Elin - Nr 4691

Galeasen Elin byggdes 1907 av ek på klink vid Svinevikens varv Orust av skeppsbyggmästare John Harald Johansson för ett partrederi på Hovenäset med Axel Birger Börjesson som huvudredare och ägare till 1/2 fartyget. Mätbrev den 15 mars anger 34,50 brt och 25,36 nrt.  Bilattesten är daterad den 18 mars. Registreringscertifikat den 8 april upplyser om att Karl Jemy Börjesson på Hovenäset var hälftenägare och befälhavare på fartyget. Fartygets mättal och dimensioner 1908 uppgavs vara 34,50 brt, 34,18 brt under däck, 25,56 nrt, 14,27 längd, 6,33 bredd, 1,98 djup och 2,65 djupgående. Hennes lastförmåga anges i andra källor vara 70 tdw. Hon var till en början använd som fiskefartyg och hade fiskebeteckningen MD 310.

Den 4 april 1911 såldes Elin till Karl Oskar Pettersson i Skärhamn. Av certifikat den 5 april framgår att han var ensam ägare och själv befälhavare. Anmälan gjordes samma dag att Elin var utrustad med motor på 25 hk. Oskar Petterssons bror, Axel Pettersson, tillträdde som befälhavare den 29 november 1917 för en kort tid. Oskar var dock tillbaka redan samma år. Han var född den 20 maj 1877 och bodde på Bagarliden 8. Axel var född den 27 juli 1879 och bodde på Skolgatan 20.


   Bilden från Sjöhistorisk årsbok 1945 – 1946 sidan 170 föreställer galeasen Petter 5511 som var byggd på Svinevikens      varv 1913. Galeasen Elin kan ha haft samma utseende. De var av ungefär samma storlek.

Motorinstallationen 1917 märks i samma års skeppslista genom att nrt minskat till 23,46. Där framgår även att hon drivits 1916. I 1931 års skeppslista framgår att viss ombyggnad skett då brt och nrt ökat till 37,79 resp. 25,98. Det kan ha varit styrhytt och lastlucka som arbetena utförts på. Under tiden som bröderna Pettersson hade fartyget behandlades ett ärende i Malmö Rådhusrätt beträffande Elin. I en förteckning med rubriken ”Dispaschmål och sjöförklaringar 1911 – 1947” meddelas att ”Galeasen Elin från Skärhamn har inkommit med för lite last enligt konossementet”.  Ärendet behandlades av rätten 1917.
Brödernas föräldrar var Petter Olsson och Anna-Kristina Pettersdotter på Bagarliden 8. Petter var född i Röd 1844 och Anna-Kristina var född i Bö Dampegård 1851. Oskar Pettersson var gift med Maria Olausdotter från Häle. Hon var född den 14 januari 1880. Axel var gift med Henrika Charlotta Hermansdotter från Brevik. Hon var född i Häller den 9 november 1887.  
Den 10 januari 1939  såldes Elin till skepparen Johan Adolf Lind i Vik Tanum för 2 900 kronor. Av certifikat den 14 februari framgår att han var ensam ägare och själv befälhavare samt att Elin hade Kämpersvik som hemort. Han lät förbygga fartyget vid varv på hemorten. Elin gick sedan i fraktfart till 1941. Då har hon troligen blivit upplagd i avvaktan på försäljning. Hon såldes den 25 september 1945 till ett partrederi i Grundsund för 7 750 kronor. Artur Nickander Karlsson var huvudredare och Karl James Karlsson som befälhavare. De ägde hälften vardera enligt certifikat den 8 december.
Därefter blev hon såld i september 1949 för 8 000 kronor. Av certifikat den 4 oktober framgår att Erik Johansson i Bokenäs var ensam ägare och själv befälhavare. 1953 var Elin hemmahörande i Bleket med omnibussägare Lennart Gunnar Erik Adolf Pettersson som huvudredare. Övriga delägare i fartyget var Karl Isak Andersson i Skärhamn och John Gottfrid Berntsson i Stockevik. De hade vardera 1/3 i fartyget. John Gottfrid var befälhavare. Isak Andersson var född den 18 oktober 1894 i Lilla Sibräcka och hans föräldrar var Oskar Andersson och Augusta Olausdotter. De var födda i Lilla Sibräcka och i Dyreby Västergård 1868. Isak var gift med Elin Bernhardina som var född i Fagerfjäll den 26 januari 1903. De bodde på Storgatan 12.
Galeasen Elin hade de fått i dellikvid när de den 5 mars 1953 sålde kuttern En Avant till Källö-Knippla. 2 500 kronor avräknades då från priset och det var således inköpspriset för Elin. Partrederiet på Källö-Knippla som ägt Elin bestod av Folke Zackrisson, Göte Andersson och Elof Johansson. Den 14 december 1953 anmäldes att nedskrotning påbörjats och den 2 mars året därpå anmäldes att fartyget ”numera är nedskrotat”. I 1953 års skeppslista var hon upptagen till 37,48 brt, 25,73 nrt och 70 tdw. Motorn redovisades till 25 hk.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Dispaschmål och sjöförklaringar 1911 – 1947 Rådhusrätten i Malmö, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Sjöhistorisk årsbok 1945 – 1945 sidan 170, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.





Kommentarer