Järnbåtar F - H
Byggdes
1907 av stål på klink hos C. Cassens i Emden Tyskland och levererades i juni
månad till Leerer Heringsfischerei AG i Leer Tyskland. Hon var byggd som
segellogger med en 2-cyl compound ångmaskin på 110 hk, från Christiansen &
Meyer i Hamburg, som hjälpmotor. Hon mättes till 146,21 brutto och 71,64 netto
och hade måtten 28,55 x 6,53 x 3,10. Hon blev döpt till Caroline och fick
fiskeribeteckning AL 9.
Caroline
rekvirerades av den Tyska marinen den 17 december 1915 för att fungera som hjälpfartyg
i det pågående WW1. Hon fick då beteckning Q/A.S24 och a25. Hon blev emellertid
bedömd som ej användbar och återlämnades redan den 21 december. Hon fortsatte
fiska för samma redare och är nämnd 1939 då hon den 1 juni kom in till Lerwick
och lämnade sin fångst till Almuth AL36. Hon tog därefter in färskvatten innan
hon samma dag gick ut igen.
Den 20
februari 1940 såldes Caroline till R. Peter Rasmussen och G Metzner från
Hardeshöj i Danmark. De var troligen bosatta i Flensburg för fartyget behöll
tysk flagg med Flensburg som ny hemort. 1942 blev hon ombyggd till lastfartyg
och i samband med detta byttes ångmaskinen ut till en 2-cyl Skandia på 130 hk.
Hennes mättal uppges då ha varit 146 brutto och 72 netto med samma dimensioner
som tidigare. Innan Caroline såldes till Sverige 1952 övergick hon till
Rasmussen som ensam ägare och med bibehållande av Flensburg som hemort.
Enligt
S.S.T nr 2 år 1951 ansökte Agda Hermansson i Skärhamn i januari månad 1951 om
att få köpa Caroline från Peter Rasmussen i Flensburg för 50000 kronor plus
skonaren Sofie. Köpebrev undertecknades i Halmstad den 9 februari, då ovanstående
köpeskilling betalades och skonaren Sofie lämnades. Mätbrev på 161,24 brutto
och 111,14 netto utfärdades den 22 januari 1952 och i certifikat vid
registrering den 21 april 1952 framgår att partrederiet skeppare Olle
Albin Hermansson äger Fjordskär (som hon blivit omdöpt till). Enligt certifikatet är det Olle Hermansson
och hans båda söner, Erik Rune Olsson och Olof Enar Olsson, som
äger fartyget med 1/3 vardera. Rune Olsson var befälhavare. Det finns uppgifter
från oktober 1952 att hon mätts till 165 brutto, 82 netto och 200 tdw med dimensioner
29,99 x 6,49 x 3,10.
Den 11 april 1958 såldes Fjordskär till Gotland. Det var far och två söner som var köpare med 1/3 vardera. Fadern, Helge Anders Emanuel Sjögren, blev bästeman och huvudredare för partrederiet. Sonen, Helge Gösta Sjögren, blev befälhavare och sonen Folke Bror Anders Sjögren matros. De var bosatta i Kappelshamn vilket också blev fartygets hemort. Hon döptes om till Fårö och fick certifikat i det nya partrederiet den 18 april. Den 20 april mättes hon om till 164,63 och 113,58. På resa från Mäntyluoto Finland till Köpenhamn med sågade trävaror den 17 juli 1958 kantrade och sjönk hon utanför Ystad på djupt vatten. Hon hade i överbrytande sjö på förmiddagen fått förskjutning i däckslasten och slagsida som klockan 12.30 uppmättes till 75 grader. Maskinen stoppades och besättningen på tre man togs ombord på två tyska fartyg. Den 14 september anmäldes att fartyget hade sjunkit och totalförlist utanför Ystad den 17 juli och att hon ligger på djupt vatten och inte kan bärgas.
Mättal: Mätbrev
1907: 146,21/71,64, mätbrev 1942: 146/72, mätbrev 1952: 161,24/111,14, SL 1958:
161/85/200, mätbrev 1958: 164,63/113,58, Namn med början vid byggnation: Caroline,
Fjordskär, Fårö. Hemorter med början vid byggnation: Leer Tyskland, Flensburg Tyskland,
Skärhamn, Kappelshamn.
Källor: Sjömanshusmuseet
i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum,
Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, The Wrecksite, Tham Körner i Langwedel
Tyskland, Lloyd´s register of ships online, Handbuch fÿr die Deutsche
Handelsmarine 1930 sidan 282, 1935 sidan 264 och 1936 sidan 268.
![]() |
Fjordskär av Skärhamn ex Caroline av Flensburg och Leer.
Byggdes
av stål på klink 1936 av Karlstads Varv som ägdes av Wärmlands Rederi AB. Hon
blev döpt till Cally och försågs vid byggnationen med en 2-cyl Säffle tkm på120
eff.hk. Hon var byggd som en tremastad slätskonare utan toppsegel och i SST, nr
41 år 1936, skrevs följande om skapelsen:
”Cally
har ett vackert och väl balanserat skrov och man ser genast att fartyget icke
har det för många av de så kallade motorseglarna gemensamma felet att icke
kunna segla, d.v.s. att riggen icke tillkommit enbart för att ur
avgiftssynpunkt ge sken av att vara seglare. Segelareal 206 kvadratmeter”.
Hon
mättes den 22 september 1936 till 181,68 brutto, 124,58 netto och 260 tdw. Av
registreringscertifikat den 28 september framgår att skeppsmäklare Bror
Knut Andrén i Säffle var ensam ägare och att Carl Gottfrid Lehrman i Göteborg
var befälhavare. Säffle blev Callys hemort och enligt Lloyds register så var
hennes dimensioner när hon levererades 104.2 x 20.7 x 10.2 fot. En egenskap som
hon fick vid byggandet var att hon kunde trafikera Göta kanal med full last.
Den 26
augusti 1947 såldes Cally för 250000 kronor till direktör Harald Axelsson i
Malmö och den 15 september döptes hon om till Hagö. Certifikat den 18 februari
1948 anger att motorskonarskeppet Hagö tillhör Rederi AB Hagö i Malmö och att Bror
Reinhold Albinsson i Malmö var befälhavare. Bolagets styrelse utgjordes av
direktör Harald Axelsson och direktör Göte Ivar Ture Wallenberg, båda
bosatta i Malmö. Efter inköpet av Hagö överfördes hon till deras bolag, AB
Svenin, som blev namnändrat till Rederi AB Hagö.
Under
detta ägande fick hon 1951 en ny 2-cyl June Munktell tkm på 200 hk från
Jönköpings Motorfabrik. Hon byggdes dessutom om och förlängdes med sex meter på
Nya AB Falkenbergs Varv. Detta blev klart den 3 juli 1953 med intyg den 13
juli. Ombyggnaden torde även ha inneburit att större delen av riggen togs bort.
Certifikat den 22 juli 1953 visar att skeppare Bror Helge Nordahl i Malmö
blivit ny befälhavare. I SL 1951 är Hagö upptagen med 182/125/225 och dimensioner
29,45 x 6,97 x 2,76 innan förlängning och ombyggnad. I SL 1958 är motsvarande
uppgifter 222/145/330 och 35,61 x 6,94 x 2,77 efter förlängningen.
Den 14
maj 1956 ändrades säte för bolaget som ägde Hagö. Det innebär att bolaget innan
dess bytt ägare och den nye ägaren var Gustav Vilhelm Oskarsson på
Parkgatan i Skärhamn. Han var ensam ägare till bolaget med tillhörande fartyg
och han var även Hagös befälhavare. Hennes hemort ändrades vid övertagandet
till Skärhamn. Där blev hon kvar i 8 år.
Nästa
hemort blev Gerlesborg dit hon såldes för 175000 kronor den 17 mars 1964.
Partrederiet skeppare Ture Valdemar Larsson i Gerlesborg var köpare och Larsson
som ägde 2/3 själv var även befälhavare ombord. 1/3 ägdes av Rederi AB
Navigator i Malmö vars styrelse utgjordes av de båda bröderna Egon och Ossian
Stjerna. Dessa drev även annan verksamhet med rederi och skeppsmäkleri.
Certifikat utfärdades den 6 april 1964. De behöll Hagö till 1971 då hon såldes
till Finland.
Hagö kom
att få Loviisa som hemort när John Wilhelm Backman och Bertel Hedman i
Borgå köpte henne den 22 mars 1971 för 80000 kronor. Hon fick behålla sitt namn
och finns i FSL 1972 - 1975 som Hagö med John Wilhelm Backman som ägare
och Loviisa som hemort, registrerad med nummer 533. Enligt Båtologen sidan 208
år 1980 såldes hon därefter i juni 1980 till Runar Gustafsson i Borgå för att
användas i sandfarten mellan Borgå och Helsingfors. Hon finns i Databasen för
Finlands Handelsflotta med bibehållet namn och registrerad, med Borgå som
hemort med nummer 576, på Runar Gustafsson under åren 1981 – 1983 och på Runar
Henrik Johannes Gustafsson under åren 1984 – 1987. Enligt uppgift finns hon i
FSL med Runar Henrik Johannes Gustafsson som ägare till och med 1990.
Det har inte gått att få fram tillförlitliga uppgifter i tryckta källor om
ägarbyte 1983. Det mesta tyder på att det var samma ägare från 1980 till 1990,
bröderna Runar och Torvald Gustafsson från Grännäs i Borgå landskommun med
Runar Gustafsson som huvudredare.
I september
1990 sålde Runar Gustafsson Hagö till Independent Rahoitus OY. Det verkar vara
ett finansbolag som finansierade inköpet åt Vallin Herkku OY. Hagö fortsatte ha
Borgå som hemort. De exakta planerna för fartyget var oklara men Båtologen
skriver på sidan 41 år 1992 att ”akterhuset och andra däcksanordningar har
under sommaren rivits bort, då fartyget låg på land vid Nordsjövarvet i
Helsingfors. Hon har nu åter lyfts i sjön och ska byggas om till motorseglare”.
I FSL 1992 står att hon ägs av Independent Rahoitus Oy (Vallin Herkku OY) med
Borgå som hemort. Sandfarten till Helsingfors var slut i och med Runar Gustafssons
försäljning. Hagö övergick istället till att bli verksam inom restaurangbranschen.
Den 27
juni 1994 såldes hon igen. Köpare var Kansallishoitus OY i Borgå med bibehållen
hemort. Namn och hemort ändrades däremot när Sinna Company OY i Helsingfors den
7 juli 1994 köpte Hagö och döpte om henne till Marival med Helsingfors som
hemort. Hon är då registrerad som motorfartyg men det finns också en obekräftad
uppgift att hon skulle vara registrerad som pasagerarfartyg. Nästa ägare den 13
oktober 1998 blev Leonia Rahoitu OY som leasade ut fartyget till Savo-Karjalan
Ravintolat OY, fortfarande med Helsingfors som hemort.
Alltsedan
sandfarten tog slut användes Hagö som restaurang eller verksamhet som ligger i
dess närhet. Herkku betyder delikatesser och Ravintolat betyder restauranger. Den
17 maj 2002 blev Marival såld till den nuvarande ägaren, Jet Set Bar OY i
Joensuu i Norra Karelen. Platsen ligger vid sjön Pyhäselkä, som nås genom Saima
kanal från Viborg via Villmanstrand. Ny hemort blev Joensuu och enligt
verksamhetens hemsida, ”Kuunari Elina”, blev hon vid köpet namnändrad till
Elina. Även denna ägare verkar inom restaurangbranschen och driver rörelsen på
Kuunari Elina på sommaren med servering utomhus på fartygets däck och på en extra
ponton intill styrbordsidan och på kajen. Hon har blivit ombyggd vid flera
tillfällen för att bli restaurangbåt. Fotografier från augusti 2020 visar att
hon ligger kvar i Joensuu som restaurang under sommaren med servering och musik.
Förkortningar:
SST = Svensk Sjöfartstidning, tkm = tändkulemotor, tdw = ton dödvikt, SL =
Sveriges skeppslista, FSL = Finlands skeppslista, OY = finskt aktiebolag.
Mättal:
Mätbrev 1936: 181,68/124,58, SL 1970: 222/145/300. Mättal Databasen för Finlands
Handelsflotta 1971 – 1987: 222/145/310. Namn med början vid byggnation: Cally,
Hagö, Marival, Elina. Hemorter med början vid byggnation: Säffle, Malmö,
Skärhamn Gerlesborg, Borgå Finland, Lovisa Finland, Borgå Finland, Helsingfors
Finland, Joensuu Finland.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Teknisk Tidskrift 16 januari 1937, Databasen för Finlands Handelsflotta, Merihistoria.Fi – Sjöhistoriska.Fi, Finska hemsidan Kuunari Elina, Marenkulkulaitos – Sjöfartsverket Finland Fartygsstatistik 1994, 1998, 2000 och 2002, Skutor och Skeppare från Sibbo i väst till Pernå i öst, Suku forum i Finland, Hemsidan ”Kuunari Elina” – kuunari betyder skonare, Face Book – Kuunari Elina.
Tremastskonaren Hagö av Malmö ex Cally av Säffle,
efter 1947 men innan förlängning 1953 då även riggen reducerades. Bilden sägs
vara från Hälsingborg. Fotografen okänd.
Hagö av Porvoon mlk (numera Borgå Finland) som
sandskuta. Fotografen okänd.
Kuunari Elina av Joenuu ex Marival ex Hagö ex Cally. Som framgår av bilden har serveringen utökats med en flytande ponton i anslutning till fartygets styrbordssida. Fotografen okänd.
Kuunari Elina ex Marival av Helsingfors ex Hagö ex
Cally som restaurang i Joensuu vid Saima kanal 2016. Fotografen okänd.
Byggd av
stål 1905 i Vlaardingen av J.S. Figée Jr som segellogger utan motor med namnet
Sirius A.E.60. Hon byggdes för drivgarnsfiske för Heringsfischerei Dollart AG i
Emden. Mättal och dimensioner var 94,67 brutto, 75,19 netto och 24,13 x 6,51 x 2,88.
Vid fiske i Nordsjön under WW1, under befäl av Jann Saathoff, blev hon på
eftermiddagen den 5 augusti 1914 tagen i beslag av den brittiska kryssaren
Birmingham och bogserad ca 60 sjömil österut. Under den kommande natten kom
order om hennes frisläppande. Detta var dock förenat med att hon skulle inställa
sig i Norge där hon skulle hållas kvar. Vad som sedan hände är inte känt.
Det man vet om henne efter händelsen
under kriget 1914 är att hon blev förbyggd och fick motor år 1928. Hon ägdes då
fortfarande av Heringsfischerei Dollart AG i Emden. Motorn som monterades var
en 2-takts 2-cylindrig motor av märke Bergedorff
Hanseatische Motorengesellschaft på 120 eff.hkr från 1915. Vid mätningen efter
förbyggningen och motorinstallationen blev mättal och dimensioner 102 brutto,
51 netto och 24,04 x 6,50 x 2,82. Efter förlängning 1934 fick hon vid mätning i
april månad samma år istället 115 brutto, 60 netto och 26,64 x 6,49 x 2,83. Förlängningen som gjordes
ökade även längden enligt Lloyds register från 78.9 fot till 87.4 fot. Det är
ungefär samma resultat som i meterangivelserna ovan, 2,6 meter. I registret är samma
ägare uppgiven t.o.m. 1939.
Den 4
maj 1939 skrevs köpebrev i Bremen då Sirius såldes till Edshultshall. Hon
mättes i Sverige den 24 februari 1940 efter ombyggnad i Marstrand till
fraktare. Man byggde då en extra trall i lastrummet för att minska djupet och
hålla brt under 100. Hennes mättal och dimensioner angavs då till 97,71 brutto
och 67,13 netto samt 27,51 x 6,51 x 2,16 med ett djupgående på 3,1 meter. I
registreringscertifikatet den 6 juli för motorgaleasen Sirius framgår att hon
ägs av partrederiet skeppare Oskar Mauritz Nilsson med Edshultshall som hemort.
Det var far och två söner från Edshultshall som var delägare i partrederiet med
1/3 vardera. Sönerna var Nils Bernhard Henry Nilsson och John Reinhold
Nilsson. Den 2 oktober 1940 fick hon nytt certifikat med samma ägare. Där anges
även hennes distriktsnummer för fiske som LL 142. Under tiden i Edshultshall
alternerade sysslan som befälhavare mellan far och sonen Johan Reinhold. Man satte
1943 in en ny Bolinder motor på 120 hk och i samband härmed blev Sirius ommätt
till 99,64 brutto och 62.88 netto.
Den 27
februari 1945 såldes hon till Karl Erik Olausson i Skärhamn för 75000 kronor.
Av certifikat den 1 mars 1945 framgår att Sirius blivit motorgaleas och omdöpt
till Hamnfjord och att Erik Olausson var ensam ägare och fartygets befälhavare.
Behörighet hade han fått på den första skepparkursen i Skärhamn 1942. Den extra
trallen i lastrummet togs bort och hon blev ommätt i december 1945 till 126,38
brutto och 88,33 netto. Under tiden i Skärhamn anlitade Erik i perioder Gustav
Valdemar Karlsson och Arne Osvald Johannesson som befälhavare på fartyget. Hamnfjord
såldes till Göteborg den 24 oktober 1946 för 115000 kronor.
Certifikatet
är daterat den 29 oktober och köparna i Göteborg var ett partrederi med köpman
Axel Mauritz Bergström i Agnesberg som huvudredare och delägare med 6/20. Motorgaleasen
Hamnfjord fick nu Göteborg som hemort. De övriga delägarna var köpman Algot
Marinus Bergström i Göteborg med 5/20, köpman Arvid Bergström i Göteborg med 5/20
och skeppare John Olof (Olle) Verner Larsson från Smögen med 4/20. Olle Larsson
från Smögen var befälhavare. Vid ommätning 1947 redovisas hon till 126,36
brutto och 88,33 netto med dimensionerna 27,71 x 6,54 x 2,59. Karl Ivan Simonsson
från Skärhamn avlöste som befälhavare den 22 december 1948. Han köpte med sin
far och en annan delägare tremastskonaren Toftö i mars månad 1950 varför han
lämnade sin befattning på Hamnfjord. I hans ställe kom E.J. Andersson från
Mollösund den 4 april 1950 och tog över fram till försäljningen 1953.
Nästa
hemort blev Hovenäset. I certifikat den 18 mars 1953 framgår att ”fiskemotorgaleasen
Hamnfjord” tillhör partrederiet fru Lina Margit Viola Blomqvist med
Hovenäset som hemort. Hon hade själv 1/10 i partrederiet medan hennes man, befälhavaren,
skeppare Einar Magni Wenzel Blomqvist, hade 9/10. De hade köpt Hamnfjord för 118300
kronor den 14 mars 1953. Den 6 mars 1958 utfärdades intyg att fartyget
omändrats till motorfartyg och i nytt certifikat den 19 mars framgick att
fartyget nu var m/s Hamnfjord med samma ägare.
De sålde
henne till köpare på Fotö för 80000 kronor den 24 februari 1961. I en sen
anmälan den 5 mars 1962 om ägandet av fartyget meddelades att Hamnfjord tillhör
partrederiet fiskare Alek Karl Janne Jansson, fiskare Folke Henry Jansson och
fiskare Karl Alek Jansson. Den sistnämnde var far till de två först nämnda. De
hade alla tre 1/3 vardera i partrederiet och var alla bosatta på Fotö som nu blev
Hamnfjords hemort. När ovanstående anmälan gjordes så hade redan köpebrev
undertecknats den 19 januari 1962 om försäljning. För 50000 kronor såldes hon
till köpare i Köpmannebro mindre än ett år efter inköpet. Detta blev således en
förlustaffär för delägarna på Fotö och den hastiga försäljningen kan ha berott
på ett hastigt insjuknande. Fadern Karl Alek Jansson avled nämligen den 4 april
samma år.
Det var
skeppare Gustaf Johan Vilhelm Sahlning i Köpmannebro som övertog Hamnfjord och
i certifikat den 9 maj 1962 redovisas m/s Hamnfjord med Köpmannebro som hemort
och Sahlning som ensam ägare och befälhavare. Sahlning hade behörighet av 2:a
klass från 1949. Den 16 december 1964 meddelades att fartyget sålts till
Finland. Köpebrev på 40000 kronor undertecknades samma dag med skeppare Birger
Norrback i Sideby Finland som köpare. Hamnfjord behöll namnet i Finland och
blev registrerad i Kristinestad med nummer 70 med Sideby som hemort. Inte
heller detta ägande blev långvarigt. Reden den 4 augusti 1965 såldes Hamnfjord
tillbaka till Sverige.
Vrakentreprenör
Carl Valdemar Christensen i Örnsköldsvik fick då betala 49000 kronor för
Hamnfjord. I certifikat den 8 juni 1966 framgår att Christensen var ensam ägare
och att skeppare Erik Viktor Hortell i Sunnansjö Nordmaling var befälhavare. I
Svensk Sjöfartstidning nr 45 år 1966 kunde man läsa att Hamnfjord användes för
att transportera skrot från bärgningen av Sveabolagets m/s Munin som gått på
grund och blivit vrak vid Sydostbrotten i Norra Kvarken den 8 oktober 1964. Den
1 juni 1971 anmäldes att fartyget tjänstgör som arbetsplats för sönderbränning
av undervattensvrak och i certifikat den 14 juni är hon benämnd ”vrakfiske m/s
Hamnfjord”. I samband med Kramfors Bogserbåtars konkurs 1973 köpte Christensen
in överbyggnaden från s/s Björn 10365 (tidigare Styrbjörn) vilken överfördes
till Hamnfjord. I oktober 1974 bogserade hon f.d. skärgårdsbåten m/s Burö, som
Christensen inköpt för skrotning, till Ystad där skrotningen utfördes. 1976
finns hon upptagen till 128 brutto, 77 netto och med dimensionerna 26,64 x 6,54. Motorn
redovisas då till 205 hk. Minskningen av hennes längd med ca 1 meter beror troligen
på att vid ombyggnad med den nya styrhytten så gjordes aktern platt istället
för att tidigare ha varit rund. Det finns även uppgifter om att hon i augusti
1977 blivit upplagd i Örnsköldsvik.
Hamnfjord
fortsatte ha Örnsköldsvik som hemort. Från 1985 till 1987 står partrederiet
Paul Bengt-Arne Pettersson i Örnsköldsvik som ägare i skeppslistan med
140 brutto och 80 netto. Pettersson var huvudredare i ett partrederi som köpte
fartyget den 27 december 1982 för okänt belopp. Partrederiet bestod, förutom
Pettersson, av ytterligare fyra personer. Samtliga delägare hade 1/5 vardera.
Vid övertagandet visar registerutdrag från Sjöfartsverket att fartyget,
upptaget som vrakfiskemotorskepp, var mätt till 128 brutto och 77 netto och var
utrustat med en motor på 150 kW med beteckningen Volvo Penta TMD 96B och
tillverkningsår 1963. Hennes mått angavs till 29,34 x 6,54. Delägarna i
rederiet var Edward Oscar John Darlington i Stockholm, Erik Arne
Eriksson i Domsjö, Paul Bengt-Arne Pettersson i Själevad, Arne Gereon Rubin i Nordfriesland
Tyskland och Anders Ingemar Wiklander i Överhörnäs.
I
tidningen Båtologen sidan 28 år 1988 nämns att Hamnfjord såldes till Curt
Hansson i Fårösund i november/december 1987 och från annan källa finns uppgifter
att det var flera delägare som tillsammans med Hansson gjorde köpet i november
1987 för 295000 kronor. I skeppslistan för 1988 till 1996 finns hon upptagen på
Curt Hansson med Fårösund som hemort. Efter detta köp genomgick hon renovering
vid Finnboda Varv i Stockholm år 1989. Man byggde då om henne till
dykerifartyg, bytte de flesta bottenplåtarna och satte in en 6 cyl Scania DSI II
på 300 hk. Mycket tyder på att detta motorbyte inte blivit anmält. Efter dessa
förändringar mättes hon samma år till 140 brutto och 80 netto. Dimensionerna
angavs till 28,44 x 6,54 x 2,62. Hon avfördes från det svenska registret den 24
juni 1999 som såld till utlandet och hade då, enligt registret, den tidigare
nämnda Volvo Penta-motorn som maskineri vilket bara kan bero på att den 1989
installerade Scania-motorn aldrig anmäldes.
Hamnfjord såldes till en David Nurse från Uxbridge England, som för 20000 pund blev ägare till fartyget. Hon fick behålla namnet men blev den 22 juli 2001 upplagd i Southampton för försäljning. Den första som nappade var en person från Nederländerna. Det var år 2003 när han åkte till Southampton för besiktning. Enligt honom så hade Hamnfjord då den 6-cyl Scania-motor som nämnts ovan och den fungerade bra då. Men av olika orsaker blev inte köpet av. Under 2011 och 2012 sägs Hamnfjord ha varit såld till två olika holländare men inget av köpen fullföljdes. Under 2018 skulle hon ha sålts till en engelsman och döpts om till Sirius, men inte heller detta köp fullföljdes. Hon förflyttades i början av november 2016 till Portsmouth Ship Breaking - Pounds Scrapyard i Portsmouth på grund av att man hittade en cannabisodling ombord. Där sjönk hon vid sin kajplats i slutet av december 2019. Hon befinner sig fortfarande i samma tillstånd, dvs på botten vid sin kajplats, men är helt synlig vid ebb.
Mättal: Vid
byggnation 1905 94,67/75,19, 1934 efter motorinstallation och förlängning
115/60, Mätbrev 1940: 97,71/67,13, SL 1943 99,64/62,88, 1945 117,33/78,13, SL
1951 126,36/88,33, SL 1988 140/80, SL 1998: 140/80. SL 1951 – 1964 170 tdw.
Namn med
början vid byggnation: Sirius AE60, Sirius, Hamnfjord. Hemorter med början vid
byggnation: Emden Tyskland, Edshultshall, Skärhamn, Göteborg, Hovenäset, Fotö,
Köpmannebro, Sideby Finland, Örnsköldsvik, Fårösund, Uxbridge England,
Southampton England och Portsmouth England.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Face-book – (Portsmouth Ship Breaking – Pounds Scrapyard), Sjöhistoriska Museet, Shipspotting, Databasen för Finlands handelsflotta, Lloyds register 1931 – 1945, Tham Körner i Langwedel Tyskland, Hemsidan Noatun LL 17 Anna, Nils-Arne Holmström i Mollösund (systerson till Erik Olausson), Transportstyrelsen, Sjöfartsverkets arkiv samt icke namngivna båtologer i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet.
Hamnfjord av Örnsköldsvik. Ombyggnad 1973 med styrhytt från SS Björn, tidigare Styrbjörn. Skylten ”Björn Kramfors” fick följa med styrhytten till Hamnfjord. Den blev senare övermålad med ”Hamnfjord Fårösund”.
Hamnfjord
av Southampton. Upplagd i Southampton sedan den 22 juli 2001. På bilden är hon
fortfarande i gott skick. Fotograf: davidships 1 januari 2008
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Databasen för Finlands handelsflotta, Isiosän Laivat (Farfars båtar) av Raimo A. Wirrankoski, Korpilahti Facebook.
Hugo 7616
Hon
såldes till Djupekås för 6300 gulden av två holländska NV (aktiebolag) enligt
köpebrev från 1929 utan datum. Försäljningen av Hugo var publicerad i holländska
Algemen Handelsblad den 8 augusti 1929 med upplysning om att hon i Sverige
skulle byggas om till fraktfartyg. De
två bolagen som sålde Hugo var NV Visscherij Maatchappij Hugo och Exploitatie
& Administatie Maatschappij Shamrock 1. Det senare av de båda säljande
bolagen var bildat 1920 i Ijmuiden. Detta
publicerades den 10 februari 1920 i De Standaard. Bolaget verkade inom
management för ett stort antal sillfiskefartyg, (däribland Hugo). I styrelsen
satt, bl. andra, herrarna Perquin och de Vries som nämnts i föregående stycke.
Köpare i
Djupekås var skepparen Karl Johan Hedberg. Han var ensam ägare och själv
befälhavare. Hon mättes i Sölvesborg den 7 december 1929
till 99,59 brutto och 64,64 netto. Den 20 mars 1930 fick fartyget
registreringscertifikat som motorgaleasen Hugo med Djupekås som hemort. Sedan
hon köptes hade en Bolinder motor på 56 eff.hk satts in. Den 2 mars 1936 såldes
hon genom köpebrev i Karlshamn för 40000 kronor.
Köparna
var från Gullholmen och i Certifikat den 23 mars1936 kan man läsa att
motorgaleasen Hugo tillhör partrederiet skepparen Olof Artur Jakobsson
på Gullholmen. Han vars huvudredare och ägde hälften i fartyget. Den andra
hälften ägs av fartygets befälhavare, skeppare Charles Wilhelm Karlsson
på Gullholmen. Med nytt skepparbrev blev Artur Jakobsson befälhavare från den
11 juni till den 14 september 1936 då Charles Karlsson åter blir befälhavare
fram till försäljningen till Skärhamn den 28 mars 1944.
Det var
August Valfrid Olsson i Skärhamn som köpte fartyget för 62000 kronor. I
certifikat den 1 april 1944 framgår att han var ensam ägare och själv
befälhavare. I december samma år anmäldes att fartyget var utrustat med en Skandia
2-takt tkm på105 hk som var tillverkad 1939.
Den 31
januari 1946 klockan 12.30 då Hugo var på resa Göteborg-Lübeck med last av
gåvopaket från USA i den minsvepta rännan ca 6 sjömil NO om Stevens fyr,
minsprängdes fartyget. Klockan 16.30 tog den danska kuttern, Nanna av Stubbekiöbing,
Hugo på släp och försökte bogsera henne i hamn. På grund av läckage från
minsprängningen sjönk hon klockan 18.30 ca 200 -
Valfrid
Olsson i Skärhamn köpte också den tvåmastade skonaren Svan 7133 den 15 mars
1946 och hyrde in en befälhavare. Valfrid mönstrade själv som befälhavare den
15 maj 1946 och den 9 september samma år försvann fartyget med man och allt
sedan man lossat gåvopaket i Lübeck och avgått med destination Köpenhamn.
Runa
fortsatte att segla under dansk flagg med Carl Petersen som redare tills han
1959 arresterades för smuggling och för spioneri för Östtyskland. Han greps
tillsammans med den dansk som då ansågs vara Danmarks största smugglare,
Tailor-Fritz. När de greps i Skaelskör hamn hade de 800000 cigaretter och 50
flaskor sprit ombord i sin specialutrustade snabbgående motoryacht.
Smuggelvarorna hade de hämtat i Östtyskland. I pressen benämndes detta ”Kögebuktens
smuggel- och spionhärva”. Petersen dömdes 1960 till tre års fängelse och
flyttade senare till Stralsund. Runa var aldrig inblandad och hon såldes samma
år som han blev dömd.
Hans J.
Larsen i Gyldenspjaet Praestö köpte Runa år 1960. Han satte redan samma år in
en Alpha Diesel som i skeppslistan 1963 är upptagen till 150 hk. Med den nya
ägaren ändrades namnet till Haka med Fakse Ladeplats som bibehållen hemort.
Redarens hemvist i skeppslistan från 1961 är Skibinge Hestehave (Praestö). 1969
såldes hon till Börge Johansen i Havneby på ön Römö på Danmarks västkust. Där
blev hon omdöpt till Susanne Bo med Havneby som hemort. Börge Johansens hemvist
var Vråby Römö.
Efter
detta var det slutseglat i Danmark och Europa för loggern. Hon såldes nämligen 1975
till The Baltic Scooners Ass (Peter Wood) i Västindien och blev då omdöpt till
Gefion. Enligt Båtologen sidan 312 år 1976 var hon såld till Guyana. Hon avgick
från Southampton den 17 mars 1975 med destination Demerara i Guyana. Demerara
är namnet på en flod som mynnar ut i Guyanas huvudstad Georgetown. Där finns
också en hamnstad med samma namn ca 10 km uppför floden. Den 24 mars avgick man
från Madeira där man gjort ett stopp. Båtologen nämner fartyget ytterligare en
gång, på sidan 111 år 1977 skriver man att hon ägs av Baltic Scooners Ass med
Georgetown som hemort. Vad som hänt med henne därefter är inte känt.
Mättal:
Mätbrev 1929: 99,59/64,64, SL 1945: 99,48/63,97/160, DSL 1970: 100/53/159, DSL
1975: 100/53. Namn med början vid byggnation: Hugo, Runa, Haka, Susanne Bo,
Gefion. Hemorter med början vid byggnation: Ijmuiden Holland, Djupekås,
Gullholmen, Skärhamn, Faxe Ladeplats Danmark, Praestö Danmark, Havneby Danmark,
Georgetown Guyana Västindien.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och
gamla båtar Skärhamn, National Archives den Haag, Delpher Newspapers utvecklat
av KB Nationale Bibliotheek i Holland, Dansk Söulykkestatistik 1946 nr 154,
Danmarks skeppslista, Perlen Yacht Website.
Offentliggörandet
av loggern Hugos sjöättning 1915 i Nieuwe Wlaardingsche Courant den 17
november 1915.
Kommentarer
Skicka en kommentar