Ängö - Nr 9296 - IMO 5017644

Byggdes 1924 i Kiel av Deutsche Werke Kiel A.G. med namnet Masut III för A/B Oljetransport O/Y (Finska Petroleums Imp. AB) i Helsingfors. Fartyget hade vid leveransen en 6-cylindrig motor på 111 nhp, tillverkad vid varvet. I det finska registret anges motorstyrkan till 120 hk. Masut III blev levererad den 10 november 1924. Mättalen registrerades till 210/115 med 270 tdw från 1935 och 280 från 1938. Hennes dimensioner uppgavs till 29,45 x 7,05 x 2,98. 
Hon var registrerad i Finland som Masut 3 från 1925 till 1937 och därefter som Masut III fram till försäljning 1951. Maskinstyrkan uppges i Finland ha varit 180 hk från 1931, 212 hk från 1934 och 2 x 106 hk från 1936. Hon drevs av två propellrar. Masut hade flera olika ägare under den finska tiden men hela tiden Helsingfors som hemort.
I köpebrev den 30 maj 1951 såldes hon till ett partrederi i Skärhamn för 4000 pund, vilket motsvarade 58000 kronor. Lars Georg Johansson var huvudredare och delägare med 1/5. De övriga delägarna var Torsten Andersson, Frans Erling Karlsson, Enar Olof Olsson och Östen Axel Nilsson i Bäckevik. Alla utom Östen Nilsson var från Skärhamn. Samtliga delägare hade 1/5 vardera i fartyget. Man satte under inköpsåret in en 3-cyl Bolinder Munktell på 180 hk och ändrade till en propeller. Det byggdes dessutom pop och ny styrhytt. Vid mätningen i augusti registrerades 226,08 brutto och 134,90 netto. Bror Petter Vilhelm Pettersson från Skärhamn var befälhavare utan ägarandel. 1959 byttes motorn till en 8-cyl MVM diesel på 430 hk. 
Ängö såldes den 3 januari 1964 för 380000 kronor till Slamsugnings AB i Göteborg (Gunnar Drejenstam). Hon blev då omdöpt till Aerob. Strax efter försäljningen, den 8 januari 1964, utbröt brand ombord när hon låg vid Lödöse Varv varvid inredningen brandskadades. AB Skärhamns Oljetransport (Skot) köpte tillbaka fartyget den 4 mars 1975 för 150000 kronor. Bolaget ägdes av Lars och Vilgot Johansson. Hon fick då tillbaka sitt namn Ängö med hemort Skärhamn. Befälhavare blev nu Östen Axel Olof Nilsson i Skärhamn. Sommaren 1981 bytte Ängö återigen ägare. Det var HB Koptra (Åke Karlsson och Folke Karlsson i Göteborg) som var köpare för 500000 kronor. Därefter övergick ägandet till KB Koptra i Göteborg sommaren 1992 för 200000 kronor.
Slutet för Ängö kom år 2006. Då bogserades hon den 6 juli till Grenaa i Danmark för skrotning sedan skrotnings och återvinningsföretaget Fornaes Aps köpt henne.

 
Mättal: Databasen för Finlands handelsflotta 1925-1934: brutto 210,04. 1925-1932 netto: 115,29, 1935-1951 brutto 210,10, 1933-1951 netto 115,35. Lloyds register 1931: 210/115. Mätbrev 1951: 226,06/134/90. SL 1996: 223/107/300. Namn med början vid byggnation: (Masut III ev), Masut 3, Masut III, Ängö, Aerob, Ängö. Hemorter med början vid byggnation: Helsingfors Finland, Skärhamn, Göteborg, Skärhamn, Göteborg.
       

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Boken Olje-Lars av Göran Littke, Databasen för Finlands Handelsflotta, Southampton City Council - Lloyds register 1930 -1945.




Masut 3 av Helsingfors.

Ängö av Skärhamn ex Masut 3, före ombyggnad 1951.

Ängö av Skärhamn efter ombyggnad, Göteborgs hamn troligen 1956. Här ser man också rederiets skorstensmärke som senare fanns på många järnare i Skärhamn. Nr 2 och 3 torde ha varit Tanus och Tankbritt.

Aerob av Göteborg ligger längst in, ex Ängö.

Ängö av Göteborg ex Aerob.


Ängö av Göteborg ex Aerob ex Masut III ex Masut 3, Grenaa 2006 i väntan på upphuggning.





Kommentarer