Ellen - Nr 6229

Ellen var byggd i ek och fur av skeppsbyggmästare Anders Jensen på Öxenbjerg Skibsvaerft i Svendborg 1896 för ett partrederi i Faxe Ladeplads med Jens Peter Hansen som huvudredare. I bilbrevet från den 1 april står att skeppsbyggmästaren hette N Hansen. Då Anders Jensen övertagit varvet 1893 från Peter Troensegaard talar det för att det var han som byggde farty-get.  Det fanns ännu en delägare i fartyget, Peder Larsen Lilla Taaröd Faxe. Peter Hansen var även fartygets befälhavare. Ellen var riggad som tvåmastad skonare och fick namnet Anna vid byggnationen och Faxe som hemort. Av Danmarks Skibsliste 1897 kan man utläsa att hon hade mättalen 50 brt, 39 nrt och 6,8 fots djup. Av senare skeppslistor framgår att Anna hade en lastförmåga av 90 tdw. 1903 var Peder Larsen huvudredare och befälhavare med oförändrad hemort. Han hade köpt Anna 1902. 1906 bytte hon ägare till Jens Rasmussen Pilegaard i Taasinge Svendborg. Han var även befälhavare. Hemorten blev ändrad till Svendborg.
1912 blev Jens Peter Petersen Nyborg i Ballen på Samsö ny ägare och befälhavare. Han hade henne i två år. Hemorten ändrades till Samsö och fartygets nrt ändrades till 40 i skeppslistan året därpå. Ny ägare var Niels Christian Christensen i Nibe, Aalborgs kommun. Christensen blev ägare 1914 och döpte om fartyget till Ellen med Nibe som hemort. 1915 ändrades hemorten till Fredrikshamn. Redare blev fiskhandlare Nils Christian Jensen Rönnest i Fredrikshamn och befälhavare var hans son Jens Christian Jensen Rönnest.  
Den 25 februari 1920 sålde Rönnest, som ensam ägare, fartyget för 29 000 till Skärhamn. Mätbrev från den 11 mars visar 49,18 brt och 35,84 nrt och i certifikatet vid registreringen från den 16 mars 1920 framgår att Ellen tillhörde Johan Andersson i Skärhamn som ensam ägare och själv befälhavare. Han var född den 15 januari 1878 och hans föräldrar var Anders Jonasson och Inger Pettersdotter i Skärhamn. Anders var född i Bö 1844 och Inger var född i Skärhamn 1849. Johan var gift med Hilda Josefina Olsdotter som var född på Björholmen i Klövedal 1873. De bodde på Postvägen 6. Den 28 mars 1922 anmäldes att motor på 20 hk inmonterats under året. 1929 bildades partrederi för Ellen med 2 delägare och 25 andelar. Johan hade själv 24 andelar och Hildas dotter i första äktenskapet, Jenny Helvina Pettersson, övertog den sista andelen för 500 kronor den 17 april.
Jenny blev huvudredare i rederiet den 22 april 1929. Hon var född i Skärhamn den 9 maj 1902 och hennes föräldrar var Janne Pettersson och Hilda Josefina Olsdotter. Janne var född i Utäng 1866 och omkom med fiskebåten Fridhem 1901. Jenny var gift med Olof Johannes Olofsson som var född på Härön Klövedal den 11 juni 1904. Han övertog sysslan som huvudredare efter sin hustru den 28 april 1932 och blev troligen också befälhavare på fartyget. Olofs föräldrar var Olof Bernhard Johannesson och Augusta Olsdotter. De var födda på Härön Klövedal 1858 och i Sumpen Klövedal 1860 men bosatte sig i Kyrkesund.
Ellen blev enligt uppgift förbyggd och nedriggad till galeas vid Djupviks varv 1931 men enligt skeppslistan 1933 drevs och reparerades fartyget 1932. I skeppslistan 1933 redovisas 51,49 brt och 38,43 nrt. Den 9 mars 1938 blev Johan Andersson befälhavare för en kort tid innan Olof Olofsson återtog posten den 11 april. I certifikat av den 13 januari 1939 framgår att motorgaleasen Ellen tillhör ”partrederiet skeppare Olof Johannes Olofsson” i Skärhamn. Hon såldes den 12 april 1947 till ett nybildat partrederi i familjen med 2 delägare. Anmälan om förändringen ingavs den 30 april. Jenny blev partrederiets huvudredare utan andel. Hennes man, Olof Olofsson, var fartygets befälhavare. Den andre delägaren i rederiet var deras son, Jan Olof Olofsson. Han var född i Skärhamn den 21 oktober 1930 och gifte sig senare med Astrid Ragna Maria Pettersson som var född i Nordviksstrand den 1 oktober 1934. De bosatte sig på Lunnevägen 3. De två delägarna hade hälften vardera. Den 28 april1949 anmälde rederiet att Ellen försetts med ny motor på 60 hk.

Bilden föreställer Ellen före 1915 som Anna. Hon hade Skärhamn som hemort från 1920 till 1955. Bilden har tillhandahållits av Kai Ole Petersen i Danmark.

De hade kvar Ellen till den 15 juli 1955 då hon såldes till barägare Åke Abdon Holmberg i Lysekil för 6 000 kronor. Av anmälan den 24 oktober samma år framgår att han var ensam ägare. Den 15 oktober 1956 anmäldes att fartyget inte skall kvarstå i skeppslistan, att hon sedan i våras är ombyggd till kafé och flytande restaurant och är fast stationerad i Lysekils södra hamn som galeasen Kristina. I Svensk Sjöfartstidning nummer 4 år 1956 uppgavs att hon inte längre användes för sjöfart. Hon såldes den 6 december 1960 för 2 000 kronor. Den 2 januari 1962 anmäldes att fartyget tillhör konstnär Nils Gustav Gramstad i Göteborg. Enligt en uppgift i Svensk Sjöfartstidning nr 6 år 1962 var hon såld till Gramstad för 500 kronor, liggande som husbåt i Kungälv. Hon fanns med i skeppslistan 1969 till 56 brt, 37 nrt, 90 tdw och med motor på 60 hk.

Det finns uppgifter om att hon låg sjunken i Kungälv och att det 1966 gjordes ett misslyckat bärgningsförsök varpå hon där blev sönderslagen och i februari 1967 borttransporterad. Den 26 november 1970 anmäldes att fartyget blivit upphugget och inte längre finns och skulle avföras från registret.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, medlemmar i Slaegt& Data – Dis Danmark, Danmarks Skibsliste 1897 – 1920, Sveriges skeppslista 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935, Kai Ole Petersen Danmark, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och Klövedal.




Kommentarer