Fride - Nr 5324


Fride byggdes i ek och fur som tremastskonare vid Janne Hagermans Skeppsvarv i Viken 1912. Beställare var ett partrederi i Höganäs med 28 delägare, 96 andelar och med vice konsul Herman Emil Johnsson som huvudredare. Mätbrev är daterat den 3maj med 118,43 brt och 96,72 nrt. Bilbrevet är daterat den 12 maj. Av certifikat den 20 maj framgår att Emil Johnsson hade 4/96 i fartyget samt att befälhavaren, Joel Bernhard Pettersson i Höganäs 23/96. De övri-ga 26 delägarna hade 69 andelar tillsammans. Skeppslistan 1917 ger uppgifter om fartygets mättal och dimensioner med 118,43 brt, 104,94 brt under däck, 96,72 nrt, 25,16 längd, 7,10 bredd, 2,99 djup och 3,25 djupgående. Det framgår även att hemorten var Höganäs och att hon varit på land och drivits 1916. Av andra källor framgår senare att Frides lastförmåga var 200 tdw. Hon drevs och reparerades även 1925.

Fride som nybyggd år 1912.

En A H Andersson från Halmstad tillträdde som befälhavare den 11 oktober 1926 för några månader tills Pettersson var tillbaka den 9 mars året därpå. Intyg utfärdades den 15 maj 1931 av Skandiaverken AB i Lysekil att man satt in en Skandiamotor på 80 hk. Efter motorinstalla-tionen ändrades brt och nrt till 119,41 och 83,81 enligt samma års skeppslista. Samma datum men ett år senare såldes hon till det nybildade Rederi AB Fride för 14,400 kronor. Emil Johnson efterträddes kort därefter av sonen Helge som huvudredare. 1934 utfördes reparatio-ner. Av certifikat den 2 juli 1935 framgår att rederiet hörde hemma i Höganäs och att Joel Bernhard Pettersson fortfarande var befälhavare. I rederiaktiebolagets styrelse satt Emil Johnsson, befraktare Helge Johnsson och Joel Bernhard Pettersson. På bolagssammanträden i februari 1941 beslöts att Rederi AB Fride skulle likvideras och fartyget utbjudas till försäljning. Den 5 april 1941 såldes Fride för 36 500 kronor. Av certifikat den 16 april framgår att skeppare Erik Johansson i Gravarne ägde 1/3 medan fartygets befälhavare, Karl Anders Alfredsson Ögård i Gravarne, då ägde de andra 2/3. Gravarne blev Frides nya hemort.

Den 16 juni 1942 såldes hon för 53 500 kronor till ett partrederi på Yxlö i Blidö med fru Astrid Linnéa Andersson i Alsvik som huvudredare och maken Karl Emil Andersson som befälhavare. Han var född i Aröd Stenkyrka. Hemorten skrevs till Alsvik. Makarna ägde hälften vardera i fartyget. Certifikat utfärdades för de nya ägarna den 30 juni. Redan den 15 september 1943 såldes Fride vidare till Rederi AB Nordsverige i Härnösand för 60 000 kronor. Befälhavare blev Bertil Julius Österman från Stockholm. Rederiaktiebolagets styrelse utgjordes av skeppsredare Axel Fredrik Andersson, fabrikör Anders Sigfrid Halén samt sjökapten Johan Verner Lidbom, alla från Härnösand.

Torsten Gustav Isidor Nilsson i Karlshamn blev befälhavare den 12 april 1945. 1946 fick hon en ny 130 hk Skandiamotor. Viktor Allan Dahl från Nordvik i Stenkyrka blev befälhavare den 6 mars 1948. Det var troligen med honom som befälhavare som Fride gick på grund den 21 juni 1950 i tjocka vid Grundkallens fyr. Hon kom loss för egen maskin och fördes på midsommardagen in till Kullbådaviken. Dahl avled hastigt på försommaren 1951 och det var då som Gunnar Valdemar Andersson från Skärhamn blev befälhavare.


Tremastskonaren Fride fotograferad av R Boman den 19 maj 1951.

 

Fride vid Skeppsbron i Göteborg vintern 1953. Hon köptes till Skärhamn 1952 och fick mesanmasten borttagen samma år. År 1953 blev hon svartmålad.

Den 1 april 1952 såldes hon till ett partrederi i Skärhamn för 75 000 kronor. Den 16 april anmäldes att Fride var omriggad till tvåmastskonare. I certifikat den 22 april 1952 framgår att tvåmastskonaren Fride tillhör partrederiet skeppare Klas Aste Andersson med 1/4, befälhavaren, Gunnar Valdemar Andersson med 1/4, sjömannen Frank Erling Andersson med 1/4 och sjömannen Anders Verner Andersson med 1/4. Delägarna var, alla bröder, från Skärhamn. Valdemar och Frank hade seglat med Fride som befälhavare och bästeman under tiden i Härnösand innan de blev delägare. De fortsatte nu på samma sätt efter köpet. Även Klas hade seglat med rederiet i Härnösand tidigare, 1950 som bästeman och befälhavare på Norik och 1951 och 1952 som befälhavare på Roland. Båda var tremastade skonare som innan Härnösand tillhört partrederier i Stockevik på Tjörn. Från 1953 var alla fyra bröderna besättning på Fride. 1953 ändrades färgen på fartyget till svart. Det året deltog de även i sillfisket vid Island med distriktsnummer LL138.

1954 började Frank på Sjöbefälsskolan i Göteborg. Valdemar var befälhavare och Klas blev då bästeman istället för Frank. 1955 blev Klas befälhavare och Valdemar blev istället bästeman till slutet av året då även Klas fortsatte läsa på sjöbefälsskolan i Göteborg. Då blev Valdemar återigen befälhavare med den yngste av bröderna, Verner, som bästeman. Klas stod kvar som huvudredare och delägare till den 1 mars 1956 och Frank var även kvar som delägare till samma datum. övertog Valdemar och Verner deras 2/4 i Fride för 26.000 kronor och ägde därefter båten med hälften vardera. Verner utsågs samtidigt till ny huvudredare. Under vintern 1957 byggdes ny styrhytt på Gundersvikens varv vid Nordvik Skärhamn. Fride fick under andra hälften av 50-talet tillbaka mesanmasten. Exakt när detta hände är inte känt men hon finns på bild vid ett tillfälle liggande i Kalmar med tre master. Seglationen med Fride fortsattes från Skärhamn 1958 och 1959 men efter vinteruppläggningen 1959/1960 blev Fride fortsatt upplagd i hamnen i Skärhamn i väntan på försäljning. Bröderna hade i februari 1960 istället satsat på modernare och större tonnage och tillsammans med en svåger köpt Bohusö på 400 tdw från Holland.

Fride, med ny styrhytt byggd 1957, i Kalmar hamn sedan mesanmasten åter installerats. Fotograf Axon i Kalmar.

Fride av Hamburgsund sedan hon 1960 sålts dit och där omriggats till galeas. Fotot är taget den 14 oktober 1965 på ingående till Köpenhamn. Bilden är från Båtologen 4:2007.



Brödernas föräldrar var Karl Andersson och Edla Karlsson i Skärhamn. De var födda i Haketorp 1889 och i Skärhamn 1894. Valdemar Andersson, som var född den 11 december 1922, var ogift och bodde på Postvägen 3. Klas Andersson, som var född den 12 juli 1926, gifte sig med Taimi Iida Hämäläinen från Finland som var född den 28 april 1925. De bodde senare i Norrköping. Frank Andersson, som var född den 27 mars 1928, gifte sig med Marta Birgit Alvina från Röra Stenkyrka. Hon var född den 27 juli 1928. De bodde senare vid Röra Strand. Verner Andersson, som var född den 2 januari 1931, gifte sig med Birgit Margareta som var född i Bromma den 2 augusti 1938. De bodde senare på Björkvägen 1 i Skärhamn.

Fride såldes den 2 augusti 1960 till skepparen Erik Nestor Lyckvik i Hamburgsund. Han var den siste som seglade i fraktfart med henne. I certifikat den 13 mars 1963 framgår att han var ensam ägare och själv befälhavare. Han sålde båten i juni 1966 för 15 000 kronor till Ellen Margaretha Holmegaard i Göteborg som samtidigt överförde den på sin man, kandidat, Yngve Lars Holmegaard i Umeå. Fride såldes vidare den 11 november 1967 för 16 000 kronor till Ingrid Alensia Rosén i Skellefteå. I certifikat den 10 juli 1968 framgår att hon var ensam ägare och att Fride då var lustmotorseglare. Befälhavare var hennes man, Jan Birger Alexander Rosén. Den 1 januari 1976 var Fride registrerad på Ingrid Alensia Rosén i Skellefteå. Då låg hon sedan en tid övergiven i Sundsvalls hamn. Den 9 juli 1977 bogserades hon ut på djupt vatten och sänktes av Sundsvalls Hamnförvaltning. Hon kunde dock inte avföras från registret på grund av inteckning. I 1985 års skeppslista var hon införd med 126 brt, 76 nrt, 190 tdw och med motor på 130 hk.

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1917, 1923, 1925, 1927, 1929, 1931, 1933, 1935 och 1963, Båtologen nummer 4-2007, Folk och hus i Skärhamn, kyrkoarkivalier Stenkyrka, Sjötjänstutdrag från Landsarkivet i Göteborg för Klas Aste Andersson, Svenskt marinarkeologiskt arkiv (SMA) - Förlisningar i Sverige pärm A-F samt fotografier ur mitt fotoalbum på Frides besättning när hon hade hemort i Skärhamn. 





Kommentarer