m.b.a.
(andelsselskabet med begraenset ansvar) och Tvind pr. Ulfborg. Hemorten anges
till Lemvik och partrederiets hemvist är Ulfborg. År 1979 är hon i skeppslistan
namnändrad till Aage med Lemvik som hemort. Redare är samma som 1978. I skeppslistans
rederiförteckning finns hon som Aage under rederiet Thomas Brocklebank A.m.b.A
och H Björnlund – Tvind men också under rederiet H.N. Bork i Årösund eftersom
hon blivit namnändrad sedan året innan. Vad denna institution egentligen
sysslade med är svårt att förstå. Klädinsamling och skolverksamhet i stor skala
är också med och det nämns att pengar inte gått till de ändamål som avsetts.
Rörelsen som grundades 1970 i Danmark drev 42 s.k. tvindskolor med stöd från
Staten på 70 miljoner kronor per år som friskolor. Verksamheten kom att få ett
långdraget rättsligt efterspel som tog många år att reda ut i domstol.
Den 15
maj 1979 blev Aage såld till en Ronald Richardson Leslieland Castries på St
Lucia i Västindien. En häftig brand i akterskeppet utbröt ombord den 19 maj
1984 när hon låg i Tobago. Hon var då omdöpt till Unity Courier och ägdes av
Triumph Shipping Co på St Vincent British West Indies. Hon bogserades efter
branden från Tobago till St Vincent och förtöjdes där i väntan på möjlig
reparation. Senare blev hon upplagd i St George hamn på Grenada där hon sjönk
den 28 februari 1986. Enligt Båtologen 1989 kom hon 1986 till hamnen i St
George på Grenada där hon 1989 låg sjunken. Hon ligger numera på 12 meters djup
i tre delar på sandbotten och är ett populärt dykobjekt på Grenada enligt
activecaribbeantravel.com. Det kom att dröja innan hon blev avförd i registren.
I uppdateringen av Lloyds register i januari 1997 finns hon som Unity Courier
med hemort Kingston på St Vincent & Grenadines. Hon avfördes från Lloyds
register efter att det i maj 2007 ansågs osäkert om hon fortfarande existerade.
Ingen hade anmält henne som sjunken.
Mättal:
Mätbrev 1937: 181,24/118,77, SL 1945: 181,24/118,77/240, DSL 1979: 189/96. Namn med början
vid byggnation: Assel, Uuras, Ilse, Lindin, Hulda Wal, Elni, Rimborg, Runa,
Cetus, Aage, Unity Courier. Hemorter med början vid byggnation: Hamburg,
Trångsund Finland, Skärhamn, Hafnarfirdi Island, Köge Danmark, Naestved
Danmark, Fakse Ladeplats Danmark, Svendborg Danmark, Årösund Danmark, Lemvig
Danmark, Kingston St Vincent & Grenadines.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, medlemmar i Klubb Maritime och
sjöfartsforumet Fallrepet, Museet för söfart i Helsingör - Frederik
Frederichsens register över Danske Sejlskibe 1819 – 1979, Maritime Connector,
Balticshipping.com, Shipspotting.com, Coasters Remembered, Dansk
söulykkestatistik 1962, Herbert Karting Deutsche schoner band VI, Sukuforum
Finland, Jörgen Marcussen Danmark, Forum-schiff.de i Tyskland, www.aarosund.dk/cetus, “Unity Courier” (activecaribbeantravel.com),
dr.dk (Danmarks radio) 26 juni 2006, Danmarks skeppslistor 1949 – 1980.
Sjösättningen av tremastskonaren Assel vid varvet i Delfzijl i mars månad 1931. Bilden är från Herbert Kartings bok Deutsche Schoner band VI.
Leveransturen den 1 maj 1931, Assel av Hamburg. Bilden som är från Herbert Kartings bok Deutsche Schoner band VI togs innan flaggskifte till tysk flagg.
Ilse av
Skärhamn ex Uurax ex Assel.
Hulda
Wal av Köge ex Lindin ex Ilse ex Uuras ex Assel.
Elni av
Naestved ex Hulda Wal ex Lindin ex Ilse ex Uuras ex Assel.
Cetus av
Årösund och därefter Lemvik ex Runa ex Rimborg ex Elni ex Hulda Wal ex Lindin
ex Ilse ex Uuras ex Assel.
Aage av Lemvik
och därefter utan hemort i Vätindien ex Cetus ex Runa ex Rimborg ex Elni ex
Hulda Wal ex Lindin ex Ilse ex Uuras ex Assel.
Inga 8057
Skribenten
Herman Karting skriver i sin bok ”Wom holz sum stahl” band 1 (år 1993) sidan
182 att: ”1918, Jan 11: stranded at Priel, eastern
Baltic Sea; wreck sold to A H Schwedersky Nachf, Memel; repaired and put in
trade”. Han skriver vidare att hon 1923 förde Lithuanian flag. Trovärdigheten i
Kartings påstående om strandningen kan jag inte bedöma men jag utgår ifrån att
uppgiften är riktig. Den plats som han nämner är troligen Preila eller Preil som
ligger på ostsidan av Kuriska näset i Klaipeda provins.
1925 var
hon tillbaka i Tyskland hos Vega-Reederei Fredrich Dauber & Co G.m.b.H. i
Hamburg. Detta var ett dotterbolag till Vega-Reederei som startades 1919 och
som sedan 1921 hade sin hemvist i Wien Österrike. Enns, som Alma nu blivit
omdöpt till, var en av 5 skonare som inköptes till dotterbolaget i Hamburg
efter 1924. Hon var på 116 brutto och blev flaggad i Österrike med Wien som
hemort och E. Kieselat som befälhavare. Enligt Lloyds register 1930 var hennes
mått 89.8 x 22 x 8.7 fot.
Efter
försäljning inom Tyskland 1930 blev hon omdöpt till Hanne Lore med Hamburg som
hemort. Köpare var Hans Meyer (Wilhelm Bölstler & Co) i Hamburg. Samma år
blev hon, enligt Lloyds register, 1931 – 1932 Steamers & Motorships,
försedd med en 2-cyl motor från Humboldt-Deutz Motoren AG Oberusel. Enligt
andra källor var denna motor på 70 hk. Fartyget finns 1931 - 1932 även i Lloyds
register för Sailing Vessels med namnet Enns utan att något nämns om ångmaskin
som skrivs i Båtologen, sidan 108 år 1971.
1931
övertog kapten Bruno Hallberg i Hamburg Hanne Lore och döpte om henne till
Claus året därpå. Den 18 december1935 skrev han på köpebrevet om försäljning av
fartyget till Sverige för 33000 kronor. Köparna var Carl Botolf Abrahamsson som
hade 1/3 och hans två söner Tore Allan Karlsson och Knut Hugo Karlsson som
vardera hade 1/6. Den fjärde delägaren var Johan August Andersson med 1/3. De
var alla från Grundsund. Fartyget registrerades den 27 januari 1936 som Inga. I
certifikat den 12 februari framgår att motorskonaren Inga tillhör partrederiet
skeppare Carl Botolf Abrahamsson i Grundsund, själv befälhavare. Mätbrev var
utfärdat den 8 januari 1936 på 144,57 brutto och 99,97 netto. Hennes
dimensioner uppgavs då vara 28,01 x 6,71 x 2,65.
Efter
tre år såldes Inga av Grundsund till ett partrederi på Tjörn. Köpebrev på 42500
kronor daterades den 3 februari 1939 och den 6 februari anmäldes att fartyget
tillhör partrederiet skeppare Janne Johansson i Aröd med Bleket som hemort. Johansson
var huvudredare med 1/3 i fartyget. Två söner, Justus Bertram Jansson
och Algot Teodor Jansson, var delägare med 1/3 vardera. Delägarna var bosatta i
Aröd och Bertram Jansson var befälhavare. Rederiet i Bleket satte år 1941 in en
2-cyl Säffle motor som i de flesta källor anges till 150 hk.
I Svensk
Sjöfartstidning nr 18 år 1943 rapporteras följande händelse: ”På förmiddagen
den 1 maj 1943, på resa till Finland, exploderade en blåslampa i maskinrummet
då fartyget befann sig vid Herrö i den åländska skärgården varvid besättningen
tvingades överge fartyget. Man hade passerat Rödhamn i Ålands skärgård då
explosionen inträffade. Eld utbröt ombord varför manskapet fick gå i livbåten
och ro in till Rödhamn varifrån de rekvirerade en militärbåt för att biträda
vid släckningen. Maskinrummet blev svårt skadat och i det närmaste förstört och
fartygets segel brann upp innan man fått bukt med elden. Militärbåten tog Inga
på släp in till Mariehamn. Fartyget var vid tillfället barlastat. Den aktre
blev i det närmaste helt förstörd”.
Den 6
augusti 1943 fick motorskonaren Inga nytt certifikat, med samma rederi, efter
reparerationerna som även omfattade ny styrhytt. Där framgår att skeppare Karl
Bertil Pettersson från Nordviksstrand utsetts till befälhavare. Bertram Jansson
återkom som befälhavare den 21 januari 1944.
När Inga
befann sig ca 400 meter utanför Klädesholmen den 21 maj 1944 utbröt brand
ombord på grund av kortslutning. Fartyget
lyckades ta sig in till Klädesholmen där branden släcktes med hjälp av
brandkåren. Karl Bertil Pettersson blev åter befälhavare den 14 oktober 1944. I
nytt certifikat den 8 februari 1945 finns Pettersson kvar som befälhavare i
fartyget med samma partrederi. Han avlöstes av Bertram Jansson den 3 mars 1945.
Efter
kriget var konjunkturen för fartyg på starkt uppåtgående så vid nästa
försäljning kunde Inga säljas med god vinst. Den 15 januari 1947 skrevs
köpebrev på 180000 kronor med ett partrederi i Skärhamn. Det var Skepparna Karl
Ivar Andersson och hans son Karl Gunnar Ivarsson som köpte
fartyget med hälften vardera. De hade sedan tidigare också motorskonaren Vera.
I certifikat den 3 juli samma år framgår att Gunnar Ivarsson var befälhavare.
Fartyget fick Skärhamn som hemort och såldes efter nästan två år i Skärhamn.
Köpebrev
och intyg den 2 oktober 1948 omtalar att Inga sålts för 184000 kronor till
Simon Edströms AB i Malmö. Den 8 november 1949 anmäldes att fartyget har en
motor på 180 hk. Det var troligen den 2-cyl Säffle som insattes 1941med fel
motorstyrka angiven. Eventuellt kan Säfflemotorn på 150 hk ha blivit
uppgraderad sedan den insattes 1941. I certifikat den 9 oktober har fartyget
döpts om till Simeda. Karl Olof Folke Gårdving i Malmö var fartygets
befälhavare. Hemorten var ändrad till Malmö. Därefter och fram till försäljning
1956 nämns flera befälhavare. Från den 2 augusti 1952 Karl Gunnar Janne Persson
i Glumslöv, från den 3 maj 1955 Per Otto Natanael Olsson i Malmlö och från den
5 december 1955 Ernst Evald Ottosson i Landskrona.
Från
Malmö kom hon ännu en gång till Tjörn när hon den 4 februari 1956 såldes till
Stockevik för 120000 kronor. I certifikat den 9 februari är hon omdöpt till m/s
Cortina och tillhör partrederiet fiskhandlare Kenneth Erik Mårten
Eliasson i Skärhamn med Stockevik som hemort. Kenneth Eliasson var från
Skärhamn och ägde 1/3 i fartyget. Dessutom fanns två andra delägare från
Stockevik som hade 1/3 vardera. Dessa var syskonen Leif Einar Börje
Evertsson (fartygets befälhavare) och Bengt Evert Stellan Evertsson. Motorn
byttes till en Alpha diesel på 180 hk år 1957.
Den 23
mars 1960 såldes Cortina för 125000 kronor vilket meddelades genom intyg och
köpebrev samma datum. Hon blev med den nya ägaren omdöpt till Tamora och i
certifikat den 7 april framgår att hon tillhör partrederiet skeppsredare Helge
Källsson i Lidköping med Hällekis som hemort. Ägare till fartyget var, förutom
Helge Källsson, Helena Than, Christer Tham och Carl Johan Tham i Hällekis samt
Jan Karl Åke Källsson och Anders Helge Källsson i Lidköping, alla med 1/6
vardera. Befälhavare var skeppare Karl Gustav Nilsson från Kållandsö till den
11 maj 1963 då Lars Vilgot Ström i Sjöskogen Kållandsö tog över.
Den 20
augusti 1964 bytte 3/6 ägare för 6167 kronor per sjättedel och den 26 augusti
anmäldes att Helge Källsson var ägare till 2/6, Jan Karl Åke Källsson 1,5/6,
Anders Helge Källsson 1,5/6 och Erik Thun AB 1/6. Den 12 oktober anmäldes att
fartygets hemort ändrats till Lidköping. Detta var den sista hemorten i Sverige
innan Tamora såldes till Danmark. Den 5 maj 1966 anmäldes att fartyget sålts
till Skibsförer Karl Jakobsen i Skaelskör.
Köpebrevet
var skrivet den 12 mars på 160000 danska kronor vilket med den tidens kurs
motsvarade 119360 svenska kronor. Jacobsen döpte om fartyget till Nudde och med
det namnet finns hon i den danska skeppslistan 1967 och 1968 med hemort Korsör.
Hennes mättal är där angivna till 150 brutto, 92 netto och 220 tdw samt med
dimensioner i fot 95,7 x 22 x 8,5. Byggnadsorten är där angiven som
Kirchhammelwarden och maskinstyrkan redovisad med 180 hk. I båda skeppslistorna
nämns Karl A. A. Jakobsen som redare, 1967 med Skaelskör som redarens hemvist
och 1968 med Nr. Frejlev som redarens hemvist.
Detta
kom att bli den sista hemorten för Nudde för den 17 maj 1967 förliste hon vid
Fyns nordkust. Hon var då på resa från Århus till Korsör med last av koks.
Klockan 18,55 passerade man, i disigt lugnt väder med västlig ström, Paludans
Flak söder om Samsö. Man höll en kurs av 150 grader som skulle föra fartyget
förbi Fyn mot Korsör. Fartygets bästeman och en jungman övertog där vakten och
befälhavaren gick under däck. Han gav order om att hålla utkik efter ett rött
ljus vid Lillegrund och att kalla på befälhavaren om något var oklart. Man
beräknade passera Lillegrund klockan 19,30. Strax därefter hörde befälhavaren,
av propellerljudet, att fartyget var inne på grunt vatten. Han kom därför upp i
styrhytten igen och startade ekolodet som då visade att det inte fanns vatten
under kölen. Han slog full back på maskin men strax därpå, klockan 19,35, gick
man på grund på västsidan av Lillegrund och blev stående. Lillegrund ligger NO
om Fyns huvud och man skulle passera mellan de två där avståndet mellan dem var
drygt 1,5 distansminut. Klockan 20,15 försökte man med påkallad hjälp att få
fartyget av grundet utan att lyckas och klockan 22 blev det tät dimma. På
förmiddagen den 18 maj tilltog vinden från V så sjön reste sig. Klockan 12 på
dagen kom Switzers bärgningsfartyg Garm och gjorde misslyckade försök att dra
Nudde av grundet. Ca klockan 14,30 upptäcktes att fartyget tog in vatten i
förskeppet. Fartyget högg nu våldsamt i botten och sjöarna slog över. Maskinrum
och manskapsutrymmen vattenfylldes och klockan 18, då man gav upp försöken till
bärgning, låg Nudde med svår slagsida. Hon gick sedan till botten och blev
vrak. Det blev totalförlust för den danska redaren men hela besättningen
klarade sig. De danska myndigheterna ansåg att orsaken till haveriet låg i att
fartygets ekolod inte användes. I maj månad 1968 avfördes hon från det danska
registret.
Så blev
slutet för Nudde som vid tre tillfällen haft hemorter på Tjörn, först Bleket
därefter Skärhamn och senare Stockevik.
Mättal: Mätbrev 1936: 144,57/99,97, SL 1966: 149/92/200, DSL 1967 och 1968: 150/92/220. Namn med början vid byggandet: Alma, Enns, Hanne Lore, Claus, Inga, Simeda, Cortina, Tamora och Nudde. Hemorter med början vid byggandet: Bremen Tyskland, Memel Litauen, Wien Österike, Hamburg Tyskland, Grundsund, Bleket, Skärhamn, Malmö, Stockevik, Hällekis, Lidköping, Korsör Danmark.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Vega-Reederei website, Museet för söfart i Helsingör - Frederik Frederichsens register över Danske Sejlskibe 1819 – 1979, Jörgen Marcussen www.jmarcussen.dk, Lloyds register 1932 – 1945, Danmarks skepplista 1967 – 1968, Danske söulykkestatistik 1967.
Instö 9109
Byggdes av stål på klink i Aberdeen med sjösättning i november 1911 och färdigställande 1912. Varvet som byggde var John Duthie Torry Shipbuilding Co. Ltd. beläget i stadsdelen Torry i Aberdeen. Varvets benämning på fartygsbygget var ”Screw steamer” om 248 brutto med 620 hk ångmaskin och hon var enligt tillgänglig information från England ämnad att bli ångtrålare. Hon köptes på stapelbädden av det Brittiska Admiralitetet som döpte henne till Esther och använde henne som sjömätare. Vid första världskrigets utbrott 1914 konverterades hon till minsvepare. Fram till 1918 verkade hon som sjömätare och minsvepare. Under 1919 övertogs hon av det Brittiska tullverket som döpte om henne till Vigelant och använde henne till 1928 då hon såldes till Generaltullstyrelsen i Sverige som döpte om henne till Triton. Hon benämns där Kustbevakningsångaren Triton.
I slutet av 1948 sålde Tullverket sitt bevakningsfartyg till intressenter på Tjörn. Därefter byggdes hon om och fick en 300 hk Skandia motor vid Djupviks varv. Ombyggnaden var färdig så att hon redan 1949 kunde delta i fisket vid Island med fiskenummer LL352. Hon fiskade vid Island även 1950 – 1953. Som delägare från Skärhamn i det första partrederiet, med Rönnäng som hemort, var John Arvid Johansson, Karl Runar Johansson och Arvid Patrik Johansson från Skärhamn med 3/24 vardera. De sålde sina andelar 1953.
1959 fick Triton Skärhamn som hemort och i samband härmed döptes hon om till Instö. Ägandet var den här gången uppdelat i fjärdedelar varav 2 andelar ägdes av Skärhamnare. Det var befälhavaren Oskar Evert Johannesson och Hans Sune Hansson som ägde 1/4 vardera. 1961 förändrades ägandet i fartyget så att befälhavaren Johan Erland Hansson ägde 2/8. Han var kusin till tidigare delägaren Hans Sune Hansson. De övriga delarna ägdes av huvudredaren Stig Björnhage i Göteborg med 3/8 och en Rune Henriksson i Göteborg med 3/8. En Völund motor på 330 hk installerades 1962.
Den 4 juli 1974 på eftermiddagen var Instö på väg från Uddevalla till Marstrand med last av plåt. Det var troligen gott väder för man hade inte luckat på och skalkat luckorna. Instö möttes av överbrytande sjö utanför Marstrand som spolade över och gjorde att hon kantrade. Hela besättningen om tre man omkom. Vraket bärgades samma månad och fördes till Ringön där upphuggning påbörjades i augusti månad.
Mättal: Vid byggnation 248 brutto, Mätbrev 1949: 306,34/195,43, SL 1973: 287/152/280. Namn med början vid byggnation: Esther, Vigelant, Triton, Instö. Hemorter med början vid byggnation: Troligen London till 1928, Stockholm till 1948, Rönnäng, Skärhamn.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet samt Scottish built ships – The history of shipbuilding in Scotland.
Krossfjord 9227
Byggdes 1939 i stål av Gebroeders van Diepen i Waterhuizen NL för Gebrüder Elfring i Haren a.d. Ems Tyskland och levererades som Gebina i augusti 1939 med en Klöckner-Humbolt-Deutz 4-cyl motor på 198 hk. 1940 finns hon i Lloyds register på Heiur Otto Schepers i Haren a.d. Ems. Hon skall det året ha överförts till Deutsche Kriegsmarine med beteckning LAT 2. 1941 ändrades beteckningen till H 460.
Efter kriget kom hon 1947 till Danmark som en del av Tysklands krigsskadeersättning och fanns där först som Varnaes och sedan Britannia innan hon 1948 såldes till Thorshavn och blev omdöpt till Torsvinge.
Till Skärhamn kom hon 1951 genom köp för 375000 kronor av partrederiet köpman David Olausson. Han var huvudredare och ägde 2/10. De övriga andelarna ägdes av köpman Nestor Ossian Olausson med 2/10, köpman Johan Isak Olausson 2/10, handlare Bror Erik Valdemar Lachonius 1/10, skeppare John Gunnar Hermansson från Kyrkesund 1/10, köpman Klas Henrik Ascanius Witte i Askim 1/10 samt köpman Björn Ascanius 1/10. David Olausson, Nestor Olausson och Isak Olausson var bröder från Skärhamn. Befälhavaren, skeppare Rutger Harald Johansson från Skärhamn, var inte delägare. Fartyget blev omdöpt till Krossfjord med Skärhamn som hemort.
Hon såldes år 1960 till Styrsö för 210000 kronor och hade därefter flera olika ägare och hemorter i Sverige och Danmark. Enligt SL 1966 var hennes motor på 300 hk och enligt DSL 1990 var motorn på 257 kw (344 hk). I Danmark tjänstgjorde hon som sandpumpare från 1968. Hon rapporterades upphuggen 1992.
Mättal: Mätbrev 1951: 239,76/150,66, SL 1966: 239/109/300, DSL 1980: 233/111/325. Namn med början vid byggnation: Gebina, Varnaes, Britannia, Torswinge, Krossfjord, Danafjord, Nina, Saltskär, Petrus, Hans Peter, Kirsten Ral, Koloss. Hemorter med början vid byggnation: Haren a.d. Ems Tyskland, Danmark, Torshavn Färöarna, Skärhamn, Styrsö, Donsö, Visby, Naestved Danmark, Skive Danmark, Svendborg Danmark, Frederiksvaerk Danmark.
Kustvåg 9295
Byggdes 1908 som ånglogger för drivgarnsfiske hos Maarten van der Kuijl i Slikkerveer i närheten av Rotterdam. Hon mätte 151 brt och fick vid byggnationen en ångmaskin på 120 hk och namnet Eule med nr O.E.37 i Elfsfleth vid floden Weser i Niedersachsen Tyskland. Beställaren är inte namngiven men hemorten förblev densamma till 1932. Hon kom därefter att ha Vegesack vid Bremen som hemort till 1934 med namnet Eule BV 18 och därefter Lübeck till 1935. Hon byggdes då om till fraktfartyg vid Holst-Werft i Cranz-Neuenfelde som idag ingår i Hamburg. Hon fick vid ombyggnaden en 6-cyl 4-takt motor på 150 hk från Linke-Hofmann-Busch i Breslau Tyskland, nu Wroclaw Polen. Efter ombyggnaden blev hon m/s Wotan av Hamburg, ägd av Freidrich Beutelrock i Lübeck fram till 1951.
Det var Freidrich Beutelrock som 1951 sålde sitt fartyg för 132000 D-mark till partrederiet skeppare Sören Mauritz Arnold Nilsson i Nordvik. Sören var själv befälhavare och hälftendelägare. Den andra hälften ägdes av hans svåger, Sven Olof Olsson i Skärhamn. Fartyget döptes om till Kustvåg med Skärhamn som hemort. Hon förlängdes med 7 meter på Marstrands Varv 1956, 1959 blev Sven Olsson huvudredare och 1960 byttes maskin till en 5-cyl June Munktell 4-takt på 300 hk. De sålde Kustvåg till Mariehamn 1964 för 237500 kronor. Där fick hon behålla det svenska namnet.
Hon såldes till Grekland 1971 och fanns i Pireaus som Fanaeos och därefter som Kostas, åtminstone till 1985. Det antas att hon skrotades 1986.
Mättal: Vid byggnation 151 brt, mätbrev 1951: 181,13/120,21, SL 1964: 226/140/285. Namn med början vid byggnation: Eule OE 37, Eule BV 18, Wotan, Kustvåg, Fanaeos, Kostas. Hemorter med början vid byggnation: Elfsfleth Tyskland, Vegesack Tyskland, Bremen Tyskland, Hamburg Tyskland, Skärhamn, Mariehamn Åland, Pireaus Grekland.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet samt Schiffshistorisches Archiv Flensburg.
Kommentarer
Skicka en kommentar