Inger - Nr 7387

Inger var byggd som slättoppad fyrmastad skonare i ek och bok av Codanvaerftet AS i Köge på Själland 1920 för räkning Rederi AS Dragör i Köpenhamn. Hon döptes till Lynetten och var från början utrustad med en 4-cyl diesel hjälpmotor på 150 hk, tillverkad av AS Dansk Dieselmotor Kompagni i Holeby, vilken 1924 blev förstärkt till 185 hk. Bilbrevet var daterat den 4 november och hon registrerades den 9 november. Befälhavare från leveransen var Valdemar Bast. Fartyget var beställt av Rederi AS Dragör men detta trädde i likvidation innan leverans. Bakom Rederi AS Dragör stod Fredrik Winther och Karl Johan Nikolai Krange. De båda är även nämnda som bolagets likvidatorer.
Likvidatorerna sålde Lynetten på auktion den 27 juli 1921 till1 Rederi AS Halla (Torvald Christian Christensen) i Köpenhamn med Köpenhamn som hemort. 1926 blev Peter Lauritsen Godtfredsen befälhavare och motorstyrkan meddelas då vara 185 indic hk. Bolagets namn ändrades till Dampskibsselskabet Halla AS och det är detta bolag som står som ägare i den danska skeppslistan 1927. När fartyget den 17 augusti 1927 skiftade till svensk flagg var det AS Margit i Köpenhamn som sålde Lynetten till Rederi AB Simrishamn i Simrishamn med dess företrädare Oscar Modén för 49 250 danska kronor. Fartyget fick då Simrishamn som hemort. I registreringscertifikatet från den 18 oktober 1927 nämns Karl Alfred Mårtensson i Kivik som fartygets befälhavare. Styrelsen i bolaget utgjordes av borgmästare Gustav Theodor Ehrnberg, grosshandlare Oskar Haniel Mårtensson-Modèn, sjökapten Anders Jansson, disponent Nils Johan Oskar Ehrnberg samt sjökapten Per Mårtensson-Holm, alla bosatta i Simrishamn. AS Margits företrädare var advokaten Einar Sigurd Bang Ebbestrup. I samband med överlåtelsen döptes hon om till Inger. AS Margit hade köpt fartyget den 9 maj 1927. Mättal och dimensioner i 1929 års skeppslista är upptagna till 382,55 brt, 332,41 brt under däck, 292,22 nrt, 41,81 längd, 9,20 bredd, 3,87 djup och 4,2 meters djupgående. Motorstyrkan uppgavs till 185 ihk. Detta torde vara de uppgifter som gällde vid den första svenska mätningen. Det framgår även att hon varit på varv för drivning 1929.
Hon kan ha varit Tjörns största träfartyg genom tiderna. Den tremastade barken Prins Carl med Östra Långekärr som hemort 1889 hade mättalen 382,25 brt och 363 nrt och dimensionerna i fot, 113,2 längd, 30,1 bredd och 17,3 djup enligt boken Kyrkesund Båtar och fartyg. Prins Carl var alltså något kortare i längd men djupare i lastrummet. Hennes lastförmåga är nämnd till 196 svåra läster och 121,5 nyläster. Båda talen är mindre än Ingers motsvarande tal som i 1945 och 1963 års skeppslistor uppges till 550 tdw och i Danmarks skeppslista 1927, som Lynetten, till 575 tdw. Den 6 december 1931 grundstötte Inger i Östra Saxarfjärden i Stockholms skärgård när hon var på resa från Skönvik till Köpenhamn. Det är troligen Skönvik strax norr om Sundsvall som avses och man kan förmoda att hon hade last av trävaror. Algot Henrik Torwald Thorsson från Kivik tillträdde som befälhavare den 15 april 1933. Då Inger den 22 september 1934 låg förtöjd vid kaj i Lübeck törnade s/s Gunlög av Stockholm mot hennes babordssida. Det framgår inget om skadornas omfattning.
Inger såldes den 15 december 1938 för 58 000 kronor till ett partrederi i Skärhamn med fiskhandlare Johan Adolf Hermansson som huvudredare och delägare med 20/60. Hans svärson, Axel Natanael Danielsson i Skärhamn var befälhavare och ägare av 20/60. Sören Valdemar Pettersson från Skärhamn och hans far Petter Pettersson var delägare med vardera 10/60. Adolf var född den 15 november 1877 och bodde på Blåsarliden 6 i Skärhamn. Han var son till Herman Johansson och Inger Kristina Hansdotter på Bagarliden 4. De var födda i Häle 1842 och i Kroksdal 1850. Adolf var gift med Ida Olivia Berntsdotter som var född i Grinneröd den 3 februari 1879. Axel Danielsson var född i Mollösund den 29 maj 1905 och gift med Adolfs dotter, Helga Ingeborg Hermansson som var född i Skärhamn den 28 augusti 1906. De bodde på Storgatan 36. Sören Pettersson var född i Skärhamn den 18 april 1911. Han var son till Petter Pettersson och Alfrida Charlotta Pettersson på Postvägen 20 i Skärhamn. De var födda i Skärhamn 1874 och i Bö Dampegård 1885. Sören var gift med Alfhild Dagmar Hermansson som var född i Skärhamn den 15 december 1912. Hon var dotter till Adolf Hermansson. De bodde på Storgatan 34. Petter Pettersson var född i Skärhamn den 8 december 1874. Hans föräldrar var Petter Eliasson och Petronella Andersdotter vilka var födda i Skärhamn 1826 och i Nötsäter 1832. Petter var gift med Alfrida Charlotta Pettersson som var född i Bö Dampegård den 10 september 1885. De bodde på Postvägen 20.


Bilden föreställer fyrmastskonaren Inger som hade Skärhamn som hemort mellan åren 1939 och 1944. Fotot tillhör Ingemar Gollungberg.

Den 29 september 1940 grundstötte Inger i södra inloppet till Kalmarsunds djupränna på resa från Degerhamn till Piteå. Fartyget erhöll kölskador och drogs loss av den finska isbrytaren Voima som under kriget tjänstgjorde som hjälpkanonbåt. En annan olycka som de råkade ut för är återgiven i SST Nr 49 1942. De var på resa från Lübeck till Sölvesborg när de gick på grund vid den svenska sydkusten. Det var frisk vind och Inger drev längre upp på grundet och blev läck. Hon drogs loss den 3 december av bärgningsångaren Poseidon och fördes in till Sölvesborg. Vid sjöförklaring i Sölvesborg den 10 december framkom att bästemannen ombord hade underlåtit att gör nödvändiga kurskorrigeringar efter företagna pejlingar. Hans ursäkt var att han drabbats av tillfällig sinnesförvirring. Den rättsliga processen blev klar under 1944 och han dömdes till 40 dagsböter. För den påföljande seglingssäsongen 1943 anställdes den 16 april 1943 en ny befälhavare, Karl Ivar Pettersson från Skärhamn. Inger såldes den 24 januari året därpå för 174 000 kronor till Rederi AB Norrland i Härnösand med dess företrädare Axel Fredrik Andersson. Ivar Pettersson från Skärhamn fortsatte som befälhavare. Certifikat utfärdades den 16 februari. Den 24 mars 1944 fick Inger rigghaveri på resa från Lysekil till Gdansk. Haveriet inträffade när de befann sig NNO om den långsmala halvön Hel utanför Gdansk, vars sydliga udde ligger ca 13 distansminuter från Gdansk. Fockmasten bröts ca två meter under salningen. Under 1945 fick Inger under sommaren vikarierande befälhavare. Den 31 juli mönstrade A W Johansson från Stenkyrka. Han avlöstes den 27 augusti av F T L Lundquist från Malmö. Ivar Pettersson var tillbaka på sin tjänst den 20 september.

Besättningsbild från 1945 vid lastning av trä i Kramfors. Personerna är från vänster: Lättmatrosen Frank Andersson, matrosen Klas Andersson, lättmatrosen Anders Rune Patriksson, maskinisten Karl Anders Vilhelm Andersson från Nordvikstrand, bästeman Valdemar Andersson, kocken ombord som inte kan namnges f.n. och befälhavaren Ivar Pettersson från Rånäs. Den som tagit kortet är troligen den finske jungmannen Kejo. Fotot tillhör Ingemar Gollungberg.

I 1945 års skeppslista uppges att fartygets lastförmåga var 550 tdw och 200 std trävaror med ett djupgående på 4,3 meter. Den 5 maj 1947 överfördes fartyget till Rederi AB Nord-Sverige för 200 000 kronor. Certifikat utfärdades den 7 maj. Det var samma ägare till dessa båda rederier i Härnösand och där stannade hon kvar under sin återstående tid i Sverige. Ommätning 1947 visade mättalen 399,90 brt och 307,65 nrt. 1957 hade Inger en Skandia motor på 300 hk, som hade installerats 1949. 1945 utgjordes besättningen av 8 man, befälhavare, bästeman, maskinist, kock, matros, 2 lättmatroser och 1 jungman. 6 av dem var från Skärhamn och Nordvik. Ivar Pettersson var född i Nordvik den 15 september 1914 och bodde på Kroksdalsliden 13 i Skärhamn. Hans föräldrar var Johan Pettersson och Johanna Paulina Olausdotter. De var födda i Bö 1884 och Säby 1890. Ivar var gift med Borghild Kornelia Pettersson som var född i Skärhamn den 15 november 1917.
Den 7 december 1963 anmäldes att Inger sålts för 60 000 kronor till ett partrederi i Sibbo kommun i närheten av Helsingfors i Finland. Gustaf Wickholm var huvudredare för rederiet som fick namnet Rederibolaget Ingela. Förutom Wickholm var Göran Eriksson, Harry Blomqvist och Tore Eriksson delägare i rederiet. I samband med överlåtelsen ommättes fartyget till 391 brt, 267 nrt och 550 tdw. Dimensionerna uppgavs i fot till 148,8 längd, 30,3 bredd och 12,7 djup. Motorstyrkan redovisades till 300 ihk Lysekil, 4 cyl 2 SA (320 X 370). Stormasten plockades bort 1965 och på sommaren 1966 ändrades namnet till Ingela. I augusti 1966 såldes hon till N I Kiourig i Pireus Grekland och omdöptes till Myrtidiotissa. Den 25 augusti avgick hon från Tolkis Borgå i Finland med trälast vilken sedan kompletterades i Valdemarsvik.
Den 13 september skickade fartyget nödsignaler från sin position i Biscaya där hög sjö rådde. En livräddningsbåt kom till undsättning och kunde assistera henne till hamn där hon reparerades provisoriskt. Museet for Söfart redovisar en uppgift om att hon 1969 skulle ha sålts till en Gavrielatos i Pireus och då fått namnet Niagara. I slutet av 1970-talet sågs hon ligga upp­lagd vid ön Salamis (Salamina på grekiska) i allt sämre skick. Där blev hon totalt vrak och sjönk slutligen på platsen.


Bilden föreställer Inger som vrak vid Salamina Grekland.


Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Statens Maritima Muséer, Båtologen nr 4 2007, Frank Andersson Röra strand, Charlie Björkman Smålandsstenar, Danmarks Skibsliste 1921 – 1927, Museet for söfart i Helsingör, Lloyds register 1930 – 1945, Register over nogle Danske handelsskibe, Slaegt & Data – Dis Danmark, Sveriges skeppslista 1929, 1931, 1933, 1935, 1945 och 1963, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.







Kommentarer

  1. Hej!
    Jag seglade med Inger 1957 - 1963 och har en stor mängd dokumentation om skutan från byggnationen p Codanvarvet till Inger som vrak i Grekland allt som allt ca. 50 bilder bl. a.

    SvaraRadera
  2. Det skulle vara intressant att få ta del av dina uppgifter. Bäst är att kontakta mig via messenger eller mail. Hej så länge.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar