Nordenskjöld - Nr 3797
Den här tremastade
barken gick aldrig i fraktfart för någon redare i Skärhamn. Den inköptes av
Alfred Nilsson i Skärhamn för upphuggning efter att den anmälts som kondemnerad
i Ystad den 23 september 1909. Nordenskjöld var byggd i ek och fur 1879 på Faevigkilens
varv vid Grimstad i Augst-Agder fylke i Norge. Hon kölsträcktes den 1 juli 1877
och sjösattes den 7 oktober 1879. Beställare var partrederiet N C Gundersen i
Arendal. Bilbrev utställdes den 15 december i Grimstad av skeppsbyggmästare Ole
Kittelsen som intygade att hon var byggd på Christer Pedersen Bukes Vaerft vid Faevigkilen.
Som ägare uppgav han 11 personer med 32 andelar ingående i ett partrederi. I
mätbrev den 7 mars 1895 tillhörde hon fortfarande samma partrederi med en Peder
Jensen som befälhavare. Under den Norska tiden var hennes namn Nordenskjold.
Under resa från
Norrland till England med trälast 1909 sprang fartyget läck i Östersjön och
fick som haverist uppsöka nödhamn i Ystad. Efter att 1/3 av lasten lossats
upphörde läckaget. Undersökning av skrovet med dykare var resultatlösa och man
kunde konstatera att reparationerna, som skulle behöva göras för att få
fartyget i sjövärdigt skick, var så kostsamma att de vida översteg ett beräknat
värde på fartyget efter reparationerna. Besiktning slutfördes i Ystad den 15
juli 1909 och den 17 juli sammanträdde delägarna för att avgöra vad som skulle
hända med fartyget. Den 9 september anmäldes att fartyget sålts till Ernst
Beckman i Kivik, troligen för upphuggning, efter att ha blivit värderat till 4
000 kronor. Den 23 september anmäldes att Nordenskjöld kondemnerats efter att
ha sprungit läck. Hon såldes vidare till Alfred Nilsson i Skärhamn som svarade
för upphuggningen.
Den 19 januari 1901
tecknades kontrakt om försäljning till sjökapten Josef Thomasson för 21 000
kronor. Protokoll skrevs i Åhus Sjömanshem den 24 januari. Fartyget låg då i
hamn i Arendal. Köpebrev utfärdades den 9 mars och i internationellt certifikat
den 19 mars fram-gick att fartyget tillhörde partrederiet speditör Ola Olsson i
Åhus. Fartygets befälhavare, Josef Thomasson i Vitemölla, var störste delägare
med 4 andelar. Partrederiet hade ett stort antal delägare som tillsammans hade
46 andelar. Mätbrev utfärdades i Kalmar den 10 juni och registreringscertifikat
den 18 juni 1901 för partrederiet Ola Olsson i Åhus. Under åren fram till kondemneringen
1909 bytte många andelar ägare. I 1908 års skeppslista redovisas farty-gets
mättal och dimensioner med 504,38 brt, 468,37 nrt, 42,41 längd, 9,05 bredd,
5,33 djup och 5,1 meters djupgående. Där framgår även att hon drivits och
reparerats 1907. Med ledning av uppgiften om hennes nrt kan hennes lastförmåga
beräknas till ca 900 tdw.
Bilden visar den tremastade barken Nordenskjöld under upphuggning hos Alfred Nilsson på Buskär Skärhamn.
Alfred var född i
Skärhamn den 28 september 1864 som son till Nils Olsson och Malena Andersdotter.
De var födda i Kurlanda 1830 och i Skärhamn 1832. Alfred gifte sig med Anna
Beata Johansdotter som var född i Bråland Ö i Valla den 31 december 1872. De
var bosatta på Magasinsgatan Buskär.
Källor:
Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Tjörns båtar, Norsk Forlishistorisk Forening, Sveriges
skeppslista 1908, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.
Kommentarer
Skicka en kommentar