Sensy - Nr 4565

Sensy byggdes 1882 av Smith, Stephenson & Vere i Grimsby England som sailing trawler med dandy rigg och med namnet Paradigm. Hon byggdes för William Moss i Grimsby och fick den 17 maj 1882 beteckningen GY 846 och ON 86417. Hon mätte 79 ton och dimensionerna var i fot, 76,2 längd, 19,4 bredd och 10.45 djup.
William Moss avled under 1899 och kuttern såldes av arvingarna till Mollösund den 19 oktober 1899 för 275 engelska pund. Hon avfördes samma år ur det brittiska registret. Köpare i Mollösund var ett partrederi med 5 delägare som hade lika stora andelar. Delägarna var Frans Albert Isaksson, Johan August Sandberg, Albin Hermansson, Oskar Eriksson och Olof Larsson. Den 26 oktober 1902 sålde Isaksson sin del till Axel Fondén i Mollösund för 350 kronor och två dagar senare sålde Sandberg, Eriksson och Hermansson sina delar till Axel Fondén som på så sätt blev ägare till 4/5 i kuttern. Olof Larsson behöll sin femtedel. Fondén betalade 400 kronor vardera till de tre säljarna. Den 19 oktober 1905 såldes kuttern till ett nytt partrederi i Mollösund för 7 000 kronor. Köparna var Johan Emil Vallin och Bernhard Pettersson med hälften vardera.
Den 22 mars 1906 gjordes anmälan för registrering och den 3 april utfärdades mätbrev av Lysekils Tullkammare till 79,11 brt och 58,38 nrt. Den 30 april samma år blev fartyget registrerat med Bernhard Pettersson som huvudredare, John Emil Vallin som befälhavare och hemort Mollösund. Den 7 oktober tog man in 2 nya delägare genom att sälja halva kuttern för 3 500 kronor till Anders Pettersson och Mattias Samuel Olsson i Tången Mollösund. De var därefter 4 delägare med 1/4 vardera. Köpeskillingen reglerades så att köparna övertog hälften av de sammanlagda skulderna på kuttern som uppgick till 7 000 kronor. Långivare var Göteborgs och Bohusläns Landsting 4 000 kronor, sjökapten Axel Mattsson 2 000 kronor och fru Kristina Torberntsson 1 000 kronor.
Fartyget ommättes den 26 mars 1907 vid Lysekils Tullkammare till 79,11 brt och 37,66 nrt. Skeppslistan 1908 redovisar fartygets mättal och dimensioner med 79,11 brt, 79,11 brt under däck, 37,66 nrt, 23,52 längd, 5,92 bredd, 3,19 djup och 3,1 meters djupgående. Där framgår även att hon blivit driven 1907. Hon drevs även 1908. Delägaren Mattias Samuel Olsson avled den 12 augusti 1910. I bouppteckningen värderades hans fjärdedel till 950 kronor. Föräldrarna, Olof Stefanus Mattsson och hustrun Johanna Augusta, ärvde hans andel men sålde den 21 oktober till Bernhard och Anders Pettersson för 750 kronor. Bernhard och Anders ägde därmed 1/2 vardera i kuttern. Bernhard var huvudredare och befälhavare och hemorten var fortfarande Mollösund. 1919 utfördes reparationer och drivning.
Den 31 mars 1922 blev en 1-cyl Skandia motor på 55 hk inmonterad i Paradigm. Vid den efterföljande mätningen den 1 april vid Lysekils Tullkammare mättes hon till 79,11 brt och 57,24 nrt. Den 21 maj 1927 anmäldes att Anders Pettersson var befälhavare. Bernhard Pettersson var dock tillbaka i befattningen den 2 november samma år. Med uppgift om att någon svensk befälhavare för resor med fisklaster till Holland och England inte kunde anskaffas påmönstrades den 22 maj 1929 Aanen Abrahamsen från Norge som befälhavare. Bernhard Pettersson avlöste honom den 8 juni samma år med påmönstring i Kristiansand. Under 30-talet och fram till försäljningen hade Paradigm olika befälhavare. Den 31 oktober 1934 tillträdde Anders Pettersson från Mollösund, den 7 januari 1937 blev Anders Gustav Andersson från Mollösund befälhavare fram till den 9 september då Anders Pettersson var tillbaka. Efter förbyggnad samma år ommättes Sensy vid Lysekils Tullkammare den 29 oktober till 79,11 brt och 49,34 nrt.

Bilden på den engelskbyggda kuttern Sensy är hämtad från bokverket Tjörns båtar. Hon hade Skärhamn som hemort från 1942 till förlisningen 1949.

Ett partrederi i Skärhamn med 2 delägare köpte Paradigm den 27 juni 1942 för 18 000 kronor. I segelmakare Osvald Karlssons räkenskaper finns hon 1942 som Paradigm och 1943 med namnet Sensy. Delägarna i partrederiet var Oskar Magnus Strandberg med 2/3 och Gustav Vilhelm Johansson med 1/3. Oskar Strandberg var född i Mollösund den 27 september 1887. Hans föräldrar var Karl August Olsson och Inger Mattiasdotter, födda i Mollösund 1856 och 1855. Oskar var gift med Hulda Susanna Eriksson som var född i Skärhamn den 28 november 1887. De bodde på Skolgatan 17. Gustav Johansson var född den 9 augusti 1894 och bodde på Skolgatan 12. Han var gift med Ida Bernhardina Rutgersdotter som var född den 22 januari 1893 i Lirås. Han var son till Johan Petter Andersson och Augusta Vilhelmina Johansdotter. Dessa var födda i Hövik Valla 1867 och Nordvik Stenkyrka 1870.
Gustav Johansson blev huvudredare och Strandberg befälhavare. Kutterns hemort blev Skärhamn. Namnändring till Sensy beviljades den 17 juli 1942 efter en ansökan som ingavs dagen innan. Dessförinnan hade man fått avslag på en ansökan om namnändring till Eris. Ommätning gjordes vid Lysekils Tullkammare den 12 augusti till 82,33 brt och 57,62 nrt.
Oskar Strandberg sålde, den 16 mars 1946, halva sin del i fartyget till skeppsmäklare Samuel Pontus Pettersson i Göteborg för 3 555:66 kronor. Samma dag sålde Oskar Strandberg och Gustav Johansson 1/6 vardera till Axel Patrik Rangnäs för 1 833:33 kronor vardera. Rangnäs blev då huvudredare med Gustav Johansson som befälhavare och oförändrad hemort. Efter dessa transaktioner ägdes Sensy av Oskar Strandberg 1/6, S P Pettersson 2/6, Axel Rangnäs 2/6 och Gustav Johansson 1/6. Samuel Pontus Pettersson, som allmänt kallades SP, var svåger till Axel Rangnäs och född i Tegneby den 1 januari 1888. Han var son till Edvard Pettersson och Johanna Albertina Samuelsdotter. De var födda i Skärhamn 1858 och i Lalleröd Övre i Tegneby 1855. S P var gift med Agnes Matilda Petersson som var född den 11 oktober 1892 i Kvillinge Östergötland. De var bosatta i Göteborg. Axel Rangnäs var också född den 1 januari 1888 och bodde på Sjömansvägen 1 i Skärhamn. Han var gift med Samuel Pontus syster, Leontina Paulina Pettersson, som var född i Skärhamn den 8 mars 1890. Axels föräldrar var Petter Johansson och Anna Kristina Berntsdotter i Bö Nedergård. De var födda i Bö 1852 och Tolleby 1855. Den 16 juni 1946 gjordes kontrollmätning i Fiskebäckskil till 89,84 brt och 56,21 nrt.
Den 4 december 1947 kolliderade Sensy vid utgående från Lindholmshamnen i Göteborg med s/s Falken av Aabenraa. Falken seglade på Sensy akterifrån och fortsatte efter kollisionen utan att ta notis om Sensy som fick diverse babordsskador. Händelsen finns återgiven i Dansk Söulykke-statistik 1947 med nummer 111 avseende s/s Falken och lyder då i sammandrag.
”På resa från Göteborg till Köpenhamn med styckegods kolliderade den 4 december 1947 i Göteborgs hamn. Sjöförhör hölls i Köpenhamn den 13 december 1947. Klockan 10 avgick Falken från kaj i Göteborg. Då Falken kommit ut i segelrännan sågs 4 streck om styrbord motorgaleasen Sensy av Skärhamn på utgående från Lindholmshamnen medan hon sakta girade styrbord. Ombord på Falken som gick med halv fart fram, stoppades maskinen och man girade hårt babord vilket tillkännagavs med två korta signaler i mistluren. Strax därpå beordrades maskinen full fart back, vilket tillkännagavs med tre korta signaler i mistluren. Kort därefter törnade Falken med styrbords sida mot Sensys styrbords sida varvid Sensy fick mindre skador på skansklädseln medan Falken inte fick någon skada. Anm. Sjöförklaring för Sensy föreligger inte”.
Sensys slutliga öde och förlisning inträffade 1949. Under befäl av Gustav Johansson den 10 november 1949 var Sensy på väg från Menstad i Norge till Barsebäck med 115 ton salpeter. Klockan 23.30 på kvällen kolliderade hon i ca 6 knops fart med den brittiska ångaren Vestra av Grangemouth i Scotland som var lastad. De befann sig då i segelrännan genom Kattegatt på en position ca 10 distansminuter tvärs Tylö fyr. Sensy fick babords bordläggning intryckt och sjönk. Besättningen på tre man räddades av en livbåt från Vestra. Sensy avfördes från registret den 11 januari 1950 som förolyckad. Hon mätte 130 tdw.


Källor: Kutterepoken, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Brittisk skeppslista, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet. Vragguiden, Dansk Söulykke-statistik, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.



Kommentarer