Vega - Nr 5009

Vega var byggd i ek och fur hos Janne Hagermans skeppsvarv i Viken som tremastskonare år 1909. Bilbrevet är daterat den 7 maj och mätbrevet av den 10 maj anger 139,83 brt och 117,62 nrt. Hon ägdes, enligt registreringscertifikat från den 13 maj, av ett partrederi med 26 delägare och sjökapten Lars Magnus Olsson i Lerberget som huvudredare och med 4 andelar av 60. Befälhavare var Nils Petter Andersson i Lerberget med 10 andelar. Den 9 februari 1916 utsågs befraktare Gunnar Berggren i Höganäs till ny huvudredare. Skeppslistan från 1917 anger mättal och dimensioner till 139,50 brt, 123,93 brt under däck, 117,62 nrt, 28,13 längd, 7,55 bredd 2,82 djup och 3,3 meters djupgående. Hennes lastförmåga var från början 240 tdw enligt en annan källa. Hon drevs och reparerades 1917 och hemorten var Lerberget. Under de därefter närmaste åren reparerades hon 1923 och drevs 1925 och 1927. Konsul Herman Emil Johnsson efterträdde som huvudredare och nämns i skeppslistan 1929.
Den 29 mars 1932 upprättades köpebrev med Rederi AB Vegaria i Höganäs om försäljning av Vega för 12 000 kronor. Styrelsen i det nybildade bolaget utgjordes av konsul Emil Johnsson, hans son, befraktare Helge Johnsson, samt sjökapten Nils Petter Andersson. De båda förstnämnda var bosatta i Höganäs och Andersson i Lerberget. Intyg om affären utfärdades den 15 maj och nytt certifikat den 7 juni.
Ny försäljning samma år med köpebrev på 10 500 kronor var daterat den 16 december. Den 13 mars 1933 anmäldes att Vega försetts med 2 cyl Skandiamotor på 80 hk. Efter installationen var fartygets mättal i 1933 års skeppslista 143,13 brt, 123,93 brt under däck och 109,87 nrt. Den 15 mars blev Sören Mauritz Arnold Nilsson från Nordvik befälhavare och samma dag utfärdades nytt certifikat för 3-mastskonaren Vega och partrederiet Janne Johansson i Bleket som köpt fartyget den 16 december 1932. Delägare var Janne Johansson, skeppare Johan Oskar Jansson och skeppare Justus Bertrand Jansson, alla från Bleket och med 1/3 vardera. Det var far och två söner som köpte Vega och gav henne Bleket som hemort. Anders Wilhelm Nicklasson från Bleket var befälhavare från den 8 mars 1934 och Bertrand Jansson (bosatt i Aröd) tog över efter honom den 13 mars 1935.
En mindre sjöolycka utan skador på fartyget råkade Vega ut för den 8 december 1933. Man var på väg från Horsens på östra Jylland till Lübeck utan last då man i tjocka gick på grund vid Albuens fyr på Lollands västkust klockan 3.30 på natten. Man kom, med hjälp av bärg­ningsångare, loss från grundet klockan 14 samma dag. Strandningsberedning hölls dagen efter. Orsaken till olyckan angavs vara tjockan.
Den 9 februari 1937 tecknades köpekontrakt med ett partrederi i Skärhamn om försäljning av fartyget för 39 000 kronor. Det var skepparen Karl Bernhard Andersson och hans två söner Karl Gustav Andersson och Alfred Georg Andersson som hade 1/3 vardera i partrederiet. Karl Bernhard Andersson var huvudredare och Gustav Andersson befälhavare. Den 3 mars inlämnades anmälan. Erik Bertil Andersson som var en tredje bror kom in i partrederiet den 24 januari 1949 med 1/4 som de övriga delägarna överlät till honom för 4 000 kronor. Intyg och anmälan gjordes samma dag. När Karl Bernhard avled den 14 september 1965 övertog sonen Georg sysslan som huvudredare fram till försäljningen året därpå.

Vega hade Skärhamn som hemort mellan åren 1937 och 1966. Bilden kommer från Skutminnen - Sterner Johannesson berättar.

Karl Bernhard var född den 18 augusti 1878 som son till Anders Eliasson och Nilena Mattisdotter. De bodde, i huset som numera används som Skärhamns sjöfartsmuseum, på Postvägen 26 A. De var födda i Skärhamn 1843 och i Ranneberg1850. Han var gift med Beria Berntsdotter som var född i Kroksdal den 2 juni 1877. De bodde på Skolgatan 19. Gustav Andersson var född den 1 februari 1911 och gift med Rut Emilia som var född i Tångeröd Valla den 26 november 1916. De bodde på Hamngatan 72. Georg Andersson var född den 19 juli 1915. Han var ogift och bodde på Skolgatan 19. Erik Andersson var född den 4 januari 1920 och gift med Signe Maria Bertilina som var född i Bräcke den 15 december 1922. De bodde på Lyckebacken 7.
I 1963 års skeppslista finns noterat att Vega har motor på 150 hk. Hennes mättal är där upptagna till 148 brt, 99 nrt, 200 tdw och 78 std. När Vega såldes 1966 var hon Skärhamns sista träskuta i fraktfart. Köpebrevet på 25 000 kronor är daterat den 26 september 1966 och köpare var Eurosa Ltd i Vadus Lichtenstein (Berl Gutenberg). Tanken var att hon skulle användas för att frakta förnödenheter till Kap Verdeöarna där Gutenberg planerade fabriks- och lantbruksverksamhet. Detta blev inte av. Hon blev istället upplagd i Södertälje november 1966 och avförd från registret 1967. I juni 1967 låg hon i Vårby, Huddinge kommun, där förfallet började. I april 1969 låg hon fortfarande där, svårt vandaliserad. 1970 stod hon på botten och 1971 var styrhytten riven. Hon fanns därefter vid Söder Mälarstrand 1972 och vid Norr Mälarstrand 1975 till 1977.
Hon återfördes till registret 1978 och ägdes då av partrederiet L B Lundstedt i Stockholm och omdöptes till Vega av Skärhamn. Det finns även en uppgift att hon i mars 1978 sålts till en R Holmström. 1979 fanns hon i skeppslistan som Vega af Skärhamn med Urban Olof Jemstedt i Stockholm som ägare. Hon avfördes igen som såld till indiske medborgaren Prathiba Jensen för 35000 kronor 1980 men återinfördes som Skärhamnsvega då Erik Thomas Harald Ekstrand i Danderyd köpte henne för 40 000 kronor. Hon ägdes därefter av partrederiet Kent Roland Andersson och sjönk vid Slussen i Stockholm den 27 juli 1985. Hamnstyrelsen i Stockholms kommun tog då över och sålde henne till Naturhistoriska Riksmuseet. Hon blev bärgad den 20 november och flyttad till Finnboda varv den 24 i samma månad.

Vega Gamleby efter renoveringen. Som Vega hade hon Skärhamn som hemort mellan 1937 och 1966. Bilden kommer från Shipspotting.com och är inlagd av signaturen Nils T.

Efter drivning och bottenmålning i torrdockan blev hon sjösatt i december. Museet sålde henne vidare till Stiftelsen Människan och Havet i Gamleby i samma månad. Därefter kom hon till Norrköping utan master på sommaren 1987 och till Gamleby i början av 1990-talet. Hon torrsattes 1993, på en för ändamålet anlagd slip- och varvsanläggning vid Casimirsborg i Gamlebyviken, och renoverades under 15 år till det utseende hon har idag. Namnet har änd-rats till Vega Gamleby med Gamleby som hemort och hon ägs idag av Rederiaktiebolaget Vega i Gamleby. Hon är K-märkt och har fått ekonomiskt stöd av staten under restaureringen. Numera är Vega Gamleby utrustad med en dansk Callesen Diesel på 260 hk.
Skeppslistan 2015 anger fartygets mättal och dimensioner till 140 brt, 43 nrt, 30,01 längd, 7,79 bredd och 1,98 djup. Hon är registrerad som passagerarmotorsegelskepp med motor på 191 kw. På Vega Gamlebys hemsida upplyses att det finns 7 gästhytter, 14 – 27 bäddar och plats för 70 gäster på dagsturer.
  

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Segla för Tjörn, Sjöhistoriska museet, Skutminnen - Sterner Johannesson berättar, Västerviks-Tidningen 16 januari 2016, Rederiaktiebolaget Vegas hemsida, Tremastskonaren Vegas hemsida, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933, 1935, 1963 och 2015, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.







Kommentarer