Toftö - Nr 7062

Toftö var byggd i ek hos Johannes Ring Andersen, Fredriksö Vaerft i Svendborg 1923 som tremastad skonare med namnet Anna. Varvet förestods då av Johannes Ring Andersen sedan fadern, Jörgen, avlidit 1901. Beställare var Karl Olsson på Donsö. Bilbrevet blev daterat den 8 februari 1924 och registreringscertifikat den 12 februari. Därefter seglade Olsson fartyget till Lysekil och fick en 1-cyl Skandiamotor på 40 hk installerad. I 1925 års skeppslista finns mättal och dimensioner upptagna med 97,14 brt, 89,35 brt under däck, 79,61 nrt, 26,92 längd, 6,75 bredd, 2,36 djup och 2,8 meters djupgående. Av skeppslistan framgår även att hon drivits under året och att Karl Olsson själv var befälhavare på fartyget som hade Donsö som hemort. 1927 blev Johannes Isaksson på Gullholmen befälhavare och han blev avlöst 1929 av Johan Emanuel Andersson från Ljungs socken. Enligt 1929 års skeppslista hade fartyget drivits 1928 och fått djupet i lastrummet korrigerat till 2,26. Senare källor upplyser att Annas lastförmåga var 170 tdw.

Karl Olsson blev återigen befälhavare den 7 april 1934. Anna fick då ny 2-cyl Skandiamotor på 80 hk. Anders Gottfrid Mauritz Albinsson i Korshamn löste av som befälhavare den 28 februari 1938. Under år 1942 byttes motorn i Anna återigen. Även denna gång fick hon en 2-cyl Skandiamotor, men nu blev den på 130 hk. Albinsson blev avlöst av sin bror, Gunnar Fritiof Albinsson från Styrsö, den 14 maj 1945 och den 11 mars 1946 blev Eskil Josef Johansson på Styrsö befälhavare. Han blev avlöst av Hjalmar Sigvard Andersson från Torsö i Vänern som blev den siste befälhavaren medan Anna hade Donsö som hemort.

Anna såldes den 15 mars 1950 för 60 500 kronor till ett partrederi i Skärhamn. 3 delägare hade tillsammans 5 andelar, varav huvudredaren Ivar Kornelius Simonsson stod för 2. Hans son Karl Ivan Simonsson blev befälhavare och hade 2 andelar medan skeppsklarerare Rune Henriksson i Göteborg hade den femte andelen. Fartyget blev i samband med överlåtelsen omdöpt till Toftö.
Ivar var född i Skärhamn den 13 januari 1892 och gift med Jakobina Konstantia Andersson som var född i Gullholmens församling den 2 juli 1894. Hans föräldrar var Anders Johan Simonsson och Josefina Rutgersdotter. De var födda i Lirås 1859 och i Skärhamn 1863 och bodde på Hamngatan 7. Karl Ivan var född i Skärhamn den 16 juni 1918 och gift med Svea Inger Mathilda Löfberg som var född i Berga Valla den 13 augusti 1920. De bodde på Strandvägen 17. 

Toftö, senare Öland, såldes till utlandet 1967 och fick då Brittisk flagg. Hon hade Skärhamn som hemort mellan åren 1950 och 1959. Fotografiet kommer från bokverket Tjörns båtar.





Av intyg den 4 mars1959 framgår att Toftö såldes för 59 000 kronor. I certifikat dagen därpå meddelas att hon bytt namn till Öland med hemort Sandvik och tillhör Anders Augustinus Andersson i Ölands Åkerbruk som ensam ägare. Befälhavare var John Bertil Holger Sandberg i Sandvik. Den 29 december 1962 anmäldes att Tor Anders Gunnar Andersson i Sandvik, som gåva fått 1/4 i fartyget. Certifikat av den 21 januari 1963 meddelar att tremastskonaren Öland tillhör partrederiet Anders Augustinus Andersson i Sandvik och att Sandberg i Sandvik var befälhavare. Anders Augustinus Andersson avled den 15 maj1965 och hans 3/4 i fartyget övergick till dödsboet. Tor Anders Gunnar övertog posten som huvudredare.

Öland blev till salu och lades upp i Råå hamn i november 1966. Försäljningen avslutades den 25 maj 1967 med ett avtal om försäljning för 7 000 US dollar. Köpare var Caicos Clipper Ltd i Homestead Florida som senare registrerade henne på Turks Island, Turks & Caicos Islands i Brittiska Västindien. Hon blev omdöpt till Caicos Clipper 1 och förde Brittisk flagg med nummer 315647 i det Brittiska skeppsregistret. Rederiet har uppgett hennes mättal till 112 nrt och 163 tdw. Hon sägs, den första tiden i Florida, ha varit känd som Anna men avfördes från Lloyds Register 1993 som Caicos Clipper 1. Hennes slutliga öde är okänt.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Ölands Järnvägar & Skutor, Länspumpen nr 3-1980, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och andra berörda församlingar.







Kommentarer