Mona - Nr 8017
I maj 1917 såldes Margrethe till PR Rebus i Farsund Norge med dess företrädare Anton Thisland. Margrethe blev då omdöpt till Rebus. Hon fick samma år en 1-cyl 2-takt 25 hk Vestkyst tändkulemotor inmonterad. 1918 såldes hon till AS Terje i Drammen som företräddes av A H Haraldstad i Röyken.
I oktober 1922 såldes hon tillbaka till Danmark.
Köpare var Carl Troels Gylsen i Middelfaert på Fyn vid Lilla Bält. Namnet
ändrades då till Henner Friser och det är under det namnet hon återfinns i 1924
års Skibsliste med Gylsen som befälhavare och ägare. Mättal och dimensioner
anges med 105 tdw, 69,4 fots längd, 18,3 fots bredd, 7,3 fots djup, 57 brt
under däck, 61 brt, 8 rgt maskinrum, 12 rgt manskapsutrymme och 42 nrt. Som
hemort anges Middelfaert. Motorstyrkan upptas till 38 indic hk. I januari 1932
såldes hon inom Danmark till J F Berthelsen i Viby Aarhus. Denne satte in en
Alpha 1-cyl 2-takt tändkulemotor på 48 hk. Med Berthelsen som redare är hon i 1934
års skeppslista upptagen med namnet Henner Friser av Aarhus. Den 17 januari
1934 såldes hon till köpman Carl Adolf Christiansen i Viby Aarhus. Han döpte om
fartyget till Haabet den 19 februari samma år. Han avled den 14 februari 1935
med påföljd att fartyget såldes till Sverige av hans änka, Martha Christensen i
Viby Aarhus. Mättalen var då ändrade till 65 brt och 46 nrt och motorn uppges
vara på 61 hk.
Den 4 april 1935 såldes Haabet för 16 000 kronor till
ett partrederi i Skärhamn med 2 delägare. Robert Samuelsson i Skärhamn var huvudredare
och hälftendelägare. Den andra hälften ägdes av Erik Gunnar Andersson i
Degerhamn. Befälhavare utan ägande var hans bror Anders Harald Andersson
från Degerhamn. Gunnar och Harald Andersson flyttade från Skärhamn till
Degerhamn ca 1930. I 1935 års skeppslista framgår att fartyget blivit omdöpt
till Mona med Skärhamn som hemort. Mättal och dimensioner är redovisade med
63,49 brt, 56,33 brt under däck, 47,54 nrt, 20,87 längd, 5,75 bredd och 2,21
djup. Den 14 juli 1943 blev Gunnar Andersson befälhavare till den 16 september
1944 då Harald Andersson återkom. I 1945 års skeppslista redovisas Monas
lastförmåga till 110 tdw och hennes djupgående till 2,74.
I certifikat den 8 april 1948 tillhörde fartyget
fortfarande Robert Samuelsson i Skärhamn med Harald Andersson som befälhavare. Enligt
anmälan samma dag var fartyget omtacklat till galeas. Harald sålde sin del i
Mona till sin bror, Gunnar, den 6 augusti 1948. Samuelsson utlöstes den 4
september 1948 ur rederiet av Gunnar som därmed blev ensam ägare. Pris har inte
angetts. Gunnar sålde därefter 1/1000 andel i Mona till sin halvbror Bror Astor
Ingvar Andersson i Skärhamn som på så sätt blev delägare i ett nybildat
partrederi där han också blev huvudredare. Den 14 september blev Gunnar åter
befälhavare. Skärhamn behölls som hemort till 1950 då Degerhamn istället blev
Monas hemort.
Robert Samuelsson var född i Skärhamn den 20 juni
1890 och bodde på Dalgatan 1. Han var gift med Elemina Kristina Hansson
som var född i Skärhamn den 27 september 1892. Roberts föräldrar var salteriidkaren Samuel Eliasson och Inger Johanna Rutgersdotter. De var
födda i Säby 1841 och i Utäng 1852. Gunnar och Harald Andersson var söner till Anders
Johan Andersson i hans första gifte med Hilda Hansdotter. De var födda i
Skärhamn 1877 och 1879 och bodde på Postvägen 21. Elemina och Hilda var syskon.
Bilden föreställer Mona sedan hon blivit nedriggad
till galeas. Hon hade Skärhamn som hemort mellan 1935 och 1950. Fotografiet är
från bokverket Tjörns båtar.
Gunnar var född i Skärhamn den 12 mars 1912. Han var
gift med Irma Anna Vally Andersson som var född i Södra Myckleby på
Öland den 1 december 1916. De bodde i Degerhamn på Öland. Harald var född i
Skärhamn den 28 mars 1904. Han var gift med Ingeborg Alice Andersson som var
född i Ventlinge på Öland den 22 januari 1911. De bodde i Degerhamn. Astor
Andersson var son till Anders Johan Andersson i hans andra äktenskap med
Hilma Charlotta Olsdotter. Hon var född i Tolleby Mellangård den 3 maj
1879. Astor var född i Skärhamn den 27 november 1924 och gift med Kerstin
Margaretha Andersson som var född i Skärhamn den 11 juni 1931. De tog senare
efternamnet Arbratt.
Astor Andersson sålde sin 1/1000 del den 7 maj 1950
för 25 kronor till Irma Andersson. Detta anmäldes den 11 augusti samtidigt som
hon anmäldes som ny huvudredare. Befälhavare var då hennes man Gunnar
Andersson. Motorn byttes under deras ägo på 50-talet mot en Säffle 226 BF på
100 hk. Tiden som fraktskuta tog slut den 6 februari 1961 då Mona såldes för 13
500 kronor till Stockholm för att istället bli lustfartyg.
Under de därefter följande åren som lustfartyg hade
Mona många ägare. Den första var polisman Ivan Wilhelm Tufvesson i Stockholm.
Han var ensam ägare och själv befälhavare. Den 15 juni 1962 såldes hon för 14
400 kronor till partrederiet ingenjör Stig Axel Rolf Westerdahl i Rönninge.
Därefter anmäldes den 8 december 1962 och den 14 januari 1963 att direktör Olof
Herman Hansson i Sundbyberg köpt fartyget för 10 000 kronor. Certifikat den 11
april 1963 anger emellertid partrederiet ingenjör Stig Axel Rolf Westerdahl
fortfarande som ägare till lustmotorgaleasen Mona. Westerdahl hade 1/4 i
fartyget och tre andra delägare hade vardera 1/4. I 1963 års skeppslista står
fortfarande Ivan Wilhelm Tufvesson som ägare. Uppgifterna i skeppslistan är
motor på 100 hk, 66 brt, 46 nrt, 110 tdw, 35 std, 4 000 kubikfot grain och 3
000 bale. Hemorten anges till Stockholm.
I juni 1964 låg Mona vid Norr Mälarstrand i dåligt
skick. Hon såldes till Georg Rafael Nyman i Rönninge för 4 000 kronor den 27
april 1968. Anmälan om ägarskiftet samt att Stockholm fortfarande var hemort gjordes
den 7 augusti 1968. Den 18 november 1975 anmäldes att hon sålts till Åke Formbo
i Handen men den 1 januari året därpå registrerades hon på Nyman som ägare i
december 1968 och i december 1969. Under de därefter följande åren
rapporterades att hon var ute 1970 och låg ankrad i Vårby i juli månad, att hon
sjönk vid Norr Mälarstrand 1973 men blev bärgad i mars samma år, att hon i
september 1975 låg kantrad och sjunken vid Stäket, att hon låg som vrak i
Gäddviken samt att hon skulle brännas i Frihamnen 1977. I Båtologen sidan 19 år
1982 rapporterades att hon bränts i Värtan 1977 samt blivit avregistrerad i
slutet av 1981 som förstörd. I 1981 års skeppslista var hon införd med 66 brt,
46 nrt, 110 tdw och med motor på 100 hk.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Ölands järnvägar
och skutor, Tjörns båtar, Danmarks Skibsliste 1895 – 1915 och 1924 – 1935,
Sveriges skeppslista 1935, 1945 och 1963, medlemmar i Klubb Maritime och
sjöfartsforumet Fallrepet, Slaegt & Data – Dis Danmark, Folk och hus i
Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka och Södra Möckleby Öland.
Kommentarer
Skicka en kommentar