Järnbåtar L - O
Lisa 9664
Byggd
1921 i Kiel av Deutsche Werke AG som 3-mastskonare utan motor. Beställare torde
ha varit E. Simon i Hamburg som döpte henne till Lisa. 1927 insattes en 2-cylindrig
motor om 47 nom. hk tillverkad av Sulzer Bros i Winterthur. Det förekommer
också uppgifter om att motorn var på 100 hk. 1929 ägdes hon av F.B. Stölken i
Hamburg. Han överlät Lisa 1932 till en Johann Eichmann i Hamburg. Denne satte
in ny 3-cyl motor på 150 hk från Deutsche Verke i Kiel 1938 och förlängde henne
med 7 meter 1950 så att hennes tdw uppgick till 320 .
Eichmann
sålde fartyget till ett partrederi i Skärhamn år 1956. Det var partrederiet
skeppare Gustav Evert Andersson som köpte Lisa för 268800 kronor. Han var själv
befälhavare och ägde 1/3 i rederiet. De andra delarna ägdes av Nils Erik Adolf
Andersson med 1/3 och Gustaf Arne Gustavsson med 1/3. Arne Gustavsson var son
till Gustav Andersson. Lisas hemort blev Skärhamn. Det uppges vid köpet att
Lisas motor från Deutsche Verke i Kiel var på 165 eff.hk.
Nils och
Gustav Andersson avled 1960 och 1961. Nils var ogift och hans del gick som arv
till hans syster, Märta Alice Ingeborg, som var gift med Gustav Evert
Andersson. De hade sönerna Gustaf Arne Gustavsson som redan var delägare samt
Stig Gustavsson som var en yngre bror. Fördelningen av andelarna mellan de två bröderna
och deras mor är oklart men de behöll Lisa till 1964 då hon såldes för 203000
kronor till ett partrederi i Kalmar.
Hon blev
kvar där med Kalmar som hemort till 1973, då hon såldes till St Thomas på
Virgin Islands i Västindien och avfördes ur det svenska registret. Skeppslistan
anger då motor på 320 hk. Hon blev omdöpt till Lisa W och fick Road Harbour på
British Virgin Islands som hemort. Tidningen Båtologen rapporterade 1989 att
hon förolyckades i dåligt väder i närheten av St Vincent. En källa i Flensburg
anger att inget hörts om henne efter 1986.
Mättal:
SL 1973: 238/159/320. Namn med början vid byggnation: Lisa, Lisa W. Hemorter
med början vid byggnation: Hamburg Tyskland, Skärhamn, Kalmar, Road Harbour British
Virgin Islands.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Schiffshistorisches Archiv Flensburg samt Germanischer Lloyd register.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Schiffshistorisches Archiv Flensburg samt Germanischer Lloyd register.
Lisa av
Skärhamn innan hon blev gråmålad.
Lisa av
Skärhamn i Uppsala efter färgbyte.
Lisa av
Kalmar, i Bergkvara.
Lisa W
av Road Harbour British Virgin Islands ex Lisa.
Här skall så småningom läggas in Nordanvik 8383 och Olympia 9350.
Maj 9376
Byggdes
1938 i Groningen av Noord Nederlandsche Scheepswerven N.V. med namnet Prinses
Beatrix för Kornelis Eeftingh i Gasselternijveer. Fartyget försågs vid
leveransen med en 6-cylindrig diesel på 296 hk tillverkad av Motorenwerke Mannheim.
Hon blev beslagtagen av Deutsche Kriegsmarine i juli 1940 och bombad av ryska
flygplan den 1-5 1945. Vraket drev iland nära Nexö, Bornholm. Hon hade 1946 en
annan holländsk redare och Vlissingen som hemort.
Under
1946 blev hon bärgad och bogserad till Aalborg där hon blev reparerad av en
dansk redare i Hasseris Aalborg. Han hade köpt henne, döpte om henne till Maj
och satte in en 6-cyl 4-takt Bukh diesel på 300 hk. Därefter såldes hon vidare
inom Aalborg. På nyårsafton 1951 var hon på resa från Wismar till Thisted med
last av kalisalt när hon, vid passage av Aggersundsbron, tappade styrning och
törnade mot ett brofundament. Hon sprang läck och bogserades in på grund av
lotsbåt för att inte sjunka.
Efter
bärgning blev hon kondemnerad och låg som vrak i Aalborg till augusti 1952 då
det danska försäkringsbolaget sålde henne för 280000 danska kronor till
Skärhamn. Ett partrederi med Knut Holger Hermansson som huvudredare köpte henne
och Maj fick Skärhamn som hemort. Knut hade 2/8 i fartyget. De övriga delägarna
var Ove Ingemar Hermansson med 1/8 (bror till Knut) och Janne Oskar Hermansson (far
till Knut och Ove) med 2/8. Åke Hansson från Kyrkesund hade 1/8 och Majs
befälhavare, Gunnar Erland Strandberg från Lysekil, 2/8.
1957
kantrade Maj i Aalesunds hamn när man lastade sill. Hon sjönk men blev bärgad
och såldes några år efteråt till Italien för 245000 kronor med Neapel som
hemort. Affären gjordes i början av 1962 med namnbyte till Lavinia Attanasio.
1965 övertogs hon av greker i Pireaus och blev omdöpt till Panagia. I oktober
1977 avfördes hon från det grekiska registret med uppgift ”as she was reported
sold to local buyers at an auction sale in Cyprus”. Hon avfördes från Lloyds
register 1992 som förmodad skrotad.
Mättal: LR
1938: 360/148, DSL 1952: 357/141/416, Mätbrev 1952: 397,58/211,29. Namn med
början vi byggnation: Prinses Beatrix, Maj, Lavinia Attanasio, Panagia.
Hemorter med början vid byggnation: Gesselternijveer Nederländerna, Vlissingen
(på engelska Flushing) Nederländerna, Aalborg Danmark, Skärhamn, Neapel
Italien, Pireaus Grekland samt troligen på Cypern.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Stichting Maritieme-Historische Databank, Tidningen Länspumpen maj 2017, Sjöhistoriska Museet samt Ship Nostalgia.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Stichting Maritieme-Historische Databank, Tidningen Länspumpen maj 2017, Sjöhistoriska Museet samt Ship Nostalgia.
Prinses
Beatrix av Gasselternijveer som nybyggd 1938.
Prinses
Beatrix av Gasselternijveer 1938.
Maj av
Aalborg ex Prinses Beatrix.
Maj av
Skärhamn.
Mona
9739
Byggdes i Groningen 1936 av Noord Nederlandsche
Scheepswerven N. V. med namnet Dr. Colijn för en Meindert Oosterhuis i Delfzijl.
Fartyget försågs vid leveransen med en
4-takts 6-cylindrig motor tillverkad av Benz Motorenwerke Mannheim AG (MVM) om
300 hk. Under kriget ägdes hon av Ministry of War Transport med London som
hemort och omdöpt till Empire Crocus. Hon deltog i invasionen i Normandie 1944
och anlände till Siene Bay den 18 juni. Hon kom efter kriget att ha flera olika
ägare med namn och hemorter i England innan hon 1955 fick Helsingfors i Finland
som hemort och blev omdöpt till Monica av redaren, Rederi AB Henrik Selén i
Borgå.
Det var
därifrån hon köptes till Skärhamn i början av 1957, av ett partrederi med 10
delägare för 380000 kronor. Namnet ändrades då till Mona med Skärhamn som
hemort. Partrederiets huvudredare, fiskhandlaren Nestor Ossian Olausson i
Skärhamn hade 2/40 i fartyget och befälhavaren, Sterner Albert Johannesson i
Grundsund, 8/40. Nestor Olaussons båda bröder, fiskhandlarna David och Johan
Isak Olausson i Skärhamn hade 6/40 vardera. Av Nestor Olaussons tre söner var
Jerker Gustav Nestorsson i Skärhamn delägare med 4/40, Holger Nestor Nestorsson
i Skärhamn 2/40 och Manne Johannes Nestorsson i Göteborg 2/40. Dessutom var
Paul Johannesson i Skärhamn delägare med 4/40, handlande Bror Erik Valdemar
Lachonius i Kyrkesund 5/40 och skeppsmäklare Johan Efraim Andersson i Malmö
1/40.
Mona
såldes till Danmark 1962 för 230000 kronor och blev Scantic av Rönne. På resa
från Preston i England vid Irländska Sjön till Poole vid Engelska Kanalen med
last av kalk i säckar sprang hon läck i hårt väder den 7 december 1964, ca 50
mil syd om Irland. Hon sjönk på eftermiddagen samma dag sedan besättningen gått
i livflotten. Besättningen räddades påföljande natt av brittiska Arthur
Albright.
Mättal: Databasen
för Finlands handelsflotta 1956: 348,91/140,90, Vid registrering i Sverige
1957: 349/142/400, SL 1961: 326/158/400, DSL 1964: 326/149/383. Namn med början
vid byggnation: Dr. Colijn, Empire Crocus, Stainton, Benwood, Monica, Mona,
Scantic. Hemorter med början vid byggnation: Delfzilj Nederländerna, London
England, Middlesbrough England, Liverpool England, Helsingfors Finland,
Skärhamn, Rönne Danmark.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Stichting Maritieme-Historische Databank, Databasen för Finlands handelsflotta, kopia av inköpskontrakt 28 februari 1957, Lloyds register 1937 – 1938 samt Mona som Scantic av Rönne med ytterligare källhänvisningar - https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Scantic.
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla – Tore Olsson i Mörrum, Facebook - Fartyg och gamla båtar Skärhamn, Stichting Maritieme-Historische Databank, Databasen för Finlands handelsflotta, kopia av inköpskontrakt 28 februari 1957, Lloyds register 1937 – 1938 samt Mona som Scantic av Rönne med ytterligare källhänvisningar - https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Scantic.
Dr.
Colijns sjösättning i Groningen 1936.
Dr.
Colijn av Delfzijl som nybyggd.
Benwood
av Liverpool ex Stainton av Midlesbrough.
Mona av
Skärhamn 1959 – 1960 ex Monica av Helsingfors.
Mona av
Skärhamn ex Monica av Helsingfors.
Scantic
av Rönne ex Mona.
Nordanvik
8383
Byggdes
av järn på klink 1875 i Malmö av Kockums Mekaniska Verkstad som Ångkranpråm Nr
1 för Svenska Marinen. Fartyget användes till torpedbärgning och överfördes år
1907 till Kustartilleriet. År 1920 blev hon omdöpt till Mul 1 sedan hon byggts
om till minutläggare. Hon blev utrangerad från marinen 1923 och blev då ombyggd
till pråm utan motor. Hennes mått uppges till 20 meters längd, 5 meters bredd
och ett djupgående på 1,9 meter.
Som
sådan verkade hon med flera ägare och namn fram till 1940 då hon hade fått Skandiamotor
på 65 hk och certifikat som m/s Oden av Ytterenhörna. Vid inköpet som öppen
pråm till Ytterenhörna hade hon 1939 kostat 1200 kronor. När hon såldes 1942
som m/s blev priset 7500 kronor. 1943 ansöktes om gengaslån på 7200 kronor och
1945 såldes halva delen i fartyget för 12500 kronor. 1951 såldes hon till
Stockholm för 30000 kronor och det var då som hon blev omdöpt till Nordanvik.
Det var
från Stockholm som hon i slutet av 1957 köptes till Skärhamn för 27000 kronor.
Av certifikat från juni 1958 framgår att hon köptes av ett partrederi med
brevbärare Ralf Oskar Erhard Strandberg som huvudredare och Skärhamn som
hemort. De övriga delägarna i rederiet var hans far, Oskar Magnus Strandberg,
samt dennes övriga fyra söner, Karl Nils Yngve Strandberg, Torsten Harry Magnus
Strandberg, Bror Johan Amandus Strandberg och Erik Olof Mattias Strandberg,
alla med 1/6 vardera. Yngve var fartygets befälhavare. De hade kvar Nordanvik
till 1964 då hon såldes för 5000 kronor till Kristinehamn.
Det blev
ytterligare en försäljning inom Sverige innan Nordanvik omkring 1968 såldes
till Finland. Hon döptes då om till Gniggaren och fick Dragsfjärd som hemort.
Hon avfördes ur det svenska registret 1972 som förstörd. Enligt båtologen 1981
sidan 340 skulle Gniggaren, sedan flera år tillbaka, ha legat halvt sjunken i
Genböleviken vid Dragsfjärd. Någon bärgning har troligtvis inte gjorts.
Mättal: Mätbrev
1938: 69,65/62,97, Vid registrering 1939: 70/45, SL 1976: 69/44/110. Namn med
början vid byggnation: Ångkranpråm nr1, Mul 1, Fingal, Arne No 2, Oden,
Nordanvik, Gniggaren. Hemorter med början 1938: Ursviken, Ytterenhörna, Vätö,
Stockholm, Skärhamn, Kristinehamn, Dragsfjärd Finland.
Ångkranpråm
nr 1
Nordanvik
som hon såg ut med hemort Skärhamn.
Olympia
9350
Byggdes
1952 i Lübeck av Lübecker Maschinenbau AG som Råfors för partrederiet
lotsförman Erik Romanus Natanael Råwall i Råå. Hon blev levererad den 19 maj
och var då försedd med en 6-cyl Alpha diesel på 360 ehk.
Hon
köptes till Skärhamn för 500000 kronor 1959 av ett partrederi med Arnold Gunnar
Johansson som huvudredare och hans son Bengt Arne Johansson som medredare. De
ägde 2/3 resp. 1/3 i fartyget som de döpte om till Olympia. Hon förlängdes med
6 meter vid Marstrands Mekaniska Verkstad 1961 och blev då påbyggd med ett lika
långt shelterdäck samtidigt som båda lastluckorna förlängdes. Hennes exteriör
blev i och med ombyggnaden förändrad. Olympia fick 1968 en ny 7 cyl Alpha
diesel på 700 ehk.
Hon
såldes 1970 till Smögen för 600000 kronor och 1974 till Klädesholmen för 490000
kronor. Samma år avfördes hon från det Svenska registret som såld till
utlandet. Det var köpare i Syrien som köpte fartyget för 662500 kronor. Hon
såldes som Olympia men med Syrisk redare blev hon först omdöpt till Aboudi-T
med Arwad (ö utanför Syriens kust) som hemort och därefter till Neamat Allah
med Rouad i Syrien som hemort. Rouad är den franska benämningen på samma ö.
En
overifierad uppgift anger att hon strukits ur registren 1998.
Mättal:
Mätbrev 1952: 413,90/258,73, SL 1973: 498/271/650. Namn med börfjan vid
byggnagtion: Råfors, Olympia, Ingela, Olympia, Aboudi-T, Neamat Allah. Hemorter
med början vid byggnation: Råå, Skärhamn, Smögen, Klädesholmen, Arwad Syrien,
Rouad Syrien.
Råfors
av Råå som ny.
Råfors av Råå.
Olympia
ex Råfors efter förlängning 1961.
Olympia
av Skärhamn ex Råfors.
Här skall så småningom läggas in Nordanvik 8383 och Olympia 9350.
Kommentarer
Skicka en kommentar