Lilian - Nr 5670

Den tremastade skonaren Lilian var byggd i ek och fur av skeppsbyggmästare Johan E Olsson på Halmstads varv 1915. Det första mätbrevet på 99,43 brt är daterat den 8 februari och bilattesten är från den 12 mars 1915. I registreringscertifikatet från den 15 mars framgår att tremastskonaren Lilian ägdes av ett partrederi i Halmstad med skeppsredare Anders Svensson som huvudredare och ägare till 5/28. Han var en bemärkt person i Halmstad och var 1917 huvudredare för 14 segelfartyg. Befälhavare ombord på Lilian var Ernst Justus Leonard Johansson från Tylön som var ägare till 10/28. Övriga delägare var Emil Johansson från Tylön med 5/28, häradshövding John Stockenberg i Saltsjöbaden 2/28, disponent Axel Sjöstrand i Steninge 2/28, fru Hanne Stockenberg i Saltsjöbaden 2/28, ingenjör Wilhelm Lager i Göteborg 1/28 samt Axel Jönsson i Nyhem 1/28. Lilian hade Halmstad som hemort. I 1917 års skeppslista framgår hennes mättal och dimensioner med 99,43 brt, 93,33 brt under däck, 79,23 nrt, 24,79 längd, 7,10 bredd, 2,54 djup och 2,7 meters djupgående.

Den 28 maj 1920 anmäldes att fartyget försetts med motor och i mätbrev från samma datum anges 103,05 brt och 75,70 nrt. Anders Svensson avled den17 september 1921 och efterträddes som huvudredare av Ernst Johansson. Enligt intyg från den 14 oktober 1921 hade Anders Svenssons andelar övergått till de övriga delägarna. Anmälan om ny huvudredare gjorde den 22 november vari även meddelades att Halmstad fortfarande är fartygets hemort. I 1923 års skeppslista anges Lilians motorstyrka till 50 hk. Hennes mättal är då ändrade till 102,87 brt och 78,20 nrt med ett djupgående på 3,3 meter. Där framgår även att hon drivits 1920. Hon såldes under 1931 till ett partrederi i Göteborg med Herman Hallgren som huvudredare och Göteborg som hemort. Anmälan inlämnades den 12 mars.

1932 såldes Lillian till ett partrederi i Skärhamn där Berta Charlotta Johansdotter var huvudredare. Hon var född i Kärrslätt den 18 april 1874. Delägare i rederiet var två av Bertas söner. Den äldste sonen, Oskar Bror Herman Olausson, var fartygets befälhavare och hade 1/2 i fartyget. Den andra hälften ägdes av hans bror, Gustav Vilhelm Oskarsson. Berta hade varit gift med Olaus Oskarsson som var född i Brevik den 3 juli 1875. De bodde på Hamngatan 32. Han omkom i Kattegatt den 26 december 1915. Oskar var född i Skärhamn den 20 september 1903. Han var gift med Helga Otelia Olausson som var född i Skärhamn på samma datum. De bodde på Idrottsvägen 9 och tog senare efternamnet Brevik. Gustav var född den 1 september 1910 och gifte sig med Anna Lisa Helena Pettersson som var född i Skärhamn den 11 november 1915. De bodde senare på Parkgatan 1.





Bilden, från bokverket Tjörns båtar, föreställer den tremastade skonaren Lilian. Hon hade Skärhamn som hemort några månader under 1932 tills hon förliste i april månad.


Under befäl av Oskar Olausson och med 4 mans besättning, på resa från Limhamn till Memel vid Litauens kust med last av cement den 10 april 1932, strandade Lilian vid Schwarzort i Tyskland. Olyckan inträffade klockan 21.30 på kvällen omkring 10 nautiska mil syd om inloppet till Memel. Vid tillfället rådde sydlig vind med regntjocka. De hade avseglat från Limhamn den 8 april klockan 13 vid middagstid. Dagen därpå klockan 9.30 på morgonen pejlades Christiansö i syd på ett uppskattat avstånd av 2,5 nautiska mil. Därefter styrdes en kurs som, enligt befälhavarens beräkning, skulle bringa fartyget inom lysvidden av endera Memels eller Niddens fyrar. Då emellertid, enligt befälhavarens uppgift, ännu 10 nautiska mil kvarstod att tillryggalägga, beräknat efter den då enligt loggen tillryggalagda distansen från Christiansö, strandade fartyget utan att någon av nämnda fyrar kommit i sikte. Lilian vattenfylldes under nattens lopp och övergavs av sin besättning. Hon blev därefter vrak. Strandningen anmäldes den 22 april. Strandningsplatsen låg efter dåvarande karta i Ostpreusen Tyskland men ligger idag inom litauiskt område och har namnet Juodkranté. Memel heter idag Klaipéda. Christiansö ligger NO om Bornholm på ett avstånd av 10 nautiska mil.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Hallands Konstmuseum, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925, 1927, 1929 och 1931, Lloyds register 1930 – 1932, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.




Kommentarer