Little Ethel - Nr 5434

Kuttern var byggd 1888 som seglande ketchriggad trålare hos Furner & Leaver i Grimsby för Joseph Dennis i New Clee Grimsby Lincolnshire. Hennes beteckning vid registreringen blev ON 94076. Hon mätte 68 ton och hennes dimensioner var 72,5 x 19 x 9,6 fot. Den 28 februari 1888 blev hon registrerad i Grimsby och fick då nummer GY 140. 1890 ägdes hon fortfarande av Joseph Dennis och i november 1896 såldes hon till James Cross i New Clee Grimsby Lincolnshire. I januari 1898 såldes hon till Arthur Henry Barber i Grimsby Lincolnshire. Den 30 mars 1899 avfördes Little Ethel från det Brittiska skeppsregistret som såld till Sverige samma år.


Den 13 mars 1899 såldes hon till Bernhard Hansson i Hälleviksstrand för 310 pund. Han var själv befälhavare och hemorten sattes till Hälleviksstrand. Den 11 november 1909 sålde han kuttern vidare till ett partrederi på Tjörnekalv för 12 000 kronor. Det var 3 delägare i kuttern med lika delar, Anders Johan Aronsson, Nils Albin Karlsson och Birger Amandus Axelsson. Alla tre var från Rönnäng eller Tjörnekalv.  Fartyget mättes vi Göteborgs Tullkammare den 17 oktober 1912 till 62,71 brt och 39,85 nrt. Anmälan för registrering gjordes den 20 mars 1913 och den 3 april registrerades hon med Anders Johan Aronsson som huvudredare och befälhavare och fartygets hemort Tjörnekalv. Den 28 april 1916 anmäldes Birger Amandus Axelsson från Tjörnekalv som befälhavare.



Little Ethel hade Skärhamn som hemort från 1917 till förlisningen 1928 och dessförinnan Nordvik från 1916. Bilden är från boken, Kutterepoken.



Little Ethel såldes den 29 november 1916 till ett partrederi i Nordvik på Tjörn för 14 000 kronor. Det var bröderna Janne Ossian Nilsson och Axel Bernhard Nilsson som hade hälften vardera i kuttern. Janne blev huvudredare och Axel Bernhard befälhavare. Fartygets hemort blev Nordvik. Den 10 september året därpå sålde bröderna kuttern för samma pris till Karl Ivar Andersson i Utäng. Han var både huvudredare och befälhavare för fartyget vars hemort ändrades till Skärhamn. Den 4 juli 1918 blev fartyget ommätt vid Lysekils Tullkammare till 62,71 brt och 49,04 nrt och den 20 maj 1919 vid Stockholms Tullkammare till 62,71 brt och 49,30 nrt. Ivar Andersson var född i Utäng den 14 maj 1894. Han var son till Anders Johan Berntsson och Inger Johanna Olsdotter. De var födda i Rävlanda 1854 och Kroksdal 1853. Han var gift med Klara Olivia Pettersdotter som var född i Kroksdal den 28 mars 1894. De bosatte sig på Kroksdalsliden 22. Ivar sålde kuttern inom Skärhamn 1920 för att istället bli delägare i den tyskbyggda Glückauf som blev namnändrad till Ethel.
Den 15 januari 1920 övertogs Little Ethel för 24 500 kronor av ett partrederi i Skärhamn med två delägare och Per Birger Bernhardsson som huvudredare och hälftenägare. Axel Ivar Pettersson var den andre delägaren och tillika fartygets befälhavare. Hemorten förblev Skärhamn. Den 29 november 1920 fanns motor på 25 hk installerad och på samma datum ommättes kuttern vid Marstrands Tullkammare till 65,10 brt och 47,65 nrt.
Per Bernhardsson (senare Olausson) var född i Skärhamn den 8 mars 1899. Han var son till Bernhard Olausson och Petronella Berntsdotter. De var födda i Valla 1862 och i Nötsäter 1861. Per var gift med Alice Frideborg Wikberg som var född på Tjörnekalv den 12 december 1907. De bodde senare på Ängvägen 5 i Skärhamn. Axel Ivar Pettersson var född i Stockevik den 23 september 1892. Hans föräldrar var Janne Adolf Andreasson och Inger Johanna Olausdotter. De var födda i Stockevik 1867 och i Skärhamn 1862. Axel Ivar var gift med Klara Pettersson som var född i Skärhamn den 18 mars 1896. De bodde senare i Göteborg.  
Den 26 januari 1925 uppdrog rederiet åt Petter Andersson Stockevik, Edvin Hagberg Stockevik, Karl Isberg Stockevik, Axel Bernhard Nilsson Nordvik, Adolf Hermansson Skärhamn och Bernhard Johansson Utäng att ”antingen under hand eller om antagligt anbud icke erhållits, på offentlig auktion, underteckna avhandling om försäljningen och kvittera köpeskillingen”. De gode männen som utsetts att sälja kuttern åt rederiet var samtliga från Tjörn.
Little Ethel blev såld till ett partrederi i Skärhamn för 9 000 kronor den 3 april. Partdelägarna var Karl Otto Augustsson och August Valfrid Olsson med hälften vardera. Valfrid Olsson var huvudredare och Otto Augustsson befälhavare. Som hemort behölls Skärhamn. Den 4 april ansöktes om att få registrera kuttern med namnet Frideborg. Detta blev inte beviljat och Little Ethel förblev kutterns namn under dess resterande tid. 1926 reparerades ruffar, lastrumsluckor och styrhytt och vid ommätning vid Marstrands Tullkammare den 6 mars 1926 registrerades 70,12 brt och 47,68 nrt. Den 10 november 1928 förliste fartyget efter kollision med ångaren Grim från Stockholm. Little Ethel avfördes från registret den 15 mars 1929 såsom förolyckad.
Otto Augustsson var född i Utäng den 11 januari 1891 och son till August Olsson och Matilda Kristiansdotter. Dessa var födda i Tolleby 1864 och i Södra Bäck 1863. Otto gifte sig med Alfrida Lovisa Martinsdotter som var född på Flatholmen den 12 juni 1892. De bodde på Idrottsvägen 6 i Skärhamn. Valfrid Olsson var född i Skärhamn den 20 juli 1907 och son till August Olsson och Augusta Mathilda Johannesdotter. Dessa var födda i Nordvik 1871 och i Utäng 1877. Valfrid gifte sig med Karin Ingeborg Hermansson som var född i Skärhamn den 14 februari 1907. De byggde hus på Storgatan 13.
Sjöförklaring efter olyckan hölls vid rådhusrätten i Lysekil den 19 november 1928. Vid denna framgick att Little Ethel var på resa från Rostock till Köpenhamn med last av råg, med 3 mans besättning i Öresunds södra del i sydvästlig frisk bris med god sikt. En mötande ångares topp-lanternor och röda sidolanterna observerades förut om styrbord på ganska långt avstånd. När fartygen en god stund senare kommit närmare varandra blev ångarens gröna lanterna synlig, men strax därpå kom åter den röda i sikte och omedelbart därpå sammanstötte fartygen. Då Little Ethel började att hastigt vattenfyllas hoppade besättningen i sjön, varifrån de blev upptagna av det andra fartyget, s/s Grim av Stockholm. Ångaren var skyldig att hålla undan för segelfartyget och var således den som förorsakade olyckan.  
Källor: Kutterepoken, Tjörns båtar, Brittisk skeppslista 1889 - 1899, Forumet Ship Nostalgia, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925 och 1927, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka. 





Kommentarer