Barbro - Nr 7641

                                                                                                                             

Barbro var byggd i fur och ek som tvåmastad skonare av Karl Axel Gustaf Groth i Sjötorp 1930 för egen räkning och med namnet Barbro. I skeppslistan 1931 redovisas hennes mättal och dimensioner med 99,95 brt, 90,19 brt under däck, 71,85 nrt, 22,15 längd, 6,95 bredd och 2,44 djup. Skeppsbyggmästaren var själv ägare och hemorten var Sjötorp. Hon fick motor på 50 hk vid leveransen. Bilattesten är daterad den 15 maj 1930 och av registreringscertifikatet den 20 maj 1930 framgår att Karl Erik Gustavsson i Lidköping var Barbros förste befälhavare. Till och med 1938 seglade hon för varvsägaren själv.
Den 1 maj 1931 blev Ivar Folke Olsson från Lidköping befälhavare. På resa från Lübeck till Karlstad den 26 juni 1932 råkade Barbro ut för rigghaveri NNV Tången. Det är troligen Tången på Styrsö som menas. Hon skulle då gå in i inseglingsrännan till Göta älv. Året därpå gick hon på grund den 31 juli vid Västra Dagskärsgrundet i Vänern när hon var på resa från Odense till Otterbäcken med last av järnskrot. Den 14 november 1937 inträffade ytterligare ett olyckstillbud för Barbro. Hon befann sig då i Göta älv på resa från Lidköping till Hamburg när hon i Svår tjocka kolliderade med s/s Thyra av Göteborg. Skadornas omfattning nämns inte.

1938 såldes Barbro för 42 000 kronor till ett partrederi i Skärhamn med Johan Patrik Andersson som huvudredare och delägare med 1/3. Certifikat utfärdades den 31 mars. Hans bror, Fritiof Valfrid Andersson, var befälhavare och delägare med lika stor andel. Ett tredje syskon, Axel Birger Andersson, var också delägare med samma andelstal. Han var född den 10 januari 1914. Patrik Andersson var född den 29 juni 1902 och ogift. Han bodde på Magasinsgatan 9 i Skärhamn. Fritiof Andersson var född den 18 mars 1908 och gift med Elvy Helen Johansson som var född den 21 april 1915 i Skärhamn. De bodde på Storgatan 15. Birger var gift med Ethel Louise Ruckman som var född i Falmouth Massachusetts USA den 15 februari 1914. Hon var dotter till Oskar William Ruckman och Hulda Nikolina Simonsson som hade emigrerat till USA men återvänt till Sverige. De var födda i Sältebo Klövedal 1884 och i Säby Nordgård Stenkyrka 1890.



     Barbro hade Skärhamn som hemort mellan åren 1938 och 1955. Bilden tillhör Fritiof Anderssons barn.

De tre bröderna var födda i Skärhamn och deras föräldrar var Anders Olsson och Betty Pettersdotter på Magasinsgatan 9. De var födda i Toftenäs 1864 och Skärhamn 1873. Barbro blev i april 1940 kvarhållen i Aalborg av tysk militär men släpptes den 5 maj. Hon blev omriggad till galeas 1941 och i samband härmed utfördes även reparationer samt installerades en ny Säfflemotor på 120 hk. Anmälan om motorbytet inlämnades den 16 december 1941. Nytt certifikatet blev daterat den 18 december. Birger var befälhavare från den 20 april 1942 till den 28 april 1944 då Fritiof återkom på den befattningen som han därefter innehade till försäljningen 1955. Av Sveriges skeppslista 1945 framgår att Barbros lastförmåga var 175 tdw. Hon kunde ta trälast på 57 std eller 7 000 kubikfot i lastrummet och hennes djupgående var 3,15 meter.
Barbro såldes 1955 för 59 000 kronor till Karl Oskar Göte Lindbom. I certifikat av den 31 maj framgår att han var ensam ägare till Barbro av Hamburgsund och själv befälhavare. Han anmälde den 6 februari 1961 att hon hade motor på 160 hk. Två år senare, den 13 april, sålde han sitt fartyg för 30 000 kronor. I 1963 års skeppslista är mättal och dimensioner redovisade med 107 brt, 64 nrt, 23,35 längd och 2,44 djup. Köpare var Nils Hilding Bernhard Magnusson Götberg i Lerbäcken Brandstorp. Han var ensam ägare och själv befälhavare. Barbro fick då Brandstorp som hemort ett kort tag innan hon samma år avfördes från det svenska skeppsregistret.



Hon såldes till Finland den 24 maj 1963 för 41 000 kronor och bibehållet namn. Köpare var Emil Waldemar Gustavsson och Gunnar Bernt Lindberg i Borgå med lika delar. Hon fanns i registret för Finlands handelsflotta registrerad på Emil Gustavsson från Vålax och med Borgå i Finland som hemort från 1964. Lindberg avled 1964 och Emils bror, Per Gustavsson Vålax, kom då in som delägare i Lindbergs ställe. Mellan åren 1965 och 1970 ägdes hon av Einar Nykvist från Härpe på Sarvsalö Finland. Hon hade under hans redarskap Pernå som hemort 1966 – 1970 (Pernaja på finska). Under åren som Nykvist ägde Barbro gick hon i sandfart från Vessö i Borgå skärgård till Helsingfors. 1970 medverkade hon vid fyrbygge i Finska Viken. 1971 ägdes hon av Helsingin Merikalastus OY Helsingfors. Hon såldes 1972 till Toiminimi Hinauspojat i Helsingfors. Ägaren 1971 kan översättas till Helsingfors Havsfiskare AB och det sistnämnda till Firma Bogserkillar (ungefär). Toiminimi Hinauspojat var registrerade redare 1972 - 1973. Barbros hemort från 1971 till 1977 var Helsinki men det finns inget nämnt om ägare efter 1973.

Efter 1977 är hon inte längre registrerad som handelsfartyg i registret för Finlands handelsflotta. Det kan innebära att hon registrerats som nöjesfartyg. I det finska registret var hennes lastförmåga redovisad till 200 tdw vid 3,2 meters djupgående. Barbro förliste 1982 i Stråksundet, som är sundet mellan Emsalö och Hexalö, ca 20 kilometer söder om Borgå.     


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Segla för Tjörn, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1931, 1933, 1935, 1945 och 1963, Family Search - Massachusetts Births, Finlands Sjöhistoriska museum – Databasen för Finlands handelsflotta, Sandfarten från Borgå skärgård till Helsingfors, Skutor och skeppare från Sibbo i väst till Pernå i Öst, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.









Kommentarer