Krossfjord - 9227 - IMO 5252713

Byggdes 1939 i stål av Gebroeders van Diepen i Waterhuizen NL för Gebrüder Elfring i Haren a.d. Ems Tyskland och levererades som Gebina i augusti 1939 med en Klöckner-Humbolt-Deutz 4-cyl motor på 198 hk. 1940 finns hon i Lloyds register på Heinrich Otto Schepers i Haren a.d. Ems. Hon överfördes det året till Deutsche Kriegsmarine med beteckning LAT 2 vilket står för ”lätt artilleri”. Hon blev bestyckad med 1 st. 7,5 cm kanon och 2 st. 3,7 cm och skulle ingå i operation Seelöwe. Då detta aldrig blev av ändrades hennes arbetsuppgifter och beteckning till H 460 den 10 mars 1941. Detta står för Hamnskyddsflottiljen i Cuxhaven. Hon fick då ändrad bestyckning till 2 st 3 cm, 1 st 2 cm Fla och 3 st 1,5 cm Fla (Fla står för anti-aircraft-gun).  Hon kom därefter samma år till Wilhelmshaven hamnskyddsflottilj med beteckning DW 08. 1943 ingick hon i ett skolförband och hon körde även flyktingar från Rügen till Swinemünde. Vid krigsslutet anmälde sig fartyget i Wilhelmshaven den 10 maj 1945. Hon överfördes till Korsör i Danmark den 30 mars 1946.

Hon övertogs av den danska regeringen och handelsdepartementet som en del av Tysklands krigsskadeersättning och därefter av skeppsredare Adolf Eiler Sörensen i Svendborg. Hon döptes till Varnaes med Köpenhamn som hemort. Ett av hans rederier, AS Elin i Svendborg, köpte sedan fartyget i november 1947 för 515000 kronor och döpte om henne till Britannia. Den 28 maj 1948 såldes hon till Torshavn på Färöarna och blev omdöpt till Torswinge. Då finns hon i DSL 1949, avdelning för ”Faeröske skibe”, som Torswinge ex Britannia ex Varnaes ex Gebina med 233 brutto, 111 netto och 325 tdw. Hennes djup är redovisat till 7.5 fot och maskinstyrkan till 198 hk. Som ägare står p/f Skipafelagid i Torshavn med Torshavn som fartygets hemort.  

Till Skärhamn kom hon 1951 genom köp för 375000 kronor av partrederiet köpman David Olausson. Han var huvudredare och ägde 2/10. De övriga andelarna ägdes av köpman Nestor Ossian Olausson med 2/10, köpman Johan Isak Olausson 2/10, handlare Bror Erik Valdemar Lachonius 1/10, skeppare John Gunnar Hermansson från Kyrkesund 1/10, köpman Klas Henrik Ascanius Witte i Askim 1/10 samt köpman Björn Ascanius 1/10. David Olausson, Nestor Olausson och Isak Olausson var bröder från Skärhamn. Befälhavaren, skeppare Rutger Harald Johansson från Skärhamn, var inte delägare. Senare var även Karl Roland Folke Ängberg från Skärhamn befälhavare. Fartyget blev omdöpt till Krossfjord med Skärhamn som hemort. 1958 byttes den gamla motorn mot en 5 cyl Alpha diesel på 325 hk. I SL 1966 står 300 hk, i DSL 1968 står 350hk och i DSL 1980 och 1990 står 257 kw.

Hon såldes den 1 juli 1960 till Styrsö för 210000 kronor. I certifikat den 3 augusti framgår att hon blivit namnändrad till Danafjord och tillhör skeppare Eskil Josef Johansson med Styrsö som hemort. Han var ensam ägare och själv befälhavare. Den 22 februari 1963 blev nästa försäljning. Nu gick hon till Donsö för 315000 kronor. Skeppare Einar Fhager blev ensam ägare och befälhavare och namnändrade sitt fartyg till Nina med Donsö som hemort . Certifikat utfärdades den 4 mars. Den sista hemorten i Sverige blev Visby den 5 april 1966 då partrederiet landskanslist Karl Wilhelm Christensson i Kungälv köpte fartyget för 250000 kronor och döpte om henne till Saltskär med Visby som hemort. Sten Yngve Säther i Visby blev då fartygets befälhavare. Christensson och Säther ägde hälften vardera i partrederiet.

Den 24 oktober 1966 såldes Saltskär för 305000 kronor till skeppsredare Niels Werner Sörensen i Skive Danmark. Saltskär finns i 1968 års DSL namnändrad till Hans Peter och med nämnde Sörensen som redare. Hon är där upptagen som ”sandpumper” med Skive som hemort. Hennes dimensioner redovisas till 123.5 x 23.2 x 7.4 fot med 202 brutto, 87 netto och 308 tdw. Motorn redovisas till 350 hk.

I Båtologen 1977 sidan 49 redovisas en uppgift att Hans Peter sålts i november 1976 till skibsförer N. H. Nybroe i Svendborg och blivit omdöpt till Kirsten Ral. Hon såldes vidare under 1977 till Entreprenörverksamheten Adrian Svendborg Aps i Svendborg och finns efter den transaktionen i DSL 1978 som Kirsten Ral med hemort Svendborg, fortfarande som sandpumper. Övergången till M. L. Automobiler Aps i Frederiksvaerk under 1980 grundar sig på en tvångsauktion enligt Båtologen 308.1980. Hon finns med i DSL till och med 1990.

Det året såldes hon till okänd köpare i Alkmaar Holland för ombyggnad och trafik på Ijsselmeer. Det finns uppgifter om att hon byggts om till lastfartyg men att hon gått med passagerare på Ijsselmeer fram till upphuggningen 1992.

           

Mättal: Mätbrev 1951: 239,76/150,66, SL 1966: 239/109/300, DSL 1980: 233/111/325. Namn med början vid byggnation: Gebina, Varnaes, Britannia, Torswinge, Krossfjord, Danafjord, Nina, Saltskär, Hans Peter, Kirsten Ral, Koloss. Hemorter med början vid byggnation: Haren a.d. Ems Tyskland, Köpenhamn Danmark, Svendborg Danmark, Torshavn Färöarna, Skärhamn, Styrsö, Donsö, Visby, Skive Danmark, Svendborg Danmark, Frederiksvaerk Danmark, Alkmaar Holland.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Lloyds register 1939 – 1940, Danmarks skibsliste, Jörgen Marcussen www.jmarcussen.dk, Länspumpen 1980:3, Museet for söfart och Gomul Föroysk skip, Balticshipping.com, Historisches Marinearchiv & Forum Marinearchiv.




Gebina av Haren a.d. Ems med Nazitysklands flagga.


Britannia av Svendborg ex Varnaes av Köpenhamn.




Torswinge av Torshavn ex Britannia av Svendborg.



Krossfjord av Skärhamn ex Torsvinge av Torshavn.



Nina av Donsö ex Danafjord ex Krossfjord.

Kirsten Ral stf 1618 av Svendborg eller ev Frederiksvaerk ex Hans Peter av Skive.











Kommentarer