Sorina - Nr 8219



Sorina byggdes 1924 i ek och fur vid Jungfrusunds varv på Ekerö av Anders F Olsson som transportpråmen Svalan. Hon gick fram till sommaren 1937 som pråm och byggdes då om vid Saltviks Slip och Varv i Oskarshamns kommun till motorgaleas med June Munktell tändkule­motor på 40 hk. Den 5 oktober 1937 utfärdades mätbrev med 45,10 brt och 33,63 nrt och från annan källa har meddelats hennes dimensioner med 19,05 längd, 5,09 bredd och 1,84 djup. Den 12 oktober anmälde Gustav Manfred Zakeus Löfström i Timmernabben att han köpt pråmen av Albert Ernfrid William Eriksson i Slakmöre Kåremo, Ryssby församling i Kalmar län och byggt om den till motorgaleas. Innan Eriksson blev ägare till pråmen så hade den tillhört Östra lotsdistriktet. Bilattest utfärdades av Anders F Olsson den 31 oktober 1937 att fartyget byggts av honom efter inkommen beställning. I registreringscertifikat den 23 november samma år framgår att motorgaleasen Svalan tillhör skepparen Gustav Manfred Zakeus Löfström. Han var ensam ägare. Timmernabben blev ny hemort. Befälhavare var Gustaf Henning Fransson i Gisselmåla. Den 26 juni 1938, under hård vind, förlorade fartyget sin last.
Den övre bilden föreställer Sorina av Väddö. Den undre bilden föreställer galeasen Svalan af Jungfrusund efter totalrenovering som var färdig 2002. Med namnet Sorina hade hon Skärhamn som hemort mellan åren 1946 och 1954. Den undre bilden kommer från Shipsforsale Sweden.

Löfström avled den 29 oktober 1942 och galeasen blev av hans sterbhus uthyrd till Kalmar försvarsområde, enligt kontrakt av den 15 november samma år, för 375 kronor per månad. Hyran skulle avräknas från köpeskillingen ifall Kronan vid senare tillfälle skulle köpa in fartyget. Så skedde troligen för den 9 september 1945 intygas att Kronan var säljare av Svalan till ett partrederi i Byxelkrok för 5 200 kronor. Den 25 september utfärdas certifikat att motorgaleasen Svalan tillhör partrederiet fru Brita Julia Gunborg Wahlberg med Byxelkrok som hemort. Fru Wahlberg var hälftendelägare och hennes man, Isak Petter Wahlberg, var befälhavare och ägare till den andra hälften.
Svalan köptes den 25 november 1946 av Johan Adolf Nordvall i Skärhamn. Den 27 utfärdades certifikat för motorgaleasen Svalan tillhörig Johan Nordvall med Skärhamn som hemort och Nordvall som ensam ägare och befälhavare. Nordvalls tidigare fartyg, Uranus 6245, sålde han till Britta Emilia Gunborg Wahlberg i Byxelkrok för 25 000 kronor och tog Svalan som dellikvid för 10 000 kronor. Namnändring till Sorina blev godkänt den 2 april 1947. Hon blev kvar i Skärhamn till 1954. Johan Nordvall var född i Bö den 31 juli 1880. Hans föräldrar var Johannes Johansson och Gustava Berntsdotter, de var födda i Bö 1855 och 1857. Nordvall (född Johannesson) var gift med Beata Andreasdotter som var född i Nötsäter den 10 juli 1879. De bodde på Kroksdalsliden 9.
Den 17 juni 1954 såldes Sorina till Väddö för 6 500 kronor. Certifikat blev utfärdat den 17 augusti för motorgaleasen Sorina tillhörande Erik Helmer Sixten Johansson i Stockholm med Väddö som hemort och Johansson som ensam ägare och själv befälhavare. Johansson behöll fartyget till 1965 då han sålde det för 9 000 kronor den 12 april. Certifikat utfärdades den 2 juni att motorseglaren Sorina till hälften tillhör entreprenör Johan Gunnar Gustav Jansson i Norrtälje med Roslagsbro som hemort. Den andra hälften tillhör fartygets befälhavare, Per Frans Sivert Gustavsson, som genom köpebrev den 20 maj övertagit halva fartyget av Jansson för 4 500 kronor.
Sorina blev därefter såld den 1 maj 1967 för 12 500 kronor till tekniker Björn Åke Anders Edin och fick då Lidingö som hemort. Certifikat utfärdades den 8 juni som lustfartyg med Edin som ensam ägare och själv befälhavare. Den 15 november intygades att 2/3 sålts för 4,000 kronor. I certifikat den 20 maj 1969 framgår att lustfartyget Sorina tillhör partrederiet Björn Åke Anders Edin med Lidingö som hemort. Edin var fortfarande befälhavare. De andra delägarna var telemontör Leif Åke Ljung och studerande Nils Börje Ljungman. De tre ägarna hade 1/3 vardera i fartyget. Den 1 januari 1976 var hon fortfarande registrerad i Lidingö med samma ägare. Hemorten ändrades senare till Stockholm. I skeppslistan 1990 lämnas uppgifter om 45 brt, 33 nrt, 80 tdw och 40 hk motor.
I september/oktober 1996 såldes hon till partrederiet Lars Rosander i Stockholm och blev då omdöpt till Svalan af Jungfrusund. Hon genomgick därefter en genomgripande renovering under 6 års tid, bland annat fick hon nytt däck. Den 15 november 2002 träffades avtal om försäljning av fartyget för 715 000 kronor till Danmark. Köparna var Anders Freund i Vanlöse Köpenhamn och Kim Sönderup Böge Jörgensen i Vanlöse Köpenhamn. De köpte fartyget med hälften vardera. Fartyget anmäldes för registrering den 7 april 2003 och registrerades som fritidsskibe men namnet Svalan och hemort Nyhamn den 2 juli 2004. Hon finns fortfarande i Nyhamn med fast kajplats år 2015 när detta skrivs. 
      
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Något om gamla tider på Jungfrusund, Svalan af Jungfrusund, Danska Sjöfartsstyrelsens register, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.

Kommentarer