Grazia - Nr 4595

Grazia byggdes av ek och fur vid Sjötorps varv 1906 som tremastad skonare. Det första mätbrevet är daterat den 24 april 1906 och i registreringscertifikat den 19 maj framgår att partrederiet Sixten Ferdinand Groth var ägare och att Sixten Groth hade 3/4 och befälhavaren Axel Teodor Holm 1/4. I skeppslistan 1908 framgår hennes mättal och dimensioner med 158,56 brt, 143,89 brt under däck, 130,46 nrt, 30,80 längd, 7,18 bredd, 2,80 djup och 2,97 meters djupgående. Sixten avled den 9 oktober 1910 och efterträddes av sin son, Karl Axel Gustav Groth som huvudredare. I certifikat den 31 januari 1912 framgår att han hade 1/8 i fartyget, Maria Groth 3/8, ingenjör Josef Dahlqvist 1/8 samt omyndige Bertil Groth 1/8. Från den 28 februari 1913 var Grebbestad hemort. Hon drevs 1913 och reparerades 1916. Senare källor uppger hennes lastförmåga till 240 tdw. Teodor Holm i Grebbestad, köpte den 17 januari 1923 fartyget för 15 000 kronor och blev ensam ägare. Han flyttade samtidigt till Gävle men behöll Grebbestad som fartygets hemort. Han var befälhavare på Grazia från 1906 till 1925.
Den 12 februari 1925 såldes Grazia till ett partrederi i Skillinge för 24 000 kronor. I certifikat den 25 februari framgår att partrederiet hade 9 delägare med sammanlagt 50 andelar. Emil Lundgren blev rederiets huvudredare med 1 andel, Olof Bernhard Olsson var befälhavare med 31 andelar, Johan Magnus Olsson 6 andelar, Henrik Petter Olsson 2 andelar, Nils Henrik Olsson 2 andelar, Nils Olsson Damgren 2 andelar, Johan Petter Lundgren 2 andelar, Karl Karlsson 2 andelar och Sigrid Johansson i Mossebo Förlösa 2 andelar. Skillinge blev fartygets hemort. Den 14 mars 1928 övergick Johan Petter Lundgrens andelar till fröken Martha Lundgren. Även Nils Olsson Damgrens 2 andelar bytte ägare. Befälhavaren, Olof Bernhard Olsson, köpte dem på offentlig auktion 1933 för 150 kronor. Grazia hade då legat upplagd ett helt år på grund av brist på frakter.

Fartyget såldes därefter den 27 april 1936 till ett partrederi i Marstrand med 2 delägare som hade lika andelar. Grazia ommättes den 2 juli samma år i Landskrona. Köparna var John Algot Olsson i Marstrand som blev huvudredare och Frans Evert Olsson i Marstrand. Som befälhavare anlitades Fritz Artur Isaksson från Veddö i Tanums socken. Grazia motoriserades samma år och fick då en 2-cyl Skandiamotor på 130 hk inmonterad hos A.B. Gustafssons och Söners skeppsvarv i Landskrona. Anmälan härom gjordes den 7 juli. Fartygets lastutrymme minskade därmed från 130 nrt till 112 nrt.



Bilden föreställer den till galeas nedriggade, tidigare tremastade, skonaren Grazia. Hon hade Skärhamn som hemort mellan åren 1954 och 1957. Bilden kommer från Sjöhistoriska museet och sägs vara från Lidköpings hamn 1958. fotografen är okänd.


Den 13 september 1936 när Grazia befann sig på resa från Limhamn till Umeå fick hon grundkänning vid Husarö knallen vid Dalarö i Stockholms skärgård. Orsaken uppgavs vara att sjömärket vid undervattensgrundet var osynligt. Grundkänningen resulterade i svåra bottenskador. Den 8 december 1938 blev hon påseglad av s/s Vestanvik av Göteborg då hon låg förtöjd i Visby hamn. Den här gången fick hon riggskador. Den 25 juni 1942 fick hon grundkänning vid Kuggören på Hornslandet utanför Hudiksvall utan skador.
Under tiden i Marstrand fick Grazia ny befälhavare ett flertal gånger. Den 17 mars 1937 blev Gustav Herbert Viktor Larsson från Askim ny befälhavare. Han avlöstes den 15 mars 1938 av Johan Arvid Börjesson från Tanum. Gustav Adolf Svensson från Bräkne Hoby, men boende i Slite, tillträdde den 27 juli 1938. Johan Erik Lennart Karlsson från Bovallstrand avlöste den 23 februari 1939. Sten Rudolf Lanse Karlsson från Gravarne tillträdde den 28 april 1941. Han blev avlöst av Frans Evert Olsson från Marstrand den 5 maj 1942. Från den 7 maj 1946 blev Hilding Gottfrid Uno Ljungberg befälhavare fram till försäljningen samma år. Den 15 juni 1946 såldes Grazia till ett partrederi på Styrsö utanför Göteborg. Rederiet hade 2 delägare med tillsammans 3 andelar och Rolf Kristensson som huvudredare, ägande 2/3 i fartyget.  Den andre delägaren var Hilding Gottfrid Uno Ljungberg från Styrsö med 1/3. Han var befälhavare på fartyget från tidigare ägare och fortsatte med det i det nya partrederiet. Certifikat utfärdades den 16 juni. Den 27 oktober 1947 gick hon på grund vid Vallholmsbådan på Askimsfjorden. Hon kom loss med detsamma men hade fått en svår läcka varför befälhavaren satte henne på land på Vrångös sydöstra sida. Där sjönk hon men bärgades senare och återgick till fraktfart. Under tiden på Styrsö turades Kristensson och Ljungberg om att vara befälhavare på Grazia fram till försäljningen till Skärhamn 1954.

Grazia kom till Skärhamn den 27 oktober 1954 genom köp för 49 000 kronor. Det var Per Åke Hamnefjäll som tillsammans med sin son Åke Moje Vendel Hamnefjäll köpte fartyget med 3/4 till Per Åke och 1/4 till Moje. Per Åke Hamnefjäll var huvudredare för partrederiet och han var även fartygets befälhavare fram till sin död den 4 mars 1956. Han var son till Petter Pettersson och Alfrida Charlotta Pettersson. De var födda i Skärhamn 1874 och i Bö Dampegård 1885. Per Åke var född i Skärhamn den 26 juli 1913 och gift med Anna Nikolina Karlsson som var född i Rönnäng den 17 januari 1917. De bodde på Skolgatan 2. En tid efter inköpet uppstod brand ombord när de låg i Stralsund. Skadorna blev så omfattande att fartyget fick bogseras hem till Skärhamn för reparation på Gundersvikens varv. Moje var född den 30 november 1937 och gifte sig med Barbro Marianne, född i Stenkyrka den 22 november 1938. De bodde på Skolgatan 2.   
1957 såldes Grazia till John Julius Hätting på Torsö i Vänern. Han var ensam ägare och själv befälhavare. Han tog bort stormasten 1959 så att fartyget fick utseenden som på bilden ovan. Den 4 april samma år fick Grazia certifikat som motorfartyg. Fartyget såldes den 20 juli 1964 för 25 000 kronor till Alistair Barr i Chichester England. Han döpte om henne till Hispaniola. I samband med detta köp återställdes hon till tremastad skonare genom att förmasten från Calcia 8056, ex Agathe, inköptes och monterades som stormast. Därefter finns uppgifter att hon legat i Paris 1965 – 1966 och vid Camper & Nicholsons varv i Southampton 1971. Dessutom finns en overifierad uppgift i boken ”Skillinge: Skutor och sjöfart” att hon skulle ha försvunnit under resa från Guernsey till Almeira i Medelhavet i april 1972. Om detta är riktigt vet jag inte. I den svenska skeppslistan för 1964 var hon införd med 173 brt, 103 nrt, 240 tdw och med motor på 160 hk.

 Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Skillinge: Skutor och sjöfart, Lloyds register 1930 – 1945, Sjöhistoriska museet, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.



Kommentarer