Fulton - Nr 6969

Fulton byggdes 1915 som tremastskonare i ek på skeppsbyggmästare Christian Ludvig Johansens traeskibsbyggeri i Marstal. Bilbrevet är daterat den 7 april 1915 och hon blev registrerad den 16 april. Beställare var ett partrederi med Anton Marius Eriksen som huvudredare och ägare till 35/100. Hon sattes in på traden över Nordatlanten och gick mellan Newfoundland och Spanien, Portugal med klippfisk.

I 1916 års skeppslista angavs huvudredaren vara segelmakarmästare Hans Petersen och hemorten Marstal. Han var delägare med 20/100. Fulton anges där ha mättalen 8,4 djup, 100 brt och 83 nrt. 1918 uppges befälhavaren vara K Kristensen. I 1919 års Skibsliste uppges last­förmågan vara 170 tdw. 1922 hette befälhavaren Anton Theodor Watson medan huvudredare fortfarande var Hans Petersen, nu från Hellerup. Året därpå var huvudredarens hemvist Köpenhamn.
Den 24 mars 1923 såldes Fulton till Sverige. Den nye ägaren var ett partrederi i Barsebäck med 2 delägare och Karl Johansson som huvudredare och ägare till 2/3. Köpeskillingen var 39 500 kronor för fartyget som fick behålla namnet och fick Barsebäck som hemort. Tillsyningsman Nils Petter Johansson i Malmö var ägare till 1/3. I mätbrev den 5 april redovisades 99,42 brt och 83,89 nrt. Registreringscertifikat utfärdades den 6 april. Den 28 mars 1925 intygade Gustavsson och Söners varv i Landskrona att man inmonterat en motor i Fulton. Mätbrev från den efterföljande mätningen den 31 mars 1925 redovisar 99,94 brt och 79,81 nrt. Den 1 april intygades att den just installerade motorn var en Skandiamotor på 38 hk. I 1925 års skepps­lista har Fulton efter motorinstallationen mättalen 99,94 brt, 93,21 brt under däck, 79,81 nrt, 26,45 längd, 6,99 bredd, 2,55 djup och 3,0 meters djupgående. Det framgår även att hon dri­vits 1921 samt att Karl Johansson var befälhavare. I skeppslistan 1935 redovisas motor på 50 hk efter uppgradering som troligen skett i samband med reparationer 1934. O Olofsson står då som befälhavare.
Fulton såldes den 28 januari 1936 till ett partrederi i Skärhamn, med 3 delägare, för 40 000 kronor. I anmälan den 30 januari meddelas att fartyget numera tillhör partrederiet, skepparen Karl Ivar Andersson i Skärhamn, huvudredare och äger av 1/8. Hans bror, Gustav Evert Andersson från Utäng, var befälhavare med 5/8. Den tredje delägaren var Nils Erik Adolf Andersson från Stockevik som var ägare till 2/8. Skärhamn blev hemort. Den 19 februari 1941 sålde Ivar sin del i fartyget till son bror Gustav. Vid samma tillfälle blev Gustav huvudredare. Ivar Andersson var född den 14 maj 1894 och Gustav Andersson den 5 juni 1901. Deras föräldrar var Anders Johan Berntsson och Inger Johanna Olsdotter. De var födda i Rävlanda 1854 och i Kroksdal 1853. Ivar var gift med Klara Olivia Pettersdotter som var född i Kroksdal den 28 mars 1894. De bodde på Kroksdalsliden 22. Gustav var gift med Märta Alice Ingeborg Eriksson som var född i Stockevik den 17 februari 1902. De bodde i Utäng. Hon var syster till Nils Andersson som var delägare med 2/8 och bosatt i Stockevik.

                  
Fulton i Bilbao Spanien 1916, fotograf okänd. Bilden kommer från Maritime Archaeology Newsletter from Roskilde Denmark nr 19 - december 2002.

1943 och 1944 gjorde Osvald Karlssons segelmakeri i Skärhamn mycket segelsömnad för Fulton. 1943 för 205 kronor och 1944 för 200 kronor. Nils Andersson blev befälhavare den 6 juli 1944. Den 6 september 1945 är Gustav Andersson åter befälhavare. I 1947 års skeppslista redovisas Fulton till 114,32 brt, 81,97 nrt och 170 tdw. Den stora ökningen av brt kan troligen ha sin grund i ombyggnad av styrhytt och lastluckor. Det högre talet för nrt talar för att lastluckorna blivit ombyggda. Den 23 juli 1948 är Gustav Andersson återigen befälhavare. Därefter nedriggades Fulton till tvåmastad skonare. Den 7 september 1950 inlämnades anmälan om detta. Samtidigt anmäldes att maskinstyrkan var 120 hk. I certifikat 2 dagar senare framgår att tvåmastskonaren Fulton har samma ägare och befälhavare. Den 11 april 1953 blev Gustav Andersson befälhavare igen men blev avlöst av Nils Andersson den 3 maj 1956 fram till försäljningen 1960. Då meddelades den 14 april att Fulton sålts till skeppare Roar B H Nielsen i Nörresundby Aalborg Danmark för 40 000 kronor.


Tremastskonaren Fulton som restaurerat skolfartyg i Danmark. Hon hade Skärhamn som hemort från 1936 till 1960. Fotot kommer från Fultons hemsida.


Han ändrade fartygets hemort till Aalborg och blev själv bosatt i Hasseris Aalborg. 1963 monterade han in ny 6-cyl maskin från Skandia på 180 hk. Han behöll Fulton i fraktfart till 1969 då hon utbjöds till försäljning.1970 såldes hon till Nationalmuseum i Danmark som återställde henne till tremastad skonare i ursprungligt skick. Vid övergången till museet hade hon endast kvar en mast och ett par stödsegel. Hon fick, med museet som ägare, Marstal som hemort.

Idag verkar Fulton som skolskepp för Stiftelsen Fulton i Assens med Marstal som hemort. Fulton har haft samma namn hela tiden. 1983 redovisades hennes motor till 132 kw och 2002 till 232 kw.
    

Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Fulton af Marstal – Nationalmuseet, Udkigsposten DK, Coasters & other ships revived, Maritime Archaeology Newsletter from Roskilde Nr 19 – december 2002, Osvald Karlssons Segelmakeri i Skärhamn, Danmarks Skibsliste 1917- 1924 och 1961 – 2002, Sveriges skeppslista 1925, 1927, 1929, 1931, 1935 och 1947, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.





Kommentarer