Sally - Nr 6333
Sally var systerfartyg till Runa och byggd 1920 i ek
och fur hos Olof S Olsson i Studseröd vid Gullmarsfjorden. I mätbrevet från den
28 augusti 1920 anges hennes mättal till 48,59 brt och 37,10 nrt. Dimensionerna
anges till 16,73 längd, 5,98 bredd och 2,13 djup. Bilattesten från den 29
augusti är undertecknad av Olof och Bengt Olsson. I Svenska seglare uppges
hennes lastförmåga vara 90 tdw.
I certifikat den 23 augusti framgår att Axel Edvard Andersson i Skärhamn var ensam ägare och själv befälhavare. Axels dotter, Sally född 1916, hade fått ge namn åt fartyget. Axel var född den 20 maj 1878 och bodde på Hamngatan 24. Den 27 augusti 1920 blev Axel Bernhard Johansson befälhavare. Han var född i Säby Sörgård den 26 december 1888, hade smeknamnet ”Farson” i Skärhamn och bodde på Tvärgatan 1. Innan dess bodde han på Storgatan 1 (Englunds). Axel Johanssons föräldrar var Johan Andersson och Inger Kristina Andersdotter. De var födda i Säby Sörgård 1859 och Tubberöd 1853. Axel var gift med Hulda Charlotta Johansdotter. Hon var född i Berga Valla den 11 januari 1894.
Det finns en overifierad uppgift från redaren att Sally år 1936 fått sin motor på 22 hk utbytt mot en ny på 50 hk. Utbytet blev inte anmält till fartygsregistret. Den 23 mars 1937 anmäldes, Axels son, Åke Andersson från Göteborg som befälhavare. Han var född den 12 mars 1908. Den 20 januari 1938 anmäldes Axels äldste son, Alf Andersson, som befälhavare. Han var född den 25 september 1904 och bodde senare på Postvägen 32. Axel Anderssons föräldrar var Anders Persson och Inger Maria Eliasdotter. De var födda i Nordvik och Skärhamn 1842. Axel var gift med Alma Josefina Olausdotter som var född i Skärhamn den 12 juli 1880. So-nen Åke var ogift och bodde i Göteborg. Alf gifte sig med Sylvia Elisabeth Andersson som var född i Skärhamn den 6 oktober 1906.
I certifikat den 23 augusti framgår att Axel Edvard Andersson i Skärhamn var ensam ägare och själv befälhavare. Axels dotter, Sally född 1916, hade fått ge namn åt fartyget. Axel var född den 20 maj 1878 och bodde på Hamngatan 24. Den 27 augusti 1920 blev Axel Bernhard Johansson befälhavare. Han var född i Säby Sörgård den 26 december 1888, hade smeknamnet ”Farson” i Skärhamn och bodde på Tvärgatan 1. Innan dess bodde han på Storgatan 1 (Englunds). Axel Johanssons föräldrar var Johan Andersson och Inger Kristina Andersdotter. De var födda i Säby Sörgård 1859 och Tubberöd 1853. Axel var gift med Hulda Charlotta Johansdotter. Hon var född i Berga Valla den 11 januari 1894.
Sally hade Skärhamn som hemort från det hon var ny
1920 till 1943. Bilden kommer från en medlem i Klubb Maritime. Fotograf okänd.
J W Bergs Mekaniska Verkstad på Hälsö intygade den 2
mars 1921 att fartyget försetts med en 22 hk 1-cyl Avance 2-takt tändkulemotor.
Hon fick den 15 mars 1921 certifikat som motorgaleas. Axel Edvard
Andersson är då tillbaka som befälhavare. Ommätning efter motorinstallationen
redovisas samtidigt till 48,59 brt och 36,08 nrt. I 1923 års skeppslista
redovisas 48,59 brt, 46,19 brt under däck, 36,08 nrt, 16,73 längd, 5,98 bredd
och 2,13 djup.
Ett olyckstillbud inträffade den 25 februari 1933
när Sally klockan 6.30 på morgonen seglade på motorgaleasen Wilhelmine av Kiel.
Wilhelmine låg efter grundstötning för ankar vid Hals Barre i Aalborg Bukt
utanför Limfjordens mynning mot Kattegatt. Vid sammanstötningen kom Wilhelmine
loss från grundet. Vid det efterföljande sjöförhöret i Aalborg den 1 mars nämns
inget i referatet om uppkomna skador. Sally var på resa från Rönne till Aalborg
med last av lervaror och gick på grund vid Korsholmen söder om Hals Barre Fyr
där Wilhelmine låg. Det var vid Sallys losstagningsförsök som hon stötte samman
med Wilhelmine. Båda kom loss från grundet. I
1935 års skeppslista finns mättal med 53,23 brt och 37,45 nrt. Man kan förmoda
att Sally då försetts med den styrhytt som finns på bilden vilket kan vara
orsak till ökningen av bruttot. Det finns en overifierad uppgift från redaren att Sally år 1936 fått sin motor på 22 hk utbytt mot en ny på 50 hk. Utbytet blev inte anmält till fartygsregistret. Den 23 mars 1937 anmäldes, Axels son, Åke Andersson från Göteborg som befälhavare. Han var född den 12 mars 1908. Den 20 januari 1938 anmäldes Axels äldste son, Alf Andersson, som befälhavare. Han var född den 25 september 1904 och bodde senare på Postvägen 32. Axel Anderssons föräldrar var Anders Persson och Inger Maria Eliasdotter. De var födda i Nordvik och Skärhamn 1842. Axel var gift med Alma Josefina Olausdotter som var född i Skärhamn den 12 juli 1880. So-nen Åke var ogift och bodde i Göteborg. Alf gifte sig med Sylvia Elisabeth Andersson som var född i Skärhamn den 6 oktober 1906.
Den 20 februari 1943 såldes Sally till Helge
Gabriel Isaksson på Resö för 16 000 kronor. Han var själv befälhavare. Certifikatet
utfärdades den 27 februari. Sally såldes den 17 mars 1954 till Norge. Köpare var
Erling Karlsen från Naersnes vid Oslofjorden. Platsen ligger i Röykens kommun i
Buskerud fylke mellan Båtsö och Slemmestad. Erling Karlsen betalade 32 000
kronor för Sally och döpte om henne till Sally Karlsen.
Enligt Båtologen 1980:29 bytte galeasen ägare i maj
1980. Ny ägare blev då Johan Arnt Lie-Nielsen från Oslo. Namnet ändrades till
Nanö. Jan Borsheim från Moss blev, enligt Båtologen 1988-6-284, ny ägare i maj
1987 och i april 1988 blev Ali Boskaya från Oslo ägare. Namnet ändrades då till
Miklagård.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Segla för
Tjörn, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Dansk Söulykke-statistik.
Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.
Jeg husker SALLY K fra Nærsnes i Oslofjorden i min barndom. Flott å få se dens historie her.
SvaraRadera