Utskär - Nr 9485 - IMO 5375008

Byggdes av stål på klink 1918 i Waterhuizen Groningen av J.J. Pattje & Zoonen som gaffelskonare utan motor med namnet Nora. Hon sjösattes i juli 1917 och levererades i april 1918. Hon klassades i Bureau Veritas som lastfartyg, tremastad skonare. Hennes mättal angavs till 186/162,95/325 med dimensionerna 32,75 löa, 29,55 i vattenlinjen, 7,00 bred, 3,20 djup och med ett djupgående av 2,97 meter. Hon hade byggts för Gustaaf Adolf van Veen i Scheveningen Zuid-Holland som var ensam ägare. Scheveningen blev hennes hemort.



Det blev ett flertal olika ägare till Nora som segelfartyg. Hon övertogs i juni 1918 av NV Seevart Maatschappij Albatros i Rotterdam som gav henne namnet Haarlingen med Rotterdam som hemort och från 1919 Delfzijl som hemort. Köpeskillingen var vid inköpet 95000 hfl och vid försäljningen 1922, 82000 hfl. Jurjen Swiers i Groningen behöll namnet men gav henne Groningen som hemort.

Hanseatische Schleppschiffahrt i Bremen köpte och döpte om henne till Möwe 1923. Hon överläts året därpå till Knopf & Lemann i Lübeck. Även dessa behöll henne ett år men var de som satte in motor och ändrade henne till motorskonare innan hon såldes den 2 november 1925. Hanseatische Motorengesellschaft i Bergedorf levererade den 2-cyl 2-takt tkm på 100 hk som sattes in. Den nya ägaren var Dr. Petrus Visher i Westrhauderfehn. Han döpte om Möwe till Vadder Gerrit och tog senare in en delägare, Conrad Visher. 1934 satte de in ny motor i fartyget. Hon fick nu en 4-cyl 4-takt Deutz på 270 hk tillverkad av Humboldt Deutz Motoren i Köln. Conrad och Peter Visher ägde Vadder Gerrit genom ett partrederi från 1939 med ändrad hemort till Leer.



Fartyget var i detta rederis ägo i många år. I Lloyds register finns de som ägare fram till 1948. Under den tiden blev fartyget förbyggt i Oldersum 1931, ny maskin installerad 1934 och fartyget blev övertaget av Deutsche Kriegsmarine 1941. I januari 1946 blev hon överlämnad till Holland via England som krigsskadestånd. Hon blev registrerad på Martinus Vlap i Groningen 1948 och omdöpt till In Spe. Enligt Lloyds register fanns hon i hans ägo till 1954. Denne redare satte 1948 in en 6-cyl 4-takt motor från MVM på 195 hk med tillverkningsår 1943. Det finns ytterligare personer och företag som har nämnts som ägare till fartyget under åren i Nederländerna och Tyskland.

Den 25 april 1954 sålde Martinus Vlap i Groningen sitt fartyg till ett partrederi i Skärhamn för ett belopp motsvarande 126864 kronor. Mätbrev utfärdades den 19 maj och i certifikat från den 14 april 1955 framgår de svenska ägarna som Karl Ossian Lottsson, Erik Bertil Roland Lottsson och Lucien Roger Karlsson. De var alla från Skärhamn och hade 1/3 vardera i partrederiet. In Spe döptes om till Utskär och fick Skärhamn som hemort. Utskär blev kvar i Skärhamn i samma rederi till 1967 då hon den 27 januari såldes för 135000 kronor till Mariestad.



Som lastfartyg blev hon kvar i Sverige till 1979 med namnet Utskär. Från 1967 hade hon hemort Vänersborg, från 1969 hemort Kållandsö och från 1974 hemort Ronehamn. 1976 låg hon vid Ekensbergs varv i Stockholm med utbränd maskin och kondemnerad. Hon såldes så småningom till Stockholm för 20000 kronor och fick då Stockholm som den sista hemorten i Sverige som fraktare. Hon avfördes hösten 1979 från det svenska registret som såld till Nederländerna. Köpare den 9 juli 1981 var Kate Meijer i Groningen som lät döpa om fartyget till Nora. Därefter påbörjades ombyggnad och renovering till ursprungligt skick men för charterverksamhet. I ombyggnaden ingick också en ny motor som installerades 1987. Det blev en 6-cyl 4-takt Caterpillar på 350 hk.

Efter färdigställandet 1989 gick hon på charter i Sverige med Stockholm som hemort och omdöpt till Najaden. I samband med annonsering för försäljning 2008 redovisades att hon hade 12 gästhytter med sammanlagt 34 bäddar. På dagsturer kunde hon ta 82 passagerare med servering. Ägare fram till 1996 var Najaden Baltic Sail Ship AB och därefter Klart Skepp Marinteknik AB. I augusti 2011 såldes hon till Polen och fungerar där som skolfartyg, omdöpt till Kapitan Borchardt.   




Mättal: 1918: 186/162,95/325. Mätning 1948: 206/107/275.  Mätbrev 1954: 205,21/131,30. Namn med början vid byggnation: Nora, Harlingen, Möwe, Vadder Gerrit, In Spé, Utskär, Nora, Najaden, Kapitan Borchardt. Hemorter med början vid byggnation: Scheveningen NL, Rotterdam NL, Delfzijl NL, Groningen NL, Bremen D, Lübeck D, Westrhauderfehn D, Leer D, Groningen NL, Skärhamn, Vänersborg, Kållandsö, Ronehamn, Stockholm, Groningen NL, Willemstad Nederländska Antillerna. Stockholm, Warzawa Polen.  

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Stichting Maritiem Historische Databank NL, Fire News oktober 2008 - http://ftnews.firetrench.com/2008/10/for-sale-”najaden”-ex-”nora”-”harlingen”-”mowe”-”vadder-gerrit”-”in-spe”-”utskar”/, MyShip.com - http://myship.com/imo/5375008/KAPITAN-BORCHARDT, Branschorganisationen Skärgårdsredarna hemsida, Kapitan Borchardt hemsida Polen,

Harlingen augusti 1922 med hemort Delfzjil.

Vadder Gerrit ex Möwe ex Harlingen ex Nora i Antverpen 1932.

In Spe av Groningen ex Vadder Gerrit.

Utskär av Skärhamn ex In Spe, Uppsala 1962.

Utskär av Vänersborg 1972.


Nora av Groningen efter 9 juli 1981, inköpt från Sverige som Utskär.



Najaden av Stockholm ex Utskär.

Kapitan Borchardt av Warzawa ex Najaden av Stockholm.






Kommentarer