Östanfors - 8419 - IMO 5138230

Byggdes av stål på klink 1940 i Foxhol av N.V. Scheepswerf Foxhol med namnet Sigbritt för ett brittiskt rederi. Kriget kom emellan så hon såldes istället till Rederi AB Staffan i Gävle som var dotterbolag till Rederi AB Svea. Vid leveransen den12 mars 1940 var hon utrustad med en 8-cyl dieselmotor på 480 hk från Appingedammer Brons Motorenfabriek NV. Hon mättes i Sverige den 8 april 1940 till 546,11/332,49 och hennes dimensioner var enligt senare källor 51,21 x 8,44. I Lloyds register för 1939/1940 upptogs hon till 517/258 men från 1940 skrevs hon för, 513/240. På grund av bränslerestriktioner var hon upplagd en stor del av krigsåren 1940 – 1945.   
Den 29 januari 1958 såldes hon för 600000 kronor till ett partrederi i Skärhamn med Sören Valdemar Pettersson som huvudredare och ägare till 2/3. Medredare var Samuel Pontus Pettersson i Göteborg med 1/3. Hon döptes om till Östanfors med Skärhamn som hemort. Den 4 januari 1961 anmäldes att hemorten ändrats till Göteborg. Hon såldes vidare den 1 mars 1962 till ett partrederi i Falkenberg för 535000 kronor och blev då omdöpt till Gunhild H med Falkenberg som hemort. Roy Allan Hansson som var huvudredare ägde 7/12 och de resterande andelarna ägdes av två andra delägare.
I 10 år drev de fartyget från Falkenberg innan de den 13 januari 1972 sålde till ett partrederi i Kalmar för 275000 kronor. Hon blev då omdöpt till Ekfors med Kalmar som hemort. Alfred Lennart Ström var huvudredare med 1/4. Övriga andelar ägdes av tre andra delägare. Den 14 oktober 1975 minskades antalet delägare till 3 genom försäljning av 1/4 till övriga delägarna för 70000 kronor. Denna transaktion blev nog aldrig slutfört, för den 1 januari 1976 finns hon fortfarande registrerad med fyra delägare. Hon såldes i mars 1977 till Rederi AB Klanen i Stockholm för 250000 kronor, liggande med maskinhaveri på Kalmar varv.
I SST nr 25 1978 kan man läsa att hon skulle säljas exekutivt vid Kalmar Varv den 11 juli 1978. Hennes saluvärde beräknades då till 75000 kronor och hon behövde repareras. Verna Elvira Lindberg från Stockholm köpte då Ekfors för 90000 kronor och bogserade henne till Hammarbyhamnen i Stockholm där hon blev upplagd och till största delen täckt av presenningar för reparationer. Hon fick då troligen den maskin, 6-cyl MVM på 380 hk och 515 kW från 1954, som finns upptagen i registerutdrag vid avregistreringen. I slutet av 1981 blev hon omdöpt till Britt-Marie. Båtologen 1982 anger den nya ägaren till Britt-Marie Elisabeth Frid i Stockholm. 1986 blev hon såld för 885000 kronor och av köparen omdöpt till Gule med Falkenberg som hemort.
Enär köparen avled strax efter köpet blev andra dispositioner nödvändiga. Gule blev avregistrerad från det svenska registret den 20 maj 1988 efter att ha sålts för 50000 kronor och registrerats på Cayman Islands. Lloyds register 1991 anger som ägare, Lotus Shipping Ltd utan flagg eller hemort. 1995 ströks ägaren ur registret. Hon var en tid upplagd i Köpenhamn varifrån hon flyttades till Hälle i Idefjorden. Hon blev slutligen upphuggen i Fredrikshamn efter att ha kommit dit den 17 maj 2002 under bogsering av bogserbåten Hilding.


Mättal: Mätbrev 1940: 546,11/332,49. SL 1940: 513/240. SL 1990: 499/240/650. Namn med början vid byggnation: Sigbritt, Östanfors, Gunhild H, Ekfors, Britt-Marie, Gule. Hemorter med början vid byggnation: Gävle, Skärhamn, Göteborg, Falkenberg, Kalmar, Stockholm, Falkenberg, George Town Cayman Islands.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Medlemmar i Klubb Maritime och sjöfartsforumet Fallrepet, Southampton City Council - Lloyds register 1930 -1945, Registerutdrag från Fartygsregistret. Faktaomfartyg, Kustvaartforum, Shipspotting, Balticshipping, Digitalmuseum, Marimar Ship Index.


Sigbritt av Gävle.

Östanfors av Skärhamn ex Sigbritt.

Gunhild H av Falkenberg ex Östanfors.

Ekfors av Kalmar ex Gunhild H.

Britt-Marie av Stockholm ex Ekfors.

Gule av Falkenberg ex Britt-Marie.






































































Kommentarer