Alfhild - Nr 5820

                                                                                      

Kuttern Alfhild var byggd som galeasriggat fiskefartyg i ek och fur 1901 av skeppsbyggmästare Johan Oskar Johansson vid Eckernas skeppsvarv i Göta älvdalen i Lilla Edets kommun. Beställare var ett partrederi i Skärhamn med salteriidkaren Anders Johan Johansson som huvudredare och befälhavare. Alfhild fick Skärhamn som hemort. Anders Johans föräldrar var Johan Engelbrektsson från Köleröd i Klövedal och Anna Andersdotter från Skärhamn. De var födda 1820 och 1822. Anders Johan var född i Skärhamn den 30 september 1849 och bodde på Båtvägen 2. Han var gift med Regina Persdotter som var född 1850 på Postvägen 24 och var dotter till Per Kristiansson och Anna Persdotter som bodde i det gamla posthuset. De var födda i Nordvik 1823 och i Skärhamn 1819.
Bilbrevet från byggnationen 1901 lyder som följer: ”Vi undertecknade intyga härmed att galeasen Alfhild, som enligt svenska mätbrev av den 21 november 1901 har en längd i däck av 19,70 meter, en bredd av 6,00 meter, samt en djuplek av 2,47 meter, under år 1901 blivit nybyggd vid Eckernas Skeppsvarv i Tunge socken av Älvsborgs län av ek och furuvirke på träspant och kravell av Skeppsbyggmästare J O Johansson efter antagen beställning av kapten A J Johansson, Skärhamn. Alfred Andersson Kvartersman och Samuel Magnusson timmerman.” Alfhilds lastförmåga var 100 tdw.

Alfhild såldes till Björholmen 1910. Det var ett partrederi med fyra delägare som hade en fjärdedel vardera i rederiet. De fyra delägarna var Hilmer Berndtsson som var huvudredare, Karl Berndtsson som var befälhavare samt August Johansson och Karl Johansson. Fartyget fick Björholmen som hemort. 
Den 5 juli 1916 köptes Alfhild åter till Skärhamn då Karl Olsson köpte kuttern för 8 175 kronor. Alfhild fick då motor och hon anmäldes då även för registrering. Den 6 juli utfärdades mätbrev av Göteborgs tullkammare med mättalen 52,12 brt och 35,58 nrt. Den 20 juli registrerades Alfhild med Karl Olsson som huvudredare och hans son Karl Arvid Karlsson som befälhavare. Hemorten var Skärhamn. Hennes mättal och dimensioner har i 1917 års skeppslista angetts till 52,12 brt, 51,01 brt under däck, 35,58 nrt, 19,60 längd, 5,98 bredd, 2,45 djup och 3,40 i djupgående. Motor på 25 hk inmonterades 1916.

Arvid var född den 16 oktober 1893. Han gifte sig med Anna Ingeborg (Inga) Margaretha Wågman som var född i Norra Kyrketorps socken i Skaraborgs län den 17 februari 1895. De bodde på Storgatan 24 och antog senare släktnamnet Skärhammar.  Karl Olsson var född den 30 oktober 1867 och son till Olof Eliasson och Kristina Berntsdotter, på Djurgårdsvägen 4 i Skärhamn, vilka var födda i Skärhamn 1835 och i Nordvik 1841. Karl gifte sig med Anna Kristina Andersdotter från Säby som var född den 12 mars 1868. De bosatte sig på Djurgårdsvägen 2.
Den 3 april 1918 överläts kuttern till ett nytt partrederi i Skärhamn för 17 000 kronor med Karl Olssons båda söner som ägare till hälften vardera. De var Anders Osvald Karlsson som var huvudredare och Karl Arvid Karlsson som var befälhavare. Hemorten förblev Skärhamn. Alfhild ommättes vid Marstrands tullkammare den 5 april till 39,18 nrt. Den 4 oktober 1920 registreras att Osvald Karlsson är fartygets befälhavare. Efter reparationer av halvruff, lastluckor och annat i mars månad 1921 ommättes fartyget vid Marstrands tullkammare den 24 mars till 54,50 brt och 39,20 nrt. I 1923 års skeppslista nämns att Alfhild även förbyggts och drivits 1918 och att Osvald Karlsson är huvudredare.




Bilden föreställer den svenskbyggda kuttern Alfhild, här liggande i Hamburgsund. Alfhild var hemmahörande i Skärhamn mellan åren 1901 och 1910 samt mellan 1916 och 1933. Bilden är hämtad från Digital museum och tillhör Bohusläns museum.

Arvid sålde sin del i kuttern den 4 mars 1929 till sin bror Osvald för 7 500 kronor och blev istället fyrinspektör. Osvald ägde därefter hela fartyget och var själv befälhavare. Vid ommätning vid Marstrands tullkammare den 17 juli fick Alfhild mättalen 56,77 brt och 39,90 nrt. Osvald var född den 15 april 1895 och gifte sig med Adolfina Pettersson från Skärhamn som var född den 18 januari 1900. De bosatte sig på Skansvägen 7. Osvald Karlsson blev senare ägare till skonaren Anna-Stina.

Alfhild såldes den 2 februari 1933 till ett partrederi i Hamburgsund med Herman Aronsson som huvudredare och hans son Bernt Helge Aronsson som befälhavare och ägare till 99/100. Herman Aronssons del i rederiet var 1/100. Köpeskillingen var 9 400 kronor och hemort för fartyget blev Hamburgsund. Alfhild låg i Oslo den 9 april 1940 när tyskarna ockuperade Norge. Hon blev belagd med kvarstad till den 25 april då hon släpptes och fick segla på egen risk.
Hon genomgick därefter en stor reparation och förbyggnad vid Källvikens varv Dragsmark. Hon fick ny bordläggning ovan vattenlinjen, nytt däck, drivning, ruffar, styrhytt och annat.  Hennes dimensioner blev då förändrade till 19,81 längd, 6,04 bredd och 2,50 djup. Innan förbyggnaden var motsvarande uppgifter 19,70 längd, 6,00 bredd och 2,47 djup. Motorn försågs med ny cylinder och tändning och ansågs vara 50 hk stark efter moderniseringen.

Bernt Aronsson anmälde till Kommerskollegium i Stockholm den 21 april 1942 att han antagit släktnamnet Akervall. Mellan 1943 och 1952 görs ett flertal ommätningar. Den 30 mars vid Lysekils Tullkammare till 60,50 brt och 39,79 nrt. Den 26 juni 1943 vid Malmö Tullbevakningsinspektion till 63,25 brt och 43,39 nrt. Den 7 juli 1944 vid Lysekils Tullkammare till 63,34 brt och 42,96 nrt. Den 17 juli samma år registrerades att Alfhild fått ny motor på 60 hk. Den 3 november 1952 blev hon mätt vid Lysekils Tullkammare till 61,49 brt och 39,96 nrt.
Herman Aronsson avled 1954 och dödsboet stod kvar med sin del i rederiet till 1961 då den övergick till sonen Bernt Akervall i Hamburgsund för 3 500 kronor. Den 2 april 1961 sålde Akervall kuttern till Stockholm . Köpare var köpman Sven Ulrik Lindberg. Priset sattes till 3 500 kronor och hemorten ändrades till Stockholm. Lindberg blev redare och befälhavare. Den 6 september samma år såldes Alfhild vidare till skrothandlare Sven-Olof Andersson i Sala för att användas som lustfartyg. Andersson blev befälhavare och redare och Alfhild fick Västerås som hemort.  

Den 7 januari 1962 blev plåtslagare Nils-Erik Andersson i Hedemora ägare till Alfhild för 5 000 kronor. Han stod som redare och befälhavare och hemorten förblev Västerås. Den 21 augusti 1968 kom meddelande till Fartygsbyrån (från 1969 Sjöfartsverket) från Bo Ohlsson i Vällingby och Lilli Andersson i Hedemora att Alfhild är skrotad vid stranden av Torö den 7 november 1966. Torö ligger i Nynäshamns kommun i Stockholms skärgård. Hon avfördes från registret den 6 januari 1969 som upphuggen.

Källor: Kutterepoken, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Beslagna Segel, Digitalt Museum, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925 och 1927, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.


Kommentarer