Trellevik - Nr 9158 - IMO 5368005

Trellevik (IMO 5368005) byggdes 1950 vid Trellebergs Docka på Kållandsö och döptes då till Trellevik. Hon byggdes på järnspanten från registreringsnummer 758 s/s Östergötland som var byggd 1888 i Sjötorp och nu blivit skrotad. Detta var varvets första och enda nybygge i trä. Varvsnummer 2 blev en järnare som döptes till Trellefjord. Bordläggningen för nybygget blev fur på kravell. Hon blev därför ett s.k. kompositbygge. Mätbrev på 205,71 brutto och 128,70 netto utfärdades den 18 april 1950 och i bilattesten den 21 april intygades att hon var byggd på spanten från s/s Östergötland. I certifikatet vid registreringen den 4 juli kan man läsa att hon ägdes av skeppsbyggmästare Oscar Daniel Jonsson och att hon hade Kållandsö som hemort. Oscar Jonsson var ägare till varvet som byggt henne. Hennes första befälhavare var Arne Reinhold Kjörk i Trelleberg Kållandsö. Vid byggnationen fick hon en 2 cyl Skandiamotor på 210 hk. Hon blev ommätt den 25 april 1952 till 210,64 och 139,73.

Hon såldes den 14 mars 1957 till Skärhamn för 200000 kronor. Enligt certifikat den 20 mars tillhörde m/s Trellevik partrederiet fru Elsa Julia Sofia Oskarsson med Skärhamn som hemort. Elsa Oskarsson var huvudredare i rederiet med 1 procents ägande. Hennes man, John Eskil Oskarsson, var fartygets befälhavare med 99 procent av andelarna. Eskil var född i Skärhamn den 26 juli 1914. Hans föräldrar var Olaus Oskarsson och Berta Charlotta Johansdotter på Hamngatan 32. De var födda i Brevik 1875 och i Kärrslätt 1874. Han var gift med Elsa Julia Sofia Gullman som var född i Grundsund den 21 juni 1918. De bodde på Parkgatan 3 i Skärhamn. Eskil hade, tillsammans med sina bröder, ägt tremastskonaren Trinite och varit ensam ägare till tremastskonaren Dyring i vilken han plockade ut motorn och sålde innan den blev upplagd i Toftösund utanför Skärhamn.

Efter nio år i Skärhamn såldes Trellevik för 155000 kronor den 24 maj 1966 till Lidköping. I certifikat den 27 maj framgår att hon blivit omdöpt till Gullvor med Nils Gustaf Edvard Andersson som ensam ägare och själv befälhavare. Lidköping anges som ny hemort. Nils Andersson hade tidigare haft en skuta med samma namn som var döpt efter hans dotter. Efter Lidköping blev hemorten ändrad till Sjötorp år 1976. Det var bröderna Hans Gustaf Egon Karlsson och Arne Karlsson som genom partrederiet Hans Gustaf Egon Karlsson i Sjötorp köpte fartyget. De seglade med henne till 1982 då hon enligt Båtologen 81/1982 skulle ha sålts till en S-E Sandell i Kalmar.


Men samma tidning skriver på sidan 107/1984 att ms Gullvor av Sjötorp (Stora Rör) såldes i mars/april 1984 till K. Bäckström i Södertälje för 150000 kronor. Hon finns i skeppslistan 1985 som ägd av Kurt Börje Bäckström i Södertälje. Ytterligare uppgifter från Båtologen på sidan 164/1985 redovisar att hon sålts i maj/Juni 1985 för 135000 kronor till S. Jönsson i Stockholm. I skeppslistorna för tiden 1987-1996 nämns ms Gullvor som ägd av Erik Sixten Charles Jönsson i Stockholm. Av de priser som nämnts vid ägarbytena tycker jag mig kunna utläsa att hon då ännu inte genomgått någon större ombyggnad och det framgår ju även av skeppslistan t.o.m. 1996 att hon fortfarande var ett lastfartyg. I 1996 års skeppslista nämns Gullvor med 198 brutto, 108 netto, 275 dw och 155 kw. Hon har då fortfarande kvar sin gamla Skandia.

Båtologen skriver på sidan 211/1998 att Gullvor sålts i maj/juni 1998 till Kenthy Yvonne Kristina Pierre i Sundsvall. Något pris är inte nämnt men det verkar som det var under hennes ägande som Gullvor blev ombyggd. Kenty Pierre blev 1999 Kenthy Rundblad enligt en uppgiftslämnare på Fallrepet och enligt samma källa såldes Gullvor på senhösten 2001 till Nåjden Behandlingskonsult AB i Sundsvall för 1,5 miljoner kronor. ”Hon var då att betrakta som något slags charterfartyg”. Den 31 december 2003 såldes hon till Annmyran AB i Sundsvall. Ett nytt ytterskal av armerad betong med 12 cm tjocklek lades utanpå den gamla bordläggningen av trä på Mälarvarvet på Långholmen. Detta blev färdigt med sjösättning i maj 2008. Då hade även motorn blivit utbytt mot en begagnad Scania DSI 14 48 M23 V8 från 1992 på 350 kw. Skandiamotorn hamnade hos tändkulemotorsamlaren Yngve Palmqvist i Huddinge.

Under 2009 var hon till försäljning på Blocket till ett pris av 2,2 miljoner kronor. Hon beskrevs då som ”försiktigt ombyggd och reparerad i omgångar med pub, tvättstuga, toa med dusch i gamla lastrummet. Akterhuset med styrhytt har fyra dubbelhytter, mäss, byssa och aktersalong med toa. Bogpropeller färdig att installeras”. Gullvor finns kvar hos Annmyran AB i Sundsvall idag 2019. Den sist registrerade händelsen i fartygsregistret är från 2015 då hon bytte adress inom Sundsvall. Hennes nuvarande mättal anges till 176 brutto 53 netto och 275 tdw. Måtten anges i skeppsregistret till 32,02 x 6,97, med ett djupgående på 2,41 meter.




                                   Trellevik av Kållandsö i Göta Älv 1954, bilden är från Sjöhistoriska museet.





Trellevik av Skärhamn fotograferad i Holtenau Kielkanalen 1960, bilden är från Sjöhistoriska museet.

Gullvor av Lidköping ex Trellevik. Hon har här blivit omriggad med en mast. Bilden är från Vänermuseet.


Gullvor av Sjötorp ex Trellevik, Raghnildsborg Södertälje 4 april 1985. Bilden är från Sjöhistoriska museet, fotograf Kjell Ove Matsson.

Gullvor av Sjötorp ex Trellevik med bröderna Arne och Hans Karlsson. Bilden är från Västervikstidningen.

Gullvor av Södertälje, ombyggd för trafik med utställning, som Osby-båten. Bilden är från Sjöhistoriska museet.

Gullvor av Stockholm. Bilden kommer från Sjöhistoriska museet, fotograf Terje Fredh.

Gullvor av Sundsvall efter ombyggnad till fritidsmotorskepp, fotograferad år 2014 i Hammarbyhamnen av Rune Holm.


Trelleviks 2-cyl Skandiamotor hos Yngve Palmqvist i Huddinge.



Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Båtologen 192/1976, 81/1982, 107/1984, 164/1985, 211/1998, Registerutdrag Fartygsregistrets Skeppsdel den 29 juli 2019 med registrerad händelse den 27 februari 2015, Kållandsö Varv AB historik, Västerviks-Tidningen 25 maj 2013, Länspumpen nr 1/1976, Hans-Christer Edborg, Medlemmar i sjöfartsforumet Fallrepet och modelljärnvägsforumet Mötesspåret, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.





 



Kommentarer