Ingeborg - Nr 3548


Kuttern Ingeborg var byggd av William Allen Gibbs i Galmpton England 1882 för John P Robinson i New Clee Lincolnshire. Hon mätte 82 ton, fick namnet Fawn och registrerades med ON 86445 den 19 januari 1883. Hon blev fiskefartyg i Grimsby med nummer GY 878. 1898 står Thomas Dobson i Fish Dock Grimsby Linconlshire som redare. Den 26 juni 1899 avregistrerades hon från registret i England, med anteckningen att hon sålts till svenskar. Enligt Kutterepoken såldes kuttern detta datum av smackowner Thomas Dobson i Great Grimsby för 240 pund till ett partrederi i Råå med 2 delägare. Jonas Olsson i Råå ägde 3/4 och Gustav Magnusson i Varberg 1/4.
Den 25 september mättes fartyget vid Helsingborgs Tullkammare till 81,56 brt och 67,75 nrt och den 28 september anmäldes hon för registrering under namnet Ingeborg. Detta blir registrerat den 30 september. Huvudredare för partrederiet var Jonas Olsson och befälhavare var Johan Olof Otterberg i Råå. Råå blev Ingeborgs hemort.


Kuttern Ingeborg i Gullholmens hamn (längst från kameran). Hon hade Skärhamn som hemort från 1925 tills hon förliste 1936. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.

Ägarförhållandena i fartyget ändrades den 9 mars 1900. Som ny delägare kom Stenhuggeribolaget Eliasson & Johansson i Varberg med 1/4. Övriga delägare var Johan August Eliasson, Mårten August Johansson och Johan Olof Otterberg Råå med vardera 1/4. Gustav Magnusson blev ny huvudredare och som befälhavare fanns fortfarande Johan Olof Otterberg. Hemorten ändrades till Varberg. Något köpebrev upprättades inte. Den 25 januari 1901 blev Magnus Johansson i Råå befälhavare. Den 30 maj 1902 blev Jonas Olsson i Råå åter befälhavare vid påmönstring som gjordes på Generalkonsulatet i Stettin. Den 7 mars 1903 blev Nils Petter Davidsson i Råå befälhavare.
Därefter såldes Ingeborg till ett partrederi på Gullholmen den 2 mars 1905. Delägare var Johannes Olsson och Karl Johan Olsson med hälften vardera. Johannes Olsson var huvudredare och Karl Johan Olsson befälhavare. Hemorten blev ändrad till Gullholmen. Den 2 mars 1906 ommättes fartyget vid Lysekils Tullkammare till 81,56 brt och 63,58 nrt. Den 15 juli 1912 övertog Johannes sysslan som befälhavare fram till den 19 juni 1919 då Karl Johan återigen blev befälhavare.
Ingeborg såldes den 21 januari 1925 för 8 000 kronor till ett partrederi med 2 delägare från Kebene i Stenkyrka. Det var Allan Gottfrid Kristiansson och Johan Adolf Karlsson i Kebene som köpte kuttern och gav den Skärhamn som hemort. Huvudredare blev Kristiansson medan Karlsson blev befälhavare. Den 24 april året därpå mättes kuttern i Marstrands Tullkammare till 81,56 brt och 65,10 nrt sedan motor installerats. Motor på 45 hk Avance installerades av bröderna Johansson på Skärhamns Slip och Mekaniska Verkstad. Anmälan om motorinstallationen gjordes till Fartygsregistret den 29 april. Den 29 juni 1927 anmäldes Kristiansson som befälhavare på kuttern.
Den 20 januari 1931 sålde Karlsson sin del i fartyget med 1/4 till Johanna Augusta Andersson i Kebene och den andra 1/4 till Allan Kristiansson, som sedan tidigare var hälftenägare. Priset sattes till 2 000 kronor per andel. Den 18 februari 1936 var Ingeborg på resa från Lübeck till Göteborg med last av salt när hon i tät dimma strandade och förliste vid Österskov på sydöstra kusten av Langeland. Orsaken till förlisningen angavs vara dimma och strömsättning. Hon blev vrak och avregistrerades den 6 maj samma år.
Ingeborg ägdes aldrig av någon från Skärhamn men hon hade Skärhamn som hemort från 1925 till förlisningen 1936. Allan Kristiansson var född i Rösseldalen den 3 augusti 1898. Han var gift med Ingrid Linnèa Kristiansson som var född i Solna den 28 augusti 1910. Adolf var född i Kurlanda den 11 maj 1895. Han var gift med Alma Otilia Olausson som var född i Häle den 3 juli 1901. Johanna Augusta Andersson var född i Rönnäng den 15 maj 1864. Hon var gift med hemmansägare och mjölnare Kristian Andreasson i Kebene som var född den 31 december 1852.
Nedanstående sammanfattning gjordes vid sjöförklaringen den 25 februari 1936:
VÖRDSAMT MEMORIAL
Fartyg: Motorgaleas Ingeborg, Byggd år: 1882 av trä, Reg. nr 3548, Hemort: Skärhamn, Tontal: 81 brutto registerton, Befälhavare: A G Kristiansson, Bemanning, befälhavaren inräknad: 4 man, På resa från: Lübeck till Göteborg och Uddevalla, Last: Salt, Rapport enligt 40§ sjölagen inkom den 27-29 februari 1936. Underrättelse jämlikt 315§ sjölagen om blivande sjöförhör inkom den 27 februari 1936.
Sakkunnige: Närvarit, Allmän åklagare: Underrättats, Befälhavarens skriftliga framställning av sjöolyckan i protokoll, Sjöolyckans art, Tiden: 1936 den 17 februari ungefär midnatt, Orten: Österskov Langeland, Vind och väderlek: OSO, tjocka, dålig sikt, Vidare upplysningar: Fartyget avgick från Lübeck den 17 februari, destinerat till Göteborg och passerade Fehmarn Belt fyrskepp samma dag klockan 0.30 em., samtidigt som tät tjocka tillstötte. Efter att enligt loggen ha tillryggalagt 10,5 distansminuter från det fyrskeppet passerades, siktades från ”Ingeborg” rätt förut i tjockan ett ångfartygs lanternor, samtidigt som flera vita och röda ljus blev synliga något sydligare. Dessa visade sig senare vara två tidigare på dagen grundstötta ångare, assisterade av bärgningsfartyg. Strax därefter stötte fartyget på grund. Upprepade signaler i fartygets tyfon och dito blossningar för tillkallande av hjälp uppmärksammades inte. Genom lämpning av last överbord gjordes försök att lätta fartyget, samtidigt som maskin arbetade fullt back, men utan resultat. På morgonen sprang fartyget läck och vattenfylldes, varför besättningen övergav detsamma och tog sig iland i livbåten. Orsaken till olyckan i den mån den kan med ledning av sjöförklaringens innehåll bedömas: Tjocka i förening med stark ström och befälhavarens uraktlåtenhet att identifiera de röda och vita ljus, som han i sin sjöförklaring säger sig ha siktat före grundstötningen. Artikel 11 i regler för undvikande av ombordläggning stadgar, att fartyg på grund i närheten av farled skall föra, utom sina ankarlanternor, två röda ljus. Han borde under sådana förhållanden ha stoppat fartyget och lodat. Djupet hade då genast övertygat honom om att han var inne på grunt vatten.
Ex Officio Bo Bergström
Särskilda anmärkningar: Strömförhållandena mellan Langeland och Laaland måste under den 17-18 februari ha varit till ytterlighet abnorma, enär 3 fartyg inom en tidsrymd av 24 timmar grundstötte på ungefär samma plats.
Ex Officio Bo Bergström         

Källor: Kutterepoken, Tjörns båtar, Ship Nostalgia, Dansk Söulykke-statistik 1936 där namnet fel angivits som Pukeborg samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.






Kommentarer

  1. Hi. do you have any more pictures of this ship, or do you know the size of it.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar