Järnbåtar C - E
Castor 8808 – IMO 5148294
Castor byggdes av stål hos Furness Shipbuilding Co Ltd
i Haverton Hill Stockton on Tees i nordöstra England. Hon byggdes 1944 med sjösättning
den 28 mars. Inskrivningen i registret gjordes den 12 maj med ON nummer 169139.
Där anges hennes brt till 401. Hon var beställd av Ministry of War Transport i
London för transport av drivmedel vid invasionen i Normandie samma år. Hon fick
namnet Chant 64 vilket står för Channel tanker nr 64 och fördes in i Bulk Oil
Steam Ship Co Ltd med J. W. Cook & Co Ltd som managers. Det byggdes
sammanlagt 43 båtar av den här typen på engelska varv varav 16 st på samma varv
som Chant 64. De som var byggda hos Furness Shipbuilding mätte alla 401 brutto,
236 under däck och 212 netto enligt Lloyds register. Samtliga av den typen som
jag sett har nämnts med dimensionerna 141.7 x 27.1 x 8.5 fot hos Lloyd.
Motorerna
kunde skilja mellan båtarna. Chant 64 hade en 6 cyl M46E av Polartyp på 240
bhp, tillverkad av British Auxiliaries Ltd Glasgow. Chant 65 hade en lika dan
motor medan Chant 62 och 63, som också var från samma varv, fick 7 cyl
Listermotorer. Den 16 maj var Chant 64 färdigställd och den 21 maj trädde hon i
tjänst ”on special service”. Enligt originaldokument från The National Archive
var hennes tdw då satt till 400. Under resten av 1944 finns inget noterat men
man kan förmoda att hon var fullt sysselsatt med uppdrag i anslutning till invasionen
i Normandie som inleddes den 6 juni.
Under
1945 fortsatte transporterna vid Englands kust, även efter krigsslutet, till
hon i slutet av året blev upplagd i väntan på försäljning. I samband med
försäljning till Rethymnis & Kulukundis Ltd i London i maj månad 1946, utflaggades
hon till Panama med Kastor som nytt namn. Detta ägande synes dock inte ha
blivit långvarigt för redan den 2 juli 1946 blev hon inköpt till Norge av A/S
Fjeldöy i Haugesund vars ägare var Thorvald Johan Kyvik i Haugesund.
Den 12
september samma år såldes hon vidare till Skärhamn för 15600 pund. Beloppet var
då redan betalt. Kapten H. Hauge i Haugesund undertecknade köpebrevet, genom
fullmakt, på uppdrag av A/S Fjeldöy. Fartyget var aldrig registrerat i Norge
utan de svenska köparna köpte henne registrerad i Panama. I denna handling bär
hon namnet ”Kastor”. I ett intyg från
konsulatet i Haugesund den 19 september, om äganderätten till fartyget, benämns
hon ”Castor”. I svenskt mätbrev den 15 oktober 1946 redovisas hon till 458,92
brutto och 203,48 netto. I S.S.T. nr 39 år 1946 meddelas att fartyget inköpts
till Skärhamn och fått interrimscertifikat för resa från Haugesund till
Skärhamn med Anders Bertil Skanse i Skärhamn som befälhavare.
Interrimscertifikatet var beviljat den 30 oktober på en ansökan som gjordes den
19 oktober. I den ansökan bifogades köpebrev, svenskt mätbrev, 2 st
klasscertifikat, intyg från Panamas konsulat och anmälan om antagande av
huvudredare. Det bekräftar att Castor mättes i Sverige innan hon var där och
att hon förde Panama flagg innan hon fick svensk flagg. Detta var det första
tankfartyg som köptes till Skärhamn.
I registreringscertifikat den 8 mars 1948 framgår att m/t Castor tillhör partrederiet sjökapten Arne Elmer Pettersson (senare Mengwall) med Skärhamn som hemort. Pettersson som var bosatt i Uddevalla hade 2/12 i partrederiet. De övriga delägarna var sjökapten Anders Bertil Skanse med 2/12, hans bror skeppare Gösta Valdemar Skanse med 2/12 samt handlare Karl Ivar Hermansson med 2/12. De tre sistnämnda var från Skärhamn. Dessutom var omnibussägare Lennart Gunnar Erik Adolf Pettersson i Bleket delägare med 1/12, omnibussägare Joel Sören Hansson i Kyrkesund 1/12 och lantbrukare Axel Fredrik Olsson i Sunna Klövedal 1/12.
Rederi
AB Castor, med säte i Skärhamn, bildades den 15 september 1948. Dit överfördes
fartyget den 29 september 1948 för 229565 kronor. Styrelsen i bolaget utgjordes
av handlare Ivar Hermansson i Skärhamn, skeppare Gösta Skanse i Skärhamn,
lotsförman Arne Pettersson (senare Mengwall) i Uddevalla, sjökapten
Bertil Skanse i Skärhamn, omnibussägare Lennart Petterson i Bleket och styrman
Stig Pettersson från Bohus Malmön.
Under
1954 byttes motorn till en 5 cyl Alpha Diesel på 300 hk (2SA 230 x 400). 1959
ändrade rederiet hemorten till Uddevalla och 1961 såldes Castor till Danmark.
Den 10 juli avfördes hon från det svenska registret.
Köpare
var det danska rederiet S. P. Christensen i Vejle som för köpebrev den 7 juli
fick betala 450000 danska kronor. Hon döptes om till Herman Rask och fick Vejle
som hemort. Så finns hon i de danska skeppslistorna 1962 – 1966. Hennes
dimensioner är där upptagna till 141.1 x 27 x 8.5 (fot) med 414 brutto och 181
netto. Ballasttankar uppges till 26, 264 och 24 ton och hennes tdw till 480.
1966 är hon överförd till partrederiet S. P. Christensen i Bredballe med
bibehållen hemort och namn. 1967 - 1969 är hon överförd på H. E. Bergmann i
Frörup som Bellan av Odense. 1969 såldes hon till A/S A. J. Hansen i Odense (E.
A. Hansen m.fl. i Odense) och får då Söby på Aerö som hemort. Så återfinns hon
i de danska skeppslistorna för 1970 – 1972. Hon höggs upp i Odense i augusti
1972 med samma ägare.
Mättal:
Lloyds register: 401/212, SL 1959: 460/159/440, DSL 1962 – 1972: 414/181/480.
Namn med början vid byggnation: Chant 64, Kastor, Castor, Herman Rask, Bellan.
Hemorter med början vid byggnation: Middlesbrough England, Panama, Skärhamn,
Uddevalla, Vejle Danmark, Odense Danmark, Söby Danmark.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Lloyds register, Facebook
– Fiske och sjöfart på Tjörn förr och nu, Ship Nostalgia av Rob 15 den 22 Jun 2006
och BillH den 4 september 2020, Tees Built Ships – Shipping and Shipbuilding
Research Trust SSRT, The National Archives i London, DSL 1962 – 1972,
Länspumpen nr 4 – 1979 sidan 77 och Riksarkivet i Stockholm.
Castor
av Skärhamn och senare Uddevalla ex Chant 64. Hon kan ha haft namnet Kastor en
kort tid innan.
Herman
Rask av Vejle, ex Castor ex Chant 64.
Bellan
av Odene och senare Söby, ex Herman Rask ex Castor ex Chant 64.
Sirius
såldes den 26 april 1920 till Trafik AB Grängesberg – Oxelösund i Stockholm för
135000 danska kronor. Avsikten med köpet var att man skulle frakta fartygsplåt
från Stettin till Göteborg. I certifikat den 26 oktober framgår att fartyget
tillhör Trafik AB Grängesberg – Oxelösund med sjökapten Bernt Elis Andersson i
Oxelösund som befälhavare.
Av
vilken anledning är inte känt, men redan den 8 mars 1922 såldes Sirius till
sjökapten Axel Birger Carlsson i Göteborg för 20000 kronor. I certifikat den 13
mars framgår att han var ensam ägare och dessutom fartygets befälhavare. Vid
mätning den 1 december 1924 noterades 159,66 brutto och 99,79 netto. Med detta
rederi som ägare blev styrman Pontus Albion Pålsson från Halmstad befälhavare
den 14 januari 1926. Han avlöstes av styrman Anders Melin Pettersson i Lödöse
den 5 februari 1926 och av sjökapten Gustaf Vilhelm Hugo Örbom i Göteborg den
27 augusti 1926.
Det
första motorbytet gjordes i Marstal 1927. Den 30 april intygade Martals
Mekaniska Verkstad att de installerat en 2 - cyl Avance motor på 100 hk i
fartyget. Anmälan om installationen gjordes den 30 maj med uppgift om att
motorn tillverkats av J. V. Svenssons Motorfabrik i Stockholm.
Den 24
januari 1928 anmäldes att fartyget sålts till utlandet. Det var Hugo Lönnquist
och Frans Lönnquist i Borgå Finland som samma dag köpt Sirius för 15000 kronor.
Hugo Lönnquist i Tirmo Borgå redade fartyget till 1929 då Frans Lönnquist i
Fagerstad Borgå övertog redareansvaret till 1935. Därefter var Arne Lönnquist i
Fagerstad Borgå redare fram till försäljning den 21 februari 1938. Från 1929
till 1935 var Borgå hemort och därefter fram till försäljningen blev Borgå
Landskommun hemort. Ett kort tag under 1938,
till den 5 maj, ägdes hon av AB Christensen Ltd i Stockholm. Då såldes hon
tillbaka till Finland, till en Alfons Serwin i Helsingfors och blev registrerad
med nr 828. Den slutliga försäljningen från Finland ägde rum den 27 juli 1938.
Då sålde Alfons Serwin Sirius, liggande i Kalmar, för 10000 kronor till AB
Christensen Ltd i Stockholm.
Styrelsen
i det köpande bolaget utgjordes av direktör Axel Magnar Vilgot Christensen,
skeppsmäklare Adolf Johannes Hasse Bonthelius och skeppsmäklare Seth Edvard
Olof Brinck-Eriksson, alla bosatta i Stockholm. Sirius mättes den 4 augusti
till 158,18 brutto och 107,87 netto och fick certifikat den 8 augusti med
skeppare Carl Axel Andersson från Ven om befälhavare. I samband med köpet skrev
S.S.T. i nummer 31 år 1938 att Sirius ligger i Kalmar för en del
ändringarbeten. Skeppare Thure Dahl i Brantevik blev befälhavare den 27
september 1938 och skeppare Axel Leonard Jonsson i Oskarshamn löste av honom
den 1 mars 1939.
Nästa
ägarskifte var i augusti 1939. Intyg inlämnades den 17 augusti att fartyget
sålts för 45000 kronor och den 23 augusti utfärdades certifikat för Sirius med
AB Juni i Stockholm som ägare och Axel Leonard Jonsson i Oskarshamn som
befälhavare. Styrelsen i bolaget utgjordes av kamrer Alf Bertil Gisselberg,
ensam firmatecknare. Bolaget var nyregistrerat för detta ändamål och drev
verksamheten under detta namn till den 27 november 1942 då man beslutade om
namnändring till Rederi AB Turego. Den 2 december 1942 blev skeppare Oscar
Hjalmar Hagberg i Varberg Sirius nya befälhavare.
Bolagets
styrelse utgjordes av advokat Karl Linus Lindberg, skeppsredarna och bröderna
Gustaf Gösta Vilhelm Reuter och Ture Fredrik Reinhold Reuter,
alla från Stockholm. Turego syftar på de båda brödernas namn. Familjen Reuter
drev sedan tidigare rederier inom oljetransporter och den 9 juni 1943 anmäldes
att man önskade döpa om fartyget till B.T. II. Sirius var då under ombyggnad på
Lödöse Varv till tankfartyg. Den 17 juni intygades att fartyget i januari 1943
sålts till AB Bensintransport i Stockholm för 282000 kronor. Även detta bolag
kontrollerades av skeppsredarna Reuter och bolaget hade samma styrelse som
Rederi AB Turego.
Det var
en stor ombyggnad som fartyget nu genomgick. Man förlängde med 6,1 meter och en
trunk tillbyggdes. Centerlinje och tvärskeppsskott insattes så att skrovet blev
indelat i 6 tankar som totalt rymde 395 m2. Till detta kom utbyte av den gamla
motorn till en begagnad 2–cyl kompoundångmaskin på 150 ihk tillverkad av AB Lundby
MekaniskaVerkstad i Göteborg år 1906. Övergången från oljemotor till ångmaskin
får betraktas som en illustration till oljebristen som gjorde det förmånligare
att till och med på tankfartyg ta till kolbränsle. Provtur efter ombyggnaden
till tankångare gjordes den 6 juni 1943.
Den 9
juni blev styrman Erik Ragnar Enqvist i Stockholm befälhavare, avlöst den 20
december 1945 av styrman Gustaf Albin Hogart från Stockholm. Den 23 september
1946 tillträdde styrman Alfred Vilhelm Tingberg från Stockholm som befälhavare,
troligen rederiets siste befälhavare innan försäljningen år 1950. Efter
förlängning och ombyggnad redovisas B.T. II till 286,32 brutto, 165,05 netto
och 280 tdw med måtten 35,98 x 6,42 x 2,89.
Ett
partrederi i Uddevalla med sjökapten Arne Elmer Pettersson (senare
Mengvall) i Uddevalla köpte B.T. II den 15 februari 1950 för 180000 kronor och
döpte om henne till Dagö. Intyg är daterat samma dag och certifikat den 23
februari anger att tankångfartyget Dagö tillhör nämnda partrederi där Arne Petterson
ägde 1/2 och omnibussägare Lennart Gunnar Erik Adolf Pettersson i Bleket
1/2. Befälhavare var skeppare Ragnvald Patriksson i Skärhamn. Uddevalla var
Dagös hemort.
Den 15
april 1950 överfördes hon till Rederi AB Castor i Uddevalla för 180000 kronor.
Det bolaget var sedan tidigare ägare till motortankern Castor som inköpts från
England 1946 och överförts till Rederi AB Castor 1948. Certifikat för s/t Dagö
den 19 april redovisar att Rederi AB Castor är ägare till fartyget och att
Ragnvald Patriksson från Skärhamn är dess befälhavare. Styrelsen i bolaget
utgjordes av handlare Carl Ivar Hermansson, skeppare Gösta
Valdemar Skanse och sjökapten Anders Bertil Skanse från Skärhamn samt
sjökapten Arne Elmer Pettersson från Uddevalla.
Skärhamn
anmäldes som hemort för Dagö den 2 oktober 1950 och motorbyte anmäldes den 5
december 1952. Den här gången insattes en 4-cyl Alpha Diesel på 240 hk vilket
följdes av nytt certifikat den 15 december för m/t Dagö. Den 30 januari 1953
blir skeppare Oskar Evert Johannesson i Skärhamn befälhavare fram till
den 23 mars 1955 då skeppare Tage Allan Nilsson i Borrby tar över. Hemorten
Skärhamn för Dagö upphörde den 21 augusti 1956 då hon såldes till Vrångö.
Köparna
på Vrångö framgår av certifikat den 4 september 1956. Det var 6 personer med
Julin som efternamn som skulle köpa Dagö för 270000 kronor med 1/6 vardera. Två
drog sig ur innan köpet var klart så det blev 4 ägare med 1/4 vardera.
Befälhavare var skeppare Harry Ingemar Hansson i Kyrkesund. Delägarna
var sjökapten Knut Bodvid Julin i Göteborg men född på Vrångö, fiskare Karl
Algot Julin på Vrångö, fiskare Sven Ragnar Julin på Vrångö och fiskare Olof
Alvar Julin på Vrångö som köpte 1/4 vardera och bedrev fraktfart med tranporter
av olja tills de sålde Dagö för 207500 kronor den 11 september 1963.
Den
sista svenska ägaren var Handelsbolaget Gullmar, Ferm & Co i Lysekil med
delägarna Olof Hedly Ferm, Peter Clausen och Hugo Stensköld från Lysekil. De
döpte om fartyget till Brotank och hade henne till den 3 januari 1966 då hon
såldes till Grekland.
Köpebrevet
den 3 januari 1966 säger att hon såldes för 127000 kr, anmälan den 4 januari
1966 att hon såldes till mr. A. D. Papadopoulos i Piraeus. Under grekisk flagg blev hon
omdöpt till Hania. 1969 överfördes hon på The Megalonissos Co Ltd Sea
Transports & Marine Exploitation i Piraeus med bibehållet namn. Därefter såldes
hon på våren 1985 till Karponidis Shipyard i Eleusis (numera Elefsina) för
upphuggning, vilken påbörjades den 8 maj 1985. I Grekland hade hon Piraeus som
hemort.
Mättal:
Mätbrev 1920: 149,44/100,71, Mätbrev 1924: 159,66/99,79, Mätbrev 1938:
158,18/107,87, SL 1966: 285/123/280. Namn med början vid byggnation: Sirius,
B.T. II, Dagö, Brotank, Hania. Hemorter med början vid byggnation: Svendborg
Danmark, Marstal Danmark, Stockholm, Göteborg, Borgå Finland, Stockholm,
Helsingfors Finland, Stockholm, Uddevalla, Skärhamn, Vrångö, Lysekil, Piraeus
Grekland.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Danmarks Skibsliste, Databasen för Finlands handelsflotta - fartygkort 3878, Faktaomfartyg – Micke Asklander, Sjöhistoriska Museet, Frederik Frederichsen – Danske damp og motorskibe 1819-1979, Lloyds register 1932 – 1945, Länspumpen 1979:4 och 1991:1
Sirius
av Stockholm på Oskarhamns varv 8 maj 1940.
B.T.II av Lysekil efter insättning av ångmaskin vid Lödöse 1943.
Dagö
av Skärhamn efter motorbyte 1952.
Dagö
som tankfartyget Hania av Piraeus i Elefsina under skrotning. Fotograf Bent
Mikkelsen 30 april 1985.
Byggdes
i stål på Öresundsvarvet i Landskrona 1934 med namnet Dalanäs. Hon fick en
6-cyl Atlas Polar diesel på 400 hk med ”reversible propeller” enligt Lloyd och
registrerades som motortanker hos Rederi AB Nordstjernan i Stockholm. Vid
byggnationen mättes hon till 475,47 brutto och 294,31 netto och hennes
dimensioner var 47,50 x 8,30 x 3,80. I
köpebrev den 19 februari 1940 överfördes Dalanäs till Osakeytiö Hulda AB i
Helsingfors för 700000 kronor med skyldighet för Nordstjernan att återköpa
fartyget efter kriget. Hon blev då Hulda av Helsingfors fram till den 14 juni
samma år då hon såldes tillbaka till Nordstjernan för samma pris.
Hon
mättes den 10 juli 1940 till 473,18 brutto och 289,42 netto och i certifikat
den 23 juli framgår att hon blivit omdöpt till Dalanäs och tillhör Rederi AB
Nordstjernan i Stockholm med sjökapten Sten Theodor Sahlsberg i Stockholm som
befälhavare. Fram till försäljningen till Skärhamn 1957 byttes flera
befälhavare. Sahlsberg emigrerade till Amerika 1941 men vem som efterträdde
honom är okänt. Den 17 januari 1951 blev Gösta Viktor Almer Almström i Göteborg
befälhavare och den 2 april 1951 Arvid Knutsson Posse i Nynähamn.
Hon
köptes den 5 april 1957 för 410000 kronor av Sören Valdemar Pettersson i
Skärhamn och varvsägare Karl Sigvard Theodor Karlsson på Källö-Knippla i ett nybildat
AB där de båda utgjorde styrelse. Fartyget döptes om till Dalavik med Skärhamn
som hemort. Senare under året ändrades hemorten till Styrsö. År 1962 förlängdes
hon med 6,72 meter vid Gotenius varv i Göteborg så att hon efter förlängningen
var 54,22 meter lång. Hennes mättal efter förlängningen blev 499/234/720. Samma
år fick hon en 6-cyl 4-takt Deutz RBV6M545 diesel på 750 hk.
1965
såldes hon till Polen för 69000 pund och blev då omdöpt till Turbacz. Hon nämns
fram till 12 december 2001 då klassningen drogs in på grund av ”Scrapped/Sold
to schrap”. Hon var då klassad som Oiltanker men också nämnd som Waste Disposal
Vessel.
Mättal:
Mätbrev 1934: 475,47/294,31, SL 1965: 499/234/720. Namn med början vid
byggnation: Dalanäs, Hulda, Dalanäs, Dalavik, Turbacz. Hemorter med början vid
byggnation: Stockholm, Helsingfors Finland, Stockholm, Skärhamn, Styrsö,
Stettin Polen.
Källor: Sjömanshusmuseet
i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum,
Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Faktaomfartyg – Micke Asklander,
Shipspotting, Varvshistoriska Föreningen Landskrona, PRS Polski Rejestr
Statkow, Lloyds register 1940-41.
Dalavik
som Dalanäs, nybyggd med varvsnummer 33.
Eva 8376
Byggd av stål på klink 1916 i Scheveningen som galeas för fiske med namnet Geertruida Jacoba för holländsk räkning av Scheveningsche Scheepsbouw i Woubrügge Holland. Hon kom till Hällevik Sverige 1939, byggdes om för fraktfart och fick 1940 en Skandia råoljemotor på 100 hk. När hon kom hade hon en 90 hk Bolinder motor. Hon hade därefter Stockholm som hemort innan hon 1955 köptes för 109000 kronor av bröderna Johan Patrik Andersson, Axel Birger Andersson och Fritiof Valfrid Andersson med 1/3 vardera. Patrik var huvudredare för Eva tills hon såldes till Danmark 1962 för 92500 kronor. Där fick hon ny motor från Grenå Motorfabrik på 150 hk.
När fraktfarten tog slut såldes hon till Holland där hon byggdes om till en lyxutrustad charterskonare med klipperstäv utanpå den gamla raka stäven. Vid ombyggnaden användes endast skrovet samt ankarspelet. Hon går inte att känna igen och heter idag Joseph Conrad.
Kommentarer
Skicka en kommentar