Krossfjord - 9227 - IMO 5252713
Byggdes 1939
i stål av Gebroeders van Diepen i
Waterhuizen NL för Gebrüder Elfring i Haren a.d. Ems Tyskland och levererades som
Gebina i augusti 1939 med en Klöckner-Humbolt-Deutz 4-cyl motor på 198 hk. 1940 finns hon i Lloyds register på Heinrich Otto Schepers i Haren a.d.
Ems. Hon överfördes det året till Deutsche Kriegsmarine med beteckning LAT 2
vilket står för ”lätt artilleri”. Hon blev bestyckad med 1 st. 7,5 cm kanon och
2 st. 3,7 cm och skulle ingå i operation Seelöwe. Då detta aldrig blev av
ändrades hennes arbetsuppgifter och beteckning till H 460 den 10 mars 1941.
Detta står för Hamnskyddsflottiljen i Cuxhaven. Hon fick då ändrad bestyckning
till 2 st 3 cm, 1 st 2 cm Fla och 3 st 1,5 cm Fla (Fla står för
anti-aircraft-gun). Hon kom därefter
samma år till Wilhelmshaven hamnskyddsflottilj med beteckning DW 08. 1943 ingick
hon i ett skolförband och hon körde även flyktingar från Rügen till Swinemünde.
Vid krigsslutet anmälde sig fartyget i Wilhelmshaven den 10 maj 1945. Hon
överfördes till Korsör i Danmark den 30 mars 1946.
Hon
övertogs av den danska regeringen och handelsdepartementet som en del av
Tysklands krigsskadeersättning och därefter av skeppsredare Adolf Eiler
Sörensen i Svendborg. Hon döptes till Varnaes med Köpenhamn som hemort. Ett av
hans rederier, AS Elin i Svendborg, köpte sedan fartyget i november 1947 för
515000 kronor och döpte om henne till Britannia. Den 28 maj 1948 såldes hon
till Torshavn på Färöarna och blev omdöpt till Torswinge. Då finns hon i DSL
1949, avdelning för ”Faeröske skibe”, som Torswinge ex Britannia ex Varnaes ex
Gebina med 233 brutto, 111 netto och 325 tdw. Hennes djup är redovisat till 7.5
fot och maskinstyrkan till 198 hk. Som ägare står p/f Skipafelagid i Torshavn
med Torshavn som fartygets hemort.
Till
Skärhamn kom hon 1951 genom köp för 375000 kronor av partrederiet köpman David
Olausson. Han var huvudredare och ägde 2/10. De övriga andelarna ägdes av
köpman Nestor Ossian Olausson med 2/10, köpman Johan Isak
Olausson 2/10, handlare Bror Erik Valdemar Lachonius 1/10, skeppare John Gunnar
Hermansson från Kyrkesund 1/10, köpman Klas Henrik Ascanius Witte i Askim 1/10
samt köpman Björn Ascanius 1/10. David Olausson, Nestor Olausson och Isak
Olausson var bröder från Skärhamn. Befälhavaren, skeppare Rutger Harald
Johansson från Skärhamn, var inte delägare. Senare var även Karl Roland
Folke Ängberg från Skärhamn befälhavare. Fartyget blev omdöpt till Krossfjord
med Skärhamn som hemort. 1958 byttes den gamla motorn mot en 5 cyl Alpha diesel
på 325 hk. I SL 1966 står 300 hk, i DSL 1968 står 350hk och i DSL 1980 och 1990
står 257 kw.
Hon
såldes den 1 juli 1960 till Styrsö för 210000 kronor. I certifikat den 3
augusti framgår att hon blivit namnändrad till Danafjord och tillhör skeppare
Eskil Josef Johansson med Styrsö som hemort. Han var ensam ägare och själv befälhavare.
Den 22 februari 1963 blev nästa försäljning. Nu gick hon till Donsö för 315000
kronor. Skeppare Einar Fhager blev ensam ägare och befälhavare och namnändrade
sitt fartyg till Nina med Donsö som hemort . Certifikat utfärdades den 4 mars. Den
sista hemorten i Sverige blev Visby den 5 april 1966 då partrederiet
landskanslist Karl Wilhelm Christensson i Kungälv köpte fartyget för 250000
kronor och döpte om henne till Saltskär med Visby som hemort. Sten Yngve Säther
i Visby blev då fartygets befälhavare. Christensson och Säther ägde hälften
vardera i partrederiet.
Den 24
oktober 1966 såldes Saltskär för 305000 kronor till skeppsredare Niels Werner
Sörensen i Skive Danmark. Saltskär finns i 1968 års DSL namnändrad till Hans
Peter och med nämnde Sörensen som redare. Hon är där upptagen som ”sandpumper”
med Skive som hemort. Hennes dimensioner redovisas till 123.5 x 23.2 x 7.4 fot
med 202 brutto, 87 netto och 308 tdw. Motorn redovisas till 350 hk.
I
Båtologen 1977 sidan 49 redovisas en uppgift att Hans Peter sålts i november
1976 till skibsförer N. H. Nybroe i Svendborg och blivit omdöpt till Kirsten
Ral. Hon såldes vidare under 1977 till Entreprenörverksamheten Adrian Svendborg
Aps i Svendborg och finns efter den transaktionen i DSL 1978 som Kirsten Ral
med hemort Svendborg, fortfarande som sandpumper. Övergången till M. L.
Automobiler Aps i Frederiksvaerk under 1980 grundar sig på en tvångsauktion
enligt Båtologen 308.1980. Hon finns med i DSL till och med 1990.
Det året såldes hon till okänd köpare i Alkmaar Holland för ombyggnad och trafik på Ijsselmeer. Det finns uppgifter om att hon byggts om till lastfartyg men att hon gått med passagerare på Ijsselmeer fram till upphuggningen 1992.
Mättal:
Mätbrev 1951: 239,76/150,66, SL 1966: 239/109/300, DSL 1980: 233/111/325. Namn
med början vid byggnation: Gebina, Varnaes, Britannia, Torswinge, Krossfjord, Danafjord,
Nina, Saltskär, Hans Peter, Kirsten Ral, Koloss. Hemorter med början vid
byggnation: Haren a.d. Ems Tyskland, Köpenhamn Danmark, Svendborg Danmark,
Torshavn Färöarna, Skärhamn, Styrsö, Donsö, Visby, Skive Danmark, Svendborg
Danmark, Frederiksvaerk Danmark, Alkmaar Holland.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, medlemmar
i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Lloyds register 1939 – 1940,
Danmarks skibsliste, Jörgen Marcussen www.jmarcussen.dk, Länspumpen 1980:3,
Museet for söfart och Gomul Föroysk skip, Balticshipping.com, Historisches Marinearchiv & Forum
Marinearchiv.
Kommentarer
Skicka en kommentar