Brita - Nr 5775

                                                                                                                                               

Brita var byggd i ek och bok hos skeppsbyggmästare Anders Jensen i Öxenbjerg Svendborg 1911. Hon levererades med namnet Brita den 1 april till Aktieselskabet A Jensen i Svendborg. Befälhavare var Jens Jensen från Svendborg. Hennes mättal var 79 brt, 65 nrt och 7.6 djup. Bolagets namn står för Anders Jensen. Det var han som byggt fartyget och som nu även blev dess redare. Den 9 oktober 1915 såldes hon till Kay Kjeld Steensen Christiansen i Mariager på Östra Jyllands kust i Randers Amt ca 20 km norr om Randers. Han var själv befälhavare.
Året därpå, den 12 februari, sålde han fartyget till Sverige för 30 000 kronor genom köpebrev daterat i Mariager och den 18 februari fick hon svenskt mätbrev med 78,62 brt, 64,66 nrt, 22,79 längd, 6,30 bredd och 2,27 djup. Köpare var ett partrederi med handlare Einar Persson på Ven som huvudredare och ägare av 2/20. Befälhavare var Adil Vendel Weberg från Ven med 2/20. Övriga delägare var hamnkapten Gustav Weberg med 1/20, Edvin Wikström i Glummeslöv med 6/20 och Alex Alm med 9/20. Registreringscertifikat utfärdades den 6 mars. Den 26 april 1917 blev Erik Palmer Nilsson på Ven befälhavare.
Den 22 mars 1922 anmäldes att fartyget sålts till ett partrederi med lotsförman Adolf Reinhold Råwall i Råå som huvudredare och ägare av 3/38. Befälhavare var Janne Theodor Davidsson i Råå med 14/38. Övriga delägare var skepparen Gustav Davidsson 6/38, änkefru Sofia Davidsson 4/38, fröken Anna Davidsson 2/38, fröken Rebecka Davidsson 1/38, skepparen Johan Pettersson 2/38, byggmästare Göran Bengtsson 2/38, sjökapten Fredrik Gudmundsson 2/38, sjökapten Jakob Andersson 2/38, alla från Råå. Maskinist Albert Åberg i Ängelholm hade 1/38. Köpebrevet var daterat den 21 mars och köpeskillingen var 19 000 kronor.
När Brita den 31 mars 1922 var på resa från Råå till Stettin med last av järnskrot, blev hon klockan 9.50 på morgonen påseglad av den tyska skonaren Marthalouise några nautiska mil NV om Swinemünde under SSO frisk bris. Brita låg bidevind för babords halsar och den tyska skonaren länsade för akterlig vind. Brita fick betydande skador på bogen ovan vatten-linjen och blev inbogserad till Swinemünde av en passerande ångare. Påseglingen orsakades av det tyska fartyget som bröt mot sjövägsreglerna.
Anmälan att Brita försetts med motor gjordes den 9 april 1923. Motorn som var på 35 hk var av fabrikat Ellwe från Svenska Maskinverken i Södertälje. Därefter fick hon certifikat som motorskonare den 12 april. Av certifikatet framgår att hon tillhörde partrederiet, lotsförman, Adolf Reinhold Råvall i Råå. Janne Davidsson i Råå var befälhavare. I 1923 års skeppslista uppges då hennes mättal vara 78,69 brt och 61,46 nrt efter motorinstallationen samt att hon drivits 1918. När Brita den 30 september 1924 var på resa från Västerås till Malmö med last av tackjärn strandade hon, klockan 18.30 på eftermiddagen, i Södermanlands skärgård under befäl av Janne Davidsson med fyra mans besättning. Ledfyren Svarthäll passerades kl 18. Därefter sattes kursen mellan två mindre holmar belägna norr om Kråkö, för att där gå till ankars norr om denna ö. Fartyget kom då för nära den ena holmen och fick bottenkänning. En så svår läcka uppstod att det inte gick att hålla fartyget läns. Man satte därför fartyget på grund på lämpligt ställe ost om Kråkö. Brita länspumpades och flottdrogs några dagar senare av en bogserångare. Efter av dykare företagen tätning avgick fartyget till varv i Mälaren för reparation. Vid sjöförklaring i Malmö rådhusrätt den 24 oktober 1924 bedömdes orsaken till haveriet ha varit oförsiktig och dumdristig navigering. Under det tilltagande mörkret borde inte befälhavaren passera mellan holmarna utan istället ankrat upp fartyget norr om denna holme.
Den 29 februari 1928 utfärdades certifikat för motorskonaren Brita, tillhörande hemmansägaren Albin Johannesson i Utäng Skärhamn. Brittas hemort var Skärhamn och befälhavare var sonen, John Robert Johannesson. Han hade köpt Brita för 25 000 kronor dagen innan. Albin var född i Utäng den 5 december 1879 och gift med Amanda Rustina Rutgersdotter som var född i Klövedal den 24 oktober 1881. De bodde i Utäng. John Robert var född i Utäng den 23 september 1904 och gift med Märta Alida Johansson som var född i Fagerfjäll den 26 november 1907. De bodde i Utäng. Albin Johannessons föräldrar var Johannes Eliasson och Elsa Johansdotter i Utäng. De var födda i Kyrkefjäll Klövedal 1839 och i Mölnefossa 1838. I skeppslistan 1929 uppges att motorstyrkan var 40 hk. Albins andre son, Adolf Eberhard, blev befälhavare den 19 april 1941. Han var född i Utäng den 8 september 1906.

På bilden ses Brita Leth av Aarhus. Hon hade Skärhamn som hemort under åren 1928 – 1942. Bilden är från hemsidan Coasters& other ships revived.

När Britta den 12 november 1941 var på resa från Höganäs till Lübeck, med last av porslins-lera (chamotte), sprang hon läck och sjönk syd om Samsö klockan 4.20 på morgonen. Brita var under befäl av Adolf Johannesson med tre mans besättning och befann sig vid tillfället i hård vind med grov sjö. Hon avseglade den 10 november från Höganäs kl 8.30 på morgonen och tog natthamn i Hundested på norra Själland. Man fortsatte resan den 11 november kl 8.30 på morgonen. När man passerat spärren vid Själlands rev klockan 14.30 hade vinden ökat till full storm. Klockan 19.30 tog en brottsjö livbåten och dess dävertar.
Fartyget, som sprungit läck, fick därefter länsa mot Samsö. Eftersom fyrarna var släckta ankrade man klockan 21. Seglen hade slitits sönder och på grund av att det fanns för lite brännolja ombord, var fartyget manöverodugligt. Fram till klockan 3 på morgonen hade hon fortsatt läcka och det var omöjligt att hålla läns med pumpen som gått sönder. För att ta sig närmare land kapades den ena ankarkättingen varvid riggen gick överbord. Ångfartyget Limfjorden som var i närheten tillkallades för att bistå de skeppsbrutna. Britta sjönk så hastigt att besättningen måste hoppa överbord. De bärgades av Limfjorden, med undantag av lättmatrosen Ivar Leonard Johansson från Limhall Klövedal som omkom. Han var född den 17 november 1911. Bästeman, Axel Ragnar Johannesson från Utäng, var bror till befälhavaren, och född den 4 augusti 1917. Händelsen är ett referat från sjöförklaringen som hölls samma år.      
Brita blev bärgad och förd till Middelfaert Skibsvaerft i Middelfaert, i närheten av Kolding, där hon reparerades och omriggades till galeas. Den 1 mars 1942 anmäldes att hon sålts till Arne och Gunnar Flyvbjerg i Hirtshals för 7 650 kronor. Hon blev då omdöpt till M A Flyvbjerg av Hirtshals och använd för tångfiske. Hon deltog även under kriget i smuggling av judar till Sverige. Den 6 oktober 1943 överfördes 186 personer på en gång. I 1944 års Skibsliste anges hennes mättal och dimensioner vara 75 fots längd, 20,9 fots bredd, 7.5 fots djup, 82 brt, 53 nrt och 135 tdw. Motorstyrkan anges till 98 hk. Gunnar Flyvbjerg i Hirtshals är huvudredare. 1948 finns samma huvudredare i Strib på västra Fyn. 1954 redovisas motor på 119 hk. 1955 är huvudredarens hemort Fredrikshamn. Hemorten för fartyget är 1957 fortfarande Hirtshals.
1957 såldes hon för 120 000 kronor till Alfred Sörensen i Aarhus och blev namnändrad till Hilfred med Aarhus som hemort. Hon kom då att användas som stenfiskare. 1970 har hennes nrt ändrats till 44. Efter de hårda åren som tångfiskare och stenfiskare med bristande underhåll var fartyget mycket slitet då det utbjöds till försäljning 1972.
Otto B Leth i Aarhus köpte Hilfred 1972 för 58 000 kronor och döpte om henne till Brita Leth. Han överlät henne samma år till Jens Carl Leth i Ikast, mitt på Jylland. Fartyget genomgick en grundlig renovering och återställdes till ursprungligt skick. Hon fick även en modern Scania diesel motor på 230 hk. Hon inreddes för skolskeppsverksamhet och betalande gäster och tar nu emot 12 övernattande gäster eller 30 på dagstur. På hemsidan uppges att fartygets segelyta är 420 m2, brt 87, längd över allt 33,20 , bredd 6,50, djup 2,6 meter och har Aarhus som hemort. 1980 finns registrerat att hon har radiotelefoni ombord och att motorstyrkan är på 169 kW. Mättalen är justerade till 86 brt och 43 nrt. 1985 är fartyget överfört till m/s Brita Leth ApS i Aarhus.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Danmarks Skibsliste 1913 – 1915 och 1944 – 1985, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Rååwalds Rederi, Coasters& other ships revived, Brita Leth hemsida, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Tjärns båtar, Museet för söfart i Helsingör samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.





Kommentarer