Solveig - Nr 6681

Byggdes av järn i Glasgow 1866 hos Barclay, Curle & Co som ångare med namnet Cumberland. Hon fick vid registreringen den 16 december 1866 ON 55037. I inskrivningsjournalen är hon upptagen som steamer på 472 ton. I Lloyds register 1867 är hon upptagen till 694 brutto och 472 netto med måtten i fot, 227.4 x 28.0 x 15.4. Från 1869 anges dimensionerna till 249.5 x 28.0 x 15.5 och tontalet till 940. Liverpool anges som hemort och Liverpool & Hamburg Steam Ships Co som ägare, senare The Leith, Hull and Hamburg Steam Packet Co Ltd. 1874 uppges maskinstyrkan till 117 hk och hemorten till Leith. 1880 uppges i LR 108 hk. Hon blev förlängd med 22 fot år 1868 – 1869 och fick ny maskin 1877.

1911 sjönk hon efter kollision på Elbe med fartyget Hedwig Heidmann, varvid hon avfördes från det brittiska registret samma år. Hon bärgades och fördes till Hamburg där hon låg vid krigsutbrottet. Hon blev beslagtagen av tyskarna som byggde om henne till pråm. I anmälan december 1919 framgår att hon blivit svensk. Det framgår därefter av handlingar att hon kommit till Flensburg i juli 1920 och där blivit ombyggd till m/f med 6 cyl motor från Holeby på 211 NHP.

Efter ombyggnaden för 3,2 milj Riksmark skrev Flensburger Schiffsbau-Ges intyg om reparationen och priset den 29 januari 1921. Mätning gjordes därefter i Karlskrona den 7 februari. Aspö anmäldes som hemort den 11 februari. Innan hon såldes till Skärhamn hade hon även Nättraby och Kivik som hemorter fram till 1936. Efter inköpet till Sverige döptes hon om till Lisa.

Den 23 mars 1936 såldes hon för 32000 kronor till ett partrederi i Skärhamn med 4 delägare som hade lika stora andelar. Delägarna var Alfred Hansson som var född i Skärhamn men bosatt i Älvängen, Anders Bertil Skanse från Skärhamn, Arne Elmer Pettersson (senare Mengwall) från Skärhamn och SP Pettersson AB i Göteborg. Detta var den äldsta järnbåt som inköptes till Skärhamn. Den såldes mindre än 4 månader senare till grekiska redare, liggande i Gävle, för 3750 pund. Detta torde ha motsvarat mer än 50000 kronor, en bra vinst på så kort tid.

Alfred Hansson var delägare i tremastskonarna i trä Ebet, Roll och Zita. Bertil Skanse var delägare i fyrmastskonaren Sonja. Samuel Pontus Pettersson var delägare i 7 st träfartyg i Skärhamn, Ebet, Ellen 3404, Ethel, Saga, Sensy, Sonja och Vikar. Ebet, Ethel och Saga var tremastskonare, Ellen var skonert, Sonja fyrmastare och Sensy och Vikar var engelska kuttrar.

De nya ägarna gav henne namnet Arkadia med Andros som hemort. Två år senare var hon såld igen med bibehållet namn men hemort i Piraeus. Den 13 juli 1941 togs hon i beslag av den tyska krigsmakten när hon befann sig i Suda Bay vid Kreta. Hon registrerades under tysk flagg som Kreta på Mittelmeer Reederei GmbH i Hamburg men sänktes den 8 oktober 1942 utanför Ras-el-Hilal i Libyen av den brittiska ubåten Turbulent.



Mättal: Registrering 1866: 472 ton. LR 1867: 694/472, LR 1880: 940/713, mätbrev 1921: 895,97/612,52/1100. Namn med början vid byggnation: Cumberland, Lisa, Solveig, Arkadia, Kreta. Hemorter med början vid byggnation: Liverpool England, Leith Skotland, Aspö, Nättraby, Skärhamn, Andros Grekland, Piraeus Grekland.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Clip Crew List Index Project – Clip databases, Plimsoll ship data – the Lloyds Register searchable database, Lloyd´s Register of Ships online, TheShipsList, Scottish Built Ships, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn samt medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet.


Lisa ex Cumberland, senare Solveig av Skärhamn.





Kommentarer