Ethel - Nr 8356

Ethel byggdes 1920 av ek och alm hos Les Chantiers et Ateliers i Saint Malo Frankrike. Vid dopet fick hon namnet Père Pierre. Hon ägdes av E Dagorne i Saint Malo men övertogs omkring 1930 av Victor J B Pleven. Hon var byggd för fiske vid New Foundland och deltog där under många år i torskfisket och i transporterna till Europa. I Frankrike var hon riggad som barkentine med fullriggad förmast med salningar för märs och bram. Hon förde fock, dubbla märssegel och ett bramsegel på förmasten och stagsegel mellan fockmast och stormast. I samband med ombyggnaden i Sverige till tremastad skonare byttes förmasten så att hon därefter inte hade någon märssalning.
Hon var en av de större tremastade skonarna och ett av de allra största träfartygen i Skärhamn. I 1945 års skeppslista redovisas hennes mättal och dimensioner till 339,64 brt, 257,41 nrt, 39,23 längd, 8,71 bredd och 4,07 djup. Hennes lastförmåga anges till 475 tdw. I Lloyds regis-ter 1945 – 1946 är hon införd med 340 brt, 289 brt under däck och 253 nrt.
Hon såldes i september 1938 till ett partrederi i Skärhamn med 5 delägare om sammanlagt 8 andelar. Karl Ivar Hermansson hade 1/4, Gunnar Arnold Johansson 1/8, Samuel Pontus Pettersson 1/4, Bernhard Johansson 1/4 och Betty Alice Johansson 1/8. Karl Ivar Hermansson var huvudredare och född i Kroksdal den 28 juli 1894. Hans föräldrar var Herman Berntsson och Anna Johanna Kristiansdotter i Kroksdal. De var födda i Kroksdal 1854 och i Nordvik 1855. Ivar var gift med Alfrida Josefina Pettersson som var född i Aröd den 22 november 1896. De bodde på Kroksdalsliden 24. Befälhavaren, sjökapten Gunnar Arnold Johansson, var född i Utäng den 14 augusti 1911. Hans föräldrar var Bernhard Johansson och Alma Andersdotter i Utäng. De var födda i Utäng 1879 och i Grinneröd 1878. Arnold var gift med Sonja Brynhild Ingegerd Berntsson som var född vid Nordviksstrand den 8 oktober 1917. De bodde på Storgatan 51. Samuel Pontus Pettersson var född i Tegneby den 1 januari 1888. Hans föräldrar var Edvard Pettersson och Johanna Albertina Samuelsdotter. De var födda i Skärhamn 1858 och Lalleröd Övre i Tegneby 1855 och bodde i Skärhamn. Samuel Pontus var gift med Agnes Matilda Pettersson som var född i Kvillinge Östergötland den 11 oktober 1892. De var bosatta i Göteborg. Bernhard Johansson var far till Arnold Johansson och född i Utäng 27 april 1879. Hans föräldrar var Johan Jonasson och Britta Niklasdotter i Utäng. De var födda i Utäng 1841 och i Fosseröd 1840. Bernhard var gift med Alma Andersdotter från Grinneröd som var född den 20 januari 1878. De var bosatta i Utäng. Betty Johansson var syster till Arnold Johansson och född i Utäng den 27 december 1915. Hon var gift med Erik Natanael Axelsson som var född i Västra Frölunda den 3 februari 1918. De bodde i Fiskebäck Västra Frölunda.
Ethel hade ingen maskin när hon köptes utan fick i likhet med Sonja året innan seglas från Saint Malo till Skärhamn. Inför seglingen till Sverige monterades troligen bramrån ner och hon seglade med försegel, fock, dubbla märssegel, gaffelstor och gaffelmesan. Man fick hjälp av fransmännen med riggningen. Besättning på 8 man hade åkt tåg från Sverige. Arnold Johansson var befälhavare på resan och för att få stabilitet i fartyget tog man in ballast av sand innan avseglingen i november månad. Med på resan var Gösta Ivan Hermansson, son till huvudredaren. Han var född den 13 oktober 1921.

Den översta bilden är ett vykort på E-bay med Ethel som fransk barkentine. Den undre bilden är från Ethels hemresa från Saint Malo till Skärhamn 1938 och tillhör Bengt-Arne Johansson.


Barlasten lossades i högar på kajen i Skärhamn. Den kom till användning hos bönderna som kom och hämtade med häst och kärra. Hon byggdes om för fraktfart på Stavsundsholmens slip i Kyrkesund under vintern och fick då även styrhytt och ny inredning. Rårna på förmasten togs samtidigt bort. 1939 monterades nya vinschar och nytt ankarspel i Marstrand och en 4-cyl Alpha Diesel på 265 hk inmonterades i Fredrikshamn. Mätbrevet från den 13 maj visar 338,47 brt och 282,83 nrt. Hon blev registrerad som tremastskonaren Ethel den 20 juli 1939 och anmälan om motorinstallationen vid AS Fredrikshavns Jernstöberi& Maskinfabrik gjordes den 8 augusti. Nationalitetscertifikatet utställdes den 18 augusti 1939.
Kriget kom och Ethel fick riggas om till fullt segelställ igen för att olja till maskin inte fanns att tillgå. Det var ofta trälaster till Tyskland och kol tillbaka till Sverige. Den 28 augusti kolliderade hon med en rutten dykdalb i Schlutups hamn Lübeck. Den 22 januari 1940 tog Bernhard Johansson över som befälhavare. Arnold var dock tillbaka den 18 november. Ivar Hermansson stod kvar som huvudredare till den 13 mars 1947 då Bernhard Johansson ersatte honom. Hermansson hade dagen innan sålt sin 1/4 i fartyget för 62 500 kronor. Köpare var skepparen Erik Natanael Axelsson i Fiskebäck som var gift med Arnolds syster Betty. Hon var sedan tidigare delägare med 1/8. I juni 1953 blev Arnold Johansson huvudredare. Det året deltog Ethel i sillfisket vid Island med registreringsnummer LL 341.
Den 7 december 1954 då Ethel befann sig på resa från Smöjen på Gotland med last av kalksten till Uddevalla kolliderade hon VSV Hönö Huvud med fiskebåten Västmanö av Hönö. Fiskebåten sjönk men Ethels skador blev ringa. Dock försvann hennes klyvarbom efter detta och lösnäsan som gjorde att hon liknade en klipperskonare var för alltid borta. Varvet på Donsö utförde reparationerna. Arnold Johansson övertog successivt de andra delägarnas andelar så att han till sist var ensam ägare. 1958 överfördes 1/4 till sonen Bengt-Arne och 1959 sålde de sitt fartyg. Bengt-Arne Johansson var född den 18 augusti 1937.

   Bilden föreställer tremastskonaren Ethel i Köpenhamn 1945. Hon hade Skärhamn som hemort mellan åren 1938 och        1959. Bilden tillhör Arnold Johanssons barn.

Den 31 mars 1959 såldes Ethel för 62 000 kronor till ett partrederi i Edshultshall med skepparen Sten Owe Lundh som huvudredare. I certifikat den 7 april framgår att Lund var ensam ägare och själv befälhavare på tremastskonaren Ethel av Edshultshall.  Den 27 augusti 1961, på resa från Halosenlahti i Finland med pitprops till Väja i Ångermanälven, sprang fartyget läck och sjönk 27 distansminuter öster om Bjuröklubbs fyr. Besättningen räddades men fartyget bärgades inte. Haveriet ansågs bero på att man inte skalkat luckorna. När hon sjönk flöt lasten i lastrummet upp med påföljd att däckslast och lasten i lastrummet försvann. Om luckor­na varit skalkade så hade hon flutit på lasten. Halosenlahti är namnet på en vik ca 30 km norr om Uleåborg, i höjd med Piteå. Där fanns en liten lastageplats där man hade lastat. Ethel avfördes från registret 1961. I 1958 års skeppslista var hon införd med 341 brt, 246 nrt, 450 tdw och med motor på 265 hk.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Båtologen 2007:4, Europeana förlisningsuppgift Ethel, Riksantikvarieämbetet och Statens maritima museer (sökväg på Europeanas hemsida - förlisningsuppgift Ethel), Segla för Tjörn, Sveriges skeppslista 1945, Bengt-Arne Johansson i Skärhamn, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.




Kommentarer