Uranus - Nt 6245
Uranus byggdes av ek i Eckernförde 1905 på
skeppsvarvet F Glasau. Hon byggdes av skepps-byggmästare Friedrich Glasau som
galeas och blev döpt till F Glasau efter Friedrich Joachim Christoph Glasau som
hade köpt varvet in i släkten. Vem som tidigare var ägare till galeasen i
Tyskland är oklart men när hon 1917 såldes till Danmark så såldes hon från
Augustenborg i Tyskland. Hon finns i Danmarks Skibsliste 1918, som Gabriel ex
F. Glasau, med 68 brt, 56 nrt och 7,5 fots djup i lastrummet. Redare och
befälhavare var Christen Lisborg och hemort var Aalborg. Samma år såldes
fartyget till Hans Christian Hansen i Aalborg. I skeppslistan 1919 finns han
införd som boende i Rödvig och själv befälhavare på fartyget som då mätte 125
tdw. 1920 hette befälhavaren E Bech. I januari ändrades namnet till Uranus och
samtidigt ändrades hemorten till Rödvig.
Den 26 mars 1920 skrevs köpebrev om försäljning av
Uranus för 35 600 kronor till Johan Adolf Nordvall i Skärhamn. Det
första Svenska mätbrevet från den 13 april 1920 redovisar fartygets mättal med
67,70 brt och 56,40 nrt. I registreringssertifikatet två dagar senare framgår
att Nordvall var ensam ägare och själv befälhavare. Han satte in motor på 25 hk
redan under inköpsåret och vid mätningen den 17 december redovisas hon till med
69,40 brt och 53,71 nrt efter att motorinstallationen gjorts. I skeppslistan
1923 redovisas mättal och dimensioner med 69,40 brt, 62,19 brt under däck,
53,71 nrt, 21,80 längd, 6,16 bredd och 2,27 djup. Skärhamn är angiven som
hemort. Johan Nordvall (född Johannesson) var född i Bö den 31 juli 1880. Hans
föräldrar var Johannes Johansson och Gustava Berntsdotter. De var födda i Bö
1855 och 1857. Johan var gift med Beata Andreasdotter som var född i Nötsäter
den 10 juli 1879. De bodde på Kroksdalsliden 9.
Vid två kända tillfällen när Nordvall var
befälhavare råkade han ut för missöden. Den 17 september 1935 gick han på
grund tvärs Arsö på ingående till Väddö kanal i regntjocka med svårt väder.
Fartyget kom loss sedan en del av lasten läktrats. Den 17 juli 1937, då
fartyget var liggande vid kaj i Hammarbyleden, påseglades hon av s/s Loke av
Stockholm. Förtöjningen brast och fartyget drev tvärs över Hammarbyleden och
slog mot berget som finns där. Livbåten slogs sönder och bord och däck blev
delvis krossade. Den 22 september samma år påmönstrade Olof Henry Lorentzon
från Hunnebostrand som befälhavare. Nordvall var dock tillbaka den 3 januari
året därpå med nytt behörighetsbevis som han fått under vintern.
Han seglade Uranus till 1946 då han genom köpebrev den
25 november sålde fartyget för 25 000 kronor till ett partrederi i Byxelkrok
Öland med fru Britta Emilia Gunborg Wahlberg som huvudredare och ägare
till halva fartyget. Den andra halvan ägdes av hennes man Isak Petter Wahlberg
som också var fartygets befälhavare. Nordvall tog makarnas galeas Svalan med
registreringsnummer 8219 som dellikvid för 10 000 kronor.
Den 19 september året därpå grundstötte Uranus i
hård vind med ström och hög sjö utanför Falsterbokanalen. Grundstötningen
skedde vid pricken Blinda Segelskär på sydsidan av kanalen när hon var på resa
från Karlshamn till Aarhus med last av trävaror. Uranus fick svåra skador men
drogs loss av Neptunbolaget och bogserades, flytande på däckslasten, till Ystad
för reparation. Sjöförsäkrings AB Öresund tog över fartyget och sålde det den
26 november 1947 för 10 100 kronor till Nils Holmfrid Enar Karlsson på
Hasslö Blekinge. Uranus var kondemnerad men överfördes till Karlshamns
Skeppsvarv för reparation. Den 28 maj 1951 framgår av certifikat att Karlsson
var ensam ägare och själv befälhavare på fartyget som nu kallas motorgaleas.
Samma datum anmäls att Uranus skall vara kombinerat fiske och lastfartyg.
På resa mellan Stora Vika i Nynäshamn och Oskarshamn
med last av cement den 27 juli 1951 sjönk Uranus omkring klockan 18.30. Hon
befann sig då 3/4 sjömil från Gäddans prick vid Enskär mellan Hävringe och
Landsort i bäring nord till väst 349 grader från pricken. Vädret var vid
tillfället laber bris från OSO med liten sjö. Hon hade avseglat den 24 juli klockan
11.50 med last av 125 ton cement. Besättningen utgjordes av befälhavaren och
bästeman. Klockan 15.15 passerade man den svarta ballongpricken på grundet
Geten på omkring ett par kabellängders avstånd med cirka 5 knops fart. Klockan
16.45 märkte man att fartygets propeller slog emot något föremål så att motorn
visade tecken på att vilja stanna. Befälhavaren sprang då ned i maskinrummet
och fick se att vatten trängde in mellan springor i garneringen omkring
propellerhylsan. Uppkommen på däck gav han order till den vid ratten stående
bästemannen att surra ratten och sätta igång handpumpen. Befälhavaren skall
därefter ha återvänt till maskinrummet, och säger sig ha försökt att hugga bort
garneringen vid hylsan. Vattnet steg så hastigt att skadan inte hann lokaliseras.
Omkring fem minuter efter stöten stannade motorn till följd av att vattnet
stigit över luftintaget. Befälhavaren ändrade då kursen i nord-västlig riktning
och stävade in mot land med två försegel och storsegel. Det beslagna
mesanseglet brydde han sig inte om att sätta. Ungefär en kvarts timma senare
kom en mindre lustseglare försedd med hjälpmotor upp långsides vilken ombads
att hålla sig i närheten. När man förstod att fartyget var i sjunkande
tillstånd och fara förelåg att hon skulle kantra gick de båda männen i
livbåten. De befann sig då en halv sjömil nord till väst om Gäddans andra
ballongprick och gick där till botten klockan 18.35. De båda skeppsbrutna togs
ombord på seglaren varefter livbåten togs på släp in till Landsort.
Bilden, från Svenska seglare och motorseglare, föreställer
galeasen Uranus, vinterupplagd. Hon hade Skärhamn som hemort från 1920 till
1946.
Sjötekniske konsulenten ansåg att förlisningen var
gåtfull. Bland annat tyckte han det var konstigt att fartyget, utan motor,
kunde tillryggalägga 5,4 sjömil på två timmar. Fartyget synes även ha varit
överbelastat. Om man kolliderat med något vrak borde man från Uranus ha sett
detta. Befälhavaren dömdes vid rådhusrätten i Karlskrona till 30 dagsböter a 6
kronor för att fartyget inte var sjövärdigt, var underbemannat och hade för
stor last. Fartyget avfördes från registret samma år, som förlist. Enligt
Sveriges skeppslista 1951 hade Uranus motor på 45 hk och mätte 74,43 brt och
53,31 nrt.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum,
Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Danmarks skibsliste 1918, 1919
och 1920, Sveriges skeppslista 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933 och 1935,
Ölands Järnvägar & Skutor, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier
Stenkyrka.
Kommentarer
Skicka en kommentar