1928 köptes den första järnbåten till Skärhamn. Det var skonaren Vera. Därefter dröjde det till efter mitten på 30-talet innan ytterligare tre järnbåtar köptes. På 40-talet inköptes ytterligare tio stycken. Vid den tiden var de flesta köpen fortfarande träbåtar. Det var först i början av 50-talet som man övergick till järnbåtar i stor skala. Då köptes fler järnbåtar än träskutor för första gången. Från 1950 till 1959 inköptes 47 st järnbåtar mot endast 16 träskutor. Träskutornas tid var förbi men det kom att dröja till 1966 innan den sista träskutan för fraktfart lämnade Skärhamn. Det var tremastskonaren Vega. Efter det såg man bara järnare i hamnen. Jag nöjer mig, här på hemsidan, med att följa utvecklingen till och med 1959.
I nedanstående tabeller över järnbåtar som köpts till Skärhamn mellan 1928 och 1959 har jag lagt upp båtarna efter inköpsår och i alfabetisk ordning. Den första kolumnen avser tiden i Skärhamn och namnen som anges i kolumn två är det namn som båtarna hade i Skärhamn. Kolumn tre anger det svenska registreringsnumret under vilket båten förekommer i Svensk Skeppslista. Typ av fartyg i kolumn fyra avser typbeteckningen då fartyget byggdes. Här kan man finna SS som står för steamship, MS som står för motorship, MT som står för motortanker, 2 skonare och 3 skonare som står för skonare med 2 eller 3 master vid byggandet. Dessutom nämns flera olika typer av logger vilka närmast kan beskrivas som tyska och holländska motsvarigheter till engelska kuttrar.
I tabellen framgår att de till allra största delen var byggda vid utländska varv. Endast 9 st av de uppräknade 61 fartygen var byggda i Sverige. Av de utlandsbyggda stod holländska och tyska varv för merparten. Detta är en stor förändring mot träskutorna där svenska och danska varv hade byggt den största delen. Även när det gäller anskaffning av nytt tonnage så var skillnaden stor i förhållande till träskutorna. Endast fyra stycken av tabellens 61 järnbåtar kom till Skärhamn som nybyggen. Undine 9364, Siljan 9396 och Westfjord 9379 levererades från varv i Hammelwarden Brake Tyskland under 1952 och Stella Maris 9683 levererades från Falkenbergs varv 1956.
Slutligen kan tilläggas att inköpsåret för Polstjernan till Skärhamn är inte exakt utan uppskattat till 1952.
De första järnbåtarna i Skärhamn. Inköpta från 1928 till
1959.
| | | | | |
Tabell över de första järnbåtarna i Skärhamn |
|
|
|
Datum |
Namn |
Nummer |
Typ |
Byggd år |
Varv |
1928 - 1964 |
Vera |
7464 |
2 skonare |
1912 |
J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen NL |
1936 - 1936 |
Solveig |
6681 |
SS |
1866 |
Barclay Curle & Co, Glasgow SKL |
1936 - 1938 |
Thelma |
6290 |
3 skonare |
1909 |
E.J. Smit & Zoon
Scheepswerven N.V. , Groningen NL |
1937 - 1946 |
Ilse |
8165 |
3 skonare |
1931 |
Gebreoders Niestern & Co, Delfzijl NL |
1944 - 1946 |
Hugo |
7616 |
Logger |
1916 |
Gebr J.S. & G. Figee, Vlaardingen NL |
1944 - 1948 |
Athéne |
8369 |
SS |
1915 |
Eriksbergs Mekaniska Verkstad AB |
1945 - 1946 |
Hamnfjord |
8438 |
Fiskeloggert |
1905 |
J.S. Figee Jr., Vlaardingen NL |
1946 - 1946 |
Svan |
7133 |
2 skonare |
1898 |
J.J. Pattje & Zonen, Martenshoek NL |
1946 - 1959 |
Castor |
8808 |
MT |
1944 |
Furness Shipbuilding Co Lrd,
Haverton Hill Stockton on Tees UK |
1947 - 1948 |
Inga |
8057 |
2 skonare |
1909 |
C. Lühring, Hammelwarden Brake T |
1947 - 1953 |
Poseidon |
8910 |
SS |
1905 |
AB Götaverken, Göteborg |
1947 - 1957 |
Ryvarden |
9004 |
SS |
1921 |
Ferguson Bros Lyd, Glasgow SKL |
1947 - 1970 |
Violett |
7649 |
Logger |
1903 |
Maarten van der Kuijl, Slikkerveer, NL |
1948 - 1948 |
Sam |
8962 |
MS |
1937 |
Gebrüer Wiemann Werft, Brandenburg T |
1950 - 1956 |
Dagö |
6373 |
Motorskonare |
1919 |
Kalundborgs Skibs waerft
AS, Kalundborg DK |
1950 - 1960 |
Amazone |
7224 |
3 skonare |
1900 |
Bornholms Masinfabrik, Rönne DK |
1951 - 1952 |
Emma |
2144 |
SS |
1884 |
Carl Gustaf Hasselbom, Oscarshamn |
1951 - 1958 |
Fjordskär |
9340 |
Motorlogger |
1907 |
C. Cassens, Emden T |
1951 - 1960 |
Krossfjord |
9227 |
MS |
1939 |
Gebroeders van Diepen, Waterhuizen NL |
1951 - 1964 |
Ängö |
9296 |
MT |
1924 |
Deutsche Werke Kiel A.G., Kiel T |
1952 - 1952 |
Undine |
9364 |
MS |
1952 |
C. Lühring, Hammelwarden Brake T |
1952 - 1954 |
Pater Noster |
9363 |
MS |
1924 |
N.V. Scheepsbouw Mij.
Bakkerskil, Krimpen a.d Lek NL |
1952 - 1955 |
Polstjernan |
10881 |
SS |
1890 |
AB Götaverken, Göteborg |
1952 - 1958 |
Ryd |
9356 |
SS |
1899 |
Scott & Sons, Bowling Glasgow SKL |
1952 - 1960 |
Siljan |
9396 |
MS |
1952 |
C. Lühring, Hammelwarden Brake T |
1952 - 1961 |
Sandholm |
9291 |
Logger |
1906 |
C. Lühring, Hammelwarden Brake T |
1952 - 1962 |
Maj |
9376 |
MS |
1938 |
Noord Nederllandsche
Scheepswerven N.V., Groningen NL |
1952 - 1962 |
Örnen |
9240 |
Logger |
1915 |
C. Lühring, Hammelwarden Brake T |
1952 - 1964 |
Kustvåg |
9295 |
Ånglogger |
1908 |
Maarten van der Kuijl, Slikkerveer, NL |
1952 - 1969 |
Westfjord |
9379 |
MS |
1952 |
C. Lüring, Hammelwarden Brake T |
1952 - 1973 |
Patria |
9385 |
MS |
1911 |
J. Frerichs & Co A.G.
(Frefichswerft A-G.), Einswarden T |
1952 - 1976 |
Argo |
5031 |
SS |
1909 |
Torskogs Mekaniska Verkstad
- Petter Larsson |
1954 - 1959 |
Tanus |
9512 |
MT |
1946 |
Sarpsborgs Mekaniska Verkstad,
Sarpsborg N |
1954 - 1960 |
Tjörnö |
9493 |
Ånglogger |
1922 |
Schulte & Bruns Abteilung
Werft und Dockbetreib, Emden T |
1954 - 1961 |
Westa |
9500 |
Ånglogger |
1922 |
Schulte & Bruns Abteilung
Werft und Dockbetreib, Emden T |
1954 - 1966 |
Sydfors |
8396 |
MS |
1939 |
Bodewes Scheepswerven, Martenshoek NL |
1954 - 1967 |
Rane |
9499 |
Logger |
1912 |
Gebr. Van Der Meer, Vlaardingen NL |
1954 - 1967 |
Utskär |
9485 |
3 skonare |
1918 |
J.J. Pattje & Zonen,
Waterhuizen NL |
1954 - 1987 |
Sylvan |
9552 |
3 skonare |
1918 |
Scheepswerf H. Appelo & Zonen, Swatrsluis NL |
1955 - 1962 |
Eva |
8376 |
Logger |
1916 |
Scheveningsche Scheepsbouw i
Woubrügge, Scheveningen NL |
1955 - 1962 |
Mona |
9739 |
MS |
1936 |
Noord Nederllandsche
Scheepswerven N.V., Groningen NL |
1955 - 1962 |
Tankbritt |
8869 |
MT |
1939 |
Glommens Mekaniska Verkstad,
Fredrikstad N |
1956 - 1964 |
Hagö |
8107 |
2 skonare |
1936 |
Karlstads Varv - Värmlands
Rederi AB, Karlstad |
1956 - 1964 |
Lisa |
9664 |
3 skonare |
1921 |
Deutsche Werke Kiel A.G., Kiel T |
1956 - 1966 |
Bremsund |
3285 |
SS |
1888 |
Gebr. Howalt, Kiel T |
1956 - 1966 |
Ranja |
9634 |
MT |
1944 |
Kyle & Co, Stockton
Kalifornien USA |
1956 - 1966 |
Stella Maris |
9683 |
MS |
1956 |
Nya AB Falkenbergs Varv |
1956 - 1971 |
Redön |
9325 |
MT |
1944 |
Burntisland Shipbuilding Co
Ltd, Burntisland SKL |
1957 - 1957 |
Dalavik |
7976 |
MT |
1934 |
AB Öresundsvarvet, Landskrona |
1957 - 1964 |
Nordanvik |
8383 |
Ångkranpråm |
1875 |
Kockums Mekaniska Verkstad, Malmö |
1957 - 1972 |
Hero |
9795 |
SS |
1901 |
AB Götaverken, Göteborg |
1957 - 1978 |
Westvåg |
9193 |
MS |
1950 |
Karlstads Varv - Värmlands Rederi AB, Karlstad |
1958 - 1960 |
Sorna |
9847 |
MS |
1927 |
N.V. Scheepsbouwerft Gebr. Pot, Bolnes NL |
1958 - 1961 |
Östanfors |
8419 |
MS |
1940 |
N.V. Scheepswerf Foxhol, Foxhol NL |
1958 - 1965 |
Fjordskär |
9860 |
MS |
1956 |
Hellen Skibsverft, Hellen Kristiansand N |
1959 - 1962 |
Westa |
9925 |
MS |
1949 |
Scheepsbouw &
Reparatiebedrijf N.V. Gebr. Sander, Delfzijl NL |
1959 - 1964 |
Warden |
9905 |
MS |
1948 |
Gebr. Bodewes Volharding, Foxhol NL |
1959 - 1966 |
Toftö |
9473 |
Logger |
1918 |
F:a H van Vlaardingen -
Scheepsbow en Reparatiewerf `Kromhout`, Gouda NL |
1959 - 1970 |
Olympia |
9350 |
MS |
1952 |
Lübecker Maschinenbau AG, Lübeck T |
1959 - 1970 |
Renata |
9916 |
MS |
1951 |
Gebr. Van Diepan N.V., Waterhuizen NL |
1959 - 1974 |
Instö |
9109 |
Sjömätare |
1912 |
John Duthie Torry Shipsbuilding
Co Ltd, Aberdeen SKL |
|
|
|
|
|
|
| | | |
Alfabetiskt register
Tabell över de första järnbåtarna i Skärhamn |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| | | | | |
| | | | | |
Datum |
Namn |
Nummer |
Typ |
Byggd år |
Varv |
1950 - 1960 |
Amazone |
7224 |
3 skonare |
1900 |
Bornholms Masinfabrik, Rönne DK |
1952 - 1976 |
Argo |
5031 |
SS |
1909 |
Torskogs Mekaniska Verkstad
- Petter Larsson |
1944 - 1948 |
Athéne |
8369 |
SS |
1915 |
Eriksbergs Mekaniska Verkstad AB Göteborg |
1956 - 1966 |
Bremsund |
3285 |
SS |
1888 |
Gebr. Howalt, Kiel T |
1946 - 1959 |
Castor |
8808 |
MT |
1944 |
Furnes Shipbuilding Company Ltd,
Haverton Hill, Stockton on Tees UK |
1950 - 1956 |
Dagö |
6373 |
Motorskonare |
1919 |
Kalundborgs Skibs waerft
AS, Kalundborg DK |
1957 - 1957 |
Dalavik |
7976 |
MT |
1934 |
AB Öresundsvarvet, Landskrona |
1951 - 1952 |
Emma |
2144 |
SS |
1884 |
Carl Gustaf Hasselbom, Oscarshamn |
1955 - 1962 |
Eva |
8376 |
Logger |
1916 |
Scheveningsche Scheepsbouw i
Woubrügge, Scheveningen NL |
1951 - 1958 |
Fjordskär |
9340 |
Motorlogger |
1907 |
C. Cassens, Emden T |
1958 - 1965 |
Fjordskär |
9860 |
MS |
1956 |
Hellen Skibsverft, Hellen Kristiansand N |
1956 - 1964 |
Hagö |
8107 |
2 skonare |
1936 |
Karlstads Varv - Värmlands
Rederi AB, Karlstad |
1945 - 1946 |
Hamnfjord |
8438 |
Fiskeloggert |
1905 |
J.S. Figee Jr., Vlaardingen NL |
1957 - 1972 |
Hero |
9795 |
SS |
1901 |
AB Götaverken, Göteborg |
1944 - 1946 |
Hugo |
7616 |
Logger |
1916 |
Gebr J.S. & G. Figee, Vlaardingen NL |
1937 - 1946 |
Ilse |
8165 |
3 skonare |
1931 |
Gebreoders Niestern & Co, Delfzijl NL |
1947 - 1948 |
Inga |
8057 |
2 skonare |
1909 |
Carl Lühring, Hammelwarden Brake T |
1959 - 1974 |
Instö |
9109 |
Sjömätare |
1912 |
John Duthie Torry Shipsbuilding
Co Ltd, Aberdeen SKL |
1951 - 1960 |
Krossfjord |
9227 |
MS |
1939 |
Gebroeders van Diepen, Waterhuizen NL |
1952 - 1964 |
Kustvåg |
9295 |
MS |
1908 |
Maarten van der Kuijl, Slikkerveer NL |
1956 - 1964 |
Lisa |
9664 |
3 skonare |
1921 |
Deutsche Werke Kiel A.G., Kiel T |
1952 - 1962 |
Maj |
9376 |
MS |
1938 |
Noord Nederllandsche
Scheepswerven N.V., Groningen NL |
1955 - 1962 |
Mona |
9739 |
MS |
1936 |
Noord Nederllandsche
Scheepswerven N.V., Groningen NL |
1957 - 1964 |
Nordanvik |
8383 |
Ångkranpråm |
1875 |
Kockums Mekaniska Verkstad, Malmö |
1959 - 1970 |
Olympia |
9350 |
MS |
1952 |
Lübecker Maschinenbau AG, Lübeck T |
1952 - 1954 |
Pater Noster |
9363 |
MS |
1924 |
N.V. Scheepsbouw Mij.
Bakkerskil, Krimpen a.d Lek NL |
1952 - 1973 |
Patria |
9385 |
Motorlogger |
1911 |
J. Frerichs & Co A.G.
(Frefichswerft A-G.), Einswarden T |
1952 - 1955 |
Polstjernan |
10881 |
SS |
1890 |
AB Götaverken, Göteborg |
1947 - 1953 |
Poseidon |
8910 |
SS |
1905 |
AB Götaverken, Göteborg |
1954 - 1967 |
Rane |
9499 |
Logger |
1912 |
Gebr. Van Der Meer, Vlaardingen NL |
1956 - 1966 |
Ranja |
9634 |
MT |
1944 |
Kyle & Co, Stockton Kalifornien USA |
1956 - 1971 |
Redön |
9325 |
MT |
1944 |
Burntisland Shipbuilding Co
Ltd, Burntisland SKL |
1959 - 1970 |
Renata |
9916 |
MS |
1951 |
Gebr. Van Diepan N.V., Waterhuizen NL |
1952 - 1958 |
Ryd |
9356 |
SS |
1899 |
Scott & Sons, Bowling Glasgow SKL |
1947 - 1957 |
Ryvarden |
9004 |
SS |
1921 |
Ferguson Bros Lyd, Glasgow SKL |
1948 - 1948 |
Sam |
8962 |
MS |
1937 |
Gebrüder Wiemann Werft, Brandenburg T |
1952 - 1961 |
Sandholm |
9291 |
Logger |
1906 |
Carl Lühring, Hammelwarden Brake T |
1952 - 1960 |
Siljan |
9396 |
MS |
1952 |
Carl Lühring, Hammelwarden Brake T |
1936 - 1936 |
Solveig |
6681 |
SS |
1866 |
Barclay Curle & Co, Glasgow SKL |
1958 - 1960 |
Sorna |
9847 |
MS |
1927 |
N.V. Scheepsbouwerft Gebr. Pot, Bolnes NL |
1956 - 1966 |
Stella Maris |
9683 |
MS |
1956 |
Nya AB Falkenbergs Varv |
1946 - 1946 |
Svan |
7133 |
2 skonare |
1898 |
J.J. Pattje & Zonen, Martenshoek NL |
1954 - 1966 |
Sydfors |
8396 |
MS |
1939 |
Bodewes Scheepswerven, Martenshoek NL |
1954 - 1987 |
Sylvan |
9552 |
3 skonare |
1918 |
Scheepswerf H. Appelo & Zonen, Swatrsluis NL |
1955 - 1962 |
Tankbritt |
8869 |
MT |
1939 |
Glommens Mekaniska Verkstad,
Fredrikstad N |
1954 - 1959 |
Tanus |
9512 |
MT |
1946 |
Sarpsborgs Mekaniska Verkstad,
Sarpsborg N |
1937 - 1938 |
Thelma |
6290 |
3 skonare |
1909 |
E.J. Smit & Zoon
Scheepswerven N.V. , Groningen NL |
1954 - 1960 |
Tjörnö |
9493 |
Ånglogger |
1922 |
Schulte & Bruns Abteilung
Werft und Dockbetreib, Emden T |
1959 - 1966 |
Toftö |
9473 |
Logger |
1918 |
F:a H van Vlaardingen -
Scheepsbow en Reparatiewerf `Kromhout`, Gouda NL |
1952 - 1952 |
Undine |
9364 |
MS |
1952 |
Carl Lühring, Hammelwarden Brake T |
1954 - 1967 |
Utskär |
9485 |
2 skonare |
1918 |
J.J. Pattje & Zonen,
Martenshoek NL |
1959 - 1964 |
Warden |
9905 |
MS |
1948 |
Gebr. Bodewes Volharding, Foxhol NL |
1928 - 1964 |
Vera |
7464 |
2 skonare |
1912 |
J.J. Pattje & Zonen, Waterhuizen NL |
1959 - 1962 |
Westa |
9925 |
MS |
1949 |
Scheepsbouw &
Reparatiebedrijf N.V. Gebr. Sander, Delfzijl NL |
1954 - 1961 |
Westa |
9500 |
Motorfiskelogger |
1922 |
Schulte & Bruns Abteilung
Werft und Dockbetreib, Emden T |
1952 - 1969 |
Westfjord |
9379 |
MS |
1952 |
Carl Lühring, Hammelwarden Brake T |
1957 - 1978 |
Westvåg |
9193 |
MS |
1950 |
Karlstads Varv - Värmlands Rederi AB, Karlstad |
1947 - 1970 |
Violett |
7649 |
Logger |
1903 |
Maarten van der Kuijl, Slikkerveer, NL |
1951 - 1964 |
Ängö |
9296 |
MT |
1924 |
Deutsche Werke Kiel A.G., Kiel T |
1952 - 1962 |
Örnen |
9240 |
Fiskegaleas |
1915 |
Carl Lühring, Hammelwarden Brake T |
1958 - 1961 |
Östanfors |
8419 |
MS |
1940 |
N.V. Scheepswerf Foxhol, Foxhol NL |
| | | | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | | |
| | | | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kommentarer
Skicka en kommentar