Klippen - Nr 6973

Klippen var byggd som tvåmastad skonare vid Gebrüder (Bröderna) Schedelgarns varv i Moorregerdeich nära Uetersen i Kreis Pinneberg Schleiswig-Holstein Tyskland år 1905. Hon sjösattes den 18 mars som Gesine och riggades med pålmaster och bogspröt i ett stycke. Fartyget som mätte 79 brt hade från början ett däckshus akter om fockmasten. Hon var byggd i Germanischer Lloyds högsta klass för kustfart. Varvsplatsen ligger vid en biflod till Elbe som heter Neuendich. Beställare var Paulus Julius Müller från Finkenwärder vid Hamburg. Han ändrade senare sitt namn till Meyer. Gesine såldes den 5 december 1911 till Sievert Schrum i Breiholz som behöll Hamburg som hemort på fartyget.

Hon klarade sig skadeslös genom första världskriget och såldes därefter till A M Andersen i Åbenrå. Hon registrerades i Danmark den 29 april 1921 och fick först Åbenrå som hemort vilket senare ändrades till Esbjerg. Den 30 maj 1922 såldes hon till Hans Peter Hansen i Allinge på Bornholm för 18 000 kronor. I 1922 års skeppslista har hon samma namn och befälhavare är K Möller. Hon redovisas som skonare, byggd i ek med mättalen 86 brt, 71 nrt 130 tdw och 7.7 fots djup. Året därpå har namnet ändrats till Klippen. Ägare och befälhavare är fortfarande Hans Peter Hansen i Allinge Bornholm och mättalen har ändrats till 80 brt, 65 nrt och 150 tdw.

                                 Klippen hade Skärhamn som hemort mellan åren 1923 och 1944.


Den 14 februari 1923 köptes hon av ett partrederi i Skärhamn med Janne Albert Hermansson som huvudredare. Han var född den 25 april 1901 och bodde på Postvägen 7. Klippen fick samma år en 30 hk motor från AB Motorfabriken Ideal i Göteborg. I anmälan den 13 april framgår att motorn skulle vara leveransklar den 20 april. Vid registreringen den 16 april 1923 meddelas att hälftendelägaren, Alberts bror, Karl Edvard Hermansson, var befälhavare. Vid mätning den 11 mars 1925 redovisas 86,71 brt och 66,51 nrt. Karl Hermansson övertog sin brors hälftendel den 5 januari 1931 för 9 000 kronor. I certifikat den 22 januari framgår att han var ensam ägare och själv befälhavare. Han sålde 1/50 till sin far, Herman Johansson, för 300 kronor den 17 februari 1931. I certifikat den 20 april samma år redovisas 49/50 på Karl Hermansson och 1/50 på hans hustru, Signe Hermansson. Eftersom han sålt 1/50 till sin far så var hans ägande i verkligheten 48/50.

I det partrederi som bildades var hustrun huvudredare och han själv befälhavare. Karl Hermansson var född i Skärhamn den 24 januari 1887. Hans hustru, Signe Hermansson, född Grytberg, var född den 9 juni 1884 i Järnboås Örebro län. De bodde på Storgatan 42 i Skärhamn. Brödernas föräldrar var Herman Johansson och Britta Kristina Andersdotter. De var födda i Södra Bäck 1856 och i Häle 1862 men bodde i Skärhamn efter att tidigare ha bott på Säby ö och i Säby Sörgård. Albert var gift med Elsa Margaretha Grahn som var född i Tossene den 21 april 1905. Herman Johansson överlät sin 1/50 i Klippen för 300 kronor till sin dotter, Augusta Charlotta Hermansson, den 26 januari 1937. Augusta var född i Säby Sörgård den 30 december 1882. Hon var ogift och bodde i Göteborg.

Den 14 mars månad 1944 såldes Klippen för 24 500 kronor till Albert Rudolf Johnsson på Kållandsö i Vänern. Vid registreringen den 24 mars var han var ensam ägare och själv befälhavare. Den 29 oktober 1947 gick hon på grund på Måkens västra grund i Vänern men kom loss efter åtta dagar med hjälp av Elsa av Mariestad sedan 1/3 av lasten av Antracit lämpats överbord. Hon hade blivit läck och gick till Karlstad för reparation. Enligt 1949 års skeppslista hade hon 60 hk motor. Den hade satts in samma år. Klippen såldes den 10 september 1951 för 35 000 kronor till ett partrederi i Degerhamn. Vid registreringen den 13 september 1951 var chaufför Nils Arne Frans Rydberg huvudredare och ägare till 1/3. De andra 2/3 ägdes av befälhavaren Kjell Neon Gustavsson och bästeman Bror Karl Gustav Gustavsson.

Klippen såldes den 4 mars 1952 för 37 000 kronor till Algot Erik Elmer Larsson i Hjo. Han var ensam ägare och fartygets befälhavare. Certifikatet var daterat den 31 mars. Larsson föll överbord och drunknade den 9 november 1956 under gång i Vänern. Klippen blev då upplagd i väntan på försäljning. Fraktfarten var slut för Klippen. Nästa ägare köpte henne av Algot Larssons dödsbo för 6 000 kronor den 6 augusti 1960 för att användas som lustbåt. Hon blev då nedriggad till galeas. Köpare var ett partrederi i Lidingö med 5 delägare och Ulf Donald Lindberg som huvudredare. De övriga delägarna var Kjell Olof Arne Damberg, Fred Bengtsson, Per Ola Wendel samt Inger Blomberg. Damberg var befälhavare och Klippens hemort blev Lidingö.

Därefter såldes hon den 29 juni 1962 för 3 000 kronor till Olof Herman Hansson som sålde vidare den 2 augusti till Börje Enquist i Bromma för 5 500 kronor. Han var ensam ägare och gav henne Stockholm som hemort. Anmälan inlämnades i september samma år. Två år senare, den 11 mars 1967, utfärdades certifikat för lustmotorgaleasen Klippen som då var såld till Richard Olle Enquist för samma belopp. Han var ensam ägare och själv befälhavare. 1970 låg hon sjunken vid stora Essingen utan stormast. Efter att ha pumpats läns sjönk hon på samma ställe i januari 1971. Anmälan om hennes tillstånd gjordes den 18 januari 1974. Hon låg då halvsjunken som vrak vid Ulvsunda Industribrygga i skick att hon inte kunde sättas i stånd. Det finns uppgift om att hon därefter skulle ha blivit uppeldad samma år. Hon avfördes ur registret 1975.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Deutsche Schoner Band II, Svenska seglare och motorseglare, Bröderna Larssons skutor, Ölands Järnvägar och Skutor, Tjörns båtar, Riksarkivets dossiéer rörande avförda fartyg, Danmarks Skibsliste 1922 och 1923, Sveriges skeppslista 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933, 1935 och 1963, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.





Kommentarer