Sceptre - Nr 5780
Sceptre byggdes i ek på Robert Jackman & Sons
varv i Brixham som ketch 1895 och registrerades på Robert Jackman i Brixham
med ON 102990. I det Brittiska registret 1896 är hon redovisad till 47 ton
vilket senare blir ändrat till 37 ton. 1904 har hon bytt ägare till Randle
Fisher Harmer i Lowestoft vilket förblir fartygets hemort tills hon säljs till
Sverige. Hon avfördes från det Brittiska registret 1912. Under tiden i Brixham
var hon registrerad med nummer BM 393 och i Lowestoft med nummer LT 246.
Hon såldes till ett partrederi i Smögen den 23
maj 1912 för 5 800 kronor. Säljare i kontraktet var norrmannen Magnus Nilsen
från Bergen som var bosatt i Lowestoft. Partrederiet hade 4 delägare med 1/4
vardera. Waldemar Samuelsson var huvudredare och Mattias Olsson befälhavare. De
övriga 2 delägarna var Vensel Konradsson och Anders Olsson och fartygets hemort
var Smögen. Mätbrev vid Lysekils Tullkammare utfärdades den 27 juni till 48,11
brt och 33,61 nrt.
Den 5 juli 1916 såldes Sceptre för 8 000 kronor till
fiskexportör Carl James Andersson i Smögen. Fartyget skulle levereras efter
hemkomsten från makrillfisket på Nordsjön under året. Den nettoförtjänst som
blev under detta fiske, d.v.s. fartygslotten skulle Andersson ha 1/6 av, d.v.s.
fartygslotten skulle delas lika mellan säljare och Andersson. Överenskommelsen
upprättades i 2 likalydande exemplar och daterades Smögen den 5 juli 1916,
Mattias Olsson och Vensel Konradsson. Köpesumma 8 000 kronor, avgår fartygslotten
2 053:47 kronor, Inköpspriset 5 946:53 kronor. Huvudredare blev Carl James
Andersson och befälhavare Johan Alfred Hellström från Smögen, vilket även blev
kutterns fortsatta hemort. Eventuellt skedde försäljningen till Andersson den 5
september.
I 1917 års skeppslista redovisas mättal och
dimensioner med 49,08 brt, 48,11 brt under däck, 30,64 nrt, 20,52 längd, 5,3
bredd, 2,53 djup och 4,0 meters djupgående. Där framgår också att hon reparerats
år 1916 och man får anta att reparationerna utförts i samband med att motorinstallationen
ägt rum. I skeppslistan är motorn redovisad till 20 hk medan det på andra
ställen står 25 eller 25 – 30 hk Skandia motor. Anmälan om motorinstallationen
gjordes den 14 december 1916 och vid ommätningen vid Lysekils Tullkammare på
samma datum blev mättalen såsom framgår av skeppslistan 1917. Den 19 april
1917 tillträdde Mattias Ninus Olsson som ny befälhavare men den 14 december var
Hellström tillbaka. Den 17 juni 1918 är Olsson åter igen befälhavare men
efterträds den 2 maj 1919 av Hans Mattsson i Hasselösund. Karl Anders
Alfredsson-Ögård i Gravarne blev ny befälhavare den 14 november 1919 men efterträddes
av Karl Viktor Andersson från Gullholmen den 9 april 1920. Den 8 mars 1921 kom
Hellström tillbaka som befälhavare vilket han förblev tills det blev
försäljning till Mollösund. Kuttern uppges en del av tiden när Andersson ägde
den ha gått med fisktransporter till Tyskland och England.
Den 23 oktober 1922 såldes Sceptre för 9 000 kronor
till ett partrederi i Mollösund med 2 delägare och med fiskhandlaren Robert
Stefanus Holm som huvudredare och hälftenägare. Den andra hälften ägdes av
fartygets befälhavare, Anders Gunnar Pettersson. Hemorten ändrades till
Mollösund. Under 1923 reparerades bl.a. ruff och styrhytt. Mätningen därefter
vid Lysekils Tullkammare den 14 februari samma år blev 49,08 brt och 26,88 nrt.
Sceptre såldes därefter den 27 november 1927 för 10
500 kronor till ett partrederi i Skärhamn med bröderna John Evald och
Johan Fritiof Tage Jansson som delägare med hälften vardera. De var
födda på Flatholmen i Klädesholmens församling den 29 september 1897 och den 5
juli 1903. Deras föräldrar var Janne Johannesson och Elma Josefina Eriksdotter.
De var födda på Flatholmen 1864 och 1859. John gifte sig med Hilma
Josefina Johansson som var född i Skärhamn den 24 oktober 1896. De bodde på
Idrottsvägen 4 i Skärhamn. Fritiof gifte sig med Alfrida Olausson som var född
i Skärhamn den 9 oktober 1902. De bodde på Kyrkvägen 10 i Skärhamn.
Sceptre kallas i vissa källor för Septre vilket hon
aldrig var döpt till. Hon hade samma namn under hela sitt liv. Skärhamn var
hennes hemort från 1927 till 1951. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.
Huvudredare och befälhavare var John Jansson och
fartygets hemort blev Skärhamn. Den 18 februari 1934 sålde Fritiof sin hälft i
fartyget till sin bror John för 3 500 kronor. Ommätning gjordes den 7 september
1935 vid Göteborgs Tullbevakningsstation till 50,25 brt och 28,87 nrt. Vintern
1939 byttes motorn till en 1-cyl Bolinder på 40 hk. Därefter gjordes ommätning
vid Göteborgs Tullbevakningsstation den 16 februari till 50,30 brt och 35,44
nrt. Johns son, John Holger Göte Jansson, tog över som befälhavare den
15 maj 1945. 1:e skeppare examen hade han läst i Skärhamn vintern 1943 på den
sista av de extra kurser som anordnades där för att få rätt behörighet till de
allt större skutorna som köptes. Han var född den 2 december 1920 och gifte sig
med Rut Astrid Elvira som var född i Kyrkefjäll Klövedal den 27 augusti 1919.
Där bosatte de sig också. Under tiden i Skärhamn användes Sceptre de första 8
åren för fiske men gick därefter över helt till fraktfart. Hennes lastförmåga
var 80 tdw.
Den 15 april 1951 såldes hon för 6 000 kronor
till ett partrederi i Göteborg med 3 delägare som hade 1/3 vardera i fartyget.
De tre delägarna var kronolotsen Harald Gustaf Palmqvist Göteborg, köpman Aron
Vivert Leuchovius Floda och spårvägsman Bengt Roland Jönsson Göteborg. Den 20
april samma år sålde partrederiet halva fartyget vidare till 3 nya delägare som
på så sätt fick 1/6 vardera i Sceptre. De nya partredarnas namn var spårvägsman
Karl Axel Ingemar Kastbom Göteborg, elektriker Hans Ragnar Lundin Stockholm och
ingenjör Sven-Erik Malmström Göteborg. Köpeskillingen var 3 000 per andel.
Palmqvist var huvudredare och befälhavare och hemorten sattes till Göteborg.
Meningen var att Sceptre skulle registreras som lustfartyg.
Malmström sålde den 1 april 1954 sin sjättedel i
fartyget för 1 000 kronor till Leuchovius som därefter var ägare till 2/6. Den
4 april 1955 sålde Kastbom sin sjättedel för 3 200 kronor till mekaniker Helge
Lövgren Maryd Alingsås. Köparen övertog ett lån på 2 200 kronor och betalade 1000 kronor kontant. Huvudredare, befälhavare och hemort förblev som tidigare.
Den 19 april 1956 såldes Sceptre för 35 000 kronor
till ett partrederi i Göteborg med 6 personer som vardera hade 1/6. Dessa var
fru Gull-Mary Cappelen Göteborg, hovmästare John Andreas Peter Cappelen
Göteborg, kapten Bertil Gösta Fritjof Harding Göteborg, maskinist Helge Lövgren
Göteborg (även ägare tidigare), styrman Lars Gustav Lambert Asker Stockholm och
Hugo Peter Wilhelm Flensburg Malmö. Harding var huvudredare och befälhavare.
Fartyget som fortfarande hade hemort Göteborg var omändrat till lustsegelfartyg
och var under ett par år uthyrt till sjömansskolorna i Kalmar och Göteborg. När
köpet genomfördes låg hon vid varv för att anpassas för en, några år lång,
kryssning.
Den 24 november 1956 sålde Harding sin 1/6 i
fartyget för 9 218 kronor till de 5 övriga delägarna. Flensburg blev då
huvudredare och Asker befälhavare. Asker sålde sin del för 3 000 kronor till
Flensburg den 1 juli 1957 då fartyget låg i Las Palmas. Köpeskillingen
avräknades mot Askers del av partrederiets skuld. Den 17 juli sålde Lövgren sin
del till Flensburg som efter detta ägde 3/5 i fartyget. Köpeskillingen utgjorde
24 000 pesetas (3 000 kronor). De låg då fortfarande i Las Palmas. Flensburg
blev huvudredare och befälhavare.
Anmälan inkom den 9 juli 1959 till Board of Trade i
Stockholm från Royal Consulate of Sweden i San Juan Porto Rico att Sceptre
sålts av herr och fru Cappelen till Mr Jaime Luis Carlo of Rio Piedras 350
Comersio Street San Pedro. Köparen var amerikansk medborgare. Cappelens hade
strax innan köpt Flensburgs 3/5. Köpebrev blev aldrig upprättat. Den 7 mars
1961 meddelar Mr Carlo till Svenska konsulatet i San Juan Puerto Rico att
fartyget inte använts sedan det anlänt dit den 1 juli 1959 och att Sceptre låg
vattenfylld vid ”Pilot Boat House” på Isla Grande, San Juan Puerto Rico.
I 1963 års skeppslista redovisas Sceptre som
lustfartyg med 40 hk motor, 50 brt, 28 nrt och 3,5 meters djupgående. I
skeppslistan är hon fortfarande upptagen med Flensburg som huvudredare och
Malmö som hemort. Den 25 januari 1968 inkom anmälan från Hugo Peter Wilhelm
Flensburg i Alice Springs att Sceptre förlist utanför Aves Islands i Karibiska
sjön. Det framgår inte vilket Alice Springs som avses men man menar troligen
Alice Springs i Kalifornien, som ligger ca 70 Miles österut från San Pedro,
söder om Los Angeles. Hon avfördes från det svenska registret, som förolyckad,
den 11 mars samma år. Som fiskefartyg var hon tidigare registrerad med MD 483.
Källor:
Kutterepoken, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Brittisk
skeppslista 1896, 1899, 1900, 1904, 1907, 1910 och 1911, Vessels built by
Robert Jackman, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925, 1927 och 1963, Folk och
hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka, Klädesholmen och Klövedal.
Kommentarer
Skicka en kommentar