Sceptre - Nr 5780

Sceptre byggdes i ek på Robert Jackman & Sons varv i Brixham som ketch 1895 och registrerades på Robert Jackman i Brixham med ON 102990. I det Brittiska registret 1896 är hon redovisad till 47 ton vilket senare blir ändrat till 37 ton. 1904 har hon bytt ägare till Randle Fisher Harmer i Lowestoft vilket förblir fartygets hemort tills hon säljs till Sverige. Hon avfördes från det Brittiska registret 1912. Under tiden i Brixham var hon registrerad med nummer BM 393 och i Lowestoft med nummer LT 246.
Hon såldes till ett partrederi i Smögen den 23 maj 1912 för 5 800 kronor. Säljare i kontraktet var norrmannen Magnus Nilsen från Bergen som var bosatt i Lowestoft. Partrederiet hade 4 delägare med 1/4 vardera. Waldemar Samuelsson var huvudredare och Mattias Olsson befäl­havare. De övriga 2 delägarna var Vensel Konradsson och Anders Olsson och fartygets hemort var Smögen. Mätbrev vid Lysekils Tullkammare utfärdades den 27 juni till 48,11 brt och 33,61 nrt.
Den 5 juli 1916 såldes Sceptre för 8 000 kronor till fiskexportör Carl James Andersson i Smögen. Fartyget skulle levereras efter hemkomsten från makrillfisket på Nordsjön under året. Den nettoförtjänst som blev under detta fiske, d.v.s. fartygslotten skulle Andersson ha 1/6 av, d.v.s. fartygslotten skulle delas lika mellan säljare och Andersson. Överenskommelsen upprättades i 2 likalydande exemplar och daterades Smögen den 5 juli 1916, Mattias Olsson och Vensel Konradsson. Köpesumma 8 000 kronor, avgår fartygslotten 2 053:47 kronor, Inköps­priset 5 946:53 kronor. Huvudredare blev Carl James Andersson och befälhavare Johan Alfred Hellström från Smögen, vilket även blev kutterns fortsatta hemort. Eventuellt skedde försäljningen till Andersson den 5 september.
I 1917 års skeppslista redovisas mättal och dimensioner med 49,08 brt, 48,11 brt under däck, 30,64 nrt, 20,52 längd, 5,3 bredd, 2,53 djup och 4,0 meters djupgående. Där framgår också att hon reparerats år 1916 och man får anta att reparationerna utförts i samband med att motorinstallationen ägt rum. I skeppslistan är motorn redovisad till 20 hk medan det på andra ställen står 25 eller 25 – 30 hk Skandia motor. Anmälan om motorinstallationen gjordes den 14 december 1916 och vid ommätningen vid Lysekils Tullkammare på samma datum blev mättalen såsom framgår av skeppslistan 1917. Den 19 april 1917 tillträdde Mattias Ninus Olsson som ny befälhavare men den 14 december var Hellström tillbaka. Den 17 juni 1918 är Olsson åter igen befälhavare men efterträds den 2 maj 1919 av Hans Mattsson i Hasselösund. Karl Anders Alfredsson-Ögård i Gravarne blev ny befälhavare den 14 november 1919 men efterträddes av Karl Viktor Andersson från Gullholmen den 9 april 1920. Den 8 mars 1921 kom Hellström tillbaka som befälhavare vilket han förblev tills det blev försäljning till Mollösund. Kuttern uppges en del av tiden när Andersson ägde den ha gått med fisktransporter till Tyskland och England.
Den 23 oktober 1922 såldes Sceptre för 9 000 kronor till ett partrederi i Mollösund med 2 delägare och med fiskhandlaren Robert Stefanus Holm som huvudredare och hälftenägare. Den andra hälften ägdes av fartygets befälhavare, Anders Gunnar Pettersson. Hemorten ändrades till Mollösund. Under 1923 reparerades bl.a. ruff och styrhytt. Mätningen därefter vid Lysekils Tullkammare den 14 februari samma år blev 49,08 brt och 26,88 nrt.
Sceptre såldes därefter den 27 november 1927 för 10 500 kronor till ett partrederi i Skärhamn med bröderna John Evald och Johan Fritiof Tage Jansson som delägare med hälften vardera. De var födda på Flatholmen i Klädesholmens församling den 29 september 1897 och den 5 juli 1903. Deras föräldrar var Janne Johannesson och Elma Josefina Eriksdotter. De var födda på Flatholmen 1864 och 1859. John gifte sig med Hilma Josefina Johansson som var född i Skärhamn den 24 oktober 1896. De bodde på Idrottsvägen 4 i Skärhamn. Fritiof gifte sig med Alfrida Olausson som var född i Skärhamn den 9 oktober 1902. De bodde på Kyrkvägen 10 i Skärhamn.

Sceptre kallas i vissa källor för Septre vilket hon aldrig var döpt till. Hon hade samma namn under hela sitt liv. Skärhamn var hennes hemort från 1927 till 1951. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.

Huvudredare och befälhavare var John Jansson och fartygets hemort blev Skärhamn. Den 18 februari 1934 sålde Fritiof sin hälft i fartyget till sin bror John för 3 500 kronor. Ommätning gjordes den 7 september 1935 vid Göteborgs Tullbevakningsstation till 50,25 brt och 28,87 nrt. Vintern 1939 byttes motorn till en 1-cyl Bolinder på 40 hk. Därefter gjordes ommätning vid Göteborgs Tullbevakningsstation den 16 februari till 50,30 brt och 35,44 nrt. Johns son, John Holger Göte Jansson, tog över som befälhavare den 15 maj 1945. 1:e skeppare examen hade han läst i Skärhamn vintern 1943 på den sista av de extra kurser som anordnades där för att få rätt behörighet till de allt större skutorna som köptes. Han var född den 2 december 1920 och gifte sig med Rut Astrid Elvira som var född i Kyrkefjäll Klövedal den 27 augusti 1919. Där bosatte de sig också. Under tiden i Skärhamn användes Sceptre de första 8 åren för fiske men gick därefter över helt till fraktfart. Hennes lastförmåga var 80 tdw.
Den 15 april 1951 såldes hon för 6 000 kronor till ett partrederi i Göteborg med 3 delägare som hade 1/3 vardera i fartyget. De tre delägarna var kronolotsen Harald Gustaf Palmqvist Göteborg, köpman Aron Vivert Leuchovius Floda och spårvägsman Bengt Roland Jönsson Göteborg. Den 20 april samma år sålde partrederiet halva fartyget vidare till 3 nya delägare som på så sätt fick 1/6 vardera i Sceptre. De nya partredarnas namn var spårvägsman Karl Axel Ingemar Kastbom Göteborg, elektriker Hans Ragnar Lundin Stockholm och ingenjör Sven-Erik Malmström Göteborg. Köpeskillingen var 3 000 per andel. Palmqvist var huvudredare och befälhavare och hemorten sattes till Göteborg. Meningen var att Sceptre skulle registreras som lustfartyg.
Malmström sålde den 1 april 1954 sin sjättedel i fartyget för 1 000 kronor till Leuchovius som därefter var ägare till 2/6. Den 4 april 1955 sålde Kastbom sin sjättedel för 3 200 kronor till mekaniker Helge Lövgren Maryd Alingsås. Köparen övertog ett lån på 2 200 kronor och betalade 1000 kronor kontant. Huvudredare, befälhavare och hemort förblev som tidigare.
Den 19 april 1956 såldes Sceptre för 35 000 kronor till ett partrederi i Göteborg med 6 per­soner som vardera hade 1/6. Dessa var fru Gull-Mary Cappelen Göteborg, hovmästare John Andreas Peter Cappelen Göteborg, kapten Bertil Gösta Fritjof Harding Göteborg, maskinist Helge Lövgren Göteborg (även ägare tidigare), styrman Lars Gustav Lambert Asker Stockholm och Hugo Peter Wilhelm Flensburg Malmö. Harding var huvudredare och befäl­havare. Fartyget som fortfarande hade hemort Göteborg var omändrat till lustsegelfartyg och var under ett par år uthyrt till sjömansskolorna i Kalmar och Göteborg. När köpet genom­fördes låg hon vid varv för att anpassas för en, några år lång, kryssning.
Den 24 november 1956 sålde Harding sin 1/6 i fartyget för 9 218 kronor till de 5 övriga del­ägarna. Flensburg blev då huvudredare och Asker befälhavare. Asker sålde sin del för 3 000 kronor till Flensburg den 1 juli 1957 då fartyget låg i Las Palmas. Köpeskillingen avräknades mot Askers del av partrederiets skuld. Den 17 juli sålde Lövgren sin del till Flensburg som efter detta ägde 3/5 i fartyget. Köpeskillingen utgjorde 24 000 pesetas (3 000 kronor). De låg då fortfarande i Las Palmas. Flensburg blev huvudredare och befälhavare.
Anmälan inkom den 9 juli 1959 till Board of Trade i Stockholm från Royal Consulate of Sweden i San Juan Porto Rico att Sceptre sålts av herr och fru Cappelen till Mr Jaime Luis Carlo of Rio Piedras 350 Comersio Street San Pedro. Köparen var amerikansk medborgare. Cappelens hade strax innan köpt Flensburgs 3/5. Köpebrev blev aldrig upprättat. Den 7 mars 1961 meddelar Mr Carlo till Svenska konsulatet i San Juan Puerto Rico att fartyget inte använts sedan det anlänt dit den 1 juli 1959 och att Sceptre låg vattenfylld vid ”Pilot Boat House” på Isla Grande, San Juan Puerto Rico.
I 1963 års skeppslista redovisas Sceptre som lustfartyg med 40 hk motor, 50 brt, 28 nrt och 3,5 meters djupgående. I skeppslistan är hon fortfarande upptagen med Flensburg som huvudredare och Malmö som hemort. Den 25 januari 1968 inkom anmälan från Hugo Peter Wilhelm Flensburg i Alice Springs att Sceptre förlist utanför Aves Islands i Karibiska sjön. Det framgår inte vilket Alice Springs som avses men man menar troligen Alice Springs i Kalifornien, som ligger ca 70 Miles österut från San Pedro, söder om Los Angeles. Hon avfördes från det svenska registret, som förolyckad, den 11 mars samma år. Som fiskefartyg var hon tidigare registrerad med MD 483.  



Källor: Kutterepoken, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Brittisk skeppslista 1896, 1899, 1900, 1904, 1907, 1910 och 1911, Vessels built by Robert Jackman, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925, 1927 och 1963, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka, Klädesholmen och Klövedal.



Kommentarer