Iris - Nr 5491

Iris byggdes som tvåmastad skonare i ek och fur 1913 av Gustaf Groth i Sjötorp, på beställning av ett partrederi i Skärhamn med bröderna Petter Emanuel och Axel Andersson som delägare med lika delar. Dessa var födda den 12 november 1886 och den 26 augusti 1880. Petter bodde i Stockevik och Axel på Postvägen 10. Iris blev registrerad den 14 juni 1913 med Axel Andersson som befälhavare. Den första mätningen till 87,95 brt och 69,95 nrt gjordes den 31 maj och bilattest daterades den 3 juni. I 1917 års skeppslista framgår hennes mättal och dimensioner med 87,95 brt, 79,73 brt under däck, 69,95 nrt, 23,70 längd, 6,60 bredd, 2,38 djup och 3,0 meters djupgående. I senare skeppslistor anges hennes lastförmåga till 150 tdw. Petter och Axel Andersson var söner till Anders Jonasson och Inger Pettersdotter. De var födda i Bö 1844 och Skärhamn 1849. Axel var gift med Tyra Lovisa Ruckman som var född den 11 juni 1879 i Sältebo. De bodde på Postvägen 10. Petter var gift med Syster Gunhild Pettersson som var född i Stockevik den 27 augusti 1891. De bodde i Stockevik.
Den 29 augusti 1914 blev Petter befälhavare och den 9 januari 1915 blev Axel åter befälhavare. Den 20 maj 1920 anmäldes att man installerat maskin på 30 hk i fartyget. Simon Rickard Schagerlind blev befälhavare den 4 april 1923. Axel Andersson löste den 28 januari 1928 ut sin bror från hans del i fartyget med 7 500 kronor. I certifikat den 4 februari 1928 framgår att Axel Andersson var ensam ägare. Simon Rickard Schagerlind var då fortfarande befälhavare. Han var född på Säby ö i Stenkyrka den 8 juli 1889 och son till Erik Schagerlind och Anna Maria Eliasdotter. De var födda på Breviks mark 1848 och på Staffansholmen Klövedal 1855. Simon gifte sig med Ruth Kornelia Lindqvist som var född i Skärhamn den 20 december 1893. Axel avled den 11 januari 1929 och i certifikat den 10 april för motorskonaren Iris framgår att hon ägdes av det oskiftade dödsboet. Iris såldes på auktion i Skärhamn den 25 januari 1930 till bröderna Nils Fredrik och Karl Einar Mattsson på Stora Kornö för 34 500 kronor.
I certifikat den 4 mars 1930 framgår att de två bröderna på Stora Kornö ägde hälften vardera i det nya partrederiet. Stora Kornö var ny hemort för Iris. Karl Einar var befälhavare och Nils Fredrik huvudredare. 1931 är maskinstyrkan upptagen till 43 hk och 1935 till 60 hk. 1935 redovisas 91,30 brt och 67,96 nrt. Valdemar Julius Kaspersson blev ny befälhavare den 3 april 1937 till den 9 april året därpå då Karl Einar Mattsson åter intog den posten fram till försälj-ning 1941.
Iris såldes åter till Skärhamn den 11 juni 1941 för 33 000 kronor. Ett partrederi med 2 delägare, som hade hälften vardera, var köpare. Sigurd Johannes Olausson var huvudredare och hälftenägare. Den andre delägaren och tillika fartygets befälhavare var Karl Arvid Johansson. Sigurd var född i Skärhamn den 25 augusti 1912. Han var son till Karl Olausson och Elisabeth Johannesdotter. De var födda i Skärhamn 1875 och i Skedet 1876. Sigurd gifte sig med Ethel Ragnhild Kristina (Stina) Karlsson som var född i Skärhamn den 14 januari 1916. De bosatte sig senare på Dalgatan 2 och tog efternamnet Thuvik. Arvid var född den 23 september 1898. Hans föräldrar var Anders Johan Johannesson och Inger Beata Pettersdotter. De var födda i Nordviksstrand 1860 och i Brog 1863. Arvid var gift med Agda Serafia Berntsson som var född i Skärhamn den 16 november 1900. De bodde på Postvägen 5.
Iris blev 1945 omtacklad till galeas och 1947 sägs hon ha fått den starkare motor på 120 hk Säffle som nämns i senare skeppslistor. Dessa förändringar nämns dock inte i 1949 års skeppslista. Arvid Johansson var befälhavare fram till den 30 oktober 1948 då han efterträddes av Karl Erik Andersson fram till vinteruppläggningen. Karl Erik var född i Skärhamn den 23 december 1920. Han var son till Karl Andersson och Edla Karlsson vilka var födda i Haketorp 1889 och i Skärhamn 1894. Karl Erik var gift med Elsie Matilda Gollungberg som var född i Domkyrkans Församlig Göteborg den 14 oktober 1921. De bodde på Hamngatan 30.

Iris var hemmahörande i Skärhamn mellan åren 1913 och 1930 samt mellan 1941 och 1953. Hon är troligen nybyggd på fotot. Som framgår av bilden så är det S P Pettersson som tagit kortet.

Arvid Johansson blev åter befälhavare den 17 februari 1949. Han avled den 4 januari 1952 och efterträddes då av Sigurd Thuvik (f. Olausson). Iris såldes den 19 augusti 1953 för 58 000 kronor. I samband med försäljningen utfärdades intyg att hon var omtacklad till galeas. I certifikat den 31 augusti 1953 för Iris framgår att hon tillhör Per Ivar Pettersson i Ellös och är benämnd som motorgaleas. Pettersson behöll sitt fartyg till 1962 då han den 16 november sålde Iris för 30 000 kronor. Ingenjör Karl Erik Holst i Göteborg fick certifikat för Iris som lustmotorskepp den 19 november. Han var ensam ägare och själv befälhavare. Göteborg blev hemort. I 1963 års skeppslista upptas hon som lustfartyg med mättal och dimensioner på 96 brt, 53 nrt, 150 tdw, 25,57 längd, 6,70 bredd 2,40 djup och 3,0 meters djupgående. Motorstyrkan upptas till 120 hk.
Iris låg vid Bohus varv när hon den 26 januari 1966 såldes för 8 500 kronor till Lars Olof Sundberg i Bläsebo med Göteborg som hemort. Han var ensam ägare och själv befälhavare och skulle segla Iris till Medelhavet. I maj nådde man Le Havre men gick i dimma på grund, troligen på en sandbank. Man kom loss och kom så småningom till Torremolinos SV om Malaga där Iris på nytt strandade samma år. Hon blev vrak och avfördes från det svenska registret 1968.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Segla för Tjörn s 27, sjöfartsbok Karl-Erik Andersson, Riksarkivets dossiéer rörande avförda fartyg, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.




  

Kommentarer