Bremsund - 3285 - IMO 5505142
Bremsund
var byggd som ångfartyg av stål på klink hos Gebrüder Howaldt i Kiel 1888, med
namnet Thea, för rederiet H. Diederichsen i Kiel. Vid byggnationen blev hon
försedd med en 2–cyl Compound ångmaskin från samma varv med beteckning
C2Cy.15”&27”-15 NB06. Den var på 24 nhp enligt Lloyds register men har i
annan källa uppgetts vara på 50 nom hk 1898.
Hon
såldes den 8 augusti 1898 till Limhamns Rederi AB för 77500 mark och fick då
Malmö som hemort. Hon blev omdöpt till R.F. Berg och mättes den 13 augusti till
362,61/250,82. Bolaget var registrerat den 18 juli 1898 och i Styrelsen satt
disponent Rudolf Fredrik Berg och skeppsklarerare Sven August Andersson från
Malmö samt ingenjör Anders Magnus Pettersen i Limhamn. Fartygets första
befälhavare i Sverige blev styrman Olof Persson i Limhamn. Från 1907 hette
befälhavaren G Olsson och från 1909 var Limhamn hemort.
I
certifikat den 28 februari 1912 har fartyget bytt namn till s/s Vikfred och
tillhör då Verkebäcks Ångfartygs AB i Verkebäck. Styrelsen utgjordes av
lantbrukare Fredrik Olsson, lantbrukare Anton Victor Olsson samt lantbrukare
Frans Leonard Larsson, alla bosatta i Böljerum. Befälhavare var sjökapten
Anders Nilsson i Simrishamn.
Den 25
april 1925 såldes s/s Vikfred för 38000 kronor till Rederi AB Egon i Malmö. I
certifikat den 2 maj redovisas styrelsen som sjökapten Sven Månsson-Stjerna,
fabrikör Carl Oscar Segerlund samt byggmästare Lars Göransson-Linden, alla från
Malmö. Sven Månsson-Stjerna var även fartygets befälhavare vid övertagandet.
Därefter tillträdde Martin Persson från Vitaby samma dag och Martin Josef
Persson från Vitaby den 4 maj. Den sistnämnde var befälhavare när Sven gick på
grund utanför Höganäs 1938 då de just påbörjat en resa med lergods från Höganäs
till Memel. De kom loss från grundet men fick återvända till Höganäs för
dykarbesiktning. Den 24 april 1940 tillträdde Johan Christoffersson från
Brantevik som befälhavare, avlöst ett kort tag fram till den 12 september 1940
av Johan Håkansson från Brantevik som var född 1872. I Lloyds register 1945 är
Sven upptagen med måtten 142.9 x 23 x 11 fot. För rederiet i Malmö blev hon en
riktig trotjänare som inte såldes förrän efter 30 års tjänst.
Det var
1955 och hon köptes till Skärhamn för 85000 kronor av ett partrederi med
skeppare Arvid Pettersson som huvudredare. Delägarna i partrederiet var Arvid
Pettersson med 3/40, skeppare Ragnvald Patriksson 8/40, skeppare Gunnar Arnold
Johansson 8/40, skeppare Gustaf Napoleon Edvardsson 8/40, skeppare Erik
Bertil Andersson 6/40, skeppare Karl Gustaf Andersson 1/40, maskinist
Axel Georg Andersson 1/40 och verkstadsägare Gustaf Fredrik
Berntsson 5/40. Den 3 juli 1956 anmäldes att en Alpha Diesel på 480 hk inmonterats
i fartyget. Ombyggnaden, till stor del i Skärhamns hamn, efter förvärvet var då
gjord. Certifikat för m/s Bremsund utfärdades den 4 juli. Hennes dimensioner
har angetts till 43,6 x 7 x 3,4.
Efter förändring
av ägandet i Bremsund anmäldes i mars månad 1965 att fartyget ägdes av
partrederiet Gunnar Arnold Johansson. Delägarna var då Gunnar Arnold
Johansson med 10/40, Ragnvald Patriksson 12/40, Erik Bertil Andersson
10/40, Karl Gustav Andersson 4/40 och Axel Georg Andersson 4/40.
På resa
från Kalmarsand i Mälaren till Helsingborg med last av 430 ton foderhavre,
grundstötte Bremsund den 11 december 1966 vid Stora Skaten utanför Strupö
Ljungskärs fyr och totalförliste. Fartyget sjönk ca 1,5 distansminut från fyren,
i ca 80 graders bäring. Hon ligger på ca 15 meters djup och besöks numera av
dykare. Besättningen på 6 man gick i livbåten och rodde till Hamnö i
Oskarshamns kommun som då var bebodd av några enstaka fiskare. Avståndet till
Hamnö var ca 6 distansminuter i bäring NV. Vid Ölands norra udde var vinden
under dagen svag till måttlig, på förmiddagen från NV till N och på eftermiddagen
från O till SO (enligt SMHI).
.
Mättal:
Mätbrev 1898: 362,61/250,82, SL 1966: 359/186/490. Namn med början vid
byggnation: Thea, RF Berg, Vikfred, Sven, Bremsund. Hemorter med början vid byggnation:
Kiel Tyskland, Malmö, Limhamn, Verkebäck, Malmö, Skärhamn.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, The Wreck Site, Sjöhistoriska Museet, Lloyds register, Med döden i kölvattnet – Kjell Håkansson.
Kommentarer
Skicka en kommentar