Undine - Nr 9364 - IMO 5254925

Byggdes 1952 i Hammelwarden Brake av C. Lühring Skeppsvarv med namnet Undine för bröderna Sören Valdemar Pettersson och Sam Rune Pettersson i Skärhamn till en kostnad av 510994 D-mark. Bilbrevet är daterat den 19 juli 1952 och hon levererades samma månad. Hon hade vid leveransen en MAK-diesel på 360 ehk. Bröderna hade lika delar i fartyget. Mätbrevet den 9 augusti 1952 anger 351,54 gr och 213,12 net. De sålde Undine den 22 augusti samma år för 649000 kronor till Rederi AB Nordö i Djupekås.

Bröderna i Skärhamn hade varit delägare i flera träskutor vardera. Sören hade varit delägare i skonerten Anna (400), tremastskonarna Dyring, Gerd, Gunbritt och Kustfart. Han hade dessutom varit delägare i den fyrmastade skonaren Inger. Sam hade varit delägare i tremastskonarna Gerd, Gunbritt och Kustfart.

Undine förlängdes 1953 vid samma varv och i maj månad anmäldes Kalmar som hemort. 1955 såldes hon för 725000 kronor och blev då Nordanhav av Lidköping med Rederi AB Leckö som ägare. Vid ett haveri 1963 drev hon på land vid Darlovo i Polen. Hon bärgades och infördes till Gdynia. 1964 fick hon Torsö som hemort genom en försäljning för 550000 kronor och namnändring till Grazia. På hösten samma år, på en resa till England med trälast, fick hon maskinhaveri och förskjutning i lasten och måste bogseras in till Hull med slagsida. 1968 såldes hon till Mariestad med bibehållet namn och 1973 blev hon Ran av Jönköping genom en försäljning för 370000 kronor. Den sista svenska hemorten blev Göteborg dit hon såldes 1975 för 400000 kronor. Där blev hon kvar som Skandia av Göteborg till 1981.

Våren 1981 såldes Skandia för 95000 pund till A.C. Shipping Ltd i Georgetown Guyana. Hon blev då omdöpt till Skandia CI och 1894 till Baltia. I Lloyds register 1985 är hon upptagen som Baltia. Senare blev hon såld till Honduras och namnändrad till Largo med Largo Shipping S de RL i San Lorenzo som redare. Båtologen uppger 1989 att Largo blivit omdöpt till Sandra 1 och varit synlig i Stenungsund den 20 juni 1989. Hon finns därefter i LR 1991 som Sandra 1, utan ägare men med San Lorenzo som hemort. Hon infördes till Finland i maj 1991 av Guy Torolf Liljeberg i Borgå som varit ägare ett par år under Honduras flagg. Han sålde i juli 1992 men kan inte hittas i de finska arkiven.

Köparna i Estland uppges vara Karmi Ltd i Tallin där hon döptes om till Viola. 1995 såldes hon inom Tallin till Vadestar Development Corp med bibehållet namn. Hon uppges ha blivit skrotad år 2000.




Mättal: Mätbrev 1952: 341,52/213,12. SL 1981: 399/222/598. Namn med början vid byggnation: Undine, Nordanhav, Grazia, Ran, Skandia, Skandia CI, Baltia, Largo, Sandra I, Viola. Hemorter med början vid byggnation: Skärhamn, Djupekås, Kalmar, Lidköping, Torsö, Mariestad, Jönköping, Göteborg, Georgetown Guyana, San Lorenzo Honduras, Tallin Estland.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Sjöhistoriska Museet, Rosenkrans Shipphotos, Histamar – Argentina.






Undine på Stapelbädden i Hammelwarden Brake.

Undines sjösättning. 

Undine av Skärhamn.

Undine av Djupekås ex Undine av Skärhamn.

Nordanhav av Lidköping ex Undine.

Grazia av Torsö ex Nordanhav.

Ran av Jönköping ex Grazia.

Skandia av Georgetown ex Grazia.

Baltia av Georgetown Guyana ex Skandia CI ex Skandia.

Sandra 1 av San Lorenzo Honduras ex Largo ex Baltia.

Viola av Tallin Estland ex Sandra I ex Largo ex Baltia ex Skandia CI ex Skandia ex Ran ex Grazia ex Nordanhav ex Undine.







Kommentarer