Gunborg - Nr 6326

Gunborg var byggd av Niels Hansens varv i Marstal 1914 som tvåmastad skonare i ek med namnet Vesta. Enligt bilbrevet från den 8 april var hon byggd 1913 – 1914. Hon byggdes för Rasmus Albertsen Andersen i Marstal som också var hennes befälhavare.
Vesta finns med i Danmarks Skibsliste 1915 och 1916. Hennes mätetal har där angetts till 79 brt, 65 nrt och 8.1 fot djup för 1915 och 80 brt, 66 nrt och 8.1 fot djup för 1916. Då Rasmus Albertsen Andersen gick iland 1916 såldes fartyget till köpare i Stavanger och fick i samband härmed namnet ändrat till Guri med Stavanger som hemort. Köpare var Johan Torstensen Östbö i Hundvåg Stavanger. Denne drev rederiverksamhet med flera fartyg, både i atlantfart och på Medelhavet. Han hade börjat sin verksamhet som uppköpare av Brisling som han seglade till konservfabrikerna i Stavanger. Enligt intyg från den 3 juli 1920 såldes Guri till ett partrederi i Nordvik Sverige för 52 000 norska kronor.
Den 17 juli 1920 utfärdades svenskt mätbrev där mättal och dimensioner redovisas till 79,94 brt, 67,64 nrt, 23,56 längd, 6,30 bredd och 2,46 djup. Den 6 augusti utfärdades certifikat för partrederiet, skepparen Axel Bernhard Nilsson i Nordvik. Han var själv befälhavare och ägare till hälften i fartyget. De övriga delägarna var hans bröder, skeppare Janne Ossian Nilsson i Nordvik och sjömannen Göran Botvid Nilsson i Nordvik med 1/4 vardera. Namnet ändrades till Gunborg, efter Axel Bernhards dotter, när hon köptes till Nordvik.
Den 12 januari 1921 anmäldes att hon sålts vidare till ett partrederi i Skärhamn med sjömannen Edvin Albert Hansson som huvudredare. Skepparen Axel Harald Hansson var befälhavare. Den tredje delägaren var sjömannen Oskar Emanuel Hansson. Delägarna var bröder och hade lika delar i fartyget. Edvin Hansson var född den 29 mars 1892 och bodde senare tillsammans med sin bror Oskar, som var född den 1 januari 1895, på Strandvägen 7. Axel Harald var född den 4 augusti 1889 och bodde på Storgatan 16. Köpekontrakt, på 35 000 kronor, var daterat samma dag. Den 19 februari 1921 ommättes Gunborg till 79,78 brt och 63,32 nrt och samma dag anmäldes att hjälpmotor på 25 hk installerats.
1923 års skeppslista visar att Axel Harald Hansson är fartygets befälhavare och att Edvin Hansson är huvudredare. Mättal och dimensioner är 79,78 brt, 73,65 brt under däck, 63,32 nrt, 23,56 längd, 6,30 bredd och 2,46 djup. Den 24 februari 1937 anmäldes att Gunborg fått ny 2-cyl 2-takt tändkulemotor på 80 hk av Säffle fabrikat. Det finns även uppgifter om att styr­hytten gjordes samtidigt. Den 16 juni 1937 blev Oskar Hansson befälhavare. Axel Harald var tillbaka den 7 april året därpå. I 1943 års skeppslista upptas hennes lastförmåga till 130 tdw men en senare uppgift i Svenska seglare nämner 140 tdw. Gunborg omriggades till galeas vilket intygades den 5 april 1945. I certifikat den 6 april kallas hon motorgaleas med samma ägare och befälhavare. Den 8 februari 1946 blev Oskar Hansson åter befälhavare fram till försäljningen.
Brödernas föräldrar var August Hansson och Elisabeth Andreasdotter. De var födda i Södra Bäck 1854 och i Hällebäck 1862. Bröderna Oskar och Edvin var ogifta. Axel Harald var gift med Jenny Ingeborg Gundersen som var född i Skärhamn den 14 november 1897.   
Den 1 mars 1948 anmäldes att Gunborg sålts inom Skärhamn för 85 000 kronor, i ett den 24 februari daterat köpebrev, till ett partrederi med 4 delägare och med fiskhandlaren Bengt Holger Johansson som huvudredare. Brodern Ture Vilgot Johansson var befälhavare. Övriga delägare var deras bror, skepparen Elon Gösta Johansson och brödernas far, fiskhandlaren Johan Birger Johansson i Skärhamn. De fyra delägarna hade 1/4 vardera i partrederiet. Bengt Johansson var född den 11 november 1913 och bodde på Hamngatan 46. Han var gift med Karin Linnea Hermansson som var född i Skärhamn den 26 juli 1914. Ture Johansson var född den 27 september 1920 och bodde i Nordvik. Han var gift med Gertrud Sylvia Nilsson som var född i Nordvik den 29 augusti 1921. Elon Johansson var född den 27 januari 1917 och bodde på Idrottsvägen 22. Han var gift med Maj Helene Hermansson som var född i Skärhamn den 6 maj 1920. Birger Johansson var född den 23 februari 1889 och bodde på Hamngatan 22. Hans föräldrar var Johannes Eliasson och Betty Pettersdotter. De var födda i Skärhamn 1858 och 1867. Birger var gift med Hilma Paulina Pettersdotter som var född i Bö Dampegård den 18 juli 1888.
I augusti 1949 grundstötte hon och fick en svår läcka och sjönk mellan Klåback och Getterön utanför Varberg. Hon blev bärgad och införd till Varberg för provisorisk tätning och lossning av lasten. Reparationen gjordes på Björkö, dit Gunborg bogserades. Den 10 juli 1952 blev Folke Johannes Thedin befälhavare. Han var född i Tubberöd Skärhamn den 19 oktober 1930 och bodde senare på Storgatan 76. Hans föräldrar var Hjalmar Patrik Thedin och Hulda Maria Johansson. De var födda i Tubberöd 1901 och i Toftenäs 1905. Folke Thedin var gift med Iris Gun-Britt Elisabeth Brevik som var född i Skärhamn den 8 oktober 1932. Den 8 augusti 1952 blev Ture Johansson återigen befälhavare. Han avlöstes den 19 januari 1953 av Rolf Wilhelm Göte Karlsson, från Kalvö norr om Hamburgsund. I 1953 års skeppslista var Gunborg uppta-gen till 92,61 brt, 63,29 nrt, 140 tdw och med motor på 80 hk.

Bilden föreställer skonaren Gunborg sedan hon blivit nedriggad till galeas. Hon hade Skärhamn som hemort mellan åren 1921 och 1953. Bilden kommer från boken Svenska seglare och motorseglare. Dessförinnan var hon sedan 1920 hemmahörande i Nordvik.

Den 27 april 1953 såldes (och levererades) Gunborg för 58 000 kronor till Elliot & Pearson c/o Reddall, Osborn & Co, Guildhall Chambers i London. Företrädare vid köpet var Stanley Roger Pearson från Polbathic nära Torpoint Cornwall. Ombyggnad vid Djupviks varv var då redan gjord. Hon fick kopparförhydning och lättmetallsöverbyggnad med kajuta och två hytter men ingen styrhytt. Namnändring till Sorengana gjordes den 13 augusti 1953 och på samma datum registrerades i den engelska journalen ägarskifte från Elliot and Pearson (Solomon Islands) Proprietary Ltd. till North Western Trading Co Ltd. med placering i Medang Nya Guinea. Hon fick brittiskt official number 184136 i Plymouth den 16 september samma år och vid införandet i ”Register book” samma datum infördes fartygets mättal som 97,92 brt och 79,25 nrt. I m3 är samma mättal noterade till 277,11 och 224,28. Hennes dimensioner är angivna till 81,6 fots längd, 21,1 bredd, 7,85 djup och 10,8 längd i maskinrum. Det framgår även att hon då har sin 2-cyl 2-takt Säfflemotor på 80 hk kvar. Diametern på cylindrarna noteras till 11 tum med 14 tums slaglängd. Detta skall ge henne 6,5 knops fart.
Sorengana intecknades den 14 augusti 1953 för 3 000 engelska pund till 6 % ränta hos New Guinea Company Ltd i Rabaul Papua Nya Guinea. Platsen är huvudort på ön New Britain som ligger NO om huvudön. Inteckningen löstes den 6 juni 1962 vilket registrerades den 15 juni i ”Register book”. Ägare av fartyget var fortfarande North Western Trading Company Ltd. Det normala förfarandet är att när fartyget upphör att existera eller exporteras utanför Storbritannien så noteras detta i ”Register book” som sista post men när det gäller Sorengana så finns ingen sådan notering. En vägledning i sökandet efter vad som slutligen hände henne kan vara att rederiet beställde en ny Sorengana från Japan som levererades 1965. Den har IMO-nummer 6511747. Kanske var den gamla förbrukad efter ungefär 50 års tjänst.  
Sorengana nådde alltså sitt mål i The Pacific. Hon är nämnd 1962, på ett forum, av en man som fungerade som postmästare i staden Aitape på Nya Guinea 1961 till 1963. Han nämner i sitt inlägg att Sorengana var en av fem små Coasters som kom var fjortonde dag med post och proviant. Detta var en bisyssla för Sorengana vars huvudsakliga verksamhet var fraktfart med kopra för plantagerna på Nordostkusten mellan Wewak och Sanimo och även uppför floden Sepik.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Segla för Tjörn sidorna 28 och 74, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Danmarks Skibsliste 1915 – 1916, Brittisk skeppslista, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, WWW.Stampboards.com -  27/6 2011, Brittiskt skeppsregister i Plymouth – utdrag ur ”Register book” 1953 till 1962, The Accountant volym 136 sida 26, Slaegt & Data – Dis Danmark, Dis Norge – Slekt og Data, Geni, Folketelling 1910 for 1126 Hetland Herred Rogaland, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.



Kommentarer