Pater Noster - Nr 9363


Byggdes som fraktfartyg 1924 av N.V. Scheepsbouw Maatschappij Bakkerskil i Krimpen an der Lek. Nederländerna. Redaren, Harm Mulder BZN i Rotterdam, döpte henne till Appolinaris med Rotterdam som hemort. Hon mättes till 148/96/180 med måtten 26,26 x 6,25 x 2,18 och utrustades med en 2 cyl 2 takt tkm motor på 80 hk från NV Kromhout Motoren Fabriek i Amsterdam. 1937 såldes hon inom Rotterdam och blev omdöpt till Nisi Deo och 1942 fick hon Amsterdam som hemort med ny redare. I juni månad 1943 togs hon i beslag av Deutsche Kriegsmarine sedan hon strandat vid Stolpmünde på resa från Delfzijl till Memel. Stolpmünde var då tyskt territorium men heter idag Ustka och ligger i Polen. Även Memel var tyskt område men heter idag Klaipeda och ligger i Litauen. Tyskarna döpte om henne till Charlotte. 

Hon återlämnades till nederländska staten 1946 och återfick då sitt namn, Nisi Deo. Året därpå såldes hon inom Nederländerna och blev då Wota av Gasselternijven med maskinbyte till en 6 cyl 4 takt GM på 165 hk. Efter kollision med ett annat fartyg i Langelands Belt i februari 1948 sjönk hon men blev bärgad och införd till Rudköbing för reparation och ytterligare ett maskinbyte. Hon fick då en 6 cyl 2 takt Alpha diesel på 120 hk som blev monterad samma år.


Till Skärhamn kom hon 1952 från Danmark, där hon varit hemmahörande som Bibe av Odense sedan 1950. Ett partrederi med Hans Sune Hansson som huvudredare köpte fartyget. Det överfördes samma år till ett nytt partrederi med oljeförsäljare Johan Patrik Karlsson som huvudredare. Priset finns i olika källor angivet till 140000 kronor och 185000 kronor. Överlåtelsen ägde rum den 27 juni 1952 och hon döptes om till Pater Noster med Skärhamn som hemort. Johan Patrik Karlsson (kallad Maström) var delägare med 1/7. Övriga delägare var Ralf Bernt Göte Hansson, som var fartygets befälhavare, med 2/7, hans bror Hans Sune Hansson 2/7, Lucien Roger Karlsson 1/7, alla från Skärhamn samt Bror Hermansson i Valsäng Klövedal 1/7. Bröderna Sune och Ralf Hansson hade just sålt galeasriggade Amalia 6159 som de ägt tillsammans och Sune köpte senare del i järnbåten Instö 9109.


Pater Noster blev kvar i Skärhamn till den 13 januari 1954 då hon såldes till Ronehamn för 150000 kronor. Nästa hemort blev Helsingborg där man, innan försäljning till Rönne på Bornholm år 1961, gjorde fisketurer på sundet som Anne av Helsingborg. Hon fick efter försäljningen till Danmark och hemort Köpenhamn, en ny Alpha diesel på 180 ehk insatt 1961 och nytt namn ”Anno”. I januari 1967 grundstötte hon vid Mölen (ost om Langesund) på resa från Fredrikshamn till Heröya (vid Porsgrunn) i barlast. Hon drogs loss men hade svåra skador varför hon bogserades till Stavanger där motorn monterades ur innan hon skrotades samma år.



Mättal: Vid byggnation: 148/96/180, DSL 1952: 145/91/159, SL 1952: 149,88/97, DSL 1967: 146/75/159. Namn med början vid byggnation: Apollinaris, Nisi Deo, Charlotte, Nisi Deo, Wota, Bibe, Pater Noster, Anne, Anno. Hemorter med början vid byggnation: Rotterdam NL, Flushing (Vlissingen) NL, Rotterdam NL, Amsterdam NL, Stolpmunde Tyskland, Haag NL, Gasselternijveer NL, Odense Danmark, Skärhamn, Ronehamn, Helsingborg, Köpenhamn Danmark.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn,  medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Museet for söfart – Helsingör, Stichting Maritiem Historische Databank NL, Dansk söulykke - statistik 1967 och 1968, Danmarks skibslister.






Apollinaris av Rotterdam före 1937.


Nisi Deo före 1947.


Wota av Gasselternijven ex Nisi Deo ex Charlotte ex Nisi Deo Ex Apollinaris på varv 1948. Det verkar inte vara riktigt. Ventiler framför styrhytt och plåtarna på backen stämmer inte med de tidigare bilderna.


Pater Noster Av Skärhamn






Anne ex Pater Noster av Skärhamn.






 Anne ex Pater Noster av Skärhamn, utan mesan. 






Kommentarer