Irene - Nr 4664

Irene var byggd av ek och fur vid Nydkvist och Holms Varv i Trollhättan 1906 med namnet Otta. Hon köptes av ett partrederi i Halmstad med 18 delägare som tillsammans hade 36 andelar. Skeppsredare Anders Svensson i Halmstad var rederiets huvudredare med 1/18. Befälhavaren, Karl Viktor Jonsson i Halmstad, hade 1/18. Registreringscertifikatet daterades den 31 januari 1907. I 1908 års skeppslista finns fartygets mättal och dimensioner redovisade med 81,69 brt, 76,56 brt under däck, 67,57 nrt, 22,10 längd, 6,52 bredd, 2,45 djup och 2,7 meters djupgående. Fartygets hemort var Halmstad. Den 19 februari 1910 blev Lars Albin Andersson Knafve från Nyhamnsläge befälhavare. Han hade då även övertagit Karl Viktor Jonssons 1/18 i fartyget.



Bilden föreställer den tvåmastade skonaren Irene. Hon hade Skärhamn som hemort mellan åren 1928 och 1936. Bilden kommer från bokverket Tjörns båtar.




Otta såldes den 27 februari 1913 till ett partrederi i Stockevik på Tjörn med 2 delägare. Johannes Georg Peter Kristensson var huvudredare med halva delen i fartyget. Den andra halvan hade befälhavaren Arthur Vilhelm Pettersson. I samband med köpet ändrades namnet till Irene. Den 2 februari året därpå anmäldes att Arthur var ensam ägare. Den 16 februari 1916 ägdes Irene av ett partrederi på Ven med 5 delägare som tillsammans hade 10 andelar. Handlanden Einar Persson var rederiets huvudredare. Befälhavare var Gotthard Augustinus Rasmusson på Ven. Enligt skeppslistan 1917 hade hon Ven som hemort och ett djupgående av 2,8 meter. Hon såldes för 28 000 kronor i juli 1917 till ett partrederi i Sölvesborg med vice konsuln Nils Martin Valdemar Fremberg som huvudredare. Befälhavare blev den 20 juli Karl Manfred Johansson i Sölvesborg. Anmälan om köpet gjordes den 6 augusti. Där framgår att rederiet hade 34 delägare med tillsammans 60 andelar. Den 11 november 1918 blev Otto Albert Olsson i Sölvesborg ny befälhavare. Han efterträddes den 28 april 1918 av Karl Martin Johansson som återinträdde som befälhavare. Sedan Fremberg avlidit anmäldes den 29 januari 1924 att han den efterträtts av före detta kamreraren Nils Åke Jönsson Idén.

Anmälan gjordes den 31 januari 1928 att Idén sålt fartyget för 10 890 kronor i samråd med några av delägarna. Köpebrev upprättades den 22 mars och den 2 april 1928 anmäldes att köparna var ett partrederi i Skärhamn med 2 delägare som hade hälften vardera i fartyget. Johan Vilhelm Pettersson var huvudredare och hälftendelägare. Den andra hälften ägdes av fartygets befälhavare, Karl Erik Olausson. Vilhelm Pettersson var född i Skärhamn den 10 april 1904. Hans föräldrar var Karl Pettersson och Elisabeth Olofsdotter. De var födda i Skärhamn 1865 och 1871. Vilhelm var gift med Jenny Olivia Andreasson som var född i Södra Bäck den 25 april 1905. De bodde på Storgatan 4. Erik Olausson var född i Skärhamn den 22 november 1900. Hans föräldrar var Karl Olausson och Elisabeth Johannesdotter. De var födda i Skärhamn 1875 och i Skedet 1876. Erik var gift med Anni Paulina Elisabeth Pettersson som var född i Skärhamn den 6 november 1901 och syster till Vilhelm Pettersson. De bodde på Hamngatan 11.
Den 13 juli 1928 anmäldes att Irene blivit utrustad med en 30 hk Avance hjälpmotor. Efter motorinstallationen redovisas i 1929 års skeppslista 82,42 brt, 76,59 brt under däck och 62,86 nrt. Det framgår även att reparationer på fartyget blivit utförda 1927. Den 21 februari 1930 efterträddes Vilhelm som huvudredare av Jenny Andreassons bror, Albin Joel Andreasson i Bäck Djupvik. Samma år sålde Erik Olausson sin hälftendel i fartyget till Joel Andreasson. Denne avled redan den 29 maj 1932 med påföljd att hans hälftendel såldes av arvingarna för 6 600 kronor den 23 januari 1933 till Vilhelm och Jenny med 1/4 vardera. Jenny blev då huvudredare.
Ett partrederi på Kårö i Tjust norra skärgård utanför Västervik blev nästa ägare då Irene, den 15 mars 1936, såldes för 25 000 kronor. Rederiet hade 2 delägare som tillsammans hade 4 andelar. Ernst Henrik Andersson på Kårö var huvudredare och befälhavare och ägare till 3/4. Hans son, Ernst Gustav Holger Andersson, ägde 1/4. Irene fick Kårö som hemort. Den 16 april 1937 blev Ernst Gustav Holger befälhavare. 1938 blev hon omtacklad till galeas samtidigt som maskinstyrkan ökades till 40 hk. Därefter växlade sysslan som befälhavare mellan fadern och sonen så att Ernst Henrik tillträdde den 5 oktober 1940 och Ernst Gustav Holger den 24 maj 1943. Ernst Henrik tillträdde slutligen 1949 och var verksam tills de sålde sitt fartyg 1962.
Enligt SST nr 14 1963 såldes hon av köpman Ingvar Jakobsson i Västervik i mars månad 1963 för 3 500 kronor till partrederiet Sven Göran Andersson och Gunilla Margaretha Andersson i Norrköping. Jakobsson hade köpt Irene från Kårö 1962 för 5 500 kronor. Fraktfarten slutade med Kårö. Efter det skulle hon bli lustfartyg.
I 1963 års skeppslista är fortfarande Ernst Henrik Andersson på Kårö huvudredare med Kårö som hemort. Hon har då fått ny motor på 100 hk och uppges till 88 brt, 65 nrt och 140 tdw. Hennes dimensioner redovisas med 22,10 längd, 6,52 bredd, 2,45 djup och 3 meters djupgående.  
Irene uppges därefter ha sålts till Martin Brent i Surrey England för 4 000 kronor. Han nämns 1963 även som köpare av Amalia från Degerhamn som hade Skärhamn som hemort från 1932 till 1952. 1966 låg Irene vid Ideals varv i Stockholm. Därefter finns uppgifter om att hon sålts till Nya Zeeland 1967. Samma år fanns hon i Södertälje som narkotikafabrik. Påföljande vår sjönk hon vid Krutholmen. Hennes ägare sades då vara en södertäljebo. Hon avfördes från registret 1967.  
Källor: Sjömanshusmuseet i Uddevalla - Tore Olsson i Mörrum, Svenska seglare och motorseglare, Tjörns båtar, Sveriges skeppslista 1908, 1917, 1923, 1925, 1929, 1931, 1933, 1935 och 1963, Europeana, Riksarkivets dossiéer rörande avförda fartyg, Folk och hus i Skärhamn samt kyrkoarkivalier Stenkyrka.

 

Kommentarer