Bremsund - 3285 - IMO 5505142

Bremsund var byggd som ångfartyg av stål på klink hos Gebrüder Howaldt i Kiel 1888, med namnet Thea, för rederiet H. Diederichsen i Kiel. Vid byggnationen blev hon försedd med en 2–cyl Compound ångmaskin från samma varv med beteckning C2Cy.15”&27”-15 NB06. Den var på 24 nhp enligt Lloyds register men har i annan källa uppgetts vara på 50 nom hk 1898. 

Hon såldes den 8 augusti 1898 till Limhamns Rederi AB för 77500 mark och fick då Malmö som hemort. Hon blev omdöpt till R.F. Berg och mättes den 13 augusti till 362,61/250,82. Bolaget var registrerat den 18 juli 1898 och i Styrelsen satt disponent Rudolf Fredrik Berg och skeppsklarerare Sven August Andersson från Malmö samt ingenjör Anders Magnus Pettersen i Limhamn. Fartygets första befälhavare i Sverige blev styrman Olof Persson i Limhamn. Från 1907 hette befälhavaren G Olsson och från 1909 var Limhamn hemort.

I certifikat den 28 februari 1912 har fartyget bytt namn till s/s Vikfred och tillhör då Verkebäcks Ångfartygs AB i Verkebäck. Styrelsen utgjordes av lantbrukare Fredrik Olsson, lantbrukare Anton Victor Olsson samt lantbrukare Frans Leonard Larsson, alla bosatta i Böljerum. Befälhavare var sjökapten Anders Nilsson i Simrishamn.

Den 25 april 1925 såldes s/s Vikfred för 38000 kronor till Rederi AB Egon i Malmö. I certifikat den 2 maj redovisas styrelsen som sjökapten Sven Månsson-Stjerna, fabrikör Carl Oscar Segerlund samt byggmästare Lars Göransson-Linden, alla från Malmö. Sven Månsson-Stjerna var även fartygets befälhavare vid övertagandet. Därefter tillträdde Martin Persson från Vitaby samma dag och Martin Josef Persson från Vitaby den 4 maj. Den sistnämnde var befälhavare när Sven gick på grund utanför Höganäs 1938 då de just påbörjat en resa med lergods från Höganäs till Memel. De kom loss från grundet men fick återvända till Höganäs för dykarbesiktning. Den 24 april 1940 tillträdde Johan Christoffersson från Brantevik som befälhavare, avlöst ett kort tag fram till den 12 september 1940 av Johan Håkansson från Brantevik som var född 1872. I Lloyds register 1945 är Sven upptagen med måtten 142.9 x 23 x 11 fot. För rederiet i Malmö blev hon en riktig trotjänare som inte såldes förrän efter 30 års tjänst.    

Det var 1955 och hon köptes till Skärhamn för 85000 kronor av ett partrederi med skeppare Arvid Pettersson som huvudredare. Delägarna i partrederiet var Arvid Pettersson med 3/40, skeppare Ragnvald Patriksson 8/40, skeppare Gunnar Arnold Johansson 8/40, skeppare Gustaf Napoleon Edvardsson 8/40, skeppare Erik Bertil Andersson 6/40, skeppare Karl Gustaf Andersson 1/40, maskinist Axel Georg Andersson 1/40 och verkstadsägare Gustaf Fredrik Berntsson 5/40. Den 3 juli 1956 anmäldes att en Alpha Diesel på 480 hk inmonterats i fartyget. Ombyggnaden, till stor del i Skärhamns hamn, efter förvärvet var då gjord. Certifikat för m/s Bremsund utfärdades den 4 juli. Hennes dimensioner har angetts till 43,6 x 7 x 3,4.

Efter förändring av ägandet i Bremsund anmäldes i mars månad 1965 att fartyget ägdes av partrederiet Gunnar Arnold Johansson. Delägarna var då Gunnar Arnold Johansson med 10/40, Ragnvald Patriksson 12/40, Erik Bertil Andersson 10/40, Karl Gustav Andersson 4/40 och Axel Georg Andersson 4/40.

På resa från Kalmarsand i Mälaren till Helsingborg med last av 430 ton foderhavre, grundstötte Bremsund den 11 december 1966 vid Stora Skaten utanför Strupö Ljungskärs fyr och totalförliste. Fartyget sjönk ca 1,5 distansminut från fyren, i ca 80 graders bäring. Hon ligger på ca 15 meters djup och besöks numera av dykare. Besättningen på 6 man gick i livbåten och rodde till Hamnö i Oskarshamns kommun som då var bebodd av några enstaka fiskare. Avståndet till Hamnö var ca 6 distansminuter i bäring NV. Vid Ölands norra udde var vinden under dagen svag till måttlig, på förmiddagen från NV till N och på eftermiddagen från O till SO (enligt SMHI).

.   

Mättal: Mätbrev 1898: 362,61/250,82, SL 1966: 359/186/490. Namn med början vid byggnation: Thea, RF Berg, Vikfred, Sven, Bremsund. Hemorter med början vid byggnation: Kiel Tyskland, Malmö, Limhamn, Verkebäck, Malmö, Skärhamn.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, The Wreck Site, Sjöhistoriska Museet, Lloyds register, Med döden i kölvattnet – Kjell Håkansson.


Bremsund som R.F. Berg av Limhamn målad av okänd konstnär 1915. När den gjordes var hon namnändrad till Vikfred. Målningen tillhör Bengt Severinsson i Malmö.  



Bremsund som Vikfred under första världskriget. Stor del av riggen finns kvar.




Bremsund som Vikfred under mellankrigstiden.





Bremsund som Sven under andra världskriget.



Bremsund efter ombyggnaden 1956, som hon såg ut vid förlisningen 1966.























































































































































































































































































































Kommentarer